moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Śmigłowce Guimbal dla szkoły w Dęblinie

Nowoczesne, bezpieczne, mogą lecieć ponad cztery godziny i pokonać 700 kilometrów. Na dęblińskim lotnisku wylądują trzy francuskie śmigłowce szkolno-treningowe Guimbal Cabri 2. Niebawem trafi tam też wielosilnikowy samolot Diamond DA42. Na nowym sprzęcie będą się szkolić podchorążowie i cywilni studenci.


To kolejne francuskie wiropłaty, które znalazły się na wyposażeniu dęblińskiej uczelni. Dwie pierwsze takie maszyny, warte ponad 3 miliony złotych trafiły do Akademickiego Ośrodka Szkolenia Lotniczego uczelni w październiku ubiegłego roku.

Guimbal Cabri 2 – mały, zwinny, bezpieczny

Jak przyznaje płk rez. dr inż. Michał Burek, prorektor ds. kształcenia i studenckich Wyższej Szkoły Oficerskiej Sił Powietrznych, zakup nowych statków powietrznych był konieczny, bo od dwóch lat w Wyższej Szkole Oficerskiej Sił Powietrznych obowiązuje nowy system kształcenia przyszłych pilotów. – Polega on na tym, że podchorążowie trzy i pół roku uczą się u nas, w uczelni, a potem, na półtora roku trafiają na praktyczne szkolenie do 4 Skrzydła Lotnictwa Szkolnego. Wcześniej szkolili się w systemie przemiennym– tłumaczy prorektor.

Trzy kolejne wiropłaty Guimbal oznaczają, że możliwości szkoleniowe dęblińskiej uczelni będą jeszcze większe. – Wcześniej studenci odbywali loty na Diamondach z silnikami tłokowymi, a potem na śmigłowcach SW-4 Puszczyk. Teraz będą przechodzić około 50-godzinne szkolenie na lekkich śmigłowcach i tym samym uzyskają licencję turystyczną – wyjaśnia ppłk pil. Maciej Wilczyński, kierownik Akademickiego Ośrodka Szkolenia Lotniczego WSOSP. Śmigłowce są ekonomiczne i tanie w eksploatacji. Dzięki temu – jak podkreślają władze szkoły – koszty szkolenia będą niższe, a podniesie się jego jakość. Pozwoli to też na odciążenie śmigłowców SW- 4 Puszczyk od treningu najprostszych elementów pilotażu.

Dwumiejscowy śmigłowiec Cabri G2 waży 420 kilogramów, może pokonać dystans 700 kilometrów lub lecieć stale przez ponad 4 godziny. Zdaniem dęblińskich pilotów, którzy rozpoczęli już szkolenie podchorążych na dwóch pierwszych maszynach, śmigłowiec jest nowoczesny i zapewnia duże poczucie bezpieczeństwa. Jako zalety piloci wymieniają zastosowanie nowoczesnych materiałów konstrukcyjnych, świetną awionikę i możliwość wykonania lądowania autorotacyjnego z różnych faz lotu. Maszyna jest też bezpieczna dla obsługi, bo zamiast wirnika obrotowego, zastosowano kryty wentylatorowy, który poprawia też sterowność śmigłowca.

Śmigłowce Guimbal dla szkoły w Dęblinie

Do Dęblina trafi też zakupiony przez uczelnię wielosilnikowy samolot Diamond. Pierwsi cywilni studenci i kandydaci na wojskowych pilotów samolotów transportowych mają szansę zasiąść za sterami maszyny jeszcze w tym roku. Dzięki lotom na Diamondcie będą mogli uzyskać wraz z licencją pilota zawodowego CPL(A) również uprawnienie MEPL do lotów na samolotach wielosilnikowych. Dotychczas nie mieli takiej możliwości. – Za sterami Diamondów, Zlinów i nowego samolotu wielosilnikowego spędzą w sumie 200 godzin. To będzie zwieńczenie ich trzyipółletniego szkolenia na naszej uczelni. Potem trafią do 4 Skrzydła i zaczną latać na samolocie M28 Bryza – mówi ppłk Wilczyński.


Wielosilnikowy Diamond jest jednopłatowcem wyposażonym w dwa silniki tłokowe. Może przewozić do czterech osób i lecieć maksymalnie ponad 350 km na godzinę. Jego podwozie umożliwia starty i lądowania z lotnisk trawiastych i utwardzonych. Załoga ma do dyspozycji m.in. zestaw przyrządów pilotażowo-nawigacyjnych dostosowanych do lotów VFR (zasady lotu z widocznością –Visual Flight Rules) i IFR (lot wykonywany zgodnie z przepisami dla lotów wg wskazań przyrządów – Instrumental Flight Rules) w dzień i w nocy, transponder (bezprzewodowe urządzenie komunikacyjne) i autopilot dwusosiowy. W wyposażeniu samolotu znajdują się też systemy: ostrzegania przez burzami, TAS (system informacji o ruchu lotniczym) oraz pokładowy odbiornik GPS.

Wyższa Szkoła Oficerska Sił Powietrznych dysponuje ośmioma Diamondami DA20 i trzema Zlinami 143LSI i 242L, dwoma lekkimi śmigłowcami G-2 Cabri oraz samolotem An-2. Do końca 2014 roku Akademicki Ośrodek Szkolenia Lotniczego będzie wyposażony w osiemnaście statków powietrznych.

PG

autor zdjęć: Helicopteres Guimbal, Adrian Pingstone / Wikimedia

dodaj komentarz

komentarze

~OMEN
1407765060
Taa... Sądziłem, że SW-4 będzie do tego wykorzystywany.
63-79-63-FD

Terytorialsi zobaczą więcej
 
Karta dla rodzin wojskowych
Podziękowania dla żołnierzy reprezentujących w sporcie lubuską dywizję
Użyteczno-bojowy sprawdzian lubelskich i szwedzkich terytorialsów
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Mniej obcy w obcym kraju
Więcej pieniędzy za służbę podczas kryzysu
Polacy pobiegli w „Baltic Warrior”
Pożegnanie z Żaganiem
Sejm pracuje nad ustawą o produkcji amunicji
Ogień Czarnej Pantery
Polsko-ukraińskie porozumienie ws. ekshumacji ofiar rzezi wołyńskiej
Selekcja do JWK: pokonać kryzys
Żaden z Polaków służących w Libanie nie został ranny
Trudne otwarcie, czyli marynarka bez morza
Szwedzki granatnik w rękach Polaków
Nowe Raki w szczecińskiej brygadzie
Setki cystern dla armii
Operacja „Feniks”. Żołnierze wzmocnili most w Młynowcu zniszczony w trakcie powodzi
NATO odpowiada na falę rosyjskich ataków
Bój o cyberbezpieczeństwo
„Nie strzela się w plecy!”. Krwawa bałkańska epopeja polskiego czetnika
Olympus in Paris
Norwegowie na straży polskiego nieba
Olimp w Paryżu
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Aplikuj na kurs oficerski
Co słychać pod wodą?
Ustawa o zwiększeniu produkcji amunicji przyjęta
Wojsko otrzymało sprzęt do budowy Tarczy Wschód
Fundusze na obronność będą dalej rosły
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Donald Tusk po szczycie NB8: Bezpieczeństwo, odporność i Ukraina pozostaną naszymi priorytetami
Polskie „JAG” już działa
Transformacja wymogiem XXI wieku
Wybiła godzina zemsty
W obronie Tobruku, Grobowca Szejka i na pustynnych patrolach
Rosomaki w rumuńskich Karpatach
„Jaguar” grasuje w Drawsku
Cele polskiej armii i wnioski z wojny na Ukrainie
Zmiana warty w PKW Liban
„Siły specjalne” dały mi siłę!
Rekordowa obsada maratonu z plecakami
„Szpej”, czyli najważniejszy jest żołnierz
Ostre słowa, mocne ciosy
Jak Polacy szkolą Ukraińców
Nasza broń ojczysta na wyjątkowej ekspozycji
„Szczury Tobruku” atakują
Czworonożny żandarm w Paryżu
Czarna Dywizja z tytułem mistrzów
Druga Gala Sportu Dowództwa Generalnego
Zyskać przewagę w powietrzu
Jaka przyszłość artylerii?
Trzy medale żołnierzy w pucharach świata
Wielkie inwestycje w krakowskim szpitalu wojskowym
Jesień przeciwlotników
Transformacja dla zwycięstwa
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Wojskowi kicbokserzy nie zawiedli

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO