moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Kolejny rekordowy kontrakt Jelcza

Należąca do Polskiej Grupy Zbrojeniowej spółka Jelcz podpisała dzisiaj drugi co do wartości kontrakt zbrojeniowy w swojej historii. Za 420 mln zł ma dostarczyć w ciągu trzech lat pięćset ciężarówek średniej ładowności wysokiej mobilności Jelcz 442.32 wraz z pakietem logistycznym i szkoleniowym. Pojazdy trafią do jednostek obrony terytorialnej.

Model 442.32 to nie tylko najmniejsza ciężarówka obecnie produkowana przez spółkę Jelcz z Laskowic, lecz również jedna z najnowszych. Konstrukcja została po raz pierwszy publicznie zaprezentowana w 2013 roku podczas Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach.

Dwuosiowy pojazd o długości 7,98 metra, wysokości 2,74 m i szerokości 2,55 m ma masę 9600 kg i może zabrać sześć ton ładunku albo 24 w pełni wyposażonych żołnierzy. Sercem auta, określanego w nomenklaturze wojskowej jako ciężarówka średniej ładowności wysokiej mobilności, jest wysokoprężny silnik MTU 6R106TD21 o mocy 326 koni mechanicznych, dysponujący momentem obrotowym 1300 Nm przy 1200–1600 obr./min. Umożliwia on, w połączeniu z 9-stopniową skrzynią biegów, osiągnięcie prędkości maksymalnej 85 kilometrów na godzinę.

Ciężarówka, której wszystkie koła są wyposażone we wkładki Beadlock, pozwalające na krótkotrwały przejazd przy obniżonym ciśnieniu, jest przystosowywana do pokonywania przeszkód wodnych o głębokości do 1,2 metra.

Jelcze 442.32 są już w wyposażeniu polskiej armii. Na mocy podpisanej w grudniu 2013 roku rekordowej dla firmy należącej do Polskiej Grupy Zbrojeniowej umowy o wartości 674 mln zł, wojsko ma do końca 2018 roku otrzymać 910 tych pojazdów. Do tej pory siły zbrojne odebrały prawie sześćset ciężarówek – 476 w wersji skrzyniowej z ławkami i opończą oraz 117 podwozi przeznaczonych do specjalistycznej zabudowy.

Grafika: MON

Dzisiaj w Laskowicach, w obecności ministra obrony narodowej Antoniego Macierewicza, podpisano umowę na dostawę kolejnych Jelczy 442.32. Tym razem chodzi o pięćset pojazdów, za które wojsko zapłaci 420 mln zł. Umowa, którą parafowali płk Dariusz Pluta, szef Inspektoratu Uzbrojenia; płk Maciej Zając, zastępca szefa Szefostwa Techniki Lądowej Inspektoratu Uzbrojenia MON; Łukasz Dudkowski, prezes zarządu Jelcz sp. z o.o., oraz Leon Szuturma, wiceprezes zarządu Jelcz sp. z o.o., jest wariantowa.

Zakłada bowiem zamówienie gwarantowane na 97 ciężarówek (w 2017 roku 36 sztuk, w 2018 – 25 i w 2019 roku kolejne 36 sztuk), za które armia zapłaci 81,5 miliona zł oraz tzw. opcję na 403 kolejne (w 2017 roku – 64, w 2018 – 225, w 2019 roku – 114) za 338,5 miliona zł. Co to oznacza? Że wojsko może, ale nie musi opcjonalnych pojazdów kupić. Jeśli się jednak zdecyduje, to cena za nie będzie właśnie taka, jak w kontrakcie.

Prezes Jelcza, Łukasz Dudkowski, podkreśla, że umowa opiewająca w swojej maksymalnej wersji na 420 mln zł, ma dla spółki należącej do Polskiej Grupy Zbrojeniowej znaczenie strategiczne. – Tylko raz w historii zakładu udało nam się pozyskać większy kontrakt. Dzięki zamówieniom, jakie w Jelczu składa resort obrony, zapewniamy stabilną pracę setkom pracowników, a także możemy realizować strategię wieloletniego rozwoju fabryki – mówi.


 Jak mało który zakład, nie tylko dotrzymujecie terminów, a to jest główna bolączka polskiego przemysłu, także niestety polskiego przemysłu obronnego, ale tworzycie perspektywy pozwalające zwiększyć zamówienia, a Polsce wasze produkty są bardzo potrzebne - powiedział minister Macierewicz.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Spółka Jelcz, mjr Robert Siemaszko / CO MON

dodaj komentarz

komentarze

~jaro7
1496339160
Czyli cena jednego pojazdu to okolo ....900tys !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! to co mają złote opony,klamki i siedzenia?Polskie firmy zbrojeniowe jakwidac po tymzakupie,MSBS,granatnikach,rkm mają NAJDROŻSZY sprzęt.
D2-72-9A-60
~Scooby
1494945180
Miło. 2013 i kontrakt po 4 latach to jak na nas to zawrotne tępo. Przypominam , iż istnieją też polskie firny - dzieci gorszego boga- dla MON a mianowicie firmy prywatne. Ciekawym pojazdem jest opracowany Hipopotam.
96-69-5D-19

Ratownicy medyczni szkolą się z samoobrony
 
Pracowity dyżur Typhoonów
Medale Pucharu Świata zdobyte przez żołnierzy na ringu
PKW Łotwa – sojusznicze zaangażowanie
Podniebne wsparcie sojuszników
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Pod żaglami – niepokonani z AMW
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Pierwsza misja Gripenów
Henry Szymanski na tropie prawdy
„Wojskowe” przepisy budowlane do zmiany
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Zatopiony problem
Składy wysokiego ryzyka
Ile kosztują Starlinki dla Ukrainy
Dobra wiadomość dla miłośników lotnictwa
Rex Bolizlavus
Debiut polskiego AW149
Zarzuty w sprawie ujawnienia fragmentów planu „Warta”
Szabla hubalczyków
Piękny przykład patriotyzmu
Pilecki ucieka z Auschwitz
Flaga, flaga państwowa, barwy narodowe – biało-czerwony przewodnik
Święto ludzi z pasją
Więcej polskiego trotylu dla USA
Powstaje armia dronów
Viva Polaki! Viva liberatori!
Wyrok za tragiczny wypadek
Jeszcze więcej OPW w roku 2025
Więcej na mieszkanie za granicą
Tych chwil z Dachau nie da się wymazać…
Su-22, czyli cztery dekady w siłach powietrznych
Double Eagle – podwodny tropiciel
Feniks zakończony. Pomoc trwa
Medycyna na morzu
Żołnierze walczą z ogniem w Biebrzańskim Parku
Więcej amunicji do Rosomaków
Polskie rakiety do Homara-K już za trzy lata
Polska i Norwegia zacieśniają stosunki
Trzy dekady DGW
Spartakiadowe zmagania w Łasku
Polskie F-16 w służbie NATO
USA wycofają się z działań na rzecz pokoju w Ukrainie?
Musimy być gotowi na najtrudniejsze scenariusze
Baltic Sea Under Control
Nowi generałowie Wojska Polskiego
Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
Polska kupi najnowsze rakiety AMRAAM
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Zjednoczeni pod Biało-Czerwoną
Wyścig zbrojeń wystartował
Szef MSZ do Rosji: Nigdy więcej nie będziecie tu rządzić
„Pułaski” na Atlantyku
Kolejowy sabotaż udaremniony
W Ełku wykuwają charaktery
Wywieś flagę państwową! Cześć Biało-Czerwonej!
Wylicytuj Buzdygan i pomóż chorym dzieciom!
Rodzina na wagę złota
Strażnik nieba
Zwycięstwo mordercy
Poznać rakietowego Homara
Tuzin rekordów Wojska Polskiego w pływaniu
Podniebny Pegaz
Żołnierze usuwają skutki nawałnicy
Tarcza Wschód. Porozumienia z Lasami i KOWR-em
Zmiany w organizacji bazy logistycznej w Jasionce
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Poszukiwania ofiar rzezi wołyńskiej
Niezawiniona śmierć niezłomnego gen. Fieldorfa
Sport kształtuje mentalność

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO