moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Żołnierze budują kładkę miejską w Żaganiu

Jeszcze w tym miesiącu mieszkańcy Żagania otrzymają do użytku nową, ponad 50-metrową kładkę rowerowo-pieszą. Połączy ona tereny rekreacyjne u podnóża zamku, którego historia sięga XIII wieku. Kładkę budują saperzy z 11 Lubuskiej Dywizji Kawalerii Pancernej, której dowództwo stacjonuje właśnie w tym mieście.

O pomoc w wybudowaniu przeprawy przez kanał rzeki Bóbr zwrócił się do wojska burmistrz Żagania. Sprawa była pilna, stara bowiem drewniana kładka była w opłakanym stanie technicznym, groziła wręcz zawaleniem. – Po spełnieniu przez władze Żagania wszystkich wymagań formalnych, bez wahania zgodziliśmy się pomóc społeczeństwu, którego jesteśmy przecież częścią – mówi ppłk Andrzej Sawicki, szef wojsk inżynieryjnych 11 Dywizji.

Do wykonania zadania wyznaczono specjalistów z 5 Kresowego Batalionu Saperów z Krosna Odrzańskiego, który wchodzi w skład 17 Wielkopolskiej Brygady Zmechanizowanej z Międzyrzecza. Prace rozpoczęły się 3 sierpnia. Żołnierze rozebrali starą konstrukcję. – Z poprzedniej kładki do użytku nadawały się jedynie drewniane pale wbite w dno kanału. Wszystkie inne elementy nowego drewnianego mostu musieliśmy budować od podstaw – informuje kpt. Krzysztof Kloc dowodzący dziesięcioosobową grupą wojskowych budowniczych.

Następnie żołnierze kompanii drogowo-mostowej krośnieńskiej jednostki, wchodzący na co dzień w skład wojskowych jednostek odbudowy, przystąpili do stawiania nowego łącznika brzegów rzeki. Wykorzystując dwie łodzie saperskie połączone metalową konstrukcją, ręcznie zamontowali nowe dźwigary i legary, wzmocnili podpory, po czym zaczęli układać na nich deski pokładowe. Wszystkie elementy mostu saperzy zabezpieczają środkami przedłużającymi ich trwałość. Zakończenie prac nastąpi w ostatnich dniach sierpnia.

Nowa kładka rowerowo-piesza ma 50 m długości i 2,2 m szerokości. Materiały niezbędne do jej zbudowania dostarczyły władze miasta. Dzięki tej przeprawie mieszkańcy dostaną się na parkową wyspę, będącą częścią kompleksu rekreacyjnego. Połączy ona dwa odcinki ścieżki rowerowej oraz otworzy dostęp do zamkowej trasy dydaktycznej i historycznych obiektów parkowego kompleksu pałacowego.

Żagańska przeprawa nie jest pierwszą, którą saperzy z Krosna Odrzańskiego wykonują dla społeczeństwa. Jak informuje kpt. Kloc, w ostatnim czasie żołnierze batalionu realizowali dziesięć podobnych inwestycji. Cztery – w okolicach Żagania. Budowali między innymi mosty na drogach publicznych na rzece Czerna oraz w miejscowości Bobrowice i Ochla koło Zielonej Góry. W 11 Dywizji w Bolesławcu oraz Krośnie Odrzańskim nieprzerwany dyżur pełnią również dwa patrole rozminowania, zapewniając bezpieczeństwo lokalnej społeczności – niszczą groźne niewybuchy z czasów II wojny światowej.

Bogusław Politowski

autor zdjęć: mjr Artur Pinkowski

dodaj komentarz

komentarze


Nagrody MSPO – za uniwersalność konstrukcji
Wielkie zbrojenia za Odrą
Terytorialsi na pętli
Grupa E5 o bezpieczeństwie wschodniej flanki NATO
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
NATO uruchamia „Wschodnią Straż”
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Sojusznicy wysyłają dodatkowe wojska
„Nieustraszony Rekin” na wodach Bałtyku
Nawrocki: zdaliśmy test wojskowy i test solidarności
Bumar-Łabędy szykują się do produkcji K2
Pożegnanie z Columbią
Defendery skompletowane
W Sejmie o rosyjskich dronach nad Polską
Premier: prowokacja bez precedensu
Szkolenia antydronowe tylko w Polsce
Święto Wojsk Lądowych
Polska zwiększy produkcję amunicji artyleryjskiej
Brytyjczycy żegnają Malbork
„Saber Junction” – gotowi do obrony
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Koncern Hanwha inwestuje w AWL
Orlik na Alfę
Kurs dla najlepszych w SERE
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Światowe podium dla zawodniczek Wojska Polskiego
Nielegalny skład amunicji został zlikwidowany
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Krok ku niezależności
Dwie agresje, dwie okupacje
Tukan na smyczy
Rekompensaty na nowych zasadach
Zwycięska batalia o stolicę
Państwo odbuduje dom w Wyrykach
Żandarmeria skontroluje także cywilów
NATO – jesteśmy z Polską
Już mają brąz, a mogą mieć złoto!
Dobre wieści o Muzeum Wojska Polskiego
Pogrzeb ofiar rzezi wołyńskiej
Aby państwo polskie było gotowe na każdy scenariusz
Prezydent przestrzega przed rosyjską dezinformacją
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Wieża z HSW nie tylko dla Warana
Black Hawki nad Warszawą
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Brytyjczycy na wschodniej straży
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Debiut polskich Patriotów
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Świetne występy polskich żołnierzy
Największy transport Abramsów w tym roku
Czołgiści w ogniu
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
„Road Runner” w Libanie
Pytania o rosyjskie drony. MON wyjaśnia
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
Husarz z polskim instruktorem
Hekatomba na Woli
Sikorski: potrzebujemy ściany antydronowej
Z najlepszymi na planszy
Premier do pilotów: Jesteście bohaterami

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO