moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Śmigłowce Guimbal dla szkoły w Dęblinie

Nowoczesne, bezpieczne, mogą lecieć ponad cztery godziny i pokonać 700 kilometrów. Na dęblińskim lotnisku wylądują trzy francuskie śmigłowce szkolno-treningowe Guimbal Cabri 2. Niebawem trafi tam też wielosilnikowy samolot Diamond DA42. Na nowym sprzęcie będą się szkolić podchorążowie i cywilni studenci.


To kolejne francuskie wiropłaty, które znalazły się na wyposażeniu dęblińskiej uczelni. Dwie pierwsze takie maszyny, warte ponad 3 miliony złotych trafiły do Akademickiego Ośrodka Szkolenia Lotniczego uczelni w październiku ubiegłego roku.

Guimbal Cabri 2 – mały, zwinny, bezpieczny

Jak przyznaje płk rez. dr inż. Michał Burek, prorektor ds. kształcenia i studenckich Wyższej Szkoły Oficerskiej Sił Powietrznych, zakup nowych statków powietrznych był konieczny, bo od dwóch lat w Wyższej Szkole Oficerskiej Sił Powietrznych obowiązuje nowy system kształcenia przyszłych pilotów. – Polega on na tym, że podchorążowie trzy i pół roku uczą się u nas, w uczelni, a potem, na półtora roku trafiają na praktyczne szkolenie do 4 Skrzydła Lotnictwa Szkolnego. Wcześniej szkolili się w systemie przemiennym– tłumaczy prorektor.

Trzy kolejne wiropłaty Guimbal oznaczają, że możliwości szkoleniowe dęblińskiej uczelni będą jeszcze większe. – Wcześniej studenci odbywali loty na Diamondach z silnikami tłokowymi, a potem na śmigłowcach SW-4 Puszczyk. Teraz będą przechodzić około 50-godzinne szkolenie na lekkich śmigłowcach i tym samym uzyskają licencję turystyczną – wyjaśnia ppłk pil. Maciej Wilczyński, kierownik Akademickiego Ośrodka Szkolenia Lotniczego WSOSP. Śmigłowce są ekonomiczne i tanie w eksploatacji. Dzięki temu – jak podkreślają władze szkoły – koszty szkolenia będą niższe, a podniesie się jego jakość. Pozwoli to też na odciążenie śmigłowców SW- 4 Puszczyk od treningu najprostszych elementów pilotażu.

Dwumiejscowy śmigłowiec Cabri G2 waży 420 kilogramów, może pokonać dystans 700 kilometrów lub lecieć stale przez ponad 4 godziny. Zdaniem dęblińskich pilotów, którzy rozpoczęli już szkolenie podchorążych na dwóch pierwszych maszynach, śmigłowiec jest nowoczesny i zapewnia duże poczucie bezpieczeństwa. Jako zalety piloci wymieniają zastosowanie nowoczesnych materiałów konstrukcyjnych, świetną awionikę i możliwość wykonania lądowania autorotacyjnego z różnych faz lotu. Maszyna jest też bezpieczna dla obsługi, bo zamiast wirnika obrotowego, zastosowano kryty wentylatorowy, który poprawia też sterowność śmigłowca.

Śmigłowce Guimbal dla szkoły w Dęblinie

Do Dęblina trafi też zakupiony przez uczelnię wielosilnikowy samolot Diamond. Pierwsi cywilni studenci i kandydaci na wojskowych pilotów samolotów transportowych mają szansę zasiąść za sterami maszyny jeszcze w tym roku. Dzięki lotom na Diamondcie będą mogli uzyskać wraz z licencją pilota zawodowego CPL(A) również uprawnienie MEPL do lotów na samolotach wielosilnikowych. Dotychczas nie mieli takiej możliwości. – Za sterami Diamondów, Zlinów i nowego samolotu wielosilnikowego spędzą w sumie 200 godzin. To będzie zwieńczenie ich trzyipółletniego szkolenia na naszej uczelni. Potem trafią do 4 Skrzydła i zaczną latać na samolocie M28 Bryza – mówi ppłk Wilczyński.


Wielosilnikowy Diamond jest jednopłatowcem wyposażonym w dwa silniki tłokowe. Może przewozić do czterech osób i lecieć maksymalnie ponad 350 km na godzinę. Jego podwozie umożliwia starty i lądowania z lotnisk trawiastych i utwardzonych. Załoga ma do dyspozycji m.in. zestaw przyrządów pilotażowo-nawigacyjnych dostosowanych do lotów VFR (zasady lotu z widocznością –Visual Flight Rules) i IFR (lot wykonywany zgodnie z przepisami dla lotów wg wskazań przyrządów – Instrumental Flight Rules) w dzień i w nocy, transponder (bezprzewodowe urządzenie komunikacyjne) i autopilot dwusosiowy. W wyposażeniu samolotu znajdują się też systemy: ostrzegania przez burzami, TAS (system informacji o ruchu lotniczym) oraz pokładowy odbiornik GPS.

Wyższa Szkoła Oficerska Sił Powietrznych dysponuje ośmioma Diamondami DA20 i trzema Zlinami 143LSI i 242L, dwoma lekkimi śmigłowcami G-2 Cabri oraz samolotem An-2. Do końca 2014 roku Akademicki Ośrodek Szkolenia Lotniczego będzie wyposażony w osiemnaście statków powietrznych.

PG

autor zdjęć: Helicopteres Guimbal, Adrian Pingstone / Wikimedia

dodaj komentarz

komentarze

~OMEN
1407765060
Taa... Sądziłem, że SW-4 będzie do tego wykorzystywany.
63-79-63-FD

Grupa E5 o bezpieczeństwie wschodniej flanki NATO
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Nagrody MSPO – za uniwersalność konstrukcji
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Debiut polskich Patriotów
Czołgiści w ogniu
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Państwo odbuduje dom w Wyrykach
Nawrocki: zdaliśmy test wojskowy i test solidarności
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Wieża z HSW nie tylko dla Warana
Husarz z polskim instruktorem
By znaleźć igłę, w Bałtyku trzeba najpierw znaleźć stóg
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Niemiecki plan zniszczenia Polski
W poszukiwaniu majora Serafina
Hekatomba na Woli
Orlik na Alfę
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Sojusznicy wysyłają dodatkowe wojska
„Saber Junction” – gotowi do obrony
NATO uruchamia „Wschodnią Straż”
Sikorski: potrzebujemy ściany antydronowej
Zwycięska batalia o stolicę
17 września 1939. Nigdy więcej
Defendery skompletowane
Brytyjczycy żegnają Malbork
Cios w plecy
Premier do pilotów: Jesteście bohaterami
Kurs dla najlepszych w SERE
Polska zwiększy produkcję amunicji artyleryjskiej
Dwie agresje, dwie okupacje
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Żelazna Dywizja zdaje egzamin celująco
Czy trzeba będzie zrekonstruować samolot „Slaba”?
Ostry kurs na „Orkę” – rząd chce podpisać kontrakt do końca roku
W Sejmie o rosyjskich dronach nad Polską
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
H145M – ciekawa oferta dla Polski
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Żandarmeria skontroluje także cywilów
Światowe podium dla zawodniczek Wojska Polskiego
Największy transport Abramsów w tym roku
Wielkie zbrojenia za Odrą
Premiera na MSPO: Pocisk dalekiego zasięgu Lanca
„Road Runner” w Libanie
„Nieustraszony Rekin” na wodach Bałtyku
Z najlepszymi na planszy
Nielegalny skład amunicji został zlikwidowany
Pogrzeb ofiar rzezi wołyńskiej
Bumar-Łabędy szykują się do produkcji K2
Aby państwo polskie było gotowe na każdy scenariusz
Krok ku niezależności
Rekompensaty na nowych zasadach
Święto Wojsk Lądowych
Prezydent przestrzega przed rosyjską dezinformacją
NATO – jesteśmy z Polską
Koncern Hanwha inwestuje w AWL
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Już mają brąz, a mogą mieć złoto!
Black Hawki nad Warszawą
Pożegnanie z Columbią
Brytyjczycy na wschodniej straży
Pytania o rosyjskie drony. MON wyjaśnia
Szkolenia antydronowe tylko w Polsce
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO