moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Szósty Cabri dla Szkoły Orląt

Wyższa Szkoła Oficerska Sił Powietrznych ogłosiła przetarg na dostawę szkolno-treningowego śmigłowca Cabri G2. Będzie to szósty taki wiropłat w Dęblinie. Do działającego przy uczelni Akademickiego Ośrodka Szkolenia Lotniczego maszyna ma trafić we wrześniu. Oferty w przetargu można składać do 24 marca.

Zgodnie z wymaganiami postawionymi przez uczelnię śmigłowiec ma być nowy, napędzany jednym silnikiem tłokowym, z wirnikiem nośnym obracającym się w prawo. W kabinie mają znaleźć się m.in. dwa miejsca dla członków załogi, zdwojone przyrządy sterowania, przyrządy pilotażowo-nawigacyjne do lotów VFR w dzień i w nocy oraz transponder. Zamówienie obejmuje także przeszkolenie jednego technika oraz dostarczenie części zamiennych w okresie gwarancyjnym.

Śmigłowiec ma trafić do Dęblina w ciągu pół roku od zawarcia umowy.

Pięć już jest w Dęblinie

Działający przy uczelni Akademicki Ośrodek Szkolenia Lotniczego ma już pięć francuskich śmigłowców Guimbal Cabri G2. Dwie pierwsze maszyny uczelnia kupiła w 2013 roku, kolejne trzy w październiku 2014 roku. Pakiet zakupowy obejmował też m.in. narzędzia niezbędne do obsług hangarowych, części zapasowe oraz szkolenie instruktorów i techników. Dostawy zrealizowała firma JB Investments – przedstawiciel firmy Guimbal w Polsce. – Obecnie mamy w pełni wyszkolonych dziesięciu instruktorów. To najlepsi piloci – mówi ppłk pil. Dariusz Rusakowicz, zastępca kierownika AOSL.

Na co dzień szkolą oni studentów uczelni. – Podchorążowie zanim zasiądą za sterami SW-4, latają na Cabri. Takie szkolenie w powietrzu przechodzi obecnie 29 podchorążych. Dwóch studentów cywilnych natomiast czeka na egzamin na licencję turystyczną – mówi ppłk pil. Rusakowicz.

Instruktorzy szkolący na co dzień przyszłych adeptów lotnictwa chwalą zakupione przez uczelnię śmigłowce. Jako zalety piloci wymieniają zastosowanie nowoczesnych materiałów konstrukcyjnych, świetną awionikę i możliwość wykonania lądowania autorotacyjnego z różnych faz lotu. Maszyna doskonale nadaje się do szkolenia, bo ma m.in. przestronną kabinę i duży wyświetlacz parametrów silnika.

Lekkie i niezawodne

– Ze względu na niewielki ciężar, ponad 400 kilogramów, bardzo szybko reagują na zmieniające się kierunek i siłę wiatru – dodaje ppłk Rusakowicz.

Płk Maciej Wilczyński, kierownik AOSL, chwali funkcjonalność maszyn. – Przy zakupie pierwszych wiropłatów postawiliśmy warunek prawoskrętnego obrotu wirnika, czyli takiego, jaki stosowany jest w śmigłowcach używanych przez polską armię. Wyrobienie od początku prawidłowych nawyków jest niezwykle istotne – dodaje ppłk Wilczyński.

Zaletą maszyny jest także jej niezawodność. W ciągu roku eksploatacji nie zdarzyły się poważne awarie. Niewielkie niesprawności usuwane były na bieżąco przez techników lub w serwisie Cabri w Konstancinie-Jeziornie. Pierwsza dostarczona do Dęblina maszyna ma na koncie ponad 450 wylatanych godzin.

Dwumiejscowy Cabri G2 wykorzystywany jest w szkoleniu pilotów w dziesięciu krajach na świecie, w tym w Niemczech, Szwajcarii, także w Australii i Nowej Zelandii. Może przebywać w powietrzu ponad cztery godziny i pokonać 700 kilometrów.

Paulina Glińska

autor zdjęć: JB Investments

dodaj komentarz

komentarze

~ja
1426166040
Na przełomie lat 90-2000 w ITWL bodajże, był przygotowany projekt takiego właśnie śmigłowca. Prace zarzucono a teraz zakupuje się je w obcych firmach https://www.itwl.pl/
B3-A0-FA-6D
~papkin
1426154520
A dlaczego nie kupiono SW 4 ze Świdnika? czy nie trzeba opierać się na własnym przemyśle ( wiem że to Augusta) ale jednak pracują i zarabiają tam nasi obywatele. czyżby kolejna nieprzemyślana decyzja i żle wydane publiczne pieniądze?
E6-D5-59-93
~Katol - JnwK
1426147620
podwozie takie samo jak w The Bell AH-1Z Viper.
4B-26-E9-39

Prace nad kadłubem dla kolejnego Husarza
 
Judocy Czarnej Dywizji najlepsi w Wojsku Polskim
100 lat historii Szkoły Orląt
Kolejny krok ku wypowiedzeniu konwencji ottawskiej
Karol Nawrocki wybrany na prezydenta RP
ASzWoj na warcie od pokoleń
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Letni wypoczynek z MON-em
Donald Tusk: W kwestii bezpieczeństwa słowa zamieniliśmy w czyny
Walczmy mądrze
Specjalsi opanowali amerykański okręt
Najlepsi snajperzy wśród specjalsów
Wojskowi dyplomaci wsparli weteranów II wojny
Droga do zespołu bojowego GROM
Podejrzane manewry na Bałtyku
Historyczne zwycięstwo ukraińskiego F-16
Rosjanom wyciekły dwa miliony tajnych dokumentów
Generał, olimpijczyk, postać tragiczna
Od chaosu do wiktorii
Nowy rozdział w historii Mesko
„Zapad’ 25” przenosi się dalej od polskiej granicy
Dezamet rośnie w siłę
Po medale z okazji 100-lecia LAW-u
Film o Feniksie i terytorialsach
Kajakarze i ratownicy wodni z workiem medali
Nowe cele obronne NATO
Trzy okręty, jeden zespół
Zmagania sześcioosobowych armii
Pogrom rosyjskiego lotnictwa strategicznego
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Robotyka to przyszłość medycyny
Współpraca MON-u z weteranami i rezerwistami
Są wszędzie tam, gdzie stawką jest bezpieczeństwo
Uczelnia wysokich lotów
Kręgosłup dowodzenia Wojskiem Polskim
100-lecie Lotniczej Akademii Wojskowej w Dęblinie
Czterej pancerni przeciw wyklętym
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Dodatkowe kamizelki dla żołnierzy
Prawo dla kluczowych inwestycji obronnych
Unijni ministrowie podpisali SAFE
DNA GROM-u
W strategicznym miejscu o bezpieczeństwie Polski
Ogniem i tarczą
Wyzwanie, które integruje
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Kierunek Karkonosze
Pilecki. Do końca walczył z tyranią
ZMU dla marynarzy
Żołnierze z dodatkiem od czerwca
Nasi czołgiści najlepsi
Dzień, który zmienił bieg wojny
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
Jeśli przerzut, to tylko z logistykami
Żołnierz influencer?
Sportowcy z „armii mistrzów” na podium wioślarskich ME
Szukasz pomysłu na wakacje? Może szkolenie wojskowe?
Podróż w ciemność
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
W Dęblinie tylko do przodu
Piloci na straży bezpieczeństwa
100 samolotów na 100-lecie Szkoły Orląt
Badania z WAT-u na misji AX-4
Misja PKW „Olimp” doceniona
W wakacje wstąp do WOT-u!
Wojsko zmodyfikowało program śmigłowcowy
Tak uczyły się latać orlęta
Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
PGZ na nowo
Droga pełna emocji
Nowe garaże dla Leopardów w Świętoszowie
Na Wiejskiej o wydatkach na obronność i weteranach

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO