moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

F-35 dla Polski

Wojsko Polskie mogłoby otrzymać pierwsze cztery samoloty F-35A w 2024 roku, w ramach 16. serii produkcyjnej, a pierwszą eskadrę, 16 sztuk, do 2026 roku – zapowiedział Greg Ulmer, wiceprezes firmy Lockheed Martin i dyrektor programu F-35 Lightning II. Zapewnił także, że amerykański koncern wciąż jest otwarty na nowych kooperantów mogących produkować elementy tego samolotu.

F-35 – amerykański wielozadaniowych samolot piątej generacji – jest niewątpliwie jedną z największych atrakcji tegorocznego Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach. Targowi goście mogą nie tylko zobaczyć jego pełnowymiarowy model, ale także zasiąść w symulatorze za sterami tej maszyny i wypróbować jej możliwości w trakcie wirtualnego lotu.

 

Aktywność producenta tej maszyny – koncernu Lockheed Martin – to efekt rozpoczętego procesu zakupu tych maszyn dla naszych sił powietrznych. W ramach programu „Harpia” Polska chce kupić dwie eskadry Lightningów w wersji A (klasycznego startu). W maju polski rząd złożył już w tej sprawie do rządu amerykańskiego oficjalne zapytanie ofertowe i czeka na odpowiedz.


Model F-35 zaprezentowany na MSPO w Kielcach.

Przedstawiciele Lockheed Martina przekonywali w Kielcach, że pierwsze F-35 dla Polski mogą być gotowe wcześniej niż dotychczas spekulowano. – Polskie siły powietrzne mogłyby otrzymać pierwsze cztery samoloty F-35A w 2024 roku – zapowiedział Greg Ulmer, wiceprezes firmy Lockheed Martin i dyrektor programu F-35 Lightning II. Maszyny trafiłyby wówczas do bazy US Air Force Luke w Arizonie, gdzie byłyby wykorzystywane do szkolenia pilotów i personelu naziemnego. – Całą eskadrę, czyli 16 sztuk, Polska mogłaby odebrać w 2026 roku. Drugą do 2030 roku – mówił Greg Ulmer.

Szef programu F-35 Lightning II podkreślał, że w ostatnich latach koncern Lockheed Martin znacząco obniżył cenę samolotu. W obecnej transzy wynosi ona mniej niż 80 mln dolarów – To oznacza, że za cenę maszyny czwartej generacji mamy maszynę najnowszej, piątej generacji – przekonywał. Jak poinformował, teraz firma skupia się na obniżeniu kosztów eksploatacji samolotu. Jej celem jest obniżenie kosztu jednej godziny lotu poniżej 25 tysięcy dolarów.

Greg Ulmer mówił również, że zakup maszyn piątej generacji przez polską armię to również ogromna szansa dla rodzimego przemysłu, nie tylko zbrojeniowego. – Obecnie w Polsce produkuje się tylko niewielkie elementy F-35, części do silnika, podwozia i amunicji. To może się zmienić, bo wciąż poszukujemy nowych partnerów do naszego łańcucha dostaw – zadeklarował.

 

 

Na Międzynarodowy Salon Przemysłu Obronnego w Kielcach „Polska Zbrojna” przygotowała wydanie specjalne.

 

Nasze wydawnictwo będziecie mogli bezpłatnie dostać w czasie trwania kieleckiej imprezy na naszym stoisku (stoisko nr D66, hala D), na stoisku Ministerstwa Obrony Narodowej oraz w punkcie prasowym MSPO.

 

Czytelników, którzy nie dotrą na największe w Polsce targi zbrojeniowe, zachęcamy do lektury elektronicznej wersji numeru specjalnego „Polski Zbrojnej”.

 

 

 

 

 

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Lockheed Martin, Michał Niwicz

dodaj komentarz

komentarze

~Put-in
1643052720
16 samolotów? To chyba jakiś kiepski żart. My potrzebujemy przynajmniej kolejnych 48 samolotów do kolejnego skrzydła taktycznego, aby stanowić jakąkolwiek siłę bojową. Najlepszym rozwiązaniem byłoby wzięcie kolejnych F-16C/D w najnowszym bloku zamiast x-razy droższego F-15
17-58-A2-61

Wyrok za tragiczny wypadek
 
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Zwycięstwo mordercy
Pod żaglami – niepokonani z AMW
Szabla hubalczyków
Ile kosztują Starlinki dla Ukrainy
Double Eagle – podwodny tropiciel
Polskie F-16 w służbie NATO
Wyścig zbrojeń wystartował
Feniks zakończony. Pomoc trwa
„Wojskowe” przepisy budowlane do zmiany
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Zatopiony problem
Tuzin rekordów Wojska Polskiego w pływaniu
Poszukiwania ofiar rzezi wołyńskiej
Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
Zmiany w organizacji bazy logistycznej w Jasionce
Pierwsza misja Gripenów
Baltic Sea Under Control
Medale Pucharu Świata zdobyte przez żołnierzy na ringu
Nowi generałowie Wojska Polskiego
W Ełku wykuwają charaktery
Podniebne wsparcie sojuszników
Poznać rakietowego Homara
Żołnierze walczą z ogniem w Biebrzańskim Parku
Zjednoczeni pod Biało-Czerwoną
USA wycofają się z działań na rzecz pokoju w Ukrainie?
Jeszcze więcej OPW w roku 2025
Pilecki ucieka z Auschwitz
Wywieś flagę państwową! Cześć Biało-Czerwonej!
Sport kształtuje mentalność
Żołnierze usuwają skutki nawałnicy
Kolejowy sabotaż udaremniony
Spartakiadowe zmagania w Łasku
Tych chwil z Dachau nie da się wymazać…
Debiut polskiego AW149
Polska kupi najnowsze rakiety AMRAAM
Zarzuty w sprawie ujawnienia fragmentów planu „Warta”
PKW Łotwa – sojusznicze zaangażowanie
Więcej na mieszkanie za granicą
Pracowity dyżur Typhoonów
Trzy dekady DGW
Viva Polaki! Viva liberatori!
Wylicytuj Buzdygan i pomóż chorym dzieciom!
Niezawiniona śmierć niezłomnego gen. Fieldorfa
Rodzina na wagę złota
Powstaje armia dronów
Piękny przykład patriotyzmu
Strażnik nieba
„Pułaski” na Atlantyku
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Tarcza Wschód. Porozumienia z Lasami i KOWR-em
Musimy być gotowi na najtrudniejsze scenariusze
Polska i Norwegia zacieśniają stosunki
Ratownicy medyczni szkolą się z samoobrony
Dobra wiadomość dla miłośników lotnictwa
Flaga, flaga państwowa, barwy narodowe – biało-czerwony przewodnik
Henry Szymanski na tropie prawdy
Polskie rakiety do Homara-K już za trzy lata
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Su-22, czyli cztery dekady w siłach powietrznych
Podniebny Pegaz
Składy wysokiego ryzyka
Szef MSZ do Rosji: Nigdy więcej nie będziecie tu rządzić
Więcej amunicji do Rosomaków
Medycyna na morzu
Rex Bolizlavus
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Święto ludzi z pasją
Więcej polskiego trotylu dla USA

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO