moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Borsuk zaprezentowany na kieleckich targach zbrojeniowych

Waży około 25 t, ma bezzałogową wieżę z 30-milimetrowym działkiem i dwoma kierowanymi pociskami przeciwpancernymi Spike, na jego pokładzie może znajdować się sześciu żołnierzy desantu. Podczas Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach Huta Stalowa Wola po raz pierwszy pokazała publicznie model Borsuka, czyli nowego bojowego wozu piechoty.

Unowocześnienie wojsk pancernych i zmechanizowanych jest jednym z priorytetów programu modernizacji Sił Zbrojnych RP. Polskie siły lądowe wprawdzie dysponują dziewięcioma setkami czołgów, ale jedynie około 250 z tych pojazdów to maszyny w miarę nowoczesne (Leopardy 2). Nie lepiej jest w przypadku popularnych „bewupów 1”. Choć wojsko ma ponad tysiąc gąsienicowych bojowych wozów piechoty BWP-1, ale wszystkie już dawno powinny być wycofane ze służby. To bowiem konstrukcja przestarzała i o bardzo małych walorach bojowych na współczesnym polu walki.



Polska armia modernizację wojsk pancernych i zmechanizowanych realizuje dwutorowo – unowocześniając czołgi Leopard 2A4 (których mamy ponad 140 sztuk) oraz przygotowując się do wymiany BWP-1 na zupełnie nową konstrukcję. Zgodnie z decyzjami MON jej opracowanie powierzono w 2014 roku konsorcjum rodzimych firm z Hutą Stalowa Wola na czele. Poza HSW w konsorcjum uczestniczą: ROSOMAK S.A., Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne S.A., Wojskowe Zakłady Elektroniczne S.A., Wojskowe Zakłady Inżynieryjne S.A., Wojskowy Instytut Techniki Pancernej i Samochodowej, Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Urządzeń Mechanicznych – OBRUM Sp. z o.o., Wojskowa Akademia Techniczna, Akademia Sztuki Wojennej i Politechnika Warszawska.

Zlecona w 2014 roku przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju praca badawczo-rozwojowa przewiduje, że do 2019 roku zostanie zbudowany nie tylko prototyp nowego BWP o kryptonimie „Borsuk”, ale również zostaną zaprojektowane jego wersje specjalistyczne: rozpoznawcza, dowodzenia, moździerz samobieżny (podwozie dla 120-milimetrowych moździerzy samobieżnych Rak), ewakuacji medycznej, rozpoznania skażeń, zabezpieczenia technicznego oraz rozpoznania inżynieryjnego. Wartość umowy to 75 mln zł.

Podczas trwającego właśnie Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach można przekonać się jak bardzo zaawansowane są prace nad Borsukiem. Na największych targach zbrojeniowych w tej części Europy po raz pierwszy zaprezentowano publicznie jego model (a dokładniej pozbawiony części funkcjonalności prototyp).

Jak wyjaśnia Bartłomiej Zając, członek zarządu HSW odpowiadający za projekt, Borsuk spełnia wszystkie wymagania postawione przez polską armię. – To pojazd, w którym udało się nam połączyć wymogi odporności balistycznej, w tym na wybuch improwizowanych ładunków, przewozu sześciu żołnierzy desantu, mocnego uzbrojenia oraz pływalności. To naprawdę nie było proste zadanie – podkreśla.

Pokazywany w Kielcach Borsuk jest uzbrojony w opracowywaną przez HSW bezzałogową wieżę ZSSW-30, której podstawowym orężem jest 30-milimetrowe działko oraz dwa przeciwpancerne pociski kierowane Spike. Załoga – ważącego niecałe 25 t – Borsuka ma się składać z trzech osób.

Przedstawiciele HSW podkreślają, że następca BWP-1 to pojazd, do którego polski przemysł i polska armia będzie miała pełne prawa autorskie i majątkowe, umożliwiające – w przeciwieństwie np. do Rosomaka – eksport do każdego państwa na świecie bez proszenia kogokolwiek o zgodę (w przypadku KTO Rosomak trzeba zwracać się o pozwolenie do Finów).

Co czeka Borsuka w najbliższym czasie? Trudne testy. – Już za kilka tygodni model rozpocznie serię badań mających ocenić między innymi jego układ napędowy oraz to jak się wóz sprawuje nie tylko na lądzie, ale i w wodzie. To bardzo ważny etap pracy badawczo-rozwojowej, bo w praktyce zweryfikujemy przyjęte rozwiązania konstrukcyjne– podkreśla Bartłomiej Zając. Nieoficjalnie wiadomo, że testy obejmą również próby poligonowe odporności pojazdu na eksplozję miny lub improwizowanego ładunku wybuchowego.

Na MSPO model Borsuka można zobaczyć przed wejściem do hali C, którą zajmuje Polska Grupa Zbrojeniowa. Wczoraj, w dniu otwarcia targów, oglądał go m.in. minister obrony narodowej Antoni Macierewicz.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Jarosław Wiśniewski

dodaj komentarz

komentarze

~f71
1538873280
bardziej wersje ppanc i opl ROSOMAKA potrzebne, i taniej...
4F-C8-B9-06
~Scooby
1504756380
1. Budowa następnej platformy jest błędem. Kolejne zaplecze techniczne , inne części, inni specjaliści. Jak tak dalej pójdziemy w taką różnorodność to ilość personelu do obsługi sprzętu będzie większa niż Żołnierzy w linii. Wersja pływająca Borsuka to Rosomak na gąsienicach. Po co to produkować ? Jak ma być porządnie opancerzony to nie będzie pływał. Fizyka. Proponuję by w jak najszybszym czasie zejść do 3 platform. Ciężkiej - podwozie Kraba- i tutaj widzę możliwość stworzenia BWP , który mógłby wytrzymać nawałnicę artyleryjską oraz dotrzymałby kroku lub nawet jechał przed czołgami. Średnie - to podwozie Rosomaka. Lekkie jakaś porządna terenówka 4x4 dobrze opancerzona. I na tym koniec. Jeden rodzaj samolotów wielozadaniowych. W samym Programie Regina podwozie wozu dowodzenia jest inne niż Kraba. Swego czasu Niemcy tz naziści byli zdziwieni jak podczas bitwy Amerykanie potrafili wozem technicznym ściągnąć z pola walki M4 Sherman , wziąć części od innego , naprawić i czołg po 1,5 godzinie wracał na pole bitwy. p.s. Drodzy Wojskowi ! Dobrze opancerzony BWP nie będzie pływał. A słabo opancerzony tz pływający nie będzie różnił się od Rosomaka.
DB-3F-9C-53
~ja
1504696860
BORSUK dobrze się zapowiada http://www.defence24.pl/static_cache/d/654631,mspo-2017-premiera-borsuka.html
80-AB-16-01

Lekcje na poligonie
 
W strategicznym miejscu o bezpieczeństwie Polski
Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
Wojsko zmodyfikowało program śmigłowcowy
Misja PKW „Olimp” doceniona
Wieczór pełen koszykarskich emocji
Pogrom rosyjskiego lotnictwa strategicznego
Jeśli przerzut, to tylko z logistykami
Specjalsi opanowali amerykański okręt
Rosjanom wyciekły dwa miliony tajnych dokumentów
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Prawo dla kluczowych inwestycji obronnych
Donald Tusk: W kwestii bezpieczeństwa słowa zamieniliśmy w czyny
Nowy rozdział w historii Mesko
Kajakarze i ratownicy wodni z workiem medali
100 samolotów na 100-lecie Szkoły Orląt
Letni wypoczynek z MON-em
Nasi czołgiści najlepsi
Zmagania sześcioosobowych armii
Od chaosu do wiktorii
Najlepsi snajperzy wśród specjalsów
Apache. Zabójczy dla czołgów
Judocy Czarnej Dywizji najlepsi w Wojsku Polskim
Srebrni wioślarze, brązowa szablistka
Podejrzane manewry na Bałtyku
PGZ na nowo
Prace nad kadłubem dla kolejnego Husarza
100-lecie Lotniczej Akademii Wojskowej w Dęblinie
Historyczne zwycięstwo ukraińskiego F-16
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Ewakuacja Polaków z Izraela
100 lat historii Szkoły Orląt
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Podróż w ciemność
Na Wiejskiej o wydatkach na obronność i weteranach
Odbudowa obrony cywilnej kraju
Kręgosłup dowodzenia Wojskiem Polskim
Współpraca MON-u z weteranami i rezerwistami
Dodatkowe kamizelki dla żołnierzy
Jak czynić dobro, czyli Buzdygan w akcji
DNA GROM-u
Trzy okręty, jeden zespół
Czterej pancerni przeciw wyklętym
O ochronie infrastruktury i morskich szlaków
Film o Feniksie i terytorialsach
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Nowe cele obronne NATO
Droga do zespołu bojowego GROM
„Zapad’ 25” przenosi się dalej od polskiej granicy
Po medale z okazji 100-lecia LAW-u
Wyzwanie, które integruje
„Baltops” – co potrafią bezzałogowce
Kolejny model Grota dla żołnierzy
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Żołnierze z dodatkiem od czerwca
Generał, olimpijczyk, postać tragiczna
Dzień, który zmienił bieg wojny
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
Sportowcy z „armii mistrzów” na podium wioślarskich ME
Ogniem i tarczą

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO