moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Śmigłowce Guimbal dla szkoły w Dęblinie

Nowoczesne, bezpieczne, mogą lecieć ponad cztery godziny i pokonać 700 kilometrów. Na dęblińskim lotnisku wylądują trzy francuskie śmigłowce szkolno-treningowe Guimbal Cabri 2. Niebawem trafi tam też wielosilnikowy samolot Diamond DA42. Na nowym sprzęcie będą się szkolić podchorążowie i cywilni studenci.


To kolejne francuskie wiropłaty, które znalazły się na wyposażeniu dęblińskiej uczelni. Dwie pierwsze takie maszyny, warte ponad 3 miliony złotych trafiły do Akademickiego Ośrodka Szkolenia Lotniczego uczelni w październiku ubiegłego roku.

Guimbal Cabri 2 – mały, zwinny, bezpieczny

Jak przyznaje płk rez. dr inż. Michał Burek, prorektor ds. kształcenia i studenckich Wyższej Szkoły Oficerskiej Sił Powietrznych, zakup nowych statków powietrznych był konieczny, bo od dwóch lat w Wyższej Szkole Oficerskiej Sił Powietrznych obowiązuje nowy system kształcenia przyszłych pilotów. – Polega on na tym, że podchorążowie trzy i pół roku uczą się u nas, w uczelni, a potem, na półtora roku trafiają na praktyczne szkolenie do 4 Skrzydła Lotnictwa Szkolnego. Wcześniej szkolili się w systemie przemiennym– tłumaczy prorektor.

Trzy kolejne wiropłaty Guimbal oznaczają, że możliwości szkoleniowe dęblińskiej uczelni będą jeszcze większe. – Wcześniej studenci odbywali loty na Diamondach z silnikami tłokowymi, a potem na śmigłowcach SW-4 Puszczyk. Teraz będą przechodzić około 50-godzinne szkolenie na lekkich śmigłowcach i tym samym uzyskają licencję turystyczną – wyjaśnia ppłk pil. Maciej Wilczyński, kierownik Akademickiego Ośrodka Szkolenia Lotniczego WSOSP. Śmigłowce są ekonomiczne i tanie w eksploatacji. Dzięki temu – jak podkreślają władze szkoły – koszty szkolenia będą niższe, a podniesie się jego jakość. Pozwoli to też na odciążenie śmigłowców SW- 4 Puszczyk od treningu najprostszych elementów pilotażu.

Dwumiejscowy śmigłowiec Cabri G2 waży 420 kilogramów, może pokonać dystans 700 kilometrów lub lecieć stale przez ponad 4 godziny. Zdaniem dęblińskich pilotów, którzy rozpoczęli już szkolenie podchorążych na dwóch pierwszych maszynach, śmigłowiec jest nowoczesny i zapewnia duże poczucie bezpieczeństwa. Jako zalety piloci wymieniają zastosowanie nowoczesnych materiałów konstrukcyjnych, świetną awionikę i możliwość wykonania lądowania autorotacyjnego z różnych faz lotu. Maszyna jest też bezpieczna dla obsługi, bo zamiast wirnika obrotowego, zastosowano kryty wentylatorowy, który poprawia też sterowność śmigłowca.

Śmigłowce Guimbal dla szkoły w Dęblinie

Do Dęblina trafi też zakupiony przez uczelnię wielosilnikowy samolot Diamond. Pierwsi cywilni studenci i kandydaci na wojskowych pilotów samolotów transportowych mają szansę zasiąść za sterami maszyny jeszcze w tym roku. Dzięki lotom na Diamondcie będą mogli uzyskać wraz z licencją pilota zawodowego CPL(A) również uprawnienie MEPL do lotów na samolotach wielosilnikowych. Dotychczas nie mieli takiej możliwości. – Za sterami Diamondów, Zlinów i nowego samolotu wielosilnikowego spędzą w sumie 200 godzin. To będzie zwieńczenie ich trzyipółletniego szkolenia na naszej uczelni. Potem trafią do 4 Skrzydła i zaczną latać na samolocie M28 Bryza – mówi ppłk Wilczyński.


Wielosilnikowy Diamond jest jednopłatowcem wyposażonym w dwa silniki tłokowe. Może przewozić do czterech osób i lecieć maksymalnie ponad 350 km na godzinę. Jego podwozie umożliwia starty i lądowania z lotnisk trawiastych i utwardzonych. Załoga ma do dyspozycji m.in. zestaw przyrządów pilotażowo-nawigacyjnych dostosowanych do lotów VFR (zasady lotu z widocznością –Visual Flight Rules) i IFR (lot wykonywany zgodnie z przepisami dla lotów wg wskazań przyrządów – Instrumental Flight Rules) w dzień i w nocy, transponder (bezprzewodowe urządzenie komunikacyjne) i autopilot dwusosiowy. W wyposażeniu samolotu znajdują się też systemy: ostrzegania przez burzami, TAS (system informacji o ruchu lotniczym) oraz pokładowy odbiornik GPS.

Wyższa Szkoła Oficerska Sił Powietrznych dysponuje ośmioma Diamondami DA20 i trzema Zlinami 143LSI i 242L, dwoma lekkimi śmigłowcami G-2 Cabri oraz samolotem An-2. Do końca 2014 roku Akademicki Ośrodek Szkolenia Lotniczego będzie wyposażony w osiemnaście statków powietrznych.

PG

autor zdjęć: Helicopteres Guimbal, Adrian Pingstone / Wikimedia

dodaj komentarz

komentarze

~OMEN
1407765060
Taa... Sądziłem, że SW-4 będzie do tego wykorzystywany.
63-79-63-FD

Bóbr na drodze Hannibala
Sportowcy na poligonie
Medale dla sojuszników z Niderlandów
Hiszpanie pomogą chronić polskie niebo
Nowe zasady dla kobiet w armii
Redakcja „Polski Zbrojnej” w szkole przetrwania
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Żywy pomnik pamięci o poległych na misjach
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Wyrównać szanse
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
MID w nowej odsłonie
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Kircholm 1605
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Żołnierze na trzecim stopniu podium
Koniec dzieciństwa
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
„Trenuj z wojskiem” 7 za nami
Polskie drony nadlecą z Sochaczewa
Zapomniany utwór dla nieznanego żołnierza
Pięściarska uczta w Suwałkach
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Operacja NATO u brzegów Estonii
Polski K2 przyjedzie z Gliwic
Brytyjczycy na wschodniej straży
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Więcej Apache’ów w Inowrocławiu
Konie dodawały pięciobojowi szlachetności
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Nowe sanitarki dla wojskowych medyków
Wellington „Zosia” znad Bremy
Loty szkoleniowe na AW149. Piloci: to jest game changer
Mesko wybuduje fabrykę amunicji
Wsparcie dla rodziny z Wyryk
Trump ogłasza powrót do prób nuklearnych
Edukacja z bezpieczeństwa
„Road Runner” w Libanie
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Żołnierze dostaną poradnik o sprawności i zdrowym stylu życia
Nie tylko dobrze walczyć, lecz także ratować
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Polski „Wiking” dla Danii
Niespokojny poranek pilotów
Poszukiwania szczątków rosyjskich dronów wstrzymane
Abolicja dla ochotników
Weterani odzyskują równowagę po trudnych doświadczeniach
Wielkopolscy terytorialsi na szkoleniu zintegrowanym
Husarze bliżej Polski
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Rezerwa i weterani – siła, której nie wolno zmarnować
Pamięć łączy pokolenia
Mity i manipulacje
Terytorialsi najlepsi na trasach crossu
„JUR” dla terytorialsów
MiG-i-29 znów przechwyciły rosyjski samolot
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Rosyjski Ił-20 przechwycony przez polskie MiG-29
Standardy NATO w Siedlcach
Polskie innowacje dla bezpieczeństwa – od Kosmosu po Bałtyk
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
W wojsku orientują się najlepiej
Ukraina to największy zagraniczny klient polskiej zbrojeniówki
Kawaleria pancerna spod znaku 11

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO