moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Szósty Cabri dla Szkoły Orląt

Wyższa Szkoła Oficerska Sił Powietrznych ogłosiła przetarg na dostawę szkolno-treningowego śmigłowca Cabri G2. Będzie to szósty taki wiropłat w Dęblinie. Do działającego przy uczelni Akademickiego Ośrodka Szkolenia Lotniczego maszyna ma trafić we wrześniu. Oferty w przetargu można składać do 24 marca.

Zgodnie z wymaganiami postawionymi przez uczelnię śmigłowiec ma być nowy, napędzany jednym silnikiem tłokowym, z wirnikiem nośnym obracającym się w prawo. W kabinie mają znaleźć się m.in. dwa miejsca dla członków załogi, zdwojone przyrządy sterowania, przyrządy pilotażowo-nawigacyjne do lotów VFR w dzień i w nocy oraz transponder. Zamówienie obejmuje także przeszkolenie jednego technika oraz dostarczenie części zamiennych w okresie gwarancyjnym.

Śmigłowiec ma trafić do Dęblina w ciągu pół roku od zawarcia umowy.

Pięć już jest w Dęblinie

Działający przy uczelni Akademicki Ośrodek Szkolenia Lotniczego ma już pięć francuskich śmigłowców Guimbal Cabri G2. Dwie pierwsze maszyny uczelnia kupiła w 2013 roku, kolejne trzy w październiku 2014 roku. Pakiet zakupowy obejmował też m.in. narzędzia niezbędne do obsług hangarowych, części zapasowe oraz szkolenie instruktorów i techników. Dostawy zrealizowała firma JB Investments – przedstawiciel firmy Guimbal w Polsce. – Obecnie mamy w pełni wyszkolonych dziesięciu instruktorów. To najlepsi piloci – mówi ppłk pil. Dariusz Rusakowicz, zastępca kierownika AOSL.

Na co dzień szkolą oni studentów uczelni. – Podchorążowie zanim zasiądą za sterami SW-4, latają na Cabri. Takie szkolenie w powietrzu przechodzi obecnie 29 podchorążych. Dwóch studentów cywilnych natomiast czeka na egzamin na licencję turystyczną – mówi ppłk pil. Rusakowicz.

Instruktorzy szkolący na co dzień przyszłych adeptów lotnictwa chwalą zakupione przez uczelnię śmigłowce. Jako zalety piloci wymieniają zastosowanie nowoczesnych materiałów konstrukcyjnych, świetną awionikę i możliwość wykonania lądowania autorotacyjnego z różnych faz lotu. Maszyna doskonale nadaje się do szkolenia, bo ma m.in. przestronną kabinę i duży wyświetlacz parametrów silnika.

Lekkie i niezawodne

– Ze względu na niewielki ciężar, ponad 400 kilogramów, bardzo szybko reagują na zmieniające się kierunek i siłę wiatru – dodaje ppłk Rusakowicz.

Płk Maciej Wilczyński, kierownik AOSL, chwali funkcjonalność maszyn. – Przy zakupie pierwszych wiropłatów postawiliśmy warunek prawoskrętnego obrotu wirnika, czyli takiego, jaki stosowany jest w śmigłowcach używanych przez polską armię. Wyrobienie od początku prawidłowych nawyków jest niezwykle istotne – dodaje ppłk Wilczyński.

Zaletą maszyny jest także jej niezawodność. W ciągu roku eksploatacji nie zdarzyły się poważne awarie. Niewielkie niesprawności usuwane były na bieżąco przez techników lub w serwisie Cabri w Konstancinie-Jeziornie. Pierwsza dostarczona do Dęblina maszyna ma na koncie ponad 450 wylatanych godzin.

Dwumiejscowy Cabri G2 wykorzystywany jest w szkoleniu pilotów w dziesięciu krajach na świecie, w tym w Niemczech, Szwajcarii, także w Australii i Nowej Zelandii. Może przebywać w powietrzu ponad cztery godziny i pokonać 700 kilometrów.

Paulina Glińska

autor zdjęć: JB Investments

dodaj komentarz

komentarze

~ja
1426166040
Na przełomie lat 90-2000 w ITWL bodajże, był przygotowany projekt takiego właśnie śmigłowca. Prace zarzucono a teraz zakupuje się je w obcych firmach https://www.itwl.pl/
B3-A0-FA-6D
~papkin
1426154520
A dlaczego nie kupiono SW 4 ze Świdnika? czy nie trzeba opierać się na własnym przemyśle ( wiem że to Augusta) ale jednak pracują i zarabiają tam nasi obywatele. czyżby kolejna nieprzemyślana decyzja i żle wydane publiczne pieniądze?
E6-D5-59-93
~Katol - JnwK
1426147620
podwozie takie samo jak w The Bell AH-1Z Viper.
4B-26-E9-39

By znaleźć igłę, w Bałtyku trzeba najpierw znaleźć stóg
Pożegnanie z Columbią
Prezydent przestrzega przed rosyjską dezinformacją
Black Hawki nad Warszawą
Zwycięska batalia o stolicę
Żelazna Dywizja zdaje egzamin celująco
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Husarz z polskim instruktorem
Kurs dla najlepszych w SERE
Święto Wojsk Lądowych
Czy trzeba będzie zrekonstruować samolot „Slaba”?
„Nieustraszony Rekin” na wodach Bałtyku
Szkolenia antydronowe tylko w Polsce
Niemiecki plan zniszczenia Polski
NATO – jesteśmy z Polską
Polska zwiększy produkcję amunicji artyleryjskiej
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Hekatomba na Woli
Pytania o rosyjskie drony. MON wyjaśnia
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Z najlepszymi na planszy
17 września 1939. Nigdy więcej
H145M – ciekawa oferta dla Polski
Premier do pilotów: Jesteście bohaterami
Bumar-Łabędy szykują się do produkcji K2
Ostry kurs na „Orkę” – rząd chce podpisać kontrakt do końca roku
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Wieża z HSW nie tylko dla Warana
Grupa E5 o bezpieczeństwie wschodniej flanki NATO
Brytyjczycy żegnają Malbork
Cios w plecy
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Brytyjczycy na wschodniej straży
Żandarmeria skontroluje także cywilów
Dwie agresje, dwie okupacje
Koncern Hanwha inwestuje w AWL
Największy transport Abramsów w tym roku
Orlik na Alfę
Nielegalny skład amunicji został zlikwidowany
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
Sikorski: potrzebujemy ściany antydronowej
Aby państwo polskie było gotowe na każdy scenariusz
„Road Runner” w Libanie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Czołgiści w ogniu
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Krok ku niezależności
Już mają brąz, a mogą mieć złoto!
Państwo odbuduje dom w Wyrykach
W Sejmie o rosyjskich dronach nad Polską
Światowe podium dla zawodniczek Wojska Polskiego
Wielkie zbrojenia za Odrą
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Debiut polskich Patriotów
Rekompensaty na nowych zasadach
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Defendery skompletowane
Sojusznicy wysyłają dodatkowe wojska
Pogrzeb ofiar rzezi wołyńskiej
„Saber Junction” – gotowi do obrony
NATO uruchamia „Wschodnią Straż”
W poszukiwaniu majora Serafina
Nagrody MSPO – za uniwersalność konstrukcji
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Nawrocki: zdaliśmy test wojskowy i test solidarności

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO