moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Śmigłowce Guimbal dla szkoły w Dęblinie

Nowoczesne, bezpieczne, mogą lecieć ponad cztery godziny i pokonać 700 kilometrów. Na dęblińskim lotnisku wylądują trzy francuskie śmigłowce szkolno-treningowe Guimbal Cabri 2. Niebawem trafi tam też wielosilnikowy samolot Diamond DA42. Na nowym sprzęcie będą się szkolić podchorążowie i cywilni studenci.


To kolejne francuskie wiropłaty, które znalazły się na wyposażeniu dęblińskiej uczelni. Dwie pierwsze takie maszyny, warte ponad 3 miliony złotych trafiły do Akademickiego Ośrodka Szkolenia Lotniczego uczelni w październiku ubiegłego roku.

Guimbal Cabri 2 – mały, zwinny, bezpieczny

Jak przyznaje płk rez. dr inż. Michał Burek, prorektor ds. kształcenia i studenckich Wyższej Szkoły Oficerskiej Sił Powietrznych, zakup nowych statków powietrznych był konieczny, bo od dwóch lat w Wyższej Szkole Oficerskiej Sił Powietrznych obowiązuje nowy system kształcenia przyszłych pilotów. – Polega on na tym, że podchorążowie trzy i pół roku uczą się u nas, w uczelni, a potem, na półtora roku trafiają na praktyczne szkolenie do 4 Skrzydła Lotnictwa Szkolnego. Wcześniej szkolili się w systemie przemiennym– tłumaczy prorektor.

Trzy kolejne wiropłaty Guimbal oznaczają, że możliwości szkoleniowe dęblińskiej uczelni będą jeszcze większe. – Wcześniej studenci odbywali loty na Diamondach z silnikami tłokowymi, a potem na śmigłowcach SW-4 Puszczyk. Teraz będą przechodzić około 50-godzinne szkolenie na lekkich śmigłowcach i tym samym uzyskają licencję turystyczną – wyjaśnia ppłk pil. Maciej Wilczyński, kierownik Akademickiego Ośrodka Szkolenia Lotniczego WSOSP. Śmigłowce są ekonomiczne i tanie w eksploatacji. Dzięki temu – jak podkreślają władze szkoły – koszty szkolenia będą niższe, a podniesie się jego jakość. Pozwoli to też na odciążenie śmigłowców SW- 4 Puszczyk od treningu najprostszych elementów pilotażu.

Dwumiejscowy śmigłowiec Cabri G2 waży 420 kilogramów, może pokonać dystans 700 kilometrów lub lecieć stale przez ponad 4 godziny. Zdaniem dęblińskich pilotów, którzy rozpoczęli już szkolenie podchorążych na dwóch pierwszych maszynach, śmigłowiec jest nowoczesny i zapewnia duże poczucie bezpieczeństwa. Jako zalety piloci wymieniają zastosowanie nowoczesnych materiałów konstrukcyjnych, świetną awionikę i możliwość wykonania lądowania autorotacyjnego z różnych faz lotu. Maszyna jest też bezpieczna dla obsługi, bo zamiast wirnika obrotowego, zastosowano kryty wentylatorowy, który poprawia też sterowność śmigłowca.

Śmigłowce Guimbal dla szkoły w Dęblinie

Do Dęblina trafi też zakupiony przez uczelnię wielosilnikowy samolot Diamond. Pierwsi cywilni studenci i kandydaci na wojskowych pilotów samolotów transportowych mają szansę zasiąść za sterami maszyny jeszcze w tym roku. Dzięki lotom na Diamondcie będą mogli uzyskać wraz z licencją pilota zawodowego CPL(A) również uprawnienie MEPL do lotów na samolotach wielosilnikowych. Dotychczas nie mieli takiej możliwości. – Za sterami Diamondów, Zlinów i nowego samolotu wielosilnikowego spędzą w sumie 200 godzin. To będzie zwieńczenie ich trzyipółletniego szkolenia na naszej uczelni. Potem trafią do 4 Skrzydła i zaczną latać na samolocie M28 Bryza – mówi ppłk Wilczyński.


Wielosilnikowy Diamond jest jednopłatowcem wyposażonym w dwa silniki tłokowe. Może przewozić do czterech osób i lecieć maksymalnie ponad 350 km na godzinę. Jego podwozie umożliwia starty i lądowania z lotnisk trawiastych i utwardzonych. Załoga ma do dyspozycji m.in. zestaw przyrządów pilotażowo-nawigacyjnych dostosowanych do lotów VFR (zasady lotu z widocznością –Visual Flight Rules) i IFR (lot wykonywany zgodnie z przepisami dla lotów wg wskazań przyrządów – Instrumental Flight Rules) w dzień i w nocy, transponder (bezprzewodowe urządzenie komunikacyjne) i autopilot dwusosiowy. W wyposażeniu samolotu znajdują się też systemy: ostrzegania przez burzami, TAS (system informacji o ruchu lotniczym) oraz pokładowy odbiornik GPS.

Wyższa Szkoła Oficerska Sił Powietrznych dysponuje ośmioma Diamondami DA20 i trzema Zlinami 143LSI i 242L, dwoma lekkimi śmigłowcami G-2 Cabri oraz samolotem An-2. Do końca 2014 roku Akademicki Ośrodek Szkolenia Lotniczego będzie wyposażony w osiemnaście statków powietrznych.

PG

autor zdjęć: Helicopteres Guimbal, Adrian Pingstone / Wikimedia

dodaj komentarz

komentarze

~OMEN
1407765060
Taa... Sądziłem, że SW-4 będzie do tego wykorzystywany.
63-79-63-FD

Ogień z nabrzeża
 
Misja PKW „Olimp” doceniona
Pod żaglami – niepokonani z AMW
Na pomoc po katastrofie
Apache’e na horyzoncie
Szabla hubalczyków
Spartakiadowe zmagania w Łasku
Sport kształtuje mentalność
USA wycofają się z działań na rzecz pokoju w Ukrainie?
Gra o kapitulację
Początek „Burzy”
PKW Łotwa – sojusznicze zaangażowanie
Kontrakty dla firm produkujących na rzecz obronności
Ukwiał z Gdańska
Nasi czołgiści najlepsi
Zmiany w organizacji bazy logistycznej w Jasionce
Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
Pod siatką o medale mistrzostw WP
Polska i Norwegia zacieśniają stosunki
Polskie F-16 w służbie NATO
Zapraszamy na „Wakacje z wojskiem”
Poznajcie Głuptaka – polskiego kamikadze
Jeszcze więcej OPW w roku 2025
Ustawa bliżej żołnierzy
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wiedza na trudne czasy
Zarzuty w sprawie ujawnienia fragmentów planu „Warta”
Polska 1 Dywizja Pancerna zajęła Wilhelmshaven
Składy wysokiego ryzyka
Pracowity dyżur Typhoonów
Walka pod napięciem
Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
Nowa siła uderzeniowa
Zjednoczeni pod Biało-Czerwoną
DriX – towarzysz okrętu
Mamy pierwszych pilotów F-35
Rodzina na wagę złota
Podniebny Pegaz
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Międzynarodowe manewry pod polskim dowództwem
Kierunki rozwoju polskiego przemysłu obronnego
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Obierki z błotem
Pierwsza misja Gripenów
Henry Szymanski na tropie prawdy
Tarcza Wschód. Porozumienia z Lasami i KOWR-em
Pegaz nad Europą
Szef MSZ do Rosji: Nigdy więcej nie będziecie tu rządzić
Trzy wymiary „Tarczy Wschód”
Więcej na mieszkanie za granicą
Polska zwiększa produkcję amunicji 155 mm
Nowa partia Abramsów już w Polsce
Więcej polskiego trotylu dla USA
Więcej amunicji do Rosomaków
Wspólna wola obrony
Koniec wojny, którego nie znamy
Polskie Siły Zbrojne – wciąż nieopowiedziana historia
Konstytucja – fundament dla pokoleń
Historyczna umowa z Francją
Promujemy polski sprzęt wojskowy
Narodowy Dzień Zwycięstwa z żołnierzami
Zostań cyberlegionistą! Wojsko rusza z nowym programem
Podniebne wsparcie sojuszników
Mistrzyni olimpijska najszybsza na Bali
Tuzin rekordów Wojska Polskiego w pływaniu
Historyczne zwycięstwo Ukraińców w potyczce morsko-powietrznej
Nowy prezes PGZ-etu
Gdy sekundy decydują o życiu

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO