moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

ORP „Błyskawica” w stoczni

Dziś ORP „Błyskawica” została przeholowana do stoczni w Gdyni. W trakcie postoju okręt zostanie wydokowany, aby wymienić wadliwe elektrody osłony katodowej (antykorozyjnej). Powrót okrętu na skwer Kościuszki w Gdyni zaplanowano na najbliższy piątek.

Okręt przeszedł duży remont dokowy na przełomie 2011 i 2012 roku. W ramach prac stoczniowych zamontowany został wówczas system chroniący przed korozją elektrolityczną, którego jeden z elementów zostanie obecnie wymieniony. W tamtym czasie wykonano także m.in.: piaskowanie i obłożenie nowym poszyciem części dennej okrętu oraz zabezpieczenie farbami antyporostowymi, a także remont pokładu głównego. Wykonano także remont kambuza okrętowego, remont pokładu za gablotami wystawienniczymi, naprawiono centralne ogrzewanie w części rufowej i wymieniono kocioł C.O., wymieniono także agregat prądotwórczy wraz z remontem prądnicy oraz wykonano szereg prac na maszcie okrętu. Załoga okrętu-muzeum ORP „Błyskawica” uczestniczyła w wykonywanych pracach, nadzorowała ich prawidłowość, a także wykonała nowy kamuflaż części nawodnej okrętu.

Niszczyciel ORP „Błyskawica”, obok bliźniaczej jednostki ORP „Grom”, był najnowocześniejszym okrętem przedwojennej Marynarki Wojennej. Jednostkę zbudowano w angielskiej stoczni J. Samuel White & Co. Ltd w Cowes, a polską banderę podniesiono na niej 25 listopada 1937 roku. W czasie wojny okręt przepłynął 150 tysięcy mil morskich, eskortował 83 konwoje, uczestniczył w 108 patrolach i operacjach morskich, brał udział w zniszczeniu dwóch i uszkodzeniu sześciu okrętów nawodnych oraz zniszczeniu dwóch statków handlowych przeciwnika, uszkodził trzy okręty podwodne i zestrzelił 4 samoloty na pewno i 2 prawdopodobnie. Trzykrotnie uległ uszkodzeniom podczas wypełniania zadań bojowych. W uznaniu swych wojennych zasług ORP „Błyskawica” jako jedyny okręt został odznaczony Orderem Virtuti Militari. Po zakończeniu wojny okręt powrócił do Gdyni. Przez dwadzieścia lat eksploatowany był jako klasyczny niszczyciel. Od 1976 roku jest okrętem-muzeum, który rocznie odwiedza kilkadziesiąt tysięcy turystów z Polski i zagranicy.

ORP „Błyskawica” to najstarszy na świecie okręt tej klasy i jeden z niewielu zachowanych okrętów, które brały czynny udział w II wojnie światowej. Jest już tradycją, że na jego pokładzie odbywają się najważniejsze uroczystości i ceremonie Marynarki Wojennej.

Tekst: kpt. mar. Piotr Wojtas

red. PZ

autor zdjęć: chor. mar. Piotr Leoniak

dodaj komentarz

komentarze


Historyczne zwycięstwo ukraińskiego F-16
 
Pionierski dron
Terytorialsi z Dolnego Śląska najlepiej wysportowani
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Święto sportów walki w Warendorfie
Specjalsi pod nowym dowództwem
Flyer, zdobywca przestworzy
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
Armia pomoże służbom na zachodniej granicy
Strażnicy polskiego nieba
Strategia odstraszania. Czy zadziała?
Świat F-35
Szczyt w Hadze zakończony, co dalej?
Podróż w ciemność
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Pestki, waafki, mewki – kobiety w Polskich Siłach Zbrojnych
Śmierć gorsza niż wszystkie
GROM’s DNA
Odbudowa obrony cywilnej kraju
Żołnierze z 10 Brygady Kawalerii Pancernej powalczą w IV lidze
Drukowanie dronów
Pociski do FA-50 i nowe Rosomaki
Ratownik w akcji
Policjanci w koszarach WOT
USA przyłączyły się do ataku Izraela na Iran
Kajakami po medale
Szczyt NATO nie tylko o wydatkach na obronność
Planowano zamach na Zełenskiego
Wyższe stawki dla niezawodowych
Ewakuacja Polaków z Izraela
Prawo dla kluczowych inwestycji obronnych
Zbrodnia we wsi, której już nie ma
Pancerny kot w polskim wojsku
Policja ze wsparciem wojskowego Bayraktara
Inwestycja w żołnierzy
Sukcesy żołnierzy na międzynarodowych arenach
Więcej na obronność, silniejsze NATO
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
The Power of Infrastructure
„Niegościnni” marynarze na obiektach sportowych w Ustce
Na Dolnym Śląsku „Wakacje z WOT” coraz popularniejsze
Nowa dostawa Homarów-K
Pierwsze oficerskie gwiazdki
Posłowie za wypowiedzeniem konwencji ottawskiej
Musimy być szybsi niż zagrożenie
Polska z dodatkowym wsparciem sojuszników
Kadeci z NATO i z Korei szkolili się w Karkonoszach
Polki wicemistrzyniami Europy w szabli
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Generał „Grot” – pierwszy dowódca AK
Rodzinne ćwiczenia z wojskiem
„Swift Response ‘25”, czyli lekka piechota w ciężkim terenie
Podejrzane manewry na Bałtyku
Bezpieczniejsza Europa
„Różycki” zwodowany
Nowe zasady fotografowania obiektów wojskowych
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
NATO przechodzi do działania
Wypadek Rosomaka
Żołnierze WOT-u szkolili się w Słowenii
Rakiety dla polskich FA-50

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO