moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Pamięci poległych lotników

Hołd ofiarom katastrof śmigłowca ratowniczego „Anakonda”, samolotu transportowego „Bryza”, a także wszystkim lotnikom morskim, którzy zginęli na służbie, oddali dziś przedstawiciele Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej. Uroczystość na cmentarzu w Gdyni-Oksywiu od lat odbywa się właśnie w marcu, kiedy to doszło do wypadków.

– Co roku spotykamy się, by uczcić pamięć wspaniałych ludzi – oddanych służbie lotników morskich. Przy tym symbolicznym obelisku oddajemy hołd załodze ratowniczej „Anakondy”, załodze transportowej „Bryzy”, wspominamy tych wszystkich, którzy służąc w jednostkach lotnictwa Marynarki Wojennej poświęcili swoje życie, niosąc pomoc ludziom morza, oraz tych, którzy zginęli śmiercią lotnika – podkreślał kmdr pil. Tadeusz Drybczewski podczas dzisiejszej uroczystości na cmentarzu Marynarki Wojennej w Gdyni-Oksywiu.

Jej uczestnicy złożyli kwiaty pod obeliskiem „Pamięci lotników, którzy zginęli służąc w lotnictwie Marynarki Wojennej RP” i zapalili znicze na grobach lotników morskich.

Do katastrofy ratowniczej „Anakondy” doszło 12 marca 1997. Załoga pełniła wówczas 24-godzinny dyżur. Zaczęła o ósmej rano. Cztery godziny później została postawiona na nogi po raz pierwszy. Śmigłowiec wyruszył po rannego rybaka. Jego kuter znajdował się 30 mil morskich od Władysławowa. Akcja przebiegła bez zarzutu. Po północy alarm rozległ się po raz drugi. Tym razem lotnicy mieli przetransportować do szpitala chorego szypra z jednostki idącej około 70 kilometrów od brzegu. Pięć minut przed pierwszą śmigłowiec był już w powietrzu. Chwilę potem spadł do morza. Do katastrofy przyczyniła się fatalna pogoda. Bezpośrednim powodem, jak ustalili eksperci, był jednak niewłaściwie ustawiony radiowysokościomierz.

„Anakonda” szybko zatonęła. Osiadła na głębokości 12–13 metrów. Zginęły cztery osoby: dwóch pilotów, technik i ratownik pokładowy. Wszyscy zostali pośmiertnie awansowani i odznaczeni Krzyżami Zasługi za Dzielność.

Druga z katastrof wydarzyła się 31 marca 2009 roku. Podczas szkoleniowego lotu w Gdyni-Babich Dołach rozbił się samolot An-28 „Bryza”. – Pilot miał wykonać procedurę związaną z lądowaniem w sytuacji awaryjnej, z jednym tylko włączonym silnikiem, a potem odejść na drugi krąg – wspomina kmdr ppor. Czesław Cichy, rzecznik Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej. Manewr się jednak nie udał i maszyna rozbiła się na płycie lotniska. Zginęło czterech lotników: tak zwany pilot kontrolny, dowódca załogi, pilot, który przechodził szkolenie, oraz technik pokładowy. Oni również zostali pośmiertnie awansowani.

– Od tego czasu w lotnictwie bardzo dużo się zmieniło. Udoskonalone zostały procedury związane ze szkoleniem i organizacją lotów – mówi kmdr ppor. Cichy. – W lotnictwie morskim na szczęście nie mieliśmy już katastrof tej skali. Nie ustrzegliśmy się jednak ofiary śmiertelnej – dodaje. W 2010 roku zginął ratownik pokładowy ze śmigłowca „Anakonda”. Wypadł on z maszyny podczas próbnego oblotu, który poprzedza rozpoczęcie dyżuru. Po śmierci został awansowany na wyższy stopień. 

Rok później na gdyńskim Oksywiu została odsłonięta tablica z inskrypcją „Pamięci lotników, którzy polegli służąc w lotnictwie morskim Marynarki Wojennej RP”.

– Oddajemy hołd naszym kolegom, którzy zginęli w katastrofach, ale nie zapominamy też o innych lotnikach, choćby tych poległych podczas wojny – podkreśla kmdr ppor. Cichy. We wrześniu 1939 roku lotnictwo morskie poniosło ogromne straty. Niemcy rozbili wówczas Morski Dywizjon Lotniczy, niszcząc służące w nim hydroplany. Lotnicy, którym udało się przeżyć, przedostali się do Wielkiej Brytanii i kontynuowali walkę.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: kmdr ppor. Czesław Cichy

dodaj komentarz

komentarze


Nasi czołgiści najlepsi
 
Polskie Pioruny dla Belgii
Polska 1 Dywizja Pancerna zajęła Wilhelmshaven
Wojskowe widowisko w Zakopanem
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Żołnierz influencer?
Long Range. Mamy nowych mistrzów Polski
Bat na wrogów i niepokornych
Pamięć o polskich bohaterach z Monte Cassino
Medycy dla „Tarczy Wschód”
Na pomoc po katastrofie
Koniec wojny, którego nie znamy
Gra o kapitulację
Pracowity dyżur Typhoonów
Walka pod napięciem
Kontrakty dla firm produkujących na rzecz obronności
Historyczne zwycięstwo Ukraińców w potyczce morsko-powietrznej
Nurkowie bojowi WS wyróżnieni
Zarzuty w sprawie ujawnienia fragmentów planu „Warta”
Każdego dnia trzeba podtrzymywać pamięć o naszej historii
Mamy pierwszych pilotów F-35
Misja PKW „Olimp” doceniona
Zostań cyberlegionistą! Wojsko rusza z nowym programem
Polska i Norwegia zacieśniają stosunki
Biało-czerwona na Monte Cassino
Gdy zgasną światła
Spartakiadowe zmagania w Łasku
Sojusznicy w obronie Europy, czyli „Defender ‘25”
Piorun – polska wizytówka
Władysław Kosiniak-Kamysz: Nasza strategia to strategia na rzecz pokoju
Basen dla Rosomaka
Podniebny Pegaz
Zawody West Point. Kadeci AWL-u z ósmą lokatą
Poznajcie Głuptaka – polskiego kamikadze
Atak na masową skalę. Terytorialsi ćwiczyli z amerykańskimi żołnierzami
Zapraszamy na „Wakacje z wojskiem”
Składy wysokiego ryzyka
Gdy sekundy decydują o życiu
Mistrzyni olimpijska najszybsza na Bali
Jak daleko do końca wojny?
Tarcza Wschód. Porozumienia z Lasami i KOWR-em
Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
MON: Polska nie wyśle wojsk na Ukrainę
DriX – towarzysz okrętu
Międzynarodowe manewry pod polskim dowództwem
Szef MSZ do Rosji: Nigdy więcej nie będziecie tu rządzić
AI w służbie MON-u
Nowy prezes PGZ-etu
Apache’e nadlatują
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Tysiące dronów dla armii
Święto zwiadowców
Na początek: musztra i obsługa broni
Wiedza na trudne czasy
Jeszcze więcej OPW w roku 2025
Polska dołącza do satelitarnej elity
Podchorążowie z AWL na podium w grach wojennych w Waszyngtonie!
Historyczna umowa z Francją
Ogień z nabrzeża
Wakacje? To czas na wojsko
Pegaz nad Europą
Pilecki – mniej znane oblicze bohatera
Czołgi końca wojny
Wsparcie dla polskich Abramsów
Wspólna wola obrony
Pierwsza misja Gripenów
Pod żaglami – niepokonani z AMW
Ukwiał z Gdańska
Więcej na mieszkanie za granicą
Narodowy Dzień Zwycięstwa z żołnierzami
Ukraińcy i Rosjanie spotkali się pierwszy raz od 2022 roku
Sportowcy z „armii mistrzów” pokazali klasę
Nowa partia Abramsów już w Polsce
Sport kształtuje mentalność
Ustawa bliżej żołnierzy
Bohater odtrącony
Obierki z błotem
Pod siatką o medale mistrzostw WP
„Przekazał narodowi dziedzictwo myśli o honor i potęgę państwa dbałej”

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO