moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Jelcz szuka działki pod rozbudowę

Należąca do Polskiej Grupy Zbrojeniowej spółka Jelcz to największy rodzimy producent wojskowych ciężarówek. Rocznie jej hale opuszcza około 500 samochodów w różnych wersjach. Firma, aby podołać zamówieniom z armii, musi zwiększyć możliwości produkcyjne. Dlatego już niedługo zacznie budowę kolejnej fabryki, planuje też zatrudnienie dodatkowych pracowników.

Jelcz to firma z bogatą, ponad 70-letnią tradycją oraz siedzibą w Jelczu-Laskowicach w województwie dolnośląskim. Dziś należy do grupy kapitałowej zarządzanej przez Hutę Stalowa Wola, która jest częścią PGZ. W spółce rocznie powstaje około pół tysiąca ciężarówek. – Obecnie Jelcz ma w ofercie 28 różnego typu podwozi i pojazdów różnego przeznaczenia z napędem od 4x4 do 10x10 – mówi Karina Prajs-Owczarek, główny specjalista w biurze zarządu Jelcza.

Najważniejszym klientem Jelcza są polskie siły zbrojne. Spółka dostarcza pojazdy do wszystkich kluczowych programów modernizacyjnych realizowanych przez polską armię – począwszy od programów obrony przeciwlotniczej i przeciwrakietowej Wisła, Narew czy Pilica, przez pogramy artyleryjskie, takie jak DMO Regina i KMO Rak oraz Homar (zarówno koreański, jak i amerykański), aż po programy przeciwpancerne, np. Ottokar Brzoza. – W ostatnich miesiącach spółka podpisała duże kontrakty – przypomina Karina Prajs-Owczarek. Chodzi m.in. o dwie umowy na pojazdy 4x4 i 6x6 na łączną kwotę 880 mln złotych oraz umowę wykonawczą na dostawę pojazdów i podwozi specjalnych dla modułów wieloprowadnicowych wyrzutni rakietowych zakontraktowanych w Stanach Zjednoczonych oraz w Korei Południowej na łączną kwotę 330 mln zł.

Zawarcie lukratywnych kontraktów oznacza jednak konieczność zwiększenia możliwości produkcyjnych firmy. – Obecny obiekt produkcyjny powstał w latach pięćdziesiątych minionego wieku. Jego powierzchnia wynosi około 40 tys. mkw. i nie pozwala na zwiększanie wolumenu rocznej produkcji – przyznaje Karina Prajs-Owczarek.

Jelcz nie ma więc wyjścia i aby podołać zamówieniom, musi zainwestować w rozbudowę oraz zwiększyć liczbę pracowników. Firma jest na etapie wyboru działki, na której zostanie zbudowany dodatkowy zakład produkcyjny. Wciąż nie jest pewne, że budynek powstanie w Laskowicach (lub okolicach), może będzie ulokowany w zupełnej innej części kraju. Wiadomo jednak, że jego budowa rozpocznie się po dokapitalizowaniu przez Skarb Państwa spółek z grupy HSW S.A.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Waldemar Młynarczyk/ PGZ S.A., Justyna Orzechowska/ JELCZ Sp. z o.o.

dodaj komentarz

komentarze

~jo10
1685645700
A fabryka autobusów volvo pod Wrocławiem, właśnie ją zamykają po prostu ją kupcie, gotowe hale i taśma produkcyjna w jakimś stopniu gotowa.
F8-88-20-B1

Operacja „Synteza”, czyli bomby nad Policami
 
Na straży wschodniej flanki NATO
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
25 lat w NATO – serwis specjalny
Wojna w świętym mieście, część druga
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Żołnierze-sportowcy CWZS-u z medalami w trzech broniach
Sprawa katyńska à la española
Kolejne FlyEle dla wojska
Strategiczna rywalizacja. Związek Sowiecki/ Rosja a NATO
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Morze Czarne pod rakietowym parasolem
Aleksandra Mirosław – znów była najszybsza!
Gen. Kukuła: Trwa przegląd procedur bezpieczeństwa dotyczących szkolenia
Głos z katyńskich mogił
Kosiniak-Kamysz o zakupach koreańskiego uzbrojenia
SOR w Legionowie
Rozpoznać, strzelić, zniknąć
Bezpieczeństwo ważniejsze dla młodych niż rozrywka
Puchar księżniczki Zofii dla żeglarza CWZS-u
Kadisz za bohaterów
NATO na północnym szlaku
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
Szarża „Dragona”
Polak kandydatem na stanowisko szefa Komitetu Wojskowego UE
Strażacy ruszają do akcji
Zachować właściwą kolejność działań
Ramię w ramię z aliantami
Szpej na miarę potrzeb
Barwy walki
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Zmiany w dodatkach stażowych
NATO on Northern Track
Znamy zwycięzców „EkstraKLASY Wojskowej”
W Italii, za wolność waszą i naszą
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Przełajowcy z Czarnej Dywizji najlepsi w crossie
Gunner, nie runner
Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Tusk i Szmyhal: Mamy wspólne wartości
Front przy biurku
W Brukseli o wsparciu dla Ukrainy
Przygotowania czas zacząć
Wojna w Ukrainie oczami medyków
Sandhurst: końcowe odliczanie
Czerwone maki: Monte Cassino na dużym ekranie
Święto stołecznego garnizonu
Koreańska firma planuje inwestycje w Polsce
Charge of Dragon
Donald Tusk: Więcej akcji a mniej słów w sprawie bezpieczeństwa Europy
NATO zwiększy pomoc dla Ukrainy
Active shooter, czyli warsztaty w WCKMed
Wojna w świętym mieście, epilog
Wojna na detale
W Rumunii powstanie największa europejska baza NATO
Wojskowy bój o medale w czterech dyscyplinach
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO