moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Symulator Cabri trafi do Dęblina

Szkoła Orląt chce kupić symulator do nauki pilotażu na śmigłowcach Cabri G2. Będzie to pierwsze takie urządzenie w Dęblinie. Podchorążowie i cywilni studenci będą mogli na nim trenować loty w dzień i w nocy, podczas mgły, turbulencji i silnego wiatru.


Akademicki Ośrodek Szkolenia Lotniczego ma pięć francuskich śmigłowców Cabri G2. Trwa przetarg na zakup szóstego. Jednocześnie Szkoła Orląt chce kupić symulator do nauki pilotażu na tych maszynach. Firmy mogą składać swoje oferty do 5 czerwca. Sprzęt ma trafić na uczelnię jesienią.

Loty we mgle

Symulator będzie się składać z kabiny pilotów śmigłowca Cabri G2 wraz z jej wyposażeniem. – Ma to być symulator lotu śmigłowca jednosilnikowego klasy FNTPII. Oznacza to, że musi spełniać minimalne wymagania w zakresie podstawowego szkolenia lotniczego, a także umożliwiać trening na przykład sytuacji awaryjnych – mówi Włodzimierz Bernat, instruktor z Akademickiego Ośrodka Szkolenia Lotniczego.

Urządzenie będzie służyć podchorążym i cywilnym studentom. Będą na nim trenować przyszli piloci śmigłowców. Przećwiczą start, zawis, manewry w locie, loty radionawigacyjne, a także lądowanie np. na dachach. – Będzie można symulować wiatr wiejący z różną siłą i z dowolnych kierunków, opady i turbulencje, efekty oblodzenia – opowiada ppłk Maciej Wilczyński, kierownik ośrodka.

Podchorąży trenując na symulatorze odczuje tak, jak w prawdziwym śmigłowcu, zmiany położenia przestrzennego, moc silnika i wysokość lotu. W kabinie załogi oraz słuchawkach ćwiczącego będzie słychać dźwięki odzwierciedlające m.in. prace zespołu napędowego czy odgłosy burzy.

– Każdy trening będzie rejestrowany. Dlatego będziemy mogli odtworzyć przebieg lotu konkretnej osoby. Pozwoli to na analizę ewentualnych błędów, jakie mogą się zdarzyć w „powietrzu” – mówi ppłk Wilczyński.


W przypadku tzw. lotów z widocznością (Visual Flight Rules) ćwiczący będzie dysponował bazą danych na temat okolicznych lotnisk: w Dęblinie, Lublinie, Łodzi, Rzeszowie, Krakowie Balicach, Warszawie Okęciu i Radomiu. Rejony o promieniu 20 km wokół dęblińskiego lotniska i 5 km wokół pozostałych lotnisk będą odwzorowane trójwymiarowo i będą pokazywać charakterystyczne obiekty infrastruktury, np. linie wysokiego napięcia, maszty, kominy, wysokie budynki.

Test urządzenia

Symulator, przed oddaniem do użytku, sprawdzi specjalna komisja. Sprzęt będzie też musiał przejść certyfikację Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Zamówiony przez uczelnię symulator będzie w Dęblinie siedemnastym urządzeniem do nauki pilotażu. – Dziś bez symulatorów niemożliwe jest lotnicze szkolenie – podkreśla ppłk Wilczyński.

Ćwiczenia na symulatorach są też bardziej efektywne. – Jeśli pilot ma trenować jakieś elementy w strefie, to w przypadku prawdziwego śmigłowca za każdym razem musi wykonać start, lot do strefy, powrót i lądowanie. Z godzinnego lotu efektywny czas pracy wynosi 20 minut. Symulatory możemy uruchomić od razu w strefie i tym samym więcej ćwiczyć wybrane elementy pilotażu – mówi ppłk Wilczyński.

Akademicki Ośrodek Szkolenia Lotniczego prowadzi szkolenia kandydatów na żołnierzy zawodowych (studia I stopnia) i studentów cywilnych – kandydatów na pilotów. W skład ośrodka wchodzą zespoły: Symulatorów Lotu, Szkolenia Wysokościowo-Ratowniczego oraz Nawigatorskich Urządzeń Treningowych.

Ośrodek posiada 20 statków powietrznych (m.in. Diamondy, Zliny, Cabri G2) i szesnaście symulatorów (m.in. symulator „Selekcjoner” śmigłowca „Głuszec” i samolotu F-16, symulator lotu samolotu PZL-130 TC1 „Orlik” oraz symulator dezorientacji).

PG

autor zdjęć: arch. WSOSP

dodaj komentarz

komentarze


Więcej koreańskich wyrzutni dla wojska
 
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Sandhurst: końcowe odliczanie
W Rumunii powstanie największa europejska baza NATO
Operacja „Synteza”, czyli bomby nad Policami
Od maja znów można trenować z wojskiem!
Kolejne FlyEye dla wojska
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Szybki marsz, trudny odwrót
Wojna na detale
Czerwone maki: Monte Cassino na dużym ekranie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Donald Tusk: Więcej akcji a mniej słów w sprawie bezpieczeństwa Europy
Znamy zwycięzców „EkstraKLASY Wojskowej”
Morze Czarne pod rakietowym parasolem
Wojna w świętym mieście, epilog
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Strategiczna rywalizacja. Związek Sowiecki/ Rosja a NATO
Wypadek na szkoleniu wojsk specjalnych
Pod skrzydłami Kormoranów
NATO zwiększy pomoc dla Ukrainy
Priorytety polityki zagranicznej Polski w 2024 roku
Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?
Na straży wschodniej flanki NATO
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
NATO on Northern Track
SOR w Legionowie
Kadisz za bohaterów
Wiceszef MON-u: w resorcie dochodziło do nieprawidłowości
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Active shooter, czyli warsztaty w WCKMed
Święto stołecznego garnizonu
Zachować właściwą kolejność działań
Wytropić zagrożenie
Zmiany w dodatkach stażowych
25 lat w NATO – serwis specjalny
W Italii, za wolność waszą i naszą
Wojna w Ukrainie oczami medyków
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Tragiczne zdarzenie na służbie
Rozpoznać, strzelić, zniknąć
Gunner, nie runner
Puchar księżniczki Zofii dla żeglarza CWZS-u
Wojna w świętym mieście, część druga
Gen. Kukuła: Trwa przegląd procedur bezpieczeństwa dotyczących szkolenia
Przełajowcy z Czarnej Dywizji najlepsi w crossie
Szpej na miarę potrzeb
Ramię w ramię z aliantami
Kosiniak-Kamysz o zakupach koreańskiego uzbrojenia
NATO na północnym szlaku
Ameryka daje wsparcie
Sprawa katyńska à la española
Metoda małych kroków
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wojskowy bój o medale w czterech dyscyplinach
Polak kandydatem na stanowisko szefa Komitetu Wojskowego UE
Front przy biurku
Posłowie dyskutowali o WOT
Aleksandra Mirosław – znów była najszybsza!
W Brukseli o wsparciu dla Ukrainy
Ukraińscy żołnierze w ferworze nauki
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Charge of Dragon
Rekordziści z WAT

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO