moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

FA-50 w polskim wojsku

Samoloty FA-50 Polacy zobaczyli po raz pierwszy podczas defilady w dniu Święta Wojska Polskiego. Kolejna szansa, by przyjrzeć im się z bliska, będzie podczas radomskiego Air Show już w najbliższy weekend. Na lotnicze wydarzenie zapraszał dziś Mariusz Błaszczak, szef resortu obrony. Przypomniał, że FA-50 to element zmian, które właśnie następują w polskich siłach powietrznych.

Mariusz Błaszczak, minister obrony narodowej, zaprezentował dziś na lotnisku 23 Bazy Lotnictwa Taktycznego dwa pierwsze samoloty bojowe FA-50, które w lipcu zostały przetransportowane z Korei Południowej do Polski. Maszyny stacjonują w 23 Bazie Lotnictwa Transportowego w Mińsku Mazowieckim. Tam służą także ich piloci. Podczas spotkania w bazie szef MON-u mówił o wymianie floty samolotów postsowieckich w polskich siłach powietrznych na nowoczesne platformy. – Dlaczego te samoloty są lepsze od postsowieckich? Odpowiedź na to pytanie znajdziemy, słuchając władz ukraińskich. Dlaczego Ukraińcy tak bardzo dążą do tego, by posiadać F-16? Właśnie dlatego, że samoloty z zachodniego świata są skuteczniejsze niż sowieckie – powiedział minister.

Przypomniał też, że już w przyszłym roku do armii trafią pierwsze samoloty F-35, które Polska zakupiła od koncernu Lockheed Martin. – Nie czekamy jednak na to wzmocnienie z złożonymi rękami – zapewnił Błaszczak, odnosząc się do zakupów FA-50. Minister wyjaśnił, w jaki sposób będą wykorzystywane koreańskie maszyny. – FA-50 to samoloty bojowe, a więc będą patrolować niebo nad Polską oraz wykonywać misje sojusznicze nad krajami bałtyckimi i Słowacją – powiedział. Według ministra obrony narodowej FA-50 są bardzo podobne do F-16 pod względem pilotażu i obsługi. – Osiągi mają oczywiście różne, ale dobieństwa sprawiają, że piloci FA-50 mogą z łatwością pilotować F-16 i na odwrót – dodał Błaszczak.

Samoloty FA-50 zostały zamówione w firmie KAI we wrześniu 2022 roku. – Myślę, że trudno wskazać inny przykład państwa, w którym nowe samoloty trafiły do wyposażenia w ciągu roku – stwierdził minister obrony. Już w przyszły weekend będzie okazja, by zobaczyć FA-50 na żywo podczas Air Show w Radomiu. Pokaz lotniczych umiejętności pilotów wojskowych i cywilnych odbędzie się dniach 26–27 sierpnia. – Zobaczą państwo nie tylko FA-50, lecz także inne platformy powietrzne oraz wystawę sprzętu wojsk lądowych. Zapraszam – zachęcał szef MON-u.

FA-50 to lekki samolot bojowy produkowany przez południowokoreańską firmę Korea Aerospace Industries. Polska zamówiła 48 takich maszyn. Pierwsze dwie są już w kraju, kolejne 10 przybędzie do nas do końca roku. Ostatnie 36 sztuk oznaczono FA-50 PL. Będą wyposażone między innymi w radar fazowy AESA oraz zasobnik celowniczy Sniper.

Ewa Korsak

autor zdjęć: Leszek Chemperek/ CO MON

dodaj komentarz

komentarze


Borsuki zadomowiły się na poligonie
Terytorialsi na wirtualnych polach walki
Studenci ewakuowali szpital
Żołnierze pomagają w akcji na torach
Gdy ucichnie artyleria
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Dostawa Homarów-K
Niebo pod osłoną
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Wojsko Polskie stawia na bezzałogowce
Pilica w linii
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Polskie Homary za kołem podbiegunowym
Elementy Wisły testowane w USA
Marynarze podjęli wyzwanie
„Łączy nas bezpieczeństwo”. Ruszają szkolenia na Lubelszczyźnie
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
„Zamek” pozostał bezpieczny
„Horyzont” przeciw dywersji
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Merops wdrażany natychmiast
W gotowości, czyli cywile na poligony
Mundurowi z benefitami
Is It Already War?
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Nowe K9 w Węgorzewie i Toruniu
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
W Zamościu już wiedzą, jak się chronić
My, jedna armia
Ogień z Leopardów na Łotwie
Nietypowy awans u terytorialsów. Pierwszy taki w kraju
Polski „Wiking” dla Danii
Krajowa produkcja amunicji
Drony w szkołach
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Nieznani sprawcy wysadzili tory
Warto być wGotowości
Debiut #wGotowości, czyli szlaki przetarte
Razem na ratunek
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Nowe zasady dla kobiet w armii
Dywersja na kolei. Są dowody
Wojsko na Horyzoncie
Wojskowy bus do szczęścia
Sukces Polaka w biegu z marines
„Road Runner” w Libanie
Polska, Litwa – wspólna sprawa
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Dodatkowe zapory
Plan na WAM
Brytyjczycy na wschodniej straży
Kapral Bartnik mistrzem świata
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Historyczna przeprowadzka do Cytadeli
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Nieoceniona siła edukacji
Dzień wart stu lat
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Militarne Schengen
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Kontrakt na „Orkę” jeszcze w tym roku?

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO