moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

„Kaszub” na egzaminie

Jedenaście okrętów oraz jednostek pomocniczych 3 Flotylli zakończyło ćwiczenia na morzu. Marynarze doskonalili umiejętności związane między innymi ze strzelaniem artyleryjskim, walką z pożarem i przebiciem kadłuba. Załoga korwety ORP „Kaszub” zdawała też egzamin 0-2, sprawdzający zdolność okrętu do działania na morzu.



– Egzamin zaliczyliśmy. Na jaką ocenę, okaże się w przyszłym tygodniu – mówi kmdr ppor. Łukasz Zaremba, dowódca ORP „Kaszub”. Sprawdzian obejmował strzelanie artyleryjskie z dwóch rodzajów armat: AK-176 oraz ZU-23-2M, popularnie zwanej „Wróblem”. Marynarze zrzucali też bomby głębinowe. – To metoda walki z okrętem podwodnym – mówi kmdr ppor. Zaremba. Wiąże się ona ze sporym ryzykiem. – Po pierwsze musimy przeciąć kurs okrętu podwodnego tuż przed jego dziobem. Podchodząc do niego tak blisko, sami narażamy się na atak – zaznacza kmdr ppor. Zaremba. Podczas operacji wykorzystywana jest zrzutnia grawitacyjna. Marynarze zwalniają przegrody, które przytrzymują 150-kilogramową bombę, a ona sama zjeżdża w kierunku wody. Całość wymaga sporej precyzji. Aby bomba osiągnęła cel, należy wziąć pod uwagę zarówno czas, z jakim będzie opadać, jak i prędkość wrogiej jednostki.

ORP „Kaszub” może zabrać na pokład 12 bomb głębinowych. Podczas egzaminu załoga okrętu wykorzystała sześć.

Zadanie 0-2 sprawdza zdolność pojedynczego okrętu do działania na morzu. Aby przystąpić do tego sprawdzianu, załoga musi zaliczyć w porcie zadanie 0-1. Ono z kolei wiąże się z przygotowaniem jednostki do wyjścia w morze. – Egzamin zdaje się przed komisją, w skład której wchodzi między innymi dowódca dywizjonu – mówi kpt. mar. Przemysław Płonecki z biura prasowego 3 Flotylli Okrętów w Gdyni.


Film: Marynarka Wojenna RP

Kilkudniowe wyjście ORP „Kaszub” w morze nie było spowodowane jedynie egzaminem. – Prócz tego trenowaliśmy na przykład walkę z pożarem, skażeniem chemicznym, przebiciem kadłuba – wylicza kmdr ppor. Zaremba. – Dla nas był to etap przygotowań do ćwiczeń „Dynamic Mongoose”, które wkrótce rozpoczną się w Norwegii – dodaje.

Obok ORP „Kaszub” na Zatoce Gdańskiej przez kilka dni ćwiczyło też dziesięć innych jednostek należących do 3 Flotylli – między innymi dwa okręty rakietowe ORP „Piorun” i ORP „Grom”, okręt podwodny ORP „Kondor”, zbiornikowiec ORP „Bałtyk”, okręty hydrograficzne ORP „Arctowski” i ORP „Heweliusz”, holownik H-8 oraz stacja demagnetyzacyjna SD-13.


– Przez większość czasu okręty ćwiczyły niezależnie od siebie. Załogi wykonywały zadania ogniowe z użyciem uzbrojenia artyleryjskiego i rakietowego, doskonaliły też procedury związane z różnego rodzaju sytuacjami kryzysowymi, do których może dojść podczas działań na morzu – informuje kpt. mar. Płonecki. Były też jednak elementy realizowane wspólnie. – Dwa okręty rakietowe, zbiornikowiec i korweta ćwiczyły na przykład manewrowanie w szykach – zaznacza kpt. mar. Płonecki.

Tego typu ćwiczenia stanowią istotny element szkolenia załóg. Pomagają podtrzymać gotowość do realizowania podstawowych zadań Marynarki Wojennej. – Chodzi głównie o osłonę strategicznego transportu morskiego oraz utrzymania panowania na morzu w sytuacji kryzysowej, aby nie dopuścić do blokady państwa – podkreśla kmdr ppor. Radosław Pioch, rzecznik 3 Flotylli. – Od bezpieczeństwa morskich szlaków komunikacyjnych zależy stabilny rozwój gospodarki – dodaje.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: chor. mar. Piotr Leoniak

dodaj komentarz

komentarze

~Katol
1426968720
cyt: "Chodzi głównie o osłonę strategicznego transportu morskiego oraz utrzymania panowania na morzu w sytuacji kryzysowej, aby nie dopuścić do blokady państwa" 1. Na Bałtyku nie ma strategicznego transportu. 2. Po co ? Nasze wody terytorialne to ok 25 km od brzegu. Można opanować to NSM. 3. Nie bardzo widzę możliwość blokady państwa nawet bez Bałtyku.
4B-26-E9-39

Sport kształtuje mentalność
 
Dobra wiadomość dla miłośników lotnictwa
Więcej amunicji do Rosomaków
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Polskie rakiety do Homara-K już za trzy lata
Podniebny Pegaz
Zwycięstwo mordercy
PKW Łotwa – sojusznicze zaangażowanie
Zmiany w organizacji bazy logistycznej w Jasionce
Tuzin rekordów Wojska Polskiego w pływaniu
Szef MSZ do Rosji: Nigdy więcej nie będziecie tu rządzić
Jeszcze więcej OPW w roku 2025
Szabla hubalczyków
Strażnik nieba
Tarcza Wschód. Porozumienia z Lasami i KOWR-em
Wyrok za tragiczny wypadek
Pierwsza misja Gripenów
Pracowity dyżur Typhoonów
Zarzuty w sprawie ujawnienia fragmentów planu „Warta”
Święto ludzi z pasją
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Rodzina na wagę złota
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Zatopiony problem
Żołnierze walczą z ogniem w Biebrzańskim Parku
Ile kosztują Starlinki dla Ukrainy
Henry Szymanski na tropie prawdy
Polska kupi najnowsze rakiety AMRAAM
Tych chwil z Dachau nie da się wymazać…
Nowi generałowie Wojska Polskiego
Więcej na mieszkanie za granicą
„Wojskowe” przepisy budowlane do zmiany
Medale Pucharu Świata zdobyte przez żołnierzy na ringu
Polskie F-16 w służbie NATO
Pod żaglami – niepokonani z AMW
Piękny przykład patriotyzmu
Ratownicy medyczni szkolą się z samoobrony
Powstaje armia dronów
Baltic Sea Under Control
USA wycofają się z działań na rzecz pokoju w Ukrainie?
Spartakiadowe zmagania w Łasku
Trzy dekady DGW
Double Eagle – podwodny tropiciel
Podniebne wsparcie sojuszników
Polska i Norwegia zacieśniają stosunki
Pilecki ucieka z Auschwitz
Poznać rakietowego Homara
Musimy być gotowi na najtrudniejsze scenariusze
Medycyna na morzu
Wyścig zbrojeń wystartował
Żołnierze usuwają skutki nawałnicy
Kolejowy sabotaż udaremniony
Su-22, czyli cztery dekady w siłach powietrznych
Debiut polskiego AW149
Poszukiwania ofiar rzezi wołyńskiej
Viva Polaki! Viva liberatori!
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Feniks zakończony. Pomoc trwa
W Ełku wykuwają charaktery
Niezawiniona śmierć niezłomnego gen. Fieldorfa
Więcej polskiego trotylu dla USA
Wylicytuj Buzdygan i pomóż chorym dzieciom!
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
„Pułaski” na Atlantyku
Rex Bolizlavus
Składy wysokiego ryzyka

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO