moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Nowe przepisy dla lotów z VIP-ami

Doświadczenie w lotach bojowych i przynajmniej 1000 godzin za sterami samolotu – takie wymogi będzie musiał spełnić pilot przewożący najważniejsze osoby w państwie. Nowe przepisy wejdą w życie 1 lutego 2013 roku.

Podpisany przez ministra obrony Tomasza Siemoniaka dokument to nowelizacja obowiązującej od lutego 2012 r. instrukcji lotów o statusie HEAD. Taką rangę mają loty wojskowego samolotu lub śmigłowca, gdy na pokładzie jest prezydent, premier lub marszałkowie Sejmu i Senatu. Dotychczas obowiązująca instrukcja została zmieniona, ponieważ nie uwzględniała wszystkich możliwych sytuacji, m.in. nie zawierała przepisów dla lotów w rejony konfliktów zbrojnych.

To kilkudziesięciostronicowe opracowanie, szczegółowo opisujące zasady planowania lotu, obowiązki Centrum Operacji Powietrznych, personelu służby ruchu lotniczego, pilotów i załóg. Po raz pierwszy w instrukcji tego rodzaju zapisano obowiązki Dowództwa Operacyjnego Sił Zbrojnych. I tak, przeloty VIP-ów samolotami wojskowymi (także sojuszniczymi) w rejon działania polskiego kontyngentu nadzorować będzie dyżurna służba operacyjna DOSZ. Będzie ona odpowiedzialna za przekazywanie załogom aktualnych informacji rozpoznawczych. Będzie też informować pilotów (za pośrednictwem COP) o sytuacji powietrznej na obszarze działań PKW.

Instrukcja szczegółowo określa także wymagania wobec pilotów i pozostałego personelu latającego. Od lutego loty w rejony niebezpieczne wykonywać będą mogli wyłącznie piloci, którzy mają doświadczenie w lotach bojowych i odpowiednie przygotowanie taktyczne. Dowódca załogi musi legitymować się nalotem przynajmniej 1000 godzin, z czego 250 godzin na konkretnym typie śmigłowca lub samolotu. Wymagania wobec drugiego pilota są nieco niższe – 750 godzin, z czego 150 godzin na konkretnym typie.
– W nowej instrukcji pierwszy raz zapisano, jak należy organizować loty HEAD w zagrożone rejony świata. Zdefiniowano w niej, czym jest rejon niebezpieczny, czym rejon kontyngentu. Ustalono, że status HEAD mogą mieć także loty samolotów lub śmigłowców sojuszników z polskim VIP-em na pokładzie – wyjaśnia ppłk Artur Goławski, rzecznik Dowództwa Sił Powietrznych.

Według przepisów, „region zagrożony” to obszar w państwie, którego terytorium w całości lub w części uznane jest za strefę działań wojennych. To także rejon, na którym może dojść do bezpośredniego zagrożenia życia lub zdrowia osób znajdujących się na pokładzie samolotu. Natomiast „rejon kontyngentu” to miejsce stacjonowania i wykonywania zadań przez polski kontyngent wojskowy.

Przelot z prezydentem, premierem czy marszałkami Sejmu i Senatu wymaga odpowiedniego przygotowania organizacyjnego. Dotyczy to zarówno wojskowych śmigłowców i samolotów.  – Wykonuje się komisyjny lot śmigłowcem wyznaczonym do takiego przelotu. Dodatkowo sprawdzamy w powietrzu śmigłowiec zapasowy. W sytuacji, gdy śmigłowiec będzie miał startować lub lądować poza lotniskiem, np. na boisku, musimy przeprowadzić rekonesans. W miejsce zaakceptowane do lądowania wysyłamy także koordynatora do spraw lotniczych. Jest to lotnik, który przyjmuje śmigłowiec i jest obecny przy jego starcie. Współpracuje z nami także specjalista z szefostwa służby hydrometeorologicznej – mówi mjr pilot Robert Makarewicz, dowódca eskadry śmigłowców 1 Bazy Lotnictwa Transportowego.

Przewozem najważniejszych osób w państwie zajmują się dwie jednostki: 1 i 8 Baza Lotnictwa Transportowego. Delegacje rządowe latają samolotami C-295M i śmigłowcami W-3. Rządowe delegacje przewożą załogi krakowskich C-295M, ale największy ciężar spoczywa na pilotach śmigłowców z 1 BLTr z Okęcia. Dowódca eskadry przyznaje, że najwięcej tego rodzaju lotów wykonują od kwietnia do września. Czasami w miesiącu organizowanych jest kilka takich przelotów.

Zmieniona instrukcja przelotów HEAD to kolejny ważny dokument dla wojskowego lotnictwa. Niedawno minister obrony podpisał Instrukcję Organizacji Lotów w Lotnictwie Sił Zbrojnych RP oraz Regulamin Lotów Lotnictwa Sił Zbrojnych RP. Oba obowiązują od 1 stycznia 2013 r.

MKS

autor zdjęć: Maciej Nędzyński, DPI MON

dodaj komentarz

komentarze

~And
1357834740
Czyli musimy prowadzić ciągle jakieś działania zbrojne aby piloci mieli doświadczenie bojowe. Ciekawe kto bedzie naszym nastepnym wrogiem po Afganistanie ?
C9-95-4F-A3

Szwedzi w pętli
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
Nowe zasady dla kobiet w armii
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
Święto sportowców w mundurach
Kontrakt na ratowanie życia
Szeremeta niepokonana na ringu w Budapeszcie
Niebo pod osłoną
Nowe Warmate dla wojska
Bóg wojny wyłonił najlepszych artylerzystów
Zawiszacy przywitali pierwsze Borsuki
Orka na kursie
Żołnierze z „armii mistrzów” czekają na głosy
Combat 56 u terytorialsów
Najlepsze projekty dronów nagrodzone przez MON
Holenderska misja na polskim niebie
Pływacy i panczeniści w świetnej formie
Plan na WAM
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Polskie MiG-i dla Ukrainy?
Operacja „Szpej” nigdy się nie skończy
Zawiszacy przywitali Borsuki
Artylerzyści mają moc!
Polski „Wiking” dla Danii
Pomagaj, nie wahaj się, bądź w gotowości
Cel: zniszczyć infrastrukturę wroga w górskim terenie
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Wojskowa łączność w Kosmosie
Kadłub ORP „Wicher” w drodze do stoczni
„Albatros” na elitarnych manewrach NATO
Najlepsi w XXII Maratonie Komandosa
Pancerniacy jadą na misję
Amunicja od Grupy WB
Jaśminowe szkolenia na AWL-u
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Śnieżnik gotowy na Groty
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Mundurowi z benefitami
Militarne Schengen
Wszystkie Kormorany na wodzie
Satelita MikroSAR nadaje
Obywatele chcą być wGotowości
Dzień wart stu lat
Gdy ucichnie artyleria
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Niemieckie wsparcie z powietrza
Najdłuższa noc
W ochronie granicy
Ile powołań do wojska w 2026 roku?
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Sportowcy podsumowali 2025 rok
Zmierzyli się z własnymi słabościami
Kalorie to nie wszystko
Rządy Polski i Niemiec wyznaczają kierunki współpracy
Pierwsze spojrzenie z polskiego satelity
Wojsko ma swojego satelitę!
Smak służby
Szef MON-u podsumował rok działania ustawy o obronie cywilnej
Nowe zdolności sił zbrojnych

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO