moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

„Heweliusz” prawie jak nowy

Odnowiono silniki i pomieszczenia dla załogi, zamontowano nowoczesne systemy sterowania układem napędowym oraz okrętem, wymieniono stary kompas i mapę nawigacyjną – to tylko część prac wykonanych na okręcie hydrograficznym ORP „Heweliusz”. Jednostka właśnie wraca do służby.

W Gdańskiej Stoczni Remontowej okręt spędził prawie dwa lata. Przeszedł tam gruntowny remont. – Polegał on przede wszystkim na przedłużeniu resursów, czyli zdolności do działania poszczególnych urządzeń. Zależało nam też na tym, aby poprawić warunki, w jakich służy załoga – wyjaśnia kmdr ppor. Bartosz Smoliński, dowódca ORP „Heweliusz”.

Jednostka stanęła w doku, zaś stoczniowcy przeprowadzili drobiazgowy przegląd kadłuba. Potem wraz z nadbudówkami został on poddany konserwacji. Wymieniono włazy, luki oraz iluminatory. Ale to był zaledwie początek. Fachowcy naprawili, zmodernizowali bądź wymienili większość okrętowych systemów i wyposażenia. Prace objęły między innymi silniki, linie wałów wraz ze śrubami, urządzenia sterowe oraz kotwiczne. ORP „Heweliusz” zyskał nowy kompas magnetyczny, drugi żyrokompas i automatyczną centralę zegarową. Na głównym stanowisku dowodzenia zamontowano nowoczesny system sterowania układem napędowym. – Pozwoli on zoptymalizować pracę silników. Będą pracowały wydajniej niż dotąd – podkreśla kmdr ppor. Smoliński. Ważną zmianą jest też zainstalowanie nowej mapy nawigacyjnej, GPS-u oraz systemu sterowania okrętem. W stoczni odnowione zostały także kabiny i pomieszczenia socjalne, w których znalazły się nowe meble, wystrój i układ.

– Okręt wrócił już do macierzystego portu na gdyńskim Oksywiu. Teraz czeka nas odnowienie dokumentacji i zaliczenie dwóch zadań programowych: O1 i O2 – zapowiada kmdr ppor. Smoliński. Pierwsze wiąże się z przygotowaniem jednostki do wyjścia w morze, drugie – do samodzielnego wykonywania zadań po opuszczeniu portu. Załogi okrętów muszą zdawać egzamin co trzy lata. Inaczej jednostki, które spędziły dłuższy czas w stoczni, nie mogłyby wrócić do czynnej służby.

– Zadania będziemy chcieli wykonać w najbliższych tygodniach, bo już 6 czerwca mamy zaplanowany rejs z naukowcami Uniwersytetu Gdańskiego – zapowiada dowódca ORP „Heweliusz”. To element rozpoczętej przed laty współpracy. Specjaliści z gdańskiej uczelni przeprowadzą na Bałtyku pomiary związane z geofizyką i geochemią. W tym czasie załoga okrętu będzie prowadzić prace hydrograficzne. Sprawdzi, czy na wybranych akwenach nie zmieniło się ukształtowanie morskiego dna i czy nie pojawiły się tam przeszkody mogące utrudnić żeglugę.

Tego typu zadań marynarze będą mieli w najbliższym czasie więcej. Po zaliczeniu niezbędnych testów okręt wróci też do dyżurów ratowniczych, we wrześniu zaś weźmie udział w morskiej odsłonie „Dragona”, największych w tym roku manewrów polskiej armii.

ORP „Heweliusz” to jeden z dwóch okrętów hydrograficznych polskiej marynarki. Należy do 3 Flotylli Okrętów. – Został zbudowany i zaprojektowany w gdańskiej Stoczni Północnej, a do służby wszedł w 1982 roku – mówi kmdr ppor. Radosław Pioch, rzecznik gdyńskiej flotylli. Głównym zadaniem jednostki jest sondowanie morskiego dna, a co za tym idzie dbałość o bezpieczeństwo żeglugi. ORP „Heweliusz” pracuje zarówno na rzecz sił morskich, jak też instytucji cywilnych. – W 1990 roku wziął udział w wyprawie geofizycznej Polskiej Akademii Nauk na Arktykę – zaznacza kmdr ppor. Pioch.

Okręt został wyposażony między innymi w sonar holowany, magnetometr i echosondy jedno- i wielowiązkową. Jego załoga liczy 49 oficerów, podoficerów i marynarzy. Jednostką bliźniaczą „Heweliusza” jest ORP „Arctowski”.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: Marian Kluczyński

dodaj komentarz

komentarze

~boss oksywie
1492086180
O1 i O2 sa co roku chyba ze cos sie zmienilo ha ha
39-CB-8B-2F

„Trenuj z wojskiem” 7 za nami
Kircholm 1605
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Pięściarska uczta w Suwałkach
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Wielkopolscy terytorialsi na szkoleniu zintegrowanym
Mity i manipulacje
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Redakcja „Polski Zbrojnej” w szkole przetrwania
Ukraina to największy zagraniczny klient polskiej zbrojeniówki
Koniec dzieciństwa
Polski K2 przyjedzie z Gliwic
Trump ogłasza powrót do prób nuklearnych
Polskie drony nadlecą z Sochaczewa
Rezerwa i weterani – siła, której nie wolno zmarnować
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
MiG-i-29 znów przechwyciły rosyjski samolot
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Hiszpanie pomogą chronić polskie niebo
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Wsparcie dla rodziny z Wyryk
Pamięć łączy pokolenia
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
MID w nowej odsłonie
Edukacja z bezpieczeństwa
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Więcej Apache’ów w Inowrocławiu
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Medale dla sojuszników z Niderlandów
Brytyjczycy na wschodniej straży
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Husarze bliżej Polski
Rosyjski Ił-20 przechwycony przez polskie MiG-29
Mesko wybuduje fabrykę amunicji
Weterani odzyskują równowagę po trudnych doświadczeniach
Niespokojny poranek pilotów
Abolicja dla ochotników
Wellington „Zosia” znad Bremy
Zapomniany utwór dla nieznanego żołnierza
Operacja NATO u brzegów Estonii
Sportowcy na poligonie
Żołnierze dostaną poradnik o sprawności i zdrowym stylu życia
Nie tylko dobrze walczyć, lecz także ratować
Loty szkoleniowe na AW149. Piloci: to jest game changer
Bóbr na drodze Hannibala
Poszukiwania szczątków rosyjskich dronów wstrzymane
Wyrównać szanse
Nowe sanitarki dla wojskowych medyków
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Konie dodawały pięciobojowi szlachetności
W wojsku orientują się najlepiej
Żołnierze na trzecim stopniu podium
Polskie innowacje dla bezpieczeństwa – od Kosmosu po Bałtyk
Terytorialsi najlepsi na trasach crossu
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
„Road Runner” w Libanie
Nowe zasady dla kobiet w armii
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
„JUR” dla terytorialsów
Żywy pomnik pamięci o poległych na misjach
Standardy NATO w Siedlcach
Sukces Polaka w biegu z marines
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Polski „Wiking” dla Danii

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO