moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

FA-50 niebawem w służbie

Sukcesem zakończyły się testy FA-50 – poinformował Mariusz Błaszczak, minister obrony narodowej. Chodzi o pierwsze egzemplarze zamówionych w Korei Południowej maszyn, które w lipcu zostały dostarczone do Polski. –To już ostatni krok przed przekazaniem Siłom Zbrojnym RP nowych samolotów bojowych – zaznaczył szef MON.

FA-50 to lekki samolot bojowy produkowany przez południowokoreańską firmę Korea Aerospace Industries. Polska w 2022 roku zamówiła 48 egzemplarzy takich maszyn. Pierwsze z nich zostały już dostarczone w lipcu do Polski, a konkretniej do 23 Bazy Lotnictwa Taktycznego. Jednak aby samoloty mogły rozpocząć służbę w Wojsku Polskim, konieczne było gruntowne sprawdzenie maszyn. Za to odpowiadali zarówno polscy, jak i koreańscy piloci. Jak poinformował za pośrednictwem mediów społecznościowych Mariusz Błaszczak, minister obrony narodowej, test zakończył się sukcesem. – To już ostatni krok przed przekazaniem Siłom Zbrojnym RP nowych samolotów bojowych FA-50 – napisał szef MON na portalu X. – Konsekwentnie wzmacniamy zdolności Wojska Polskiego, wykorzystując rozwiązania oferowane zarówno przez polskie, jak i zagraniczne firmy zbrojeniowe – zaznaczył.

Testy FA-50, które odbyły się w 23 BLT, to efekt zapisów zawartych w umowie z producentem samolotów. – Na ich mocy pierwszy dostarczony egzemplarz musi być sprawdzony przez tzw. komisję testującą powołaną przez Agencję Uzbrojenia. Tworzą ją inżynierowie, technicy i piloci – mówi ppłk Marcin Boruta, rzecznik prasowy 23 BLT. Dodaje, że w ich trakcie są realizowane nie tylko loty, podczas których sprawdza się parametry i osiągi samolotów, lecz także testowane wszystkie systemy, w jakie jest wyposażona maszyna. – Celem tego działania jest zweryfikowanie, czy samolot spełnia wymogi określone w umowie – zaznacza oficer. Wyjaśnia także, że sprawdzeniu podlegają także kolejne egzemplarze dostarczanych Wojsku Polskiemu maszyn, jednak wówczas obowiązują nieco inne procedury.

Polscy piloci, którzy zostali wyznaczeni do przeprowadzenia testów FA-50, mają za sobą kilkuetapowe szkolenie. Najpierw w siedzibie producenta sprzętu poznawali teorię dotyczącą samolotów, następnie w koreańskich bazach lotniczych w Gwangju i w Yecheon wykonywali loty szkoleniowe. W sumie spędzili w Korei Południowej sześć miesięcy. Po powrocie do Polski to właśnie oni otrzymali zadanie, aby wdrożyć maszyny do struktur polskich sił powietrznych.


Film: Dominika Celińska, Maciej Bąkowski / ZbrojnaTV

Samoloty FA-50 z polską szachownicą po raz pierwszy zostaną zaprezentowane podczas defilady Wojska Polskiego, która 15 sierpnia odbędzie się w Warszawie. Kolejna szansa na to, aby zobaczyć je w akcji, nadarzy się pod koniec miesiąca. Wówczas FA-50 zaprezentują swoje możliwości w czasie pokazów lotniczych Air Show w Radomiu (Korea Aerospace Industries, producent samolotów, jest partnerem strategicznym tego wydarzenia).

FA-50 to samolot wyposażony w zaawansowane systemy zobrazowania i sterowania, a także nowoczesną awionikę i radar kierowania ogniem. Uzbrojenie maszyny stanowi 20-mm działko oraz szeroki zakres podwieszanego uzbrojenia lotniczego, obejmujący pociski rakietowe powietrze–powietrze AIM-9 Sidewinder, pociski rakietowe powietrze–ziemia AGM-65 Maverick, a także kilka typów bomb lotniczych. Napęd stanowi silnik turbowentylatorowy z dopalaczem o ciągu 17,7 tysięcy funtów (79 kN). Prędkość maksymalna FA-50 to 1,5 Macha (18 37,5 km/h), a jego zasięg wynosi 1800 km.

Jeszcze w tym roku Polska będzie dysponowała łącznie 12 takimi maszynami. Będą to samoloty w konfiguracji analogicznej do tej, jaką zamawiają koreańskie siły powietrzne. Kolejne dostawy zaplanowano na lata 2025–2028. Wówczas Wojsko Polskie otrzyma 36 maszyn w wersji FA-50PL. Wartość zamówienia pierwszych 12 samolotów to 705 mln dolarów netto, a kolejnych 36: 2,3 mld dolarów netto. Obie umowy uwzględniają dostawę pakietu szkoleniowego i logistycznego oraz usługę wsparcia technicznego.

Magdalena Miernicka

autor zdjęć: Piotr Łysakowski

dodaj komentarz

komentarze


Podejrzane manewry na Bałtyku
 
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
Generał, olimpijczyk, postać tragiczna
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Film o Feniksie i terytorialsach
Żołnierz influencer?
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Dodatkowe kamizelki dla żołnierzy
Wieczór pełen koszykarskich emocji
Lekcje na poligonie
Misja PKW „Olimp” doceniona
Są wszędzie tam, gdzie stawką jest bezpieczeństwo
Robotyka to przyszłość medycyny
W Dęblinie tylko do przodu
Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Współpraca MON-u z weteranami i rezerwistami
Donald Tusk: W kwestii bezpieczeństwa słowa zamieniliśmy w czyny
Trzy okręty, jeden zespół
PGZ na nowo
W strategicznym miejscu o bezpieczeństwie Polski
Na Wiejskiej o wydatkach na obronność i weteranach
ASzWoj na warcie od pokoleń
Kierunek Karkonosze
Pilecki. Do końca walczył z tyranią
Wojskowi dyplomaci wsparli weteranów II wojny
Walczmy mądrze
Kolejny krok ku wypowiedzeniu konwencji ottawskiej
Szukasz pomysłu na wakacje? Może szkolenie wojskowe?
W wakacje wstąp do WOT-u!
Prawo dla kluczowych inwestycji obronnych
Uczelnia wysokich lotów
100-lecie Lotniczej Akademii Wojskowej w Dęblinie
Podróż w ciemność
Tak uczyły się latać orlęta
Kajakarze i ratownicy wodni z workiem medali
Piloci na straży bezpieczeństwa
Zmagania sześcioosobowych armii
ZMU dla marynarzy
Historyczne zwycięstwo ukraińskiego F-16
Nowe cele obronne NATO
Żołnierze z dodatkiem od czerwca
Pogrom rosyjskiego lotnictwa strategicznego
Badania z WAT-u na misji AX-4
Nowe garaże dla Leopardów w Świętoszowie
„Zapad’ 25” przenosi się dalej od polskiej granicy
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Specjalsi opanowali amerykański okręt
Dzień, który zmienił bieg wojny
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Judocy Czarnej Dywizji najlepsi w Wojsku Polskim
Unijni ministrowie podpisali SAFE
Odbudowa obrony cywilnej kraju
Jeśli przerzut, to tylko z logistykami
Karol Nawrocki wybrany na prezydenta RP
Nowy rozdział w historii Mesko
Dezamet rośnie w siłę
Czterej pancerni przeciw wyklętym
Droga do zespołu bojowego GROM
Po medale z okazji 100-lecia LAW-u
Kręgosłup dowodzenia Wojskiem Polskim
DNA GROM-u
Od chaosu do wiktorii
Letni wypoczynek z MON-em
Ogniem i tarczą
Rosjanom wyciekły dwa miliony tajnych dokumentów
Wojsko zmodyfikowało program śmigłowcowy
100 lat historii Szkoły Orląt
Nasi czołgiści najlepsi
Sportowcy z „armii mistrzów” na podium wioślarskich ME
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
100 samolotów na 100-lecie Szkoły Orląt
Prace nad kadłubem dla kolejnego Husarza
Najlepsi snajperzy wśród specjalsów
Wyzwanie, które integruje

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO