moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Belgijscy lotnicy wracają do domu

W powietrzu spędzili ponad 600 godzin i wykonali prawie pół tysiąca operacji powietrznych. Pięćdziesięciu lotników z Belgii oraz cztery ich myśliwce F-16 kończą dziś służbę w Polsce. Komponent belgijskich sił powietrznych stacjonował w Malborku w ramach NATO-wskiej misji Baltic Air Policing.


– Belgowie wylądowali w bazie na początku stycznia 2015 roku. Po siedmiu miesiącach służby wracają do domu. Najpierw do Belgii wrócą cztery samoloty F-16 i ich piloci, następnie pozostały personel – mówi mjr Dariusz Mazurkiewicz, oficer prasowy 22 Bazy Lotnictwa Taktycznego w Malborku.

Na straży nieba

Obecność belgijskich pilotów w Polsce była związana z NATO-wską misją Baltic Air Policing, czyli ochroną przestrzeni powietrznej państw bałtyckich: Litwy, Łotwy i Estonii, które nie mają własnego lotnictwa bojowego. Sojusz Północnoatlantycki w ubiegłym roku zdecydował o jej zwiększeniu w związku z napiętą sytuacją na Ukrainie. W wyniku tych decyzji wzmocniono kontyngent lotniczy stacjonujący na Litwie, a dodatkowe samoloty skierowano do bazy Amarii w Estonii oraz do Malborka.

Belgijski komponent sił powietrznych liczył w różnych miesiącach od 50 do 70 osób. Służbę w Polsce pełnili m.in. piloci, technicy oraz pododdziały zabezpieczające. To wojskowi z bazy Kleine Brogel znajdującej się przy granicy z Holandią oraz z położonego przy granicy z Francją Florennes. Piloci zmieniali się co miesiąc, a pozostały personel co osiem tygodni. Do Malborka Lotnicy przylecieli czterema samolotami F-16.

– O ich zadaniach podczas pełnienia dyżuru decydowało Centrum Operacji Powietrznych NATO – mówi ppłk Artur Goławski, rzecznik prasowy Dowództwa Generalnego RSZ.

Każdego dnia piloci byli w powietrzu. Dyżury pełnili w systemie całodobowym przez dziesięć dni, a później mieli czas na odpoczynek i szkolenie. Lotnicy wykonywali loty szkoleniowe indywidualnie oraz wspólnie z naszymi pilotami, latającymi samolotami MiG-29. Trenowali loty w ugrupowaniach, przechwytywanie oraz walki powietrzne w różnych konfiguracjach.


Belgowie spędzili w powietrzu ponad 600 godzin, podczas których wykonali około 480 operacji powietrznych. Samoloty podrywali podczas misji ćwiczebnej „Tango Scramble” i bojowej „Alfra Scramble”. W przypadku tej ostatniej myśliwce startują w trybie alarmowym. Piloci muszą wówczas rozpoznać i przechwycić nieznany statek powietrzny. Para dyżurna podrywa się wówczas, gdy jakiś samolot naruszy przestrzeń powietrzną NATO. Myśliwce startują także wtedy, kiedy nieznany samolot przemieszcza się zbyt blisko tej strefy, a nie był zgłoszony do planu lotów.

Remont pasa

Na początku lipca 22 Bazę Lotnictwa Taktycznego w Malborku odwiedził minister obrony narodowej Belgii Steven Vandeput. Polityk podziękował Polakom za gościnność i przyznał, że belgijscy lotnicy chwalą pobyt w Malborku i współpracę z polskimi lotnikami. Nieoficjalnie mówi się, że samoloty belgijskie ponownie wylądują w 22 Bazie w przyszłym roku.

F-16 z Belgii miały stacjonować w Polsce w 22 Bazie do końca sierpnia. Ich pobyt został jednak skrócony, bo w sierpniu rozpocznie się w Malborku remont drogi startowej. – To duże i planowane wcześniej przedsięwzięcie. Wypełniane będą szczeliny dylatacyjne i ubytki w betonie – mówi mjr Mazurkiewicz. Remont pasa zakończy się w połowie września. Do tego czasu piloci, technicy i samoloty zostaną przebazowane do 23 Bazy Lotnictwa Taktycznego w Mińsku Mazowieckim.

MKS

autor zdjęć: Patrick Brion, Jürgen Braekevelt / Luchtcomponent

dodaj komentarz

komentarze

~kaga
1438584060
Kto pisze te informacje ? Jak można napisać " 50 lotników ..." Cały komponent belgijski liczy 50 osób .! Lotników może 8 lu 10.
96-6C-E1-D6

Pożegnanie z Columbią
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Prezydent przestrzega przed rosyjską dezinformacją
Światowe podium dla zawodniczek Wojska Polskiego
Zwycięska batalia o stolicę
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Premier do pilotów: Jesteście bohaterami
NATO uruchamia „Wschodnią Straż”
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
„Road Runner” w Libanie
„Nieustraszony Rekin” na wodach Bałtyku
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Aby państwo polskie było gotowe na każdy scenariusz
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Z najlepszymi na planszy
Grupa E5 o bezpieczeństwie wschodniej flanki NATO
Szkolenia antydronowe tylko w Polsce
Laury MSPO przyznane
Sojusznicy wysyłają dodatkowe wojska
Premier: prowokacja bez precedensu
Tukan na smyczy
Koncern Hanwha inwestuje w AWL
Nagrody MSPO – za uniwersalność konstrukcji
Husarz z polskim instruktorem
Już mają brąz, a mogą mieć złoto!
Rekompensaty na nowych zasadach
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
NATO – jesteśmy z Polską
Nielegalny skład amunicji został zlikwidowany
Kurs dla najlepszych w SERE
Święto Wojsk Lądowych
Największy transport Abramsów w tym roku
W Sejmie o rosyjskich dronach nad Polską
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Brytyjczycy żegnają Malbork
Black Hawki nad Warszawą
Dobre wieści o Muzeum Wojska Polskiego
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Pogrzeb ofiar rzezi wołyńskiej
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
Defendery skompletowane
Beret „na rekinka” lub koguta
„Saber Junction” – gotowi do obrony
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Świetne występy polskich żołnierzy
Sikorski: potrzebujemy ściany antydronowej
Hekatomba na Woli
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Bumar-Łabędy szykują się do produkcji K2
Orlik na Alfę
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Żandarmeria skontroluje także cywilów
Polska zwiększy produkcję amunicji artyleryjskiej
Wielkie zbrojenia za Odrą
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Nawrocki: zdaliśmy test wojskowy i test solidarności
Dwie agresje, dwie okupacje
Pytania o rosyjskie drony. MON wyjaśnia
Terytorialsi na pętli

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO