moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Borsuk idzie do linii

Opracowany przez inżynierów z Huty Stalowa Wola S.A. bojowy wóz piechoty Borsuk to konstrukcja wyjątkowa. Jest jedynym z nowej generacji gąsienicowych transporterów piechoty, który przy bardzo wysokim poziomie ochrony balistycznej i dużych zdolnościach bojowych, potrafi samodzielnie pokonywać przeszkody wodne. Dziś zostanie podpisana umowa ramowa na dostawę Borsuków dla WP.

Historia powstania następcy BWP-1 sięga początków lat dziewięćdziesiątych. Wówczas specjaliści z Huty Stalowa Wola opracowali BWP-75, czyli zmodernizowany BWP-1. Niemal jednocześnie Zakłady Mechaniczne Bumar-Łabędy zaprezentowały pojazd BWP-2000. Później, aż do 2009 roku, wydawało się, iż osławione i wysłużone maszyny zastąpi Puma, przygotowana przez inżynierów z Wojskowych Zakładów Motoryzacyjnych nr 5 z Poznania.

 

Borsuk narodził się w 2013 roku, kiedy to Narodowe Centrum Badań i Rozwoju ogłosiło konkurs na program badawczo-rozwojowy, którego celem było opracowanie „Prototypu nowego pływającego bojowego wozu piechoty”. Konkurs wygrała Huta Stalowa Wola, z którą NCBiR podpisało w 2014 roku kontrakt na budowę prototypowego wozu. Umowa zakładała, że specjaliści z HSW przygotują nie tylko produkcyjną wersję bojowej odmiany Borsuka, ale również projekty całej gamy pojazdów specjalistycznych: wóz rozpoznawczy, wóz dowodzenia, moździerz samobieżny (podwozie dla 120 mm moździerzy samobieżnych Rak), wóz ewakuacji medycznej, transporter rozpoznania skażeń, wóz zabezpieczenia technicznego oraz transporter rozpoznania inżynieryjnego.

Model Borsuka po raz pierwszy pokazano publicznie na targach zbrojeniowych MSPO w Kielcach w 2017 roku. Rok później gotowy był już demonstrator technologii pojazdu, który w tym samym roku przeszedł próby zakładowe. Wojskowe testy i badania Borsuka rozpoczęły się w 2020 roku i zakończyły dwa lata później.

 Film: Paweł Sobkowicz / ZbrojnaTV

Inżynierowie, którzy pracowali nad Borsukiem podkreślają, że najtrudniejszym wyzwaniem było skonstruowanie pojazdu, który przy bardzo wysokim poziomie ochrony balistycznej i dużych zdolnościach bojowych, będzie potrafił samodzielnie pokonywać przeszkody wodne, czyli pływał. Nie potrafi tego żaden z konkurentów Borsuka na rynku, czyli skandynawski CV-90 czy niemieckie wozy z rodziny Lynx.

Borsuk zaś potrafi pływać i to przy wadze 28 t. Tak duża masa to zasługa przede wszystkim pancerza. Spełnia on natowskie normy STANAG 4569 poziomu 3 (z boku pojazdu) oraz STANAG 4569 poziomu 4 (z przodu wozu). To oznacza, że zapewnia on ochronę przed ostrzałem pociskami z ręcznych granatników przeciwpancernych oraz wybuchami improwizowanych ładunków wybuchowych i min.


Film: Paweł Sobkowicz

Na masę Borsuka ma też wpływ bardzo zaawansowana bezzałogowa wieża ZSSW-30 uzbrojona nie tylko w armatę ATK Bushmaster II kal. 30 mm, ale również w wyrzutnię (podwójną) pocisków przeciwpancernych.

Wymóg pływalności zdecydowanie przełożył się na kształt i rozmiary Borsuka. Ma on długość około 7,6 m, szerokość 3,4 m. Jeżeli chodzi o jego właściwości jezdne, to jednak zdecydowanie przewyższa BWP-1. Napędzany przez silnik MTU 8V199 TE20 o mocy 720 KM (połączony z przekładnią firmy Perkins), wraz z sześcioosobowym desantem jest w stanie poruszać się po drogach utwardzonych z prędkością maksymalną około 65 km/h.

Dziś w południe, w Stalowej Woli, w obecności wicepremiera, ministra obrony narodowej Mariusza Błaszczaka, ma zostać podpisana umowa ramowa na dostawy nowych wozów bojowych dla polskiej armii.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Michał Niwicz

dodaj komentarz

komentarze

~wojtek
1677590100
Wszyscy dzis skupiaja sie na wielkich liczbach. Ale nalezy zauwazyc, ze kilka podstawowych problemow jest wciaz nierozwiazanych. 1) Struktura plutonu: jeszcze niedawno mierzylismy w szesciosobowe druzyny piechoty. Ale przy 6 miejscach desantu w Borsuku, albo druzyna musi sie zmniejszych, albo praktycznie pozbywamy sie druzyny wsparcia. Cos za cos. Czy te struktury zostaly juz przeciwiczone i uznane za sprawdzone i wydajne? Bowiem tacy Amrykanie ze swoim bewupem z 6 miejscami desantu wciaz kombinuja jak to sensownie ustawic. W jednym z ostatnich numerow Armor jest opisana nowa organizacja kompanii amerykanskiego zmechu, gdzie wprowadzono 2 plutony piechoty i 2 plutony wozow bojowych. Bowiem Amerykanie znali, ze 24 osoby desantu w plutonie to za malo. A nam wystarczy? 2) Sprawa uzbrojenia: wciaz nierozwiazana sprawa produkcji armaty - liczac razem z BWR to 110 sztuk. Pownnoa prouckaj byc zapewniona na miejscu. A jak jest? Do tego sprawa ppk - czy juz sie zdecydowalismy na Javelina? No i do tego dosc archaiczny kaem. Czy jesli tworzymy pojazd bojowy na nastepne 40 lat to nie warto rowazyc zmieany kalibru? 3) Na sam koniec problemem jest ta ilosc - przeciez tu nawet nie ma mowy o wozach dla kompanii wspraci batalionow. Ze o wozach dla 18 dywizji nie wspomne. Mowimy wiec o jakich 2500 bewupow i pochodnych. To jest raczej liczba z sufitu. Przypomnijmy sobie bowiem ile to batalionow zmotu stworzylismy do dzis za rownowartosc dzisiejszych 22-23 mld pln?
59-18-5C-8E

Donald Tusk: W kwestii bezpieczeństwa słowa zamieniliśmy w czyny
 
Film o Feniksie i terytorialsach
Nowe garaże dla Leopardów w Świętoszowie
W strategicznym miejscu o bezpieczeństwie Polski
Misja PKW „Olimp” doceniona
ZMU dla marynarzy
Współpraca MON-u z weteranami i rezerwistami
Walczmy mądrze
Nowe cele obronne NATO
Piloci na straży bezpieczeństwa
Wojsko zmodyfikowało program śmigłowcowy
Letni wypoczynek z MON-em
Zmagania sześcioosobowych armii
Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
Nasi czołgiści najlepsi
100 samolotów na 100-lecie Szkoły Orląt
Kierunek Karkonosze
Wojskowi dyplomaci wsparli weteranów II wojny
Najlepsi snajperzy wśród specjalsów
Specjalsi opanowali amerykański okręt
Po medale z okazji 100-lecia LAW-u
Kajakarze i ratownicy wodni z workiem medali
Nowy rozdział w historii Mesko
DNA GROM-u
Droga do zespołu bojowego GROM
Badania z WAT-u na misji AX-4
Tak uczyły się latać orlęta
Wyzwanie, które integruje
Są wszędzie tam, gdzie stawką jest bezpieczeństwo
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Od chaosu do wiktorii
Karol Nawrocki wybrany na prezydenta RP
Czterej pancerni przeciw wyklętym
100 lat historii Szkoły Orląt
Podróż w ciemność
Kolejny krok ku wypowiedzeniu konwencji ottawskiej
Rosjanom wyciekły dwa miliony tajnych dokumentów
Jeśli przerzut, to tylko z logistykami
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
ASzWoj na warcie od pokoleń
Kręgosłup dowodzenia Wojskiem Polskim
Szukasz pomysłu na wakacje? Może szkolenie wojskowe?
Żołnierz influencer?
Ogniem i tarczą
Historyczne zwycięstwo ukraińskiego F-16
W wakacje wstąp do WOT-u!
Na Wiejskiej o wydatkach na obronność i weteranach
PGZ na nowo
Żołnierze z dodatkiem od czerwca
Trzy okręty, jeden zespół
Pogrom rosyjskiego lotnictwa strategicznego
Dezamet rośnie w siłę
Robotyka to przyszłość medycyny
Sportowcy z „armii mistrzów” na podium wioślarskich ME
Pilecki. Do końca walczył z tyranią
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Judocy Czarnej Dywizji najlepsi w Wojsku Polskim
Droga pełna emocji
Unijni ministrowie podpisali SAFE
Generał, olimpijczyk, postać tragiczna
Prawo dla kluczowych inwestycji obronnych
Dzień, który zmienił bieg wojny
Uczelnia wysokich lotów
Wieczór pełen koszykarskich emocji
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
Dodatkowe kamizelki dla żołnierzy
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
W Dęblinie tylko do przodu
Podejrzane manewry na Bałtyku
Prace nad kadłubem dla kolejnego Husarza
100-lecie Lotniczej Akademii Wojskowej w Dęblinie
„Zapad’ 25” przenosi się dalej od polskiej granicy
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO