moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Modernizacja Rosomaków

Mają ulepszone układy napędowe oraz wzmocnione podwozie, a jeden z nich posiada dodatkową sekcję kadłuba, przez co jest dłuższy o kilkadziesiąt centymetrów od standardowego Rosomaka. Na Jeziorze Rybnickim odbyły się testy pływalności dwóch prototypowych transporterów wyposażonych w pakiety modernizacyjne opracowane przez inżynierów firmy Rosomak SA.

Przedstawiciele Polskiej Grupy Zbrojeniowej, do której należy Rosomak SA, podkreślają, że produkowane przez tę firmę transportery to konstrukcja mająca ponad 20 lat, dlatego trzeba myśleć już o jej modernizacji. – Obecnie używane w KTO Rosomak rozwiązania mają kilkanaście lat i mimo że zasadnicza konstrukcja jest nadal nowoczesna, wiele podzespołów wymaga weryfikacji w zakresie ich potencjału do użytkowania w dłuższej perspektywie – wyjaśnia Jacek Zagożdżon z Departamentu Komunikacji i Marketingu PGZ SA.

 

Jakie ulepszenia?

Specjaliści ze spółki Rosomak przygotowali więc kilka pakietów modernizacyjnych, które obejmują ulepszenia opracowane na podstawie zebranych wniosków i analiz przygotowanych zarówno przez polską armię, jak i przez producenta pojazdów w ramach prac serwisowych i naprawczych.

Podstawowy pakiet modernizacyjny MLU (Mid-life Upgrade) obejmuje przede wszystkim układ napędowy Rosomaka, w tym zakłada wymianę obecnego silnika Scania D1 12 56A03PE o mocy 490 KM na nową jednostkę o mocy 612 KM wraz z nową skrzynią biegów.

Kolejny pakiet MLU dotyczy modernizacji podwozia Rosomaka. Inżynierowie z PGZ proponują dwa jej zakresy: mniejszy, obejmujący tylko wymianę kluczowych podzespołów zawieszenia, oraz większy, który obejmuje zmiany konstrukcyjne, dzięki którym zwiększy się nośność Rosomaków aż do 28 t (obecnie najwięcej to 24 t). Ponieważ transportery w tym wariancie będą też dłuższe o kilkadziesiąt centymetrów, otrzymały one oznaczenie Rosomak-L.

Kolejne pakiety MLU obejmują zwiększenie potencjału bojowego Rosomaków (m.in. nowe urządzenia optoelektroniczne) oraz ergonomię (nowe oświetlenie, tablica kierowcy, hydrauliczna rampa desantowa).

Przedstawiciele PGZ podkreślają, że przygotowując propozycje koncernu w zakresie unowocześnienia KTO Rosomak, starano się, aby były one jak najbardziej elastyczne – tak aby SZRP mogły wybrać z szerokiej palety rozwiązań te, które uznają za najbardziej potrzebne. – Finalna konfiguracja będzie zależeć od potrzeb i wymagań zamawiającego. Takie rozwiązanie pozwoli dostosować proponowane zmiany techniczne zarówno do potrzeb, jak i harmonogramów wojska, a jednocześnie zoptymalizować współczynnik koszt-efekt – przekonuje Jacek Zagożdżon.

Testy na Jeziorze Rybnickim, które odbyły się w połowie lutego, były częścią badań zakładowych proponowanych rozwiązań. Obserwowali je oficerowie z Inspektoratu Wojsk Lądowych Dowództwa Generalnego RSZ. Testy objęły najpierw badania układu napędowego i nadwozia podczas jazdy w trudnym terenie, w tym przejazdów przez różnego typu przeszkody – rowy i uskoki a także strome podjazdy i zjazdy. Potem pojazdy pokonywały przeszkody wodne, wykonywały manewrowanie w wodzie oraz wjazdy do zbiornika wodnego i wyjazdy z niego.

Polska armia posiada obecnie około 900 Kołowych Transporterów Opancerzonych Rosomak w kilku wersjach. Pierwsze pojazdy trafiły do służby w 2004 roku.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Rosomak SA

dodaj komentarz

komentarze

~ja
1646861400
Nic z tego nie będzie. MON nie jest zainteresowany unowocześnianiem już posiadanego sprzętu (patrz BWP 1) lub tylko symbolicznymi modyfikacjami (patrz T72), a te trójkątne skrzynki między kołami powinny być usunięte. Opór wody będzie mniejszy i prędkość w wodzie może nieco większa.
36-35-41-0C

Tuzin rekordów Wojska Polskiego w pływaniu
 
Polskie Siły Zbrojne – wciąż nieopowiedziana historia
Nasi czołgiści najlepsi
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Narodowy Dzień Zwycięstwa z żołnierzami
Polska zwiększa produkcję amunicji 155 mm
Gdy sekundy decydują o życiu
Spartakiadowe zmagania w Łasku
Składy wysokiego ryzyka
Ogień z nabrzeża
Ustawa bliżej żołnierzy
Szef MSZ do Rosji: Nigdy więcej nie będziecie tu rządzić
Więcej na mieszkanie za granicą
Misja PKW „Olimp” doceniona
Koniec wojny, którego nie znamy
Ukwiał z Gdańska
Szabla hubalczyków
Mistrzyni olimpijska najszybsza na Bali
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Na pomoc po katastrofie
Konstytucja – fundament dla pokoleń
Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
Zjednoczeni pod Biało-Czerwoną
Tarcza Wschód. Porozumienia z Lasami i KOWR-em
Zmiany w organizacji bazy logistycznej w Jasionce
Początek „Burzy”
Poznajcie Głuptaka – polskiego kamikadze
Nowa partia Abramsów już w Polsce
Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
Sport kształtuje mentalność
Henry Szymanski na tropie prawdy
Zarzuty w sprawie ujawnienia fragmentów planu „Warta”
Pod siatką o medale mistrzostw WP
Więcej amunicji do Rosomaków
Wspólna wola obrony
Rodzina na wagę złota
Pracowity dyżur Typhoonów
Mamy pierwszych pilotów F-35
Zawody West Point. Kadeci AWL-u z ósmą lokatą
USA wycofają się z działań na rzecz pokoju w Ukrainie?
DriX – towarzysz okrętu
Zostań cyberlegionistą! Wojsko rusza z nowym programem
Walka pod napięciem
Polska 1 Dywizja Pancerna zajęła Wilhelmshaven
Kierunki rozwoju polskiego przemysłu obronnego
Jeszcze więcej OPW w roku 2025
PKW Łotwa – sojusznicze zaangażowanie
Polska i Norwegia zacieśniają stosunki
Gra o kapitulację
Pegaz nad Europą
Więcej polskiego trotylu dla USA
Polskie F-16 w służbie NATO
Promujemy polski sprzęt wojskowy
Historyczne zwycięstwo Ukraińców w potyczce morsko-powietrznej
Nowa siła uderzeniowa
Apache’e na horyzoncie
Kontrakty dla firm produkujących na rzecz obronności
Pod żaglami – niepokonani z AMW
Międzynarodowe manewry pod polskim dowództwem
Podniebne wsparcie sojuszników
Wiedza na trudne czasy
Trzy wymiary „Tarczy Wschód”
Nowy prezes PGZ-etu
Historyczna umowa z Francją
Zapraszamy na „Wakacje z wojskiem”
Podniebny Pegaz
Pierwsza misja Gripenów
Obierki z błotem
Czołgi końca wojny

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO