moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Nowoczesne Orliki

Przedstawiciele Inspektoratu Uzbrojenia MON oraz PZL Okęcie podpisali we wtorek umowę na modernizację 12 samolotów PZL-130 Orlik. Dzięki temu szkolenie pilotów ma być efektywniejsze, a eksploatacja maszyn – tańsza. Pierwszy samolot ma być gotowy w kwietniu 2019 roku. Wartość kontraktu to 186 milionów złotych.


Umowę na modernizację 12 samolotów PZL-130 Orlik podpisał dziś pułkownik Dariusz Pluta, szef Inspektoratu Uzbrojenia i Manuel Heredia, prezes i dyrektor generalny PZL Okęcie. – Orliki będą mogły teraz służyć polskim lotnikom, będziemy mogli jeszcze efektywniej szkolić polskich lotników – mówił Bartosz Kownacki, sekretarz stanu w ministerstwie obrony narodowej.

Wiceminister podkreślał, że umowa jest podpisywana w rodzimej firmie, a jej udziałowcem jest między innymi Polska Grupa Zbrojeniowa. – Zakłady, które mieszczą się na Okęciu są polskie, płacą podatki w Polsce i pracują w nich polscy pracownicy. – Traktujemy ten zakład jako nasz, mamy nadzieję, że będzie się rozwijał w przyszłości. Życzę powodzenia i mam nadzieję, że ten kontrakt zostanie sprawnie zrealizowany i będzie służył polskiej armii – zaznaczył.

Zawarta dziś umowa dotyczy 12 samolotów PZL-130 Orlik. Maszyny mają zostać zmodernizowane do wersji TC-II Advanced. Jak mówił dziś Władysław Skorski z PZL Okęcie, zostaną wyposażone w nowe skrzydła i zmodyfikowany kadłub, łoże silnika, owiewkę, a także w silnik PTA6-25C Pratt & Whitney Canada o mocy 559 kW i śmigła Hartzell z czterema łopatami. Zmieni się także kabina pilotów. Pojawi się w niej cyfrowe oprzyrządowanie zarówno dla ucznia jak i instruktora. Wśród wymienionych elementów będą wyświetlacze parametrów lotu, pracy silnika, radiostacje korespondencyjne, instalacje systemu ostrzegania o zbliżającym się terenie oraz system ostrzegania o ruchu lotniczym i unikania kolizji. Podczas prac zostanie także wymienione całe okablowanie samolotu, instalacje elektryczne oraz klimatyzacja.

Pierwszy samolot ma być gotowy w kwietniu 2019 roku, a kolejne, mają wracać do polskich sił zbrojnych co dwa miesiące. Modernizacja ma zakończyć się w październiku 2020 roku.

Wartość kontraktu to 186 mln zł. Jak zaznaczał Bartosz Kownacki, jest to bardzo dobra cena. – Długo negocjowaliśmy tę umowę. To, że posiadamy pieniądze na modernizację, nie oznacza, że nie musimy się targować – podsumował.

PZL-130 Orlik to polski samolot szkoleniowy. Obecnie 28 tego typu maszyn znajduje się na wyposażeniu 42 Bazy Lotnictwa Szkolnego w Radomiu. Za ich sterami zasiadają studenci Wyższej Szkoły Oficerskiej Sił Powietrznych. Następnie podchorążowie przesiadają się do samolotów przeznaczonych do szkolenia zaawansowanego AJT, a finalnie – do myśliwców F-16.

16 z 28 samolotów Orlik zostało zmodernizowanych kilka lat temu. Unowocześnienie samolotów do wersji Garmin II dotyczyło tych samych elementów, jednak podczas prac nad wersją TC-II Advanced, mają zostać wykorzystane nowocześniejsze rozwiązania.

MM

autor zdjęć: mjr Robert Siemaszko/CO MON

dodaj komentarz

komentarze


Dzień wart stu lat
Kapral Bartnik mistrzem świata
Niebo pod osłoną
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Elementy Wisły testowane w USA
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Is It Already War?
Nowe zasady dla kobiet w armii
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Nietypowy awans u terytorialsów. Pierwszy taki w kraju
Formoza – 50 lat morskich komandosów
„Zamek” pozostał bezpieczny
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Polska, Litwa – wspólna sprawa
Wojsko na Horyzoncie
Militarne Schengen
Krajowa produkcja amunicji
Razem na ratunek
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Sukces Polaka w biegu z marines
Brytyjczycy na wschodniej straży
W Zamościu już wiedzą, jak się chronić
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Plan na WAM
Nieznani sprawcy wysadzili tory
Drony w szkołach
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Gdy ucichnie artyleria
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
„Horyzont” przeciw dywersji
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Polskie Homary za kołem podbiegunowym
Borsuki zadomowiły się na poligonie
Historyczna przeprowadzka do Cytadeli
Terytorialsi na wirtualnych polach walki
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Ogień z Leopardów na Łotwie
Debiut #wGotowości, czyli szlaki przetarte
My, jedna armia
Pilica w linii
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Marynarze podjęli wyzwanie
Nieoceniona siła edukacji
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Wojskowy bus do szczęścia
Mundurowi z benefitami
Wojsko Polskie stawia na bezzałogowce
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Polski „Wiking” dla Danii
Merops wdrażany natychmiast
Dostawa Homarów-K
Kontrakt na „Orkę” jeszcze w tym roku?
Warto być wGotowości
W gotowości, czyli cywile na poligony
Żołnierze pomagają w akcji na torach
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO