moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

FA-50 niebawem w służbie

Sukcesem zakończyły się testy FA-50 – poinformował Mariusz Błaszczak, minister obrony narodowej. Chodzi o pierwsze egzemplarze zamówionych w Korei Południowej maszyn, które w lipcu zostały dostarczone do Polski. –To już ostatni krok przed przekazaniem Siłom Zbrojnym RP nowych samolotów bojowych – zaznaczył szef MON.

FA-50 to lekki samolot bojowy produkowany przez południowokoreańską firmę Korea Aerospace Industries. Polska w 2022 roku zamówiła 48 egzemplarzy takich maszyn. Pierwsze z nich zostały już dostarczone w lipcu do Polski, a konkretniej do 23 Bazy Lotnictwa Taktycznego. Jednak aby samoloty mogły rozpocząć służbę w Wojsku Polskim, konieczne było gruntowne sprawdzenie maszyn. Za to odpowiadali zarówno polscy, jak i koreańscy piloci. Jak poinformował za pośrednictwem mediów społecznościowych Mariusz Błaszczak, minister obrony narodowej, test zakończył się sukcesem. – To już ostatni krok przed przekazaniem Siłom Zbrojnym RP nowych samolotów bojowych FA-50 – napisał szef MON na portalu X. – Konsekwentnie wzmacniamy zdolności Wojska Polskiego, wykorzystując rozwiązania oferowane zarówno przez polskie, jak i zagraniczne firmy zbrojeniowe – zaznaczył.

Testy FA-50, które odbyły się w 23 BLT, to efekt zapisów zawartych w umowie z producentem samolotów. – Na ich mocy pierwszy dostarczony egzemplarz musi być sprawdzony przez tzw. komisję testującą powołaną przez Agencję Uzbrojenia. Tworzą ją inżynierowie, technicy i piloci – mówi ppłk Marcin Boruta, rzecznik prasowy 23 BLT. Dodaje, że w ich trakcie są realizowane nie tylko loty, podczas których sprawdza się parametry i osiągi samolotów, lecz także testowane wszystkie systemy, w jakie jest wyposażona maszyna. – Celem tego działania jest zweryfikowanie, czy samolot spełnia wymogi określone w umowie – zaznacza oficer. Wyjaśnia także, że sprawdzeniu podlegają także kolejne egzemplarze dostarczanych Wojsku Polskiemu maszyn, jednak wówczas obowiązują nieco inne procedury.

Polscy piloci, którzy zostali wyznaczeni do przeprowadzenia testów FA-50, mają za sobą kilkuetapowe szkolenie. Najpierw w siedzibie producenta sprzętu poznawali teorię dotyczącą samolotów, następnie w koreańskich bazach lotniczych w Gwangju i w Yecheon wykonywali loty szkoleniowe. W sumie spędzili w Korei Południowej sześć miesięcy. Po powrocie do Polski to właśnie oni otrzymali zadanie, aby wdrożyć maszyny do struktur polskich sił powietrznych.


Film: Dominika Celińska, Maciej Bąkowski / ZbrojnaTV

Samoloty FA-50 z polską szachownicą po raz pierwszy zostaną zaprezentowane podczas defilady Wojska Polskiego, która 15 sierpnia odbędzie się w Warszawie. Kolejna szansa na to, aby zobaczyć je w akcji, nadarzy się pod koniec miesiąca. Wówczas FA-50 zaprezentują swoje możliwości w czasie pokazów lotniczych Air Show w Radomiu (Korea Aerospace Industries, producent samolotów, jest partnerem strategicznym tego wydarzenia).

FA-50 to samolot wyposażony w zaawansowane systemy zobrazowania i sterowania, a także nowoczesną awionikę i radar kierowania ogniem. Uzbrojenie maszyny stanowi 20-mm działko oraz szeroki zakres podwieszanego uzbrojenia lotniczego, obejmujący pociski rakietowe powietrze–powietrze AIM-9 Sidewinder, pociski rakietowe powietrze–ziemia AGM-65 Maverick, a także kilka typów bomb lotniczych. Napęd stanowi silnik turbowentylatorowy z dopalaczem o ciągu 17,7 tysięcy funtów (79 kN). Prędkość maksymalna FA-50 to 1,5 Macha (18 37,5 km/h), a jego zasięg wynosi 1800 km.

Jeszcze w tym roku Polska będzie dysponowała łącznie 12 takimi maszynami. Będą to samoloty w konfiguracji analogicznej do tej, jaką zamawiają koreańskie siły powietrzne. Kolejne dostawy zaplanowano na lata 2025–2028. Wówczas Wojsko Polskie otrzyma 36 maszyn w wersji FA-50PL. Wartość zamówienia pierwszych 12 samolotów to 705 mln dolarów netto, a kolejnych 36: 2,3 mld dolarów netto. Obie umowy uwzględniają dostawę pakietu szkoleniowego i logistycznego oraz usługę wsparcia technicznego.

Magdalena Miernicka

autor zdjęć: Piotr Łysakowski

dodaj komentarz

komentarze


Apache i Chinook a sprawa polska
W wojsku orientują się najlepiej
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Para ratowników i pies w kopalni złota
Władze USA zapowiadają poważne zmiany w amerykańskiej armii
Od doświadczeń z wojny do pokolenia Z
Wyzwaniem – czas
Medale pięcioboistów Wojska Polskiego
Natowska sieć rurociągów obejmie Polskę
Pływali jak morscy komandosi
Zjednoczyć wysiłek w przeciwdziałaniu presji migracyjnej
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Carl-Gustaf przemówił
„Road Runner” w Libanie
Maratońskie święto w Warszawie
Kraków – strategiczne centrum wojskowej medycyny
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Przedwczesny triumf
Wyspa komandosów i walka z morskim żywiołem
Koniec dzieciństwa
W obronie gazoportu
Unia chce zbudować „mur dronowy"
Strategiczna inwestycja w Bumarze-Łabędy
Kircholm 1605
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Europa ma być zdolna do obrony
Owad z drukarki
Weterani pamiętają
GROM. Kulisy selekcji do jednostki specjalnej
Lubuscy pancerniacy sforsują Odrę
Terytorialsi ćwiczyli taktykę i walkę z pożarem
W poszukiwaniu majora Serafina
Polski „Wiking” dla Danii
AWL zainaugurowała rok akademicki 2025/26
Czarna taktyka terytorialsów
Wkrótce rusza pilotaż powszechnych szkoleń obronnych
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Wojsko podzieli się Merkurym 2.0
Polskie „Tygrysy” nagrodzone w Portugalii
Brytyjczycy na wschodniej straży
Drony w natarciu
Żołnierze testują nowoczesne drony. To polska robota
Speczespół wybierze „Orkę”
Na Baltexpo o bezpiecznym morzu
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Świadczenia mieszkaniowe w górę
Medycyna na trudne czasy
Pokój na Bliskim Wschodzie? Podpisano kluczowe porozumienie
Wioślarze mistrzami świata, a pięcioboiści znów na podium
Terytorialsi dłużej będą wspierać Straż Graniczną
Konie dodawały pięciobojowi szlachetności
Dziki na Legwanach
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Rój bezzałogowców nad Orzyszem
Baltexpo ‘25 wystartowały
Jednym głosem w sprawie obronności
POLMARFOR, czyli dowodzenie na Bałtyku
RAF nad Polską. Cel: patrolować i odstraszać
Dzień Bezpieczeństwa na Baltexpo
Abolicja dla ochotników
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Polsko-unijne rozmowy o „murze dronowym”
Historia jest po to, by z niej czerpać
Okiełznać Borsuka
Nowe horyzonty medyków
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Jak skutecznie szkolić polskie wojsko?
Kaczka wodno-lądowa (nie dziennikarska)
Rekompensaty na nowych zasadach
Koniec pewnej epoki
Kopuła nad bewupem
Rozwijanie śmigłowcowych zdolności
Trwa dobra passa reprezentantów Wojska Polskiego
Żołnierz na urlopie i umowie zlecenie?

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO