moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Borsuk już na poligonie

Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, żołnierze 15 Brygady Zmechanizowanej jako pierwsi w Wojsku Polskim otrzymają nowe bojowe wozy piechoty. Jednak zanim to nastąpi, Borsuk, bo o nim mowa, musi przejść kilkuetapowe testy, a sami wojskowi ukończyć specjalistyczne szkolenia. Ten proces właśnie się rozpoczął.

Borsuk to wyczekiwany przez Wojsko Polskie nowy bojowy wóz piechoty. Jego historia sięga 2014 roku, kiedy Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (na polecenie MON-u) zleciło rodzimemu przemysłowi opracowanie konstrukcji pojazdu, który zastąpi w armii wysłużone BWP-1.

Za realizację tego projektu było odpowiedzialne konsorcjum z Hutą Stalowa Wola na czele. Dzięki temu powstał właśnie Borsuk. Nowy BWP został zbudowany na uniwersalnej modułowej platformie gąsienicowej i wyposażony w zdalnie sterowany system wieżowy ZSSW-30, uzbrojony w armatę kalibru 30 mm oraz przeciwpancerne pociski kierowane. Dzięki zaimplementowaniu pokładowych systemów uzbrojenia ma możliwość zwalczania piechoty, pojazdów opancerzonych i celów powietrznych oraz neutralizacji wielu innych zagrożeń.


Film: Magdalena Miernicka, Paweł Sobkowicz / ZbrojnaTV

Masa pojazdu to 28 t, a maksymalna prędkość, jaką może osiągnąć na utwardzonych drogach, to 65 km/h. To, co go wyróżnia, to pływalność – podczas pokonywania przeszkód wodnych może się przemieszczać nawet z prędkością 8 km/h. Załogę tworzy trzech żołnierzy: dowódca, działonowy operator i kierowca, a kolejnych sześciu może być w nim transportowanych.

Kilka dni temu jeden egzemplarz nowego BWP trafił na poligon w Bemowie Piskim, gdzie wojskowi z 15 Brygady Zmechanizowanej zapoznają się jego możliwościami. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, to właśnie oni jako pierwsi otrzymają nowe uzbrojenie. Jednak zanim to nastąpi, sprzęt musi przejść kilkuetapowe testy, a Huta Stalowa Wola uruchomić jego produkcję seryjną. Na jakim etapie są te działania? O tym w materiale filmowym opowiadają przedstawiciele wojska oraz HSW.

Magdalena Miernicka

autor zdjęć: Michał Niwicz

dodaj komentarz

komentarze

~Selmak
1668935460
Trochę z żalem na to patrzę, ile lat trwają te "badania"???? mon nie chce kupić bo nie ma za co.... rok od wojny mija,tyle powinna trwać już produkcja i to na 2 liniach
FB-54-3D-FD
~kubek
1668763800
ludzie nie ma czasu ,skończyć z tymi testami do produkcji
6E-DF-C6-AE

Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Im ciemniej, tym lepiej
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Polski „Wiking” dla Danii
Czy to już wojna?
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Ogień z Leopardów na Łotwie
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Mity i manipulacje
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Is It Already War?
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Kosmiczna wystawa
Święto wolnej Rzeczypospolitej
Dolny Śląsk z własną grupą zbrojeniową
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Straż pożarna z mocniejszym wsparciem armii
Nowe K9 w Węgorzewie i Toruniu
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Nowe zasady dla kobiet w armii
Kaman – domknięcie historii
Merops wdrażany natychmiast
Pierwsze Rosomaki w Załuskach
Dzień wart stu lat
„Zamek” pozostał bezpieczny
Torpeda w celu
Pierwsze Czarne Pantery w komplecie
Obrońcy Lwowa z 1939 roku pochowani z honorami
Polska, Litwa – wspólna sprawa
Wojskowy bus do szczęścia
Polskie Homary za kołem podbiegunowym
Dywersja na kolei. Są dowody
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Marynarze podjęli wyzwanie
Pięściarska uczta w Suwałkach
Standardy NATO w Siedlcach
Mundurowi z benefitami
Nieznani sprawcy wysadzili tory
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Kapral Bartnik mistrzem świata
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
My, jedna armia
Plan na WAM
Dodatkowe zapory
Awanse w dniu narodowego święta
Dostawa Homarów-K
Jak zwiększyć bezpieczeństwo mieszkańców polskich miast?
„Road Runner” w Libanie
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
„Łączy nas bezpieczeństwo”. Ruszają szkolenia na Lubelszczyźnie
Żołnierze pomagają w akcji na torach
Gdy ucichnie artyleria
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Lojalny skrzydłowy bez pilota
Ułani szturmowali okopy
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Brytyjczycy na wschodniej straży
Sukces Polaka w biegu z marines

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO