moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Szósty Cabri dla Szkoły Orląt

Wyższa Szkoła Oficerska Sił Powietrznych ogłosiła przetarg na dostawę szkolno-treningowego śmigłowca Cabri G2. Będzie to szósty taki wiropłat w Dęblinie. Do działającego przy uczelni Akademickiego Ośrodka Szkolenia Lotniczego maszyna ma trafić we wrześniu. Oferty w przetargu można składać do 24 marca.

Zgodnie z wymaganiami postawionymi przez uczelnię śmigłowiec ma być nowy, napędzany jednym silnikiem tłokowym, z wirnikiem nośnym obracającym się w prawo. W kabinie mają znaleźć się m.in. dwa miejsca dla członków załogi, zdwojone przyrządy sterowania, przyrządy pilotażowo-nawigacyjne do lotów VFR w dzień i w nocy oraz transponder. Zamówienie obejmuje także przeszkolenie jednego technika oraz dostarczenie części zamiennych w okresie gwarancyjnym.

Śmigłowiec ma trafić do Dęblina w ciągu pół roku od zawarcia umowy.

Pięć już jest w Dęblinie

Działający przy uczelni Akademicki Ośrodek Szkolenia Lotniczego ma już pięć francuskich śmigłowców Guimbal Cabri G2. Dwie pierwsze maszyny uczelnia kupiła w 2013 roku, kolejne trzy w październiku 2014 roku. Pakiet zakupowy obejmował też m.in. narzędzia niezbędne do obsług hangarowych, części zapasowe oraz szkolenie instruktorów i techników. Dostawy zrealizowała firma JB Investments – przedstawiciel firmy Guimbal w Polsce. – Obecnie mamy w pełni wyszkolonych dziesięciu instruktorów. To najlepsi piloci – mówi ppłk pil. Dariusz Rusakowicz, zastępca kierownika AOSL.

Na co dzień szkolą oni studentów uczelni. – Podchorążowie zanim zasiądą za sterami SW-4, latają na Cabri. Takie szkolenie w powietrzu przechodzi obecnie 29 podchorążych. Dwóch studentów cywilnych natomiast czeka na egzamin na licencję turystyczną – mówi ppłk pil. Rusakowicz.

Instruktorzy szkolący na co dzień przyszłych adeptów lotnictwa chwalą zakupione przez uczelnię śmigłowce. Jako zalety piloci wymieniają zastosowanie nowoczesnych materiałów konstrukcyjnych, świetną awionikę i możliwość wykonania lądowania autorotacyjnego z różnych faz lotu. Maszyna doskonale nadaje się do szkolenia, bo ma m.in. przestronną kabinę i duży wyświetlacz parametrów silnika.

Lekkie i niezawodne

– Ze względu na niewielki ciężar, ponad 400 kilogramów, bardzo szybko reagują na zmieniające się kierunek i siłę wiatru – dodaje ppłk Rusakowicz.

Płk Maciej Wilczyński, kierownik AOSL, chwali funkcjonalność maszyn. – Przy zakupie pierwszych wiropłatów postawiliśmy warunek prawoskrętnego obrotu wirnika, czyli takiego, jaki stosowany jest w śmigłowcach używanych przez polską armię. Wyrobienie od początku prawidłowych nawyków jest niezwykle istotne – dodaje ppłk Wilczyński.

Zaletą maszyny jest także jej niezawodność. W ciągu roku eksploatacji nie zdarzyły się poważne awarie. Niewielkie niesprawności usuwane były na bieżąco przez techników lub w serwisie Cabri w Konstancinie-Jeziornie. Pierwsza dostarczona do Dęblina maszyna ma na koncie ponad 450 wylatanych godzin.

Dwumiejscowy Cabri G2 wykorzystywany jest w szkoleniu pilotów w dziesięciu krajach na świecie, w tym w Niemczech, Szwajcarii, także w Australii i Nowej Zelandii. Może przebywać w powietrzu ponad cztery godziny i pokonać 700 kilometrów.

Paulina Glińska

autor zdjęć: JB Investments

dodaj komentarz

komentarze

~ja
1426166040
Na przełomie lat 90-2000 w ITWL bodajże, był przygotowany projekt takiego właśnie śmigłowca. Prace zarzucono a teraz zakupuje się je w obcych firmach https://www.itwl.pl/
B3-A0-FA-6D
~papkin
1426154520
A dlaczego nie kupiono SW 4 ze Świdnika? czy nie trzeba opierać się na własnym przemyśle ( wiem że to Augusta) ale jednak pracują i zarabiają tam nasi obywatele. czyżby kolejna nieprzemyślana decyzja i żle wydane publiczne pieniądze?
E6-D5-59-93
~Katol - JnwK
1426147620
podwozie takie samo jak w The Bell AH-1Z Viper.
4B-26-E9-39

MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Sukces Polaka w biegu z marines
Poszukiwania szczątków rosyjskich dronów wstrzymane
Starcie pancerniaków
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Męska sprawa: profilaktyka
Terytorialsi najlepsi na trasach crossu
Marynarze podjęli wyzwanie
Redakcja „Polski Zbrojnej” w szkole przetrwania
Kircholm 1605
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Ukraina to największy zagraniczny klient polskiej zbrojeniówki
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Nowe zasady dla kobiet w armii
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Inwestycja w bezpieczeństwo
Brytyjczycy na wschodniej straży
MiG-i-29 znów przechwyciły rosyjski samolot
Wellington „Zosia” znad Bremy
Pancerniacy na „Lamparcie ‘25”
Więcej Apache’ów w Inowrocławiu
Nowe sanitarki dla wojskowych medyków
Mity i manipulacje
Abolicja dla ochotników
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Grób Nieznanego Żołnierza – drogowskaz i zwierciadło
Trump ogłasza powrót do prób nuklearnych
Pięściarska uczta w Suwałkach
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Standardy NATO w Siedlcach
Zapomniany utwór dla nieznanego żołnierza
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Pomnik nieznanych bohaterów
Odznaczenia za wzorową służbę
Koniec dzieciństwa
Polski „Wiking” dla Danii
Szansa na nowe życie
Husarze bliżej Polski
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Nieznana strona Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie
Niespokojny poranek pilotów
Tomahawki dla Ukrainy? Pentagon mówi „tak”, Trump mówi „nie”
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Marynarze mają nowe motorówki
Sportowcy na poligonie
Kolejny kontrakt Dezametu
Sto lat Grobu Nieznanego Żołnierza
Weterani odzyskują równowagę po trudnych doświadczeniach
Wielkopolscy terytorialsi na szkoleniu zintegrowanym
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
„Road Runner” w Libanie
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Zasiać strach w szeregach wroga
Polski K2 przyjedzie z Gliwic
Palantir pomoże analizować wojskowe dane

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO