moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

F-35 dla Polski

Wojsko Polskie mogłoby otrzymać pierwsze cztery samoloty F-35A w 2024 roku, w ramach 16. serii produkcyjnej, a pierwszą eskadrę, 16 sztuk, do 2026 roku – zapowiedział Greg Ulmer, wiceprezes firmy Lockheed Martin i dyrektor programu F-35 Lightning II. Zapewnił także, że amerykański koncern wciąż jest otwarty na nowych kooperantów mogących produkować elementy tego samolotu.

F-35 – amerykański wielozadaniowych samolot piątej generacji – jest niewątpliwie jedną z największych atrakcji tegorocznego Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach. Targowi goście mogą nie tylko zobaczyć jego pełnowymiarowy model, ale także zasiąść w symulatorze za sterami tej maszyny i wypróbować jej możliwości w trakcie wirtualnego lotu.

 

Aktywność producenta tej maszyny – koncernu Lockheed Martin – to efekt rozpoczętego procesu zakupu tych maszyn dla naszych sił powietrznych. W ramach programu „Harpia” Polska chce kupić dwie eskadry Lightningów w wersji A (klasycznego startu). W maju polski rząd złożył już w tej sprawie do rządu amerykańskiego oficjalne zapytanie ofertowe i czeka na odpowiedz.


Model F-35 zaprezentowany na MSPO w Kielcach.

Przedstawiciele Lockheed Martina przekonywali w Kielcach, że pierwsze F-35 dla Polski mogą być gotowe wcześniej niż dotychczas spekulowano. – Polskie siły powietrzne mogłyby otrzymać pierwsze cztery samoloty F-35A w 2024 roku – zapowiedział Greg Ulmer, wiceprezes firmy Lockheed Martin i dyrektor programu F-35 Lightning II. Maszyny trafiłyby wówczas do bazy US Air Force Luke w Arizonie, gdzie byłyby wykorzystywane do szkolenia pilotów i personelu naziemnego. – Całą eskadrę, czyli 16 sztuk, Polska mogłaby odebrać w 2026 roku. Drugą do 2030 roku – mówił Greg Ulmer.

Szef programu F-35 Lightning II podkreślał, że w ostatnich latach koncern Lockheed Martin znacząco obniżył cenę samolotu. W obecnej transzy wynosi ona mniej niż 80 mln dolarów – To oznacza, że za cenę maszyny czwartej generacji mamy maszynę najnowszej, piątej generacji – przekonywał. Jak poinformował, teraz firma skupia się na obniżeniu kosztów eksploatacji samolotu. Jej celem jest obniżenie kosztu jednej godziny lotu poniżej 25 tysięcy dolarów.

Greg Ulmer mówił również, że zakup maszyn piątej generacji przez polską armię to również ogromna szansa dla rodzimego przemysłu, nie tylko zbrojeniowego. – Obecnie w Polsce produkuje się tylko niewielkie elementy F-35, części do silnika, podwozia i amunicji. To może się zmienić, bo wciąż poszukujemy nowych partnerów do naszego łańcucha dostaw – zadeklarował.

 

 

Na Międzynarodowy Salon Przemysłu Obronnego w Kielcach „Polska Zbrojna” przygotowała wydanie specjalne.

 

Nasze wydawnictwo będziecie mogli bezpłatnie dostać w czasie trwania kieleckiej imprezy na naszym stoisku (stoisko nr D66, hala D), na stoisku Ministerstwa Obrony Narodowej oraz w punkcie prasowym MSPO.

 

Czytelników, którzy nie dotrą na największe w Polsce targi zbrojeniowe, zachęcamy do lektury elektronicznej wersji numeru specjalnego „Polski Zbrojnej”.

 

 

 

 

 

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Lockheed Martin, Michał Niwicz

dodaj komentarz

komentarze

~Put-in
1643052720
16 samolotów? To chyba jakiś kiepski żart. My potrzebujemy przynajmniej kolejnych 48 samolotów do kolejnego skrzydła taktycznego, aby stanowić jakąkolwiek siłę bojową. Najlepszym rozwiązaniem byłoby wzięcie kolejnych F-16C/D w najnowszym bloku zamiast x-razy droższego F-15
17-58-A2-61

Kawaleria pancerna spod znaku 11
Sztuka i służba w jednym kadrze
Medale dla sojuszników z Niderlandów
Żołnierz na urlopie i umowie zlecenie?
Żywy pomnik pamięci o poległych na misjach
Bóbr na drodze Hannibala
Mesko wybuduje fabrykę amunicji
Standardy NATO w Siedlcach
Trump ogłasza powrót do prób nuklearnych
W wojsku orientują się najlepiej
Kolejna fabryka amunicji z Niewiadowa
Żołnierze dostaną poradnik o sprawności i zdrowym stylu życia
„Trenuj z wojskiem” 7 za nami
Operacja NATO u brzegów Estonii
Koniec dzieciństwa
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
MID w nowej odsłonie
Wsparcie dla rodziny z Wyryk
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Brytyjczycy na wschodniej straży
Hiszpanie pomogą chronić polskie niebo
Pokój na Bliskim Wschodzie? Podpisano kluczowe porozumienie
Ukraina to największy zagraniczny klient polskiej zbrojeniówki
Niezłomni w obronie
Terytorialsi najlepsi na trasach crossu
Nowe sanitarki dla wojskowych medyków
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Rosyjski Ił-20 przechwycony przez polskie MiG-29
WOT dostanie 13 zestawów FlyEye
Żołnierze na trzecim stopniu podium
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Zamiast szukać skarbów, uczyli się strzelać
Kolejne „Husarze” w powietrzu
Edukacja z bezpieczeństwa
Polskie drony nadlecą z Sochaczewa
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Wellington „Zosia” znad Bremy
„Road Runner” w Libanie
Niespokojny poranek pilotów
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Kircholm 1605
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
MON i MSWiA: Polacy ufają swoim obrońcom
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Nowe zasady dla kobiet w armii
W Warszawie stanie pomnik pierwszego szefa SGWP
Wyrównać szanse
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
UBM, czyli przepis na ekspresową budowę
Polski „Wiking” dla Danii
Husarze bliżej Polski
Loty szkoleniowe na AW149. Piloci: to jest game changer
Mity i manipulacje
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Abolicja dla ochotników
Konie dodawały pięciobojowi szlachetności
Broń i szkolenia. NATO wspiera Ukrainę systemowo
Polski K2 przyjedzie z Gliwic
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Polskie innowacje dla bezpieczeństwa – od Kosmosu po Bałtyk
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Więcej Apache’ów w Inowrocławiu
„JUR” dla terytorialsów
Rezerwa i weterani – siła, której nie wolno zmarnować
Nie tylko dobrze walczyć, lecz także ratować
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO