moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Symulator Cabri trafi do Dęblina

Szkoła Orląt chce kupić symulator do nauki pilotażu na śmigłowcach Cabri G2. Będzie to pierwsze takie urządzenie w Dęblinie. Podchorążowie i cywilni studenci będą mogli na nim trenować loty w dzień i w nocy, podczas mgły, turbulencji i silnego wiatru.


Akademicki Ośrodek Szkolenia Lotniczego ma pięć francuskich śmigłowców Cabri G2. Trwa przetarg na zakup szóstego. Jednocześnie Szkoła Orląt chce kupić symulator do nauki pilotażu na tych maszynach. Firmy mogą składać swoje oferty do 5 czerwca. Sprzęt ma trafić na uczelnię jesienią.

Loty we mgle

Symulator będzie się składać z kabiny pilotów śmigłowca Cabri G2 wraz z jej wyposażeniem. – Ma to być symulator lotu śmigłowca jednosilnikowego klasy FNTPII. Oznacza to, że musi spełniać minimalne wymagania w zakresie podstawowego szkolenia lotniczego, a także umożliwiać trening na przykład sytuacji awaryjnych – mówi Włodzimierz Bernat, instruktor z Akademickiego Ośrodka Szkolenia Lotniczego.

Urządzenie będzie służyć podchorążym i cywilnym studentom. Będą na nim trenować przyszli piloci śmigłowców. Przećwiczą start, zawis, manewry w locie, loty radionawigacyjne, a także lądowanie np. na dachach. – Będzie można symulować wiatr wiejący z różną siłą i z dowolnych kierunków, opady i turbulencje, efekty oblodzenia – opowiada ppłk Maciej Wilczyński, kierownik ośrodka.

Podchorąży trenując na symulatorze odczuje tak, jak w prawdziwym śmigłowcu, zmiany położenia przestrzennego, moc silnika i wysokość lotu. W kabinie załogi oraz słuchawkach ćwiczącego będzie słychać dźwięki odzwierciedlające m.in. prace zespołu napędowego czy odgłosy burzy.

– Każdy trening będzie rejestrowany. Dlatego będziemy mogli odtworzyć przebieg lotu konkretnej osoby. Pozwoli to na analizę ewentualnych błędów, jakie mogą się zdarzyć w „powietrzu” – mówi ppłk Wilczyński.


W przypadku tzw. lotów z widocznością (Visual Flight Rules) ćwiczący będzie dysponował bazą danych na temat okolicznych lotnisk: w Dęblinie, Lublinie, Łodzi, Rzeszowie, Krakowie Balicach, Warszawie Okęciu i Radomiu. Rejony o promieniu 20 km wokół dęblińskiego lotniska i 5 km wokół pozostałych lotnisk będą odwzorowane trójwymiarowo i będą pokazywać charakterystyczne obiekty infrastruktury, np. linie wysokiego napięcia, maszty, kominy, wysokie budynki.

Test urządzenia

Symulator, przed oddaniem do użytku, sprawdzi specjalna komisja. Sprzęt będzie też musiał przejść certyfikację Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Zamówiony przez uczelnię symulator będzie w Dęblinie siedemnastym urządzeniem do nauki pilotażu. – Dziś bez symulatorów niemożliwe jest lotnicze szkolenie – podkreśla ppłk Wilczyński.

Ćwiczenia na symulatorach są też bardziej efektywne. – Jeśli pilot ma trenować jakieś elementy w strefie, to w przypadku prawdziwego śmigłowca za każdym razem musi wykonać start, lot do strefy, powrót i lądowanie. Z godzinnego lotu efektywny czas pracy wynosi 20 minut. Symulatory możemy uruchomić od razu w strefie i tym samym więcej ćwiczyć wybrane elementy pilotażu – mówi ppłk Wilczyński.

Akademicki Ośrodek Szkolenia Lotniczego prowadzi szkolenia kandydatów na żołnierzy zawodowych (studia I stopnia) i studentów cywilnych – kandydatów na pilotów. W skład ośrodka wchodzą zespoły: Symulatorów Lotu, Szkolenia Wysokościowo-Ratowniczego oraz Nawigatorskich Urządzeń Treningowych.

Ośrodek posiada 20 statków powietrznych (m.in. Diamondy, Zliny, Cabri G2) i szesnaście symulatorów (m.in. symulator „Selekcjoner” śmigłowca „Głuszec” i samolotu F-16, symulator lotu samolotu PZL-130 TC1 „Orlik” oraz symulator dezorientacji).

PG

autor zdjęć: arch. WSOSP

dodaj komentarz

komentarze


Cyberwiedza to ich wkład w obronność
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Polski Rosomak dalej w produkcji
Gladiusy w Bursztynowej Dywizji
Pilot z MasterChefa gotuje: karpatka i boeuf bourguignon
Najdłuższa noc
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Gala Boksu na Bemowie
Polskie MiG-i dla Ukrainy?
Wojsko ma swojego satelitę!
Niebo pod osłoną
Combat 56 u terytorialsów
„Albatros” na elitarnych manewrach NATO
Paczka dla bohatera już w drodze!
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Dzień wart stu lat
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Co wiemy o ukraińskim ataku na rosyjski okręt podwodny?
Pakiet umów na dostawy dla polskiego wojska
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
Gdy ucichnie artyleria
Świąteczne spotkanie w PKW Turcja
„Dzielny Ryś” pojawił się w Drawsku
Snowboardzistka i pływacy na medal
Astronauta w Szkole Orląt
Prezydenci Polski i Ukrainy spotkali się w Warszawie
„Burza” nabiera kształtów
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Dziękujemy za waszą świąteczną służbę
Wisła dopłynęła
Bezpieczeństwo to sprawa fundamentalna
Sojusznicza obrona
„Poradnik Bezpieczeństwa” już w drodze
Kto zostanie Asem Sportu?
Kolejne AW149 nadlatują
„Bezpieczny Bałtyk” czeka na podpis prezydenta
Szukali zaginionych w skażonej strefie
Sandacz na granicy, czyli nowa odsłona ryby po grecku
Wojsko z nowym programem rozwoju
Przełomowy czas dla WZL-2
The Taste of Military Service
Plan na WAM
Noc na „pasku”
Grupa WB i Łukasiewicz łączą siły
Odpalili K9 Thunder
Bokserzy walczyli o prymat w kraju
Ile powołań do wojska w 2026 roku?
Przygotowani na każdy scenariusz
Prezydent Zełenski spotkał się z premierem Tuskiem
Maksimum realizmu, zero taryfy ulgowej
MON przejmuje Hutę Częstochowa
Piątka z czwartego wozu
Ciepły dom dla bohaterki od żołnierzy WOT z Małopolski
Medalowe żniwa pływaków CWZS-u
W hołdzie poległym
Pancerniacy jadą na misję
Koniec bezkarności floty cieni?
Bałtycki sojusz z Orką w tle
Niebawem dostawy karabinków Grot A3
Mundurowi z benefitami
Panczeniści na podium w Hamar
Szef NATO ze świąteczną wizytą u żołnierzy
Historyczna „Wisła”
PE wzywa do utworzenia wojskowego Schengen

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO