moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Legendarne „Iskry” trafią do szkół

Samoloty, na których przez pół wieku szkolili się polscy piloci nie pójdą na złom. Po rozstrzygnięciu przetargu na nowe samoloty szkoleniowe, „Iskry” systematycznie przekazywane są szkołom i muzeom. Kilka dni temu jedną z maszyn dostała szkoła w Radomiu, w której uczą się przyszli mechanicy lotniczy.


Iskra TS-11, częściowo rozłożona na czas transportu, przyjechała do Radomia ciężarówką. Po zmontowaniu będzie służyła jako pomoc naukowa. – Uczniowie poznają dzięki niej budowę i zasadę działania urządzeń samolotowych – mówi Mirosław Talar, pełniący obowiązki dyrektora Zespołu Szkół Samochodowych w Radomiu. Podkreśla, że szkoła dostała samolot za zgodą Ministerstwa Obrony Narodowej. Na „Iskrach” już uczą się studenci pilotażu i inżynierii lotnictwa w Państwowej Wyższej Szkole Zawodowej w Chełmie.

Kilka miesięcy temu „Iskrę” otrzymała też Szkoła Podstawowa im. Lotników Polskich w Świdwinie. Maszyna do 2011 roku służyła w tamtejszej 21 Bazie Lotnictwa Taktycznego. Teraz zdobi szkolny dziedziniec. Pomnikami „Iskry” stały się też w Białej Podlaskiej, Zamościu czy Oleśnicy.

Samoloty szkoleniowe TS-11 Iskra służą w polskim wojsku ponad 50 lat. Do dziś zostały tylko 32 latające „Iskry”. Wszystkie w 4 Skrzydle Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie.

– Najmłodszym z nich resurs czyli okres, w którym są dopuszczone do latania, kończy się w 2020-2022 roku – mówi kpt. Grzegorz Grabarczyk, oficer prasowy skrzydła. Dodaje, że co roku kilka maszyn jest wycofywanych.

– Wzbogacają one także kolekcje wojskowych muzeów – mówi gen. bryg. rez. pil. Ryszard Hać, dyrektor Muzeum Sił Powietrznych, które ma w zbiorach kilka „Iskier”. Samoloty te można zobaczyć też w Muzeum Oręża Polskiego w Kołobrzegu, warszawskim Muzeum Wojska Polskiego czy Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie.

TS-11 Iskra to dwumiejscowy odrzutowy samolot szkolno-treningowy. „Iskra” została zaprojektowana w 1958 roku przez zespół inż. Tadeusza Sołtyka z Instytutu Lotnictwa w Warszawie. Prototyp samolotu gotowy był w 1960 roku, a pierwszy seryjny egzemplarz, nazwany TS-11 „Iskra bis A" – trzy lata później. Dostawy „Iskier” do wojska rozpoczęły się w 1964 roku. Przez następne 23 lata w zakładach lotniczych w Mielcu wyprodukowano 423 maszyny. Były one budowane w kilku wersjach m.in. rozpoznawczej dostosowanej dla potrzeb lotnictwa morskiego, szturmowo-rozpoznawczej wyposażonej w aparat fotograficzny czy szkolno-bojowej z możliwością podwieszania uzbrojenia.

W 1976 roku Indie kupiły 50 „Iskier”. Indyjskie Siły Powietrzne używały ich do 2004 roku.

Polskie wojsko chce w najbliższych latach zastąpić „Iskry” włoskimi samolotami szkoleniowymi M-346 Master. Resort obrony wybrał je w ramach przetargu na dostawę  samolotów szkolenia zaawansowanego dla pilotów MiG-29 i F-16. Polska armia kupiła osiem włoskich maszyn z opcją zakupu czterech kolejnych. Będą one elementem zintegrowanego systemu szkolenia zaawansowanego (Advanced Jet Trainer – AJT). Pierwsze M-346 Master mają trafić do Polski w 2016 roku. Będą na nich latać m.in. podchorążowie Wyższej Szkoły Oficerskiej Sił Powietrznych i przyszli piloci F-16.

AD

autor zdjęć: Artur Weber

dodaj komentarz

komentarze

~scooby
1392750240
Piotr Stelcer - Nie wszystkim to przeszkadzało. A wiesz możne jaki to był samolot ?
39-FF-C3-6D

Najmłodszy w rodzinie
Dron-śmigłowiec dla marynarki
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wicepremier Kosiniak-Kamysz rozmawia o technologiach nuklearnych
31 Baza Lotnictwa Taktycznego apeluje do mediów
Baobab z miotaczem
MON rozpoczyna współpracę z Ligą Obrony Kraju
Ćwicz w szkole jak w wojsku!
Na motocyklach śladami historii
Lepsza efektywność
Awaryjne lądowanie wojskowego śmigłowca
Nocne ataki na Ukrainę
Premier i szefowa UE na granicy w Krynkach
Świetne występy polskich żołnierzy
Czarna skrzynka F-16 w rękach śledczych
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Hekatomba na Woli
„Road Runner” w Libanie
Drones on the Offensive
Pilica+ coraz bliżej
Małopolscy terytorialsi tym razem walczyli z suszą
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
„Był twarzą sił powietrznych”
Amerykańsko-rosyjski szczyt na Alasce
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Szef MON-u upamiętnił pierwszych poległych w II wojnie
Startuje „Żelazny obrońca”
Na otwartym morzu mierzą daleko!
Beret „na rekinka” lub koguta
Wyczekiwane przyspieszenie
Z najlepszymi na planszy
Akt oskarżenia w sprawie planu „Warta”
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Orlik na Alfę
Nietypowa premiera targowa
Polski żołnierz pobił w Chinach rekord świata
Skorzystaj z szansy na zostanie oficerem
Brytyjczycy żegnają Malbork
Duże osiągnięcie polskich skoczków
Wielkie zbrojenia za Odrą
Polsko-koreańska spółka będzie produkować rakiety do wyrzutni Homar-K
Relokacja wojsk na Podkarpaciu
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Nie tylko K9. Koreańska oferta dla WOT-u
Tuga – postrach dronów
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Modernizacja F-16 w polskich zakładach wojskowych
Kadeci będą się uczyć obsługi dronów
Nowelizacja ustawy o obronie z podpisem prezydenta
Informacja geoprzestrzenna na współczesnym polu walki
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Szef Sztabu Generalnego: MSPO przykładem rewolucji dronowej
Pancerna pięść
Zakupy według potrzeb
Skoordynowane zarządzanie w kryzysie
Prezydent Nawrocki: Wieluń to symbol cierpienia
Radary, które widzą wszystko
Loty szkoleniowe na F-16 wstrzymane do odwołania
Zwycięska batalia o stolicę
Nowe wcielenie Herona. Tym razem dla batalionu
Premier Tusk: MSPO robi wrażenie
Nowość Grupy WB na MSPO 2025: robot kroczący
Westerplatte, 1 września 1939. Pamiętamy!
Norwegowie budują na polskim poligonie
Śmierć pilota F-16. Trwa badanie przyczyn wypadku
Polska i Szwecja, razem na rzecz bezpieczeństwa
Szczyt przywódców ws. Ukrainy
Inowrocławscy saperzy z misją na południu
Dwie agresje, dwie okupacje
Drony w ofensywie
Premierowe strzelania Spike’ami z Apache’ów
Czas nowych inwestycji
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Wojskowi szachiści z medalem NATO
NATO ćwiczy na Bałtyku. Z polskim udziałem
Strategiczne partnerstwo Polski i Kanady
Szczelna sieć dla Tarczy
Huta Stalowa Wola na MSPO
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO