moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Kolejne wozy Aero trafiły do spadochroniarzy

Służą do transportu wyposażenia, przewozu żołnierzy i rannych oraz do holowania broni artyleryjskiej, ale co najważniejsze, można je desantować metodą spadochronową. Kilka dni temu do 6 Brygady Powietrznodesantowej dotarły nowe pojazdy Aero 4x4. Od kilku miesięcy z takich wozów korzystają spadochroniarze z Krakowa, a teraz otrzymali je szturmani z Gliwic.

Pierwszych piętnaście pojazdów wojsk aeromobilnych Aero żołnierze 6 Brygady Powietrznodesantowej otrzymali pod koniec 2019 roku. W styczniu 2020 roku podczas oficjalnego przekazania sprzętu kluczyki do wozów wręczył spadochroniarzom minister Mariusz Błaszczak. Dostawa była rezultatem podpisanego pod koniec 2018 roku kontraktu. Wówczas MON kupiło 55 pojazdów, 105 przyczep specjalnych oraz pakiet logistyczny i szkoleniowy.

Dziś w 6 Brygadzie są eksploatowane 33 wozy Aero 4x4. Korzystają z nich głównie spadochroniarze z 16 batalionu powietrznodesantowego w Krakowie, a od kilku dni także 6 batalionu w Gliwicach. – Chcielibyśmy, aby wszystkie nasze jednostki otrzymały tego rodzaju sprzęt, ale w pierwszej kolejności wozy trafiają do pododdziałów szturmowych – mówi kpt. Kajetan Pęczek z 6 Brygady Powietrznodesantowej. Jak informuje dowództwo 6 BPD, kolejnej partii zamówienia można spodziewać się do połowy przyszłego roku. Docelowo wszystkie zakontraktowane w 2018 roku wozy dotrą do brygady w ciągu najbliższych dwóch lat.

– Pojazdy doskonale sprawdziły się w warunkach poligonowych i w czasie międzynarodowych ćwiczeń. Są wytrzymałe, zwrotne i potrzebne na zrzutowisku. Jesteśmy z nich bardzo zadowoleni i cieszymy się, że Aero będzie jeszcze więcej – mówi mjr Marta Markieta, oficer prasowy 6 BPD. Ministerstwo Obrony Narodowej skorzystało z tzw. prawa opcji do kontraktu, a to oznacza, że do spadochroniarzy w ciągu kilku lat dotrą kolejne pojazdy.

W trakcie eksploatacji wskazano drobne uwagi, które producent usunął i uwzględnił w nowych pojazdach. Nie zmieniono natomiast nic, co wpłynęłoby na możliwości desantowe metodą spadochronową. Jak podkreślają spadochroniarze, ten aspekt sprawdzano wielokrotnie jeszcze w fazie testowej projektu. Aero 4x4 jest więc przygotowany do desantowania na platformie PDS z pokładu C-130 Hercules, może być transportowany na pokładzie C-295M oraz metodą zawisu pod śmigłowcem. Podczas desantowania metodą spadochronową jeden samochód niesiony jest przez dwa spadochrony o powierzchni 700 metrów kwadratowych każdy.

Podstawowym zadaniem pojazdów o wysokiej mobilności Aero 4x4 jest transport ładunków oraz ludzi w różnych warunkach terenowych. Pojazdy mogą także transportować rannych, holować przyczepy, moździerze i działa artyleryjskie. 6 Brygada Powietrznodesantowa długo czekała na wóz, który będzie lekki i mocny zarazem, tak by wytrzymać zrzut, i który pomoże im działać już po desantowaniu.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: 6 BPD

dodaj komentarz

komentarze


Wyczekiwane przyspieszenie
„Road Runner” w Libanie
Szczyt przywódców ws. Ukrainy
Huta Stalowa Wola na MSPO
Czas nowych inwestycji
„Był twarzą sił powietrznych”
Czarna skrzynka F-16 w rękach śledczych
Informacja geoprzestrzenna na współczesnym polu walki
Relokacja wojsk na Podkarpaciu
Akt oskarżenia w sprawie planu „Warta”
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Radary, które widzą wszystko
Orlik na Alfę
Wicepremier Kosiniak-Kamysz rozmawia o technologiach nuklearnych
Na motocyklach śladami historii
Premierowe strzelania Spike’ami z Apache’ów
Brytyjczycy żegnają Malbork
Nie tylko K9. Koreańska oferta dla WOT-u
Drones on the Offensive
Śmierć pilota F-16. Trwa badanie przyczyn wypadku
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Startuje „Żelazny obrońca”
Prezydent Nawrocki: Wieluń to symbol cierpienia
Drony w ofensywie
Szef MON-u upamiętnił pierwszych poległych w II wojnie
Ćwicz w szkole jak w wojsku!
Baobab z miotaczem
Szef Sztabu Generalnego: MSPO przykładem rewolucji dronowej
Zakupy według potrzeb
Duże osiągnięcie polskich skoczków
MON rozpoczyna współpracę z Ligą Obrony Kraju
Skoordynowane zarządzanie w kryzysie
Polski udział w produkcji F-16 i F-35
Detect & Classify: satelity z AI
Dwie agresje, dwie okupacje
Najmłodszy w rodzinie
Polski żołnierz pobił w Chinach rekord świata
Nocne ataki na Ukrainę
Kikimora o wielu twarzach
Klucz do bezpieczeństwa
Tuga – postrach dronów
Polskie siły zbrojne stawiają na nowoczesność
NATO ćwiczy na Bałtyku. Z polskim udziałem
Norwegowie budują na polskim poligonie
Szczelna sieć dla Tarczy
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Nietypowa premiera targowa
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Awaryjne lądowanie wojskowego śmigłowca
Polsko-koreańska spółka będzie produkować rakiety do wyrzutni Homar-K
Amerykańsko-rosyjski szczyt na Alasce
Premier i szefowa UE na granicy w Krynkach
Wielkie zbrojenia za Odrą
Premier Tusk: MSPO robi wrażenie
Nowelizacja ustawy o obronie z podpisem prezydenta
Na otwartym morzu mierzą daleko!
Zwycięska batalia o stolicę
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Loty szkoleniowe na F-16 wstrzymane do odwołania
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Polska i Szwecja, razem na rzecz bezpieczeństwa
Banki – nowi partnerzy PGZ-etu
Dron-śmigłowiec dla marynarki
Westerplatte, 1 września 1939. Pamiętamy!
Z najlepszymi na planszy
Hekatomba na Woli
31 Baza Lotnictwa Taktycznego apeluje do mediów
Kadeci będą się uczyć obsługi dronów
Inowrocławscy saperzy z misją na południu
Świetne występy polskich żołnierzy
Beret „na rekinka” lub koguta
Pancerna pięść
Pilica+ coraz bliżej
Nowe wcielenie Herona. Tym razem dla batalionu
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Skorzystaj z szansy na zostanie oficerem
Nowość Grupy WB na MSPO 2025: robot kroczący
Małopolscy terytorialsi tym razem walczyli z suszą
Modernizacja F-16 w polskich zakładach wojskowych
Strategiczne partnerstwo Polski i Kanady
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Lepsza efektywność

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO