moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

FA-50 niebawem w służbie

Sukcesem zakończyły się testy FA-50 – poinformował Mariusz Błaszczak, minister obrony narodowej. Chodzi o pierwsze egzemplarze zamówionych w Korei Południowej maszyn, które w lipcu zostały dostarczone do Polski. –To już ostatni krok przed przekazaniem Siłom Zbrojnym RP nowych samolotów bojowych – zaznaczył szef MON.

FA-50 to lekki samolot bojowy produkowany przez południowokoreańską firmę Korea Aerospace Industries. Polska w 2022 roku zamówiła 48 egzemplarzy takich maszyn. Pierwsze z nich zostały już dostarczone w lipcu do Polski, a konkretniej do 23 Bazy Lotnictwa Taktycznego. Jednak aby samoloty mogły rozpocząć służbę w Wojsku Polskim, konieczne było gruntowne sprawdzenie maszyn. Za to odpowiadali zarówno polscy, jak i koreańscy piloci. Jak poinformował za pośrednictwem mediów społecznościowych Mariusz Błaszczak, minister obrony narodowej, test zakończył się sukcesem. – To już ostatni krok przed przekazaniem Siłom Zbrojnym RP nowych samolotów bojowych FA-50 – napisał szef MON na portalu X. – Konsekwentnie wzmacniamy zdolności Wojska Polskiego, wykorzystując rozwiązania oferowane zarówno przez polskie, jak i zagraniczne firmy zbrojeniowe – zaznaczył.

Testy FA-50, które odbyły się w 23 BLT, to efekt zapisów zawartych w umowie z producentem samolotów. – Na ich mocy pierwszy dostarczony egzemplarz musi być sprawdzony przez tzw. komisję testującą powołaną przez Agencję Uzbrojenia. Tworzą ją inżynierowie, technicy i piloci – mówi ppłk Marcin Boruta, rzecznik prasowy 23 BLT. Dodaje, że w ich trakcie są realizowane nie tylko loty, podczas których sprawdza się parametry i osiągi samolotów, lecz także testowane wszystkie systemy, w jakie jest wyposażona maszyna. – Celem tego działania jest zweryfikowanie, czy samolot spełnia wymogi określone w umowie – zaznacza oficer. Wyjaśnia także, że sprawdzeniu podlegają także kolejne egzemplarze dostarczanych Wojsku Polskiemu maszyn, jednak wówczas obowiązują nieco inne procedury.

Polscy piloci, którzy zostali wyznaczeni do przeprowadzenia testów FA-50, mają za sobą kilkuetapowe szkolenie. Najpierw w siedzibie producenta sprzętu poznawali teorię dotyczącą samolotów, następnie w koreańskich bazach lotniczych w Gwangju i w Yecheon wykonywali loty szkoleniowe. W sumie spędzili w Korei Południowej sześć miesięcy. Po powrocie do Polski to właśnie oni otrzymali zadanie, aby wdrożyć maszyny do struktur polskich sił powietrznych.


Film: Dominika Celińska, Maciej Bąkowski / ZbrojnaTV

Samoloty FA-50 z polską szachownicą po raz pierwszy zostaną zaprezentowane podczas defilady Wojska Polskiego, która 15 sierpnia odbędzie się w Warszawie. Kolejna szansa na to, aby zobaczyć je w akcji, nadarzy się pod koniec miesiąca. Wówczas FA-50 zaprezentują swoje możliwości w czasie pokazów lotniczych Air Show w Radomiu (Korea Aerospace Industries, producent samolotów, jest partnerem strategicznym tego wydarzenia).

FA-50 to samolot wyposażony w zaawansowane systemy zobrazowania i sterowania, a także nowoczesną awionikę i radar kierowania ogniem. Uzbrojenie maszyny stanowi 20-mm działko oraz szeroki zakres podwieszanego uzbrojenia lotniczego, obejmujący pociski rakietowe powietrze–powietrze AIM-9 Sidewinder, pociski rakietowe powietrze–ziemia AGM-65 Maverick, a także kilka typów bomb lotniczych. Napęd stanowi silnik turbowentylatorowy z dopalaczem o ciągu 17,7 tysięcy funtów (79 kN). Prędkość maksymalna FA-50 to 1,5 Macha (18 37,5 km/h), a jego zasięg wynosi 1800 km.

Jeszcze w tym roku Polska będzie dysponowała łącznie 12 takimi maszynami. Będą to samoloty w konfiguracji analogicznej do tej, jaką zamawiają koreańskie siły powietrzne. Kolejne dostawy zaplanowano na lata 2025–2028. Wówczas Wojsko Polskie otrzyma 36 maszyn w wersji FA-50PL. Wartość zamówienia pierwszych 12 samolotów to 705 mln dolarów netto, a kolejnych 36: 2,3 mld dolarów netto. Obie umowy uwzględniają dostawę pakietu szkoleniowego i logistycznego oraz usługę wsparcia technicznego.

Magdalena Miernicka

autor zdjęć: Piotr Łysakowski

dodaj komentarz

komentarze


Dobre wieści o Muzeum Wojska Polskiego
Największy transport Abramsów w tym roku
Nocne ataki na Ukrainę
Bumar-Łabędy szykują się do produkcji K2
Rosyjskie drony spowodowały zniszczenia
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Brytyjczycy żegnają Malbork
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
„Nieustraszony Rekin” na wodach Bałtyku
„Żelazny obrońca” na Bugu
Terytorialsi na pętli
Laury MSPO przyznane
Nielegalny skład amunicji został zlikwidowany
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Tukan na smyczy
Kuna na poligonie
Prezydent: to bezprecedensowy moment w historii NATO i Polski
Dwie agresje, dwie okupacje
Niemiecki plan zniszczenia Polski
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Świetne występy polskich żołnierzy
Pogrzeb ofiar rzezi wołyńskiej
Prezydent przestrzega przed rosyjską dezinformacją
Święto Wojsk Lądowych
NATO uruchamia „Wschodnią Straż”
Beret „na rekinka” lub koguta
Drony zestrzelone. Trwają poszukiwania szczątków maszyn
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
Nagrody MSPO 2025 cz. 4
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Polska zwiększy produkcję amunicji artyleryjskiej
Szwecja kupuje Pioruny!
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Defendery skompletowane
„Saber Junction” – gotowi do obrony
Premier do pilotów: Jesteście bohaterami
Polski żołnierz pobił w Chinach rekord świata
Nagrody MSPO – za uniwersalność konstrukcji
„Road Runner” w Libanie
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Już mają brąz, a mogą mieć złoto!
Sojusznicy wysyłają dodatkowe wojska
Szkolenia antydronowe tylko w Polsce
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Szef MON-u: Panujemy nad sytuacją, apeluję o spokój
Pożegnanie z Columbią
Sikorski: potrzebujemy ściany antydronowej
Wielkie zbrojenia za Odrą
Premier: Sytuacja wydaje się być pod kontrolą
Żandarmeria skontroluje także cywilów
Orlik na Alfę
W Sejmie o rosyjskich dronach nad Polską
Informacja geoprzestrzenna na współczesnym polu walki
Nawrocki: zdaliśmy test wojskowy i test solidarności
Defender dla oryginalnych i użytecznych
Grupa E5 o bezpieczeństwie wschodniej flanki NATO
K9 ładowane z automatu
Zwycięska batalia o stolicę
Wojsko i policja odnajdują szczątki kolejnych dronów
NATO – jesteśmy z Polską
Black Hawki nad Warszawą
Terytorialsi w Pieninach
Certyfikacja „Dwunastki” na XII zmianę do Libanu
Premier: prowokacja bez precedensu
Z najlepszymi na planszy
Hekatomba na Woli
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO