moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Bezzałogowce w programie „Orlik”

Porusza się z prędkością około 200 kilometrów na godzinę na wysokości nawet 5 tysięcy metrów. – System BSP PGZ-19R może wykonywać zadania rozpoznawcze w dzień i w nocy oraz w różnych warunkach atmosferycznych – mówią producenci z Wojskowych Zakładów Lotniczych nr 2. Bezzałogowce zostały zaprezentowane podczas Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego.

Pięć platform powietrznych o napędzie hybrydowym, naziemna stacja kontroli oraz system łączności i przesyłania danych wchodzą w skład Systemu BSP PGZ-19R. Powstał on w Wojskowych Zakładach Lotniczych nr 2 w Bydgoszczy, jednej z firm należących do Polskiej Grupy Zbrojeniowej. Naszym docelowym klientem jest Ministerstwo Obrony Narodowej, a system jest elementem  programu „Orlik” – wyjaśnia Arkadiusz Malec, kierownik Działu Modernizacji i Rozwoju WZL 2.  W ramach programu wojsko ma zostać wyposażone w bezzałogowe statki powietrzne klasy taktycznej krótkiego zasięgu. Prawdopodobnie znajdą się one w 12 Bazie Bezzałogowych Statków Powietrznych w Mirosławcu. – Liczymy na to, że stanie się to jeszcze w tym roku – mówi przedstawiciel firmy.
 
System PGZ-19R ma służyć do działań rozpoznawczych. – Co ciekawe, i najbardziej innowacyjne, będzie przekazywał dane w czasie rzeczywistym – mówi Malec. Informacje o obserwowanym terenie będzie zbierać głowica optoelektroniczna wyposażona w kamerę dzienną oraz nocną, lasery, które mierzą odległość oraz laserowy wskaźnik celu. Na bezzałogowcu umieszczony jest również radar SAR z GMTI (Synthetic Aperture Radar with Ground Moving Target Indicator), który tworzy obraz w tak dużej rozdzielczości, że można prowadzić rozpoznanie w trudnych warunkach atmosferycznych, np. w czasie zachmurzenia, deszczu czy śniegu. Znajdujący się na bezzałogowcu system ELINT pozwala natomiast na rozpoznanie urządzeń emitujących energię elektromagnetyczną.



Bezzałogowiec ma długość niewiele ponad 3 m, rozpiętość jego skrzydeł wynosi 5,5 m, może operować w promieniu 150 km od naziemnej stacji kontroli. – Istnieje jednak możliwość takiego skonfigurowania systemu, by zasięg ten wydłużył się do 250 km. Wówczas jeden ze statków powietrznych, a w systemie jest ich pięć, pełni funkcję stacji przekaźnikowej łączności – wyjaśnia Arkadiusz Malec. Bezzałogowce mają napęd hybrydowy i spalinowy, a startują z wyrzutni pneumatycznej. W powietrzu mogą spędzić do 15 godz.

Sterowanie bezzałogowcami odbywa się w naziemnej stacji kontroli umieszczonej w pojeździe logistycznym. Operatorzy statku mogą dowolnie planować lot, a także zmieniać jego parametry w dowolnym czasie trwania misji. Możliwe jest również prowadzenie kilku misji jednocześnie. – Odpowiada za to moduł Rój, dzięki któremu można uzyskiwać dane rozpoznawcze wraz z obrazem sytuacji naziemnej dużego obszaru z kilku platform powietrznych – mówią producenci systemu. Dodatkowo możliwe jest kontrolowanie poszczególnych bezzałogowców z różnych naziemnych stacji kontroli.


System PGZ 19-R został od podstaw zaprojektowany i wyprodukowany w Polsce. Platformę powietrzną można było zobaczyć w czasie Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach.

 

 

Z okazji tegorocznej edycji Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego wydaliśmy specjalny 140-stronicowy numer „Polski Zbrojnej” zawierający artykuły o żywotnych problemach naszych sił zbrojnych. Piszemy m.in. o tym, jak bardzo potrzebne są naszym siłom zbrojnym nowe śmigłowce i gruntownie analizujemy koncepcję modernizacji czołgu Twardy.

 

 

 

KE

autor zdjęć: Michał Niwicz

dodaj komentarz

komentarze

~ja
1537804500
Tali dron powinien mieś system samoobrony, by nie był łatwym celem dla obrony p/lot przeciwnika.
C0-86-A4-D9

ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Ostry kurs na „Orkę” – rząd chce podpisać kontrakt do końca roku
Hekatomba na Woli
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
H145M – ciekawa oferta dla Polski
Kurs dla najlepszych w SERE
NATO uruchamia „Wschodnią Straż”
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Światowe podium dla zawodniczek Wojska Polskiego
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Krok ku niezależności
W Sejmie o rosyjskich dronach nad Polską
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Brytyjczycy żegnają Malbork
Pytania o rosyjskie drony. MON wyjaśnia
Premier do pilotów: Jesteście bohaterami
Żelazna Dywizja zdaje egzamin celująco
Debiut polskich Patriotów
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Pożegnanie z Columbią
Największy transport Abramsów w tym roku
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Brytyjczycy na wschodniej straży
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Prezydent przestrzega przed rosyjską dezinformacją
Rekompensaty na nowych zasadach
Sikorski: potrzebujemy ściany antydronowej
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Nawrocki: zdaliśmy test wojskowy i test solidarności
Czołgiści w ogniu
Wielkie zbrojenia za Odrą
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
Z najlepszymi na planszy
By znaleźć igłę, w Bałtyku trzeba najpierw znaleźć stóg
Sojusznicy wysyłają dodatkowe wojska
W poszukiwaniu majora Serafina
17 września 1939. Nigdy więcej
„Road Runner” w Libanie
Defendery skompletowane
Aby państwo polskie było gotowe na każdy scenariusz
Orlik na Alfę
Nagrody MSPO – za uniwersalność konstrukcji
Zwycięska batalia o stolicę
„Saber Junction” – gotowi do obrony
Dwie agresje, dwie okupacje
Grupa E5 o bezpieczeństwie wschodniej flanki NATO
Czy trzeba będzie zrekonstruować samolot „Slaba”?
Szkolenia antydronowe tylko w Polsce
Państwo odbuduje dom w Wyrykach
Koncern Hanwha inwestuje w AWL
Black Hawki nad Warszawą
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
NATO – jesteśmy z Polską
Święto Wojsk Lądowych
Nielegalny skład amunicji został zlikwidowany
Husarz z polskim instruktorem
Już mają brąz, a mogą mieć złoto!
Żandarmeria skontroluje także cywilów
Pogrzeb ofiar rzezi wołyńskiej
Polska zwiększy produkcję amunicji artyleryjskiej
Wieża z HSW nie tylko dla Warana
„Nieustraszony Rekin” na wodach Bałtyku
Bumar-Łabędy szykują się do produkcji K2
Cios w plecy

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO