moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Legendarne „Iskry” trafią do szkół

Samoloty, na których przez pół wieku szkolili się polscy piloci nie pójdą na złom. Po rozstrzygnięciu przetargu na nowe samoloty szkoleniowe, „Iskry” systematycznie przekazywane są szkołom i muzeom. Kilka dni temu jedną z maszyn dostała szkoła w Radomiu, w której uczą się przyszli mechanicy lotniczy.


Iskra TS-11, częściowo rozłożona na czas transportu, przyjechała do Radomia ciężarówką. Po zmontowaniu będzie służyła jako pomoc naukowa. – Uczniowie poznają dzięki niej budowę i zasadę działania urządzeń samolotowych – mówi Mirosław Talar, pełniący obowiązki dyrektora Zespołu Szkół Samochodowych w Radomiu. Podkreśla, że szkoła dostała samolot za zgodą Ministerstwa Obrony Narodowej. Na „Iskrach” już uczą się studenci pilotażu i inżynierii lotnictwa w Państwowej Wyższej Szkole Zawodowej w Chełmie.

Kilka miesięcy temu „Iskrę” otrzymała też Szkoła Podstawowa im. Lotników Polskich w Świdwinie. Maszyna do 2011 roku służyła w tamtejszej 21 Bazie Lotnictwa Taktycznego. Teraz zdobi szkolny dziedziniec. Pomnikami „Iskry” stały się też w Białej Podlaskiej, Zamościu czy Oleśnicy.

Samoloty szkoleniowe TS-11 Iskra służą w polskim wojsku ponad 50 lat. Do dziś zostały tylko 32 latające „Iskry”. Wszystkie w 4 Skrzydle Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie.

– Najmłodszym z nich resurs czyli okres, w którym są dopuszczone do latania, kończy się w 2020-2022 roku – mówi kpt. Grzegorz Grabarczyk, oficer prasowy skrzydła. Dodaje, że co roku kilka maszyn jest wycofywanych.

– Wzbogacają one także kolekcje wojskowych muzeów – mówi gen. bryg. rez. pil. Ryszard Hać, dyrektor Muzeum Sił Powietrznych, które ma w zbiorach kilka „Iskier”. Samoloty te można zobaczyć też w Muzeum Oręża Polskiego w Kołobrzegu, warszawskim Muzeum Wojska Polskiego czy Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie.

TS-11 Iskra to dwumiejscowy odrzutowy samolot szkolno-treningowy. „Iskra” została zaprojektowana w 1958 roku przez zespół inż. Tadeusza Sołtyka z Instytutu Lotnictwa w Warszawie. Prototyp samolotu gotowy był w 1960 roku, a pierwszy seryjny egzemplarz, nazwany TS-11 „Iskra bis A" – trzy lata później. Dostawy „Iskier” do wojska rozpoczęły się w 1964 roku. Przez następne 23 lata w zakładach lotniczych w Mielcu wyprodukowano 423 maszyny. Były one budowane w kilku wersjach m.in. rozpoznawczej dostosowanej dla potrzeb lotnictwa morskiego, szturmowo-rozpoznawczej wyposażonej w aparat fotograficzny czy szkolno-bojowej z możliwością podwieszania uzbrojenia.

W 1976 roku Indie kupiły 50 „Iskier”. Indyjskie Siły Powietrzne używały ich do 2004 roku.

Polskie wojsko chce w najbliższych latach zastąpić „Iskry” włoskimi samolotami szkoleniowymi M-346 Master. Resort obrony wybrał je w ramach przetargu na dostawę  samolotów szkolenia zaawansowanego dla pilotów MiG-29 i F-16. Polska armia kupiła osiem włoskich maszyn z opcją zakupu czterech kolejnych. Będą one elementem zintegrowanego systemu szkolenia zaawansowanego (Advanced Jet Trainer – AJT). Pierwsze M-346 Master mają trafić do Polski w 2016 roku. Będą na nich latać m.in. podchorążowie Wyższej Szkoły Oficerskiej Sił Powietrznych i przyszli piloci F-16.

AD

autor zdjęć: Artur Weber

dodaj komentarz

komentarze

~scooby
1392750240
Piotr Stelcer - Nie wszystkim to przeszkadzało. A wiesz możne jaki to był samolot ?
39-FF-C3-6D

Zatopiony problem
 
„Pułaski” na Atlantyku
Polskie rakiety do Homara-K już za trzy lata
Pilecki ucieka z Auschwitz
Musimy być gotowi na najtrudniejsze scenariusze
Pod żaglami – niepokonani z AMW
Żołnierze usuwają skutki nawałnicy
Kolejowy sabotaż udaremniony
PKW Łotwa – sojusznicze zaangażowanie
Rex Bolizlavus
Tuzin rekordów Wojska Polskiego w pływaniu
Strażnik nieba
Double Eagle – podwodny tropiciel
Polskie F-16 w służbie NATO
Zmiany w organizacji bazy logistycznej w Jasionce
Podniebne wsparcie sojuszników
Wyścig zbrojeń wystartował
Nowi generałowie Wojska Polskiego
Podniebny Pegaz
Viva Polaki! Viva liberatori!
Niezawiniona śmierć niezłomnego gen. Fieldorfa
Więcej na mieszkanie za granicą
Henry Szymanski na tropie prawdy
Tarcza Wschód. Porozumienia z Lasami i KOWR-em
Poznać rakietowego Homara
Szabla hubalczyków
Wyrok za tragiczny wypadek
Szef MSZ do Rosji: Nigdy więcej nie będziecie tu rządzić
Więcej polskiego trotylu dla USA
Polska i Norwegia zacieśniają stosunki
Powstaje armia dronów
Więcej amunicji do Rosomaków
USA wycofają się z działań na rzecz pokoju w Ukrainie?
Spartakiadowe zmagania w Łasku
Prezydent wręczył awanse generalskie
„Wojskowe” przepisy budowlane do zmiany
Debiut polskiego AW149
Wylicytuj Buzdygan i pomóż chorym dzieciom!
Zjednoczeni pod Biało-Czerwoną
Święto ludzi z pasją
Su-22, czyli cztery dekady w siłach powietrznych
Tych chwil z Dachau nie da się wymazać…
Zwycięstwo mordercy
Dobra wiadomość dla miłośników lotnictwa
Jeszcze więcej OPW w roku 2025
Medale Pucharu Świata zdobyte przez żołnierzy na ringu
Rodzina na wagę złota
Ratownicy medyczni szkolą się z samoobrony
Zarzuty w sprawie ujawnienia fragmentów planu „Warta”
Pierwsza misja Gripenów
Sport kształtuje mentalność
Ile kosztują Starlinki dla Ukrainy
Feniks zakończony. Pomoc trwa
Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Polska kupi najnowsze rakiety AMRAAM
Wywieś flagę państwową! Cześć Biało-Czerwonej!
Baltic Sea Under Control
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Żołnierze walczą z ogniem w Biebrzańskim Parku
Poszukiwania ofiar rzezi wołyńskiej
Piękny przykład patriotyzmu
Składy wysokiego ryzyka
W Ełku wykuwają charaktery
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Medycyna na morzu
Flaga, flaga państwowa, barwy narodowe – biało-czerwony przewodnik
Pracowity dyżur Typhoonów
Trzy dekady DGW

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO