moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Niszczyciele czołgów z PGZ

Polska armia chce w najbliższych latach wprowadzić do służby nowe niszczyciele czołgów o kryptonimie „Ottokar-Brzoza”. Podczas kieleckiego Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego Polska Grupa Zbrojeniowa zaprezentowała aż trzy, przygotowane przez spółki z Grupy, propozycje w tym zakresie – na zmodyfikowanych podwoziach BWP-1, czołgu Anders oraz armatohaubicy Krab.

Lekkie – na podwoziu bojowego wozu piechoty 1, nieco cięższe – na układzie jezdnym opracowanym na potrzeby projektu czołgu Anders oraz ciężkie, wykorzystujące produkowane w Polsce na koreańskiej licencji podwozie armatohaubicy Krab.

Podczas Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach najwięcej uwagi zwiedzających, po bojowym wozie piechoty Borsuk oraz pełnoskalowej makiecie samolotu F-35A, przyciągnęły trzy pojazdy, które łączyło jedno – były niszczycielami czołgów zbudowanymi przez inżynierów ze spółek Polskiej Grupy Zbrojeniowej.

Dlaczego PGZ zdecydowało się zaprezentować w Kielcach aż trzy tego typu pojazdy? – Pokazujemy w ten sposób nie tylko nasz potencjał konstrukcyjno-inżynieryjny, ale również paletę możliwości, wybór, jaki ma w tym zakresie Wojsko Polskie – komentował Bartłomiej Zając, prezes Huty Stalowa Wola, która przygotowała na targi wóz na podwoziu armatohaubicy Krab. – Każde z tych rozwiązań ma swoje mocne i słabe strony. Siłą naszej propozycji są zdecydowanie właściwości terenowe podwozia oraz ciężar zabudowy, jaki możemy na nim umieścić – wyjaśniał.


Film: Paweł Sobkowicz / portal polska-zbrojna.pl

Najlżejszym z pokazywanych pojazdów (choć PGZ nie ujawnia dokładnej jego wagi) jest konstrukcja zbudowana przez poznańskie WZM, czyli bazująca na podwoziu bojowego wozu piechoty 1. – To propozycja racjonalnego wykorzystania BWP-1, których mamy bardzo dużo, a które mają bardzo dobre właściwości jezdne. Ze wszystkich pokazywanych wozów nasz jest zdecydowanie najtańszy – komentują przedstawiciele poznańskiej firmy.

Ostatnim – choć z racji wielkości i wagi, plasuje się pomiędzy konstrukcjami bazującymi na BWP-1 i Krabie – jest pojazd zbudowany przez inżynierów z OBRUM-u, który w ogromnym skrócie bazuje na podwoziu lekkiego czołgu Anders. Jego twórcy przekonują, że to złoty środek projektów prezentowanych przez PGZ na MSPO. – Niszczyciel czołgów nie potrzebuje tak dużego i ciężkiego podwozia jakie ma Krab, ale powinno mieć coś nowocześniejszego niż układ jezdny z BWP-1 – przekonują.


Film: Paweł Sobkowicz / portal polska-zbrojna.pl

Jeżeli chodzi o uzbrojenie niszczycieli czołgów, to wszystkie konstrukcje z PGZ pokazywane na kieleckich targach są przygotowane, by zainstalować na nich dowolnego typu przeciwpancerne pociski kierowane o zasięgu około 12 kilometrów. Na MSPO pokazano je w wersji z pociskami Spike-ER, jak i z brytyjskimi Brimstone.

Poszukiwanie Ottokara - Brzozy

Polska armia ma obecnie w służbie jeden typ niszczycieli czołgów. To pojazdy kołowe BRDM-2 wyposażone w pociski 9P133 Malutka. Konstrukcje te są już nie tylko mocno wyeksploatowane technicznie, ale przede wszystkim, odstają od wymagań współczesnego pola walki. Rakiety Malutka mając zasięg maksymalny około 3 kilometrów są w stanie przebić pancerz o grubości około 450 mm RHA. Tymczasem współczesne czołgi dysponują pancerzami pomiędzy 700 do 1000 mm RHA.


Film: Paweł Sobkowicz / portal polska-zbrojna.pl

Dlatego Siły Zbrojne RP chcą w najbliższych latach wymienić „przeciwpancerne” BRDM-2 na zupełnie nową broń o kryptonimie „Ottokar-Brzoza”. Na początku roku Inspektorat Uzbrojenia MON ogłosił dialog techniczny w tej sprawie. Zgłosiło się do niego aż 13 podmiotów z całego świata – ze Stanów Zjednoczonych Lockheed Martin oraz BAE Systems USA Combat Vehicles, z Niemiec – Rheinmetall Defense, z Wielkiej Brytanii – MBDA UK, z Szwecji – BAE Systems Sweden, z Izraela – konsorcjum IMI Systems i Elbit Systems Ltd, a z Estonii – Milrem A.S.

Ze strony Polski zgłosiły się do rozmów z wojskiem Polska Grupa Zbrojeniowa, a także WB Electronics S.A., OBRUM Sp. z o.o., H. Cegielski – Poznań S.A., Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne S.A. oraz Huta Stalowa Wola S.A.


Film: Paweł Sobkowicz / portal polska-zbrojna.pl

Wojsko zdecydowało, że po dialogu do fazy analityczno-koncepcyjnej zaproszone zostaną PGZ, OBRUM i HSW jako dostawcy podwozi oraz IMI Systems – Elbit Systems i MBDA UK jako potencjalni dostawców rakiet przeciwpancernych.

 

 

 

Na Międzynarodowy Salon Przemysłu Obronnego w Kielcach „Polska Zbrojna” przygotowała wydanie specjalne.

 

Zachęcamy do lektury elektronicznej wersji numeru specjalnego „Polski Zbrojnej”.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Michał Niwicz

dodaj komentarz

komentarze

~Scooby
1655018100
Należy na podwoziu Krab zbudować BWP. Nie mnożyć platform. Na wzór najlepszego BWP świata tz. Namera.
F8-C9-28-04

Czarna Dywizja z tytułem mistrzów
 
Żaden z Polaków służących w Libanie nie został ranny
Ustawa amunicyjna podpisana przez prezydenta
„Nie strzela się w plecy!”. Krwawa bałkańska epopeja polskiego czetnika
Wielkie inwestycje w krakowskim szpitalu wojskowym
„Siły specjalne” dały mi siłę!
Fundusze na obronność będą dalej rosły
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Cele polskiej armii i wnioski z wojny na Ukrainie
Polskie „JAG” już działa
W Toruniu szkolą na międzynarodowym poziomie
„Feniks” wciąż jest potrzebny
Szkoleniowa pomoc dla walczącej Ukrainy
Terytorialsi zobaczą więcej
Donald Tusk po szczycie NB8: Bezpieczeństwo, odporność i Ukraina pozostaną naszymi priorytetami
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Jak Polacy szkolą Ukraińców
Więcej pieniędzy za służbę podczas kryzysu
Sejm pracuje nad ustawą o produkcji amunicji
Co słychać pod wodą?
Zyskać przewagę w powietrzu
Polskie Casy będą nowocześniejsze
Rosomaki w rumuńskich Karpatach
Wojsko otrzymało sprzęt do budowy Tarczy Wschód
Olimp w Paryżu
Srebro na krótkim torze reprezentanta braniewskiej brygady
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Użyteczno-bojowy sprawdzian lubelskich i szwedzkich terytorialsów
Kluczowy partner
Zmiana warty w PKW Liban
SkyGuardian dla wojska
Homar, czyli przełom
Wybiła godzina zemsty
Ustawa o zwiększeniu produkcji amunicji przyjęta
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Podziękowania dla żołnierzy reprezentujących w sporcie lubuską dywizję
Zimowe wyzwanie dla ratowników
Ostre słowa, mocne ciosy
Trzy medale żołnierzy w pucharach świata
Transformacja wymogiem XXI wieku
Olympus in Paris
Medycyna „pancerna”
Pożegnanie z Żaganiem
Determinacja i wola walki to podstawa
Karta dla rodzin wojskowych
Aplikuj na kurs oficerski
Polsko-ukraińskie porozumienie ws. ekshumacji ofiar rzezi wołyńskiej
W obronie Tobruku, Grobowca Szejka i na pustynnych patrolach
Bój o cyberbezpieczeństwo
Trudne otwarcie, czyli marynarka bez morza
„Szczury Tobruku” atakują
Grupa WB idzie na rekord
Czworonożny żandarm w Paryżu
Wszystkie oczy na Bałtyk
Polacy pobiegli w „Baltic Warrior”
Kadeci na medal
Druga Gala Sportu Dowództwa Generalnego
Ogień Czarnej Pantery
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Kluczowa rola Polaków
Mniej obcy w obcym kraju

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO