moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Kierowcy „gąsienic” zdali egzamin

Kilkunastotonowym transporterem musieli pokonywać wzniesienia, slalomem omijać przeszkody, a nocą używać tylko świateł maskujących. W Toruniu trzynastu żołnierzy przez miesiąc uczyło się prowadzić pojazdy gąsienicowe. W swoich jednostkach będą kierowcami wozów inżynieryjnych lub dowodzenia.


Wojsko używa kilkudziesięciu pojazdów na podwoziu gąsienicowym (MTLB). To głównie transportery rozpoznania inżynieryjnego, wozy inżynieryjne czy pomocy technicznej. Żołnierze nazywają je żartobliwie „drągami”. – To dlatego, że steruje się nimi za pomocą dźwigni kierowania. Żeby na przykład skręcić, trzeba zwolnić lub zatrzymać gąsienicę – wyjaśnia kpt. Tomasz Kisiel z Centrum Szkolenia Artylerii i Uzbrojenia. Przyznaje, że prowadzenie pojazdów gąsienicowych nie jest łatwe. W toruńskim centrum trzynastu szeregowych przez miesiąc uczyło się kierować ciężkimi wozami.

Przyjechali z jednostek w całej Polsce, między innymi z batalionu saperów w Nisku, 18 Pułku Rozpoznawczego w Białymstoku, 1 Brzeskiego Pułku Saperów i 10 Brygady Kawalerii Pancernej w Świętoszowie. Szkolenie zaczęli od teorii. Uczyli się przepisów ruchu drogowego, budowy pojazdów gąsienicowych i zasad ich bezpiecznego używania. Potem dopiero mogli wyjechać w teren.

Ćwiczyli w transporterze rozpoznania inżynieryjnego (MTLB, MTLB TRI), którego wojsko używa m.in. podczas budowy dróg i mostów czy akcji rozpoznania skażeń chemicznych. – Na trasie zwanej patelnią uczyliśmy żołnierzy uruchamiania podgrzewacza rozruchowego, ruszania, przełączania biegów, hamowania i zatrzymywania. Ich zadaniem było także pokonywanie przeszkód, na przykład specjalnie poustawianych opon ciężarówek. Musieli też sprawnie przejechać odcinek drogi slalomem i prowadzić pojazd nocą przy użyciu świateł maskujących – opowiada kpt. Dariusz Kurantowicz, wykładowca cyklu budowy i eksploatacji CSAiU. Podczas drugiej części kursu kierowcy ćwiczyli precyzyjne skręcanie ciężkim pojazdem i pokonywanie terenu pagórkowatego.


Co było dla żołnierzy najtrudniejsze? Instruktorzy przyznają, że najwięcej kłopotów sprawiało oswojenie się z potężnymi pojazdami. Przeciętnie ważą one kilkanaście ton. – W takich wozach widoczność bywa ograniczona. Nieco trudności sprawia też technika jazdy, gdy w pojeździe zamiast kierownicy jest dźwignia, a zamiast kół – gąsienice – mówi kpt. Kurantowicz.

Na koniec kursu żołnierze musieli zdać egzaminy teoretyczny i praktyczny. Wszyscy dostali świadectwa uprawniające do kierowania pojazdami na podwoziu MTLB. W swoich jednostkach będą mogli zająć stanowiska kierowców, kierowców-mechaników lub kierowców-operatorów.

Toruńskie Centrum Szkolenia Artylerii i Uzbrojenia powstało w 2002 roku. Do jego zadań należy m.in.: szkolenie rezerw osobowych, prowadzenie kursów specjalistycznych dla podoficerów oraz szkolenie specjalistów Wojsk Lądowych.

PG

autor zdjęć: kpt. Dariusz Kurantowicz

dodaj komentarz

komentarze

~scooby
1383124200
fajnie jest w tym naszym wojsku. Zawsze wszyscy , wszystko zdają .... .
DB-A6-73-01

Kolarskie święto w stolicy
Pilot F-16 doceniony przez widzów
Amerykańskie wsparcie dla polskiej modernizacji
Więcej żołnierzy z pieniędzmi za dyżur bojowy
Organy ścigania na tropie współpracowników rosyjskich służb
Terytorialsi zawitają do Płocka
Cisza przed wojną
Aira – pierwszy pies wojskowy w 6 Mazowieckiej Brygadzie OT
Wojskowe Zgrupowania Zadaniowe w gotowości w Brzegu i Nisku
Rocznica powstania warszawskiego w MPW
Rekompensaty na ostatniej prostej
Rekrutacja w Dęblinie na finiszu
Na ratunek pancerniakom
W drodze do amunicyjnego bezpieczeństwa
Na rowerach szlakiem Bitwy Warszawskiej 1920 roku
Rząd o bezpieczeństwie Polski
Warszawa uczciła rocznię Powstania
Kontrakt na K2 gotowy do podpisu
Orlik na Alfę
Terytorialsi usuwają skutki nawałnic
Na rosyjskim pasku
Brytyjczycy żegnają Malbork
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Żołnierze medalistami na igrzyskach studentów
Las Pamięci uczci poległych
Żołnierze walczą ze skutkami ulew
Armia Rezerwowa generała Sosnkowskiego
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Inwestycje w mobilność wojska
W drodze po młodszego nurka
Polskie szkolenie dla pilotów FA-50
Czołg K2 made in Poland
Ostatnia niedziela…
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Czas próby
Coraz więcej żołnierzy pomaga usuwać skutki nawałnic
Rosjanie zaatakowali polską fabrykę w Ukrainie
Stańcie do apelu!
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Kanadyjski żołnierz ranny podczas ćwiczeń
Czołgi saperskie dla Wojska Polskiego
7TP – czołg kompromisu
Pojazdy wojsk pancernych – serwis specjalny
Terytorialsi z 4 Warmińsko-Mazurskiej BOT w akcji
Warszawo, do broni!
Prezydent Trump spotkał się z szefem NATO
Żołnierze na szkoleniu płetwonurkowym
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
Nie żyje „Sławka”, prezes Związku Powstańców Warszawskich
BWR-1 – weteran po liftingu
Polska ubiega się o miliardy z SAFE na zakupy dla wojska
Cześć bohaterom naszej wolności
Pamięć o poległych na misjach wciąż żywa
„Z dumą nosiłem polską flagę w kosmosie”
Pucharowe zmagania Polaków
K2 będą produkowane w Polsce
Tłumy na zawodach w Krakowie
Opady ustąpiły, ale żołnierska misja trwa
Szkolenie wojskowe dla funkcjonariuszy SOK
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Donald Trump ostrzega Władimira Putina
Sprawdził się na misjach i na granicy. Dron latający Orbiter
Pieta Michniowska
Polskie uzbrojenie na wojnie i w gospodarce
Zmodernizowany Leopard 2PL
Nowelizacja ustawy o obronie z podpisem prezydenta
„Military Doctor 2025”, czyli wiedza, która ratuje życie
Zmiana warty na wschodniej granicy
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO