moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Nowa perełka muzeum w Kołobrzegu

Opancerzony wóz BTR-152 B, a więc w wersji dla dowódców, to rarytas sam w sobie. Ale Muzeum Oręża Polskiego w Kołobrzegu ma wyjątkowy egzemplarz takiego transportera – wyjątkowy, bo „na chodzie”. A to wszystko za sprawą kilkumiesięcznego remontu zabytkowego pojazdu, jaki przeprowadzili pracownicy placówki. W przyszłym roku 60-letni wóz ma być ozdobą militarnych zlotów.

Oryginalne kolory

Opancerzony wóz BTR-152 z lat 50. XX wieku był głównym środkiem transportu piechoty zmechanizowanej w armiach państw Układu Warszawskiego. Teraz jeden z takich poradzieckich pojazdów stał się perełką kolekcji Muzeum Oręża Polskiego w Kołobrzegu. Egzemplarz odnowiony przez pracowników placówki BTR-152B do 1975 r. służył w nieistniejącym już kołobrzeskim 32 Pułku Zmechanizowanym. Gdy blisko 40 lat temu trafił do muzeum, był już w złym stanie. Miał zniszczone wnętrze przedziału bojowego i stanowisko kierowcy. Remont zabytkowego transportera zaczął się kilka miesięcy temu. – To była poważna renowacja, musieliśmy nie tylko odbudować wnętrze wozu, lecz także zrobić nowe malowanie, wzorując się na archiwalnych zdjęciach – informuje Barbara Skomiał z działu dokumentacji i inwentaryzacji zbiorów kołobrzeskiego muzeum.

Podczas pracy nad BTR-152 muzealników wspierali żołnierze z 8 Batalionu Remontowego w Kołobrzegu. Tamtejsi miłośnicy historii techniki wojskowej współpracują z placówką od wielu lat.

Wersja tylko dla dowódców

Podczas renowacji nie tylko udało się przywrócić transporterowi oryginalny wygląd, lecz także go uruchomić. Maszyna po raz pierwszy ruszyła w tegoroczne Święto Niepodległości 11 listopada. Jak podkreślają pracownicy muzeum, choć w polskich zbiorach jest sporo BTR-152, to ich pojazd jest jednym z niewielu w kraju jeżdżących wozów w wariancie B, czyli dowodzenia. – W tej wersji pojazd wyróżniał się specjalistycznym wyposażeniem przedziału bojowego, zestawem radiowym oraz podwyższonym i zamkniętym nadwoziem – wyjaśnia Radosław Horanin z pracowni historii wojskowości MOP.

W innych polskich placówkach prezentowane są najczęściej standardowe BTR-152 w podstawowej wersji przeznaczonej dla drużyny piechoty. Mają one albo odkryty przedział bojowy, albo drzwi dla desantu w tylnej płycie pancerza.

Jak zdradzają kołobrzescy muzealnicy, w przyszłym roku będzie można podziwiać ich 60-letni transporter podczas organizowanych przez placówkę zlotów militarnych.

Na służbie do końca lat 60.

Projekt radzieckiego transportera opancerzonego BTR-152 powstał po zakończeniu II wojny. Do produkcji seryjnej trafił w 1950 r. Wóz miał napęd na wszystkie sześć kół, a uzbrojenie stanowił karabin maszynowy SG-43 kal. 7,62 mm. W wersji podstawowej wóz mógł przewozić, oprócz kierowcy i dowódcy, 17 żołnierzy. Powstało kilka wariantów pojazdu m.in. wóz przeciwlotniczy BTR-152A, ruchomy punkt dowodzenia BTR-152B czy BTR-152W z systemem centralnego pompowania kół.

Do 1962 r. wyprodukowano w ZSRR ponad 12 tys. egzemplarzy wszystkich wersji. Pojazd był w latach 50. i początku lat 60. podstawowym ciężkim wozem piechoty zmechanizowanej w armiach państw Układu Warszawskiego. Polska zakupiła ich ok. 400 sztuk. Wykorzystywano je głównie do zadań transportowych i łączności. Na służbie BTR-152 pozostawał do końca lat 60.

Muzeum w Kołobrzegu od 1963 r. gromadzi zbiory dokumentujące historię polskiej wojskowości od średniowiecza do czasów współczesnych. Uzupełnia je wystawa plenerowa, na której znalazło się ponadto 70 eksponatów, m.in.: motocykl „Sokół 600” z 1938 r., czołg T-34, działo samobieżne SU-57 oraz samoloty: szturmowy SU-22, bombowy Ił-28 czy polski szkolno-treningowy TS-8 Bies.

AD

autor zdjęć: arch. Muzeum Oręża Polskiego/Radosław Horanin

dodaj komentarz

komentarze

~Mefju
1416347280
Mała Armia Grupa Śląsk też posiada taki pojazd na chodzi. Nie jestem tylko pewny co do wersji :)
72-C3-C9-AA
~Katol
1416234240
Dobry. Dać go do Białegostoku . Z 15 lat jeszcze posłuży ...
4B-26-E9-39

Szabla hubalczyków
 
Medale Pucharu Świata zdobyte przez żołnierzy na ringu
Feniks zakończony. Pomoc trwa
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Polska i Norwegia zacieśniają stosunki
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wyścig zbrojeń wystartował
Musimy być gotowi na najtrudniejsze scenariusze
Zmiany w organizacji bazy logistycznej w Jasionce
Żołnierze walczą z ogniem w Biebrzańskim Parku
Wylicytuj Buzdygan i pomóż chorym dzieciom!
Nowi generałowie Wojska Polskiego
Debiut polskiego AW149
Poznać rakietowego Homara
Pracowity dyżur Typhoonów
„Wojskowe” przepisy budowlane do zmiany
Medycyna na morzu
Kolejowy sabotaż udaremniony
Zjednoczeni pod Biało-Czerwoną
Henry Szymanski na tropie prawdy
Ile kosztują Starlinki dla Ukrainy
Spartakiadowe zmagania w Łasku
Pilecki ucieka z Auschwitz
Pierwsza misja Gripenów
Więcej polskiego trotylu dla USA
Su-22, czyli cztery dekady w siłach powietrznych
Polskie rakiety do Homara-K już za trzy lata
Polskie F-16 w służbie NATO
Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
Wywieś flagę państwową! Cześć Biało-Czerwonej!
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
W Ełku wykuwają charaktery
Flaga, flaga państwowa, barwy narodowe – biało-czerwony przewodnik
Piękny przykład patriotyzmu
Jeszcze więcej OPW w roku 2025
Powstaje armia dronów
Niezawiniona śmierć niezłomnego gen. Fieldorfa
USA wycofają się z działań na rzecz pokoju w Ukrainie?
Podniebne wsparcie sojuszników
Poszukiwania ofiar rzezi wołyńskiej
Double Eagle – podwodny tropiciel
Święto ludzi z pasją
Viva Polaki! Viva liberatori!
Więcej amunicji do Rosomaków
Wyrok za tragiczny wypadek
Żołnierze usuwają skutki nawałnicy
Ratownicy medyczni szkolą się z samoobrony
„Pułaski” na Atlantyku
Składy wysokiego ryzyka
Baltic Sea Under Control
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Tuzin rekordów Wojska Polskiego w pływaniu
Zwycięstwo mordercy
Zatopiony problem
Dobra wiadomość dla miłośników lotnictwa
Trzy dekady DGW
Szef MSZ do Rosji: Nigdy więcej nie będziecie tu rządzić
Więcej na mieszkanie za granicą
Podniebny Pegaz
Polska kupi najnowsze rakiety AMRAAM
Sport kształtuje mentalność
Rodzina na wagę złota
Pod żaglami – niepokonani z AMW
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Tarcza Wschód. Porozumienia z Lasami i KOWR-em
Strażnik nieba
Tych chwil z Dachau nie da się wymazać…
Zarzuty w sprawie ujawnienia fragmentów planu „Warta”
PKW Łotwa – sojusznicze zaangażowanie
Rex Bolizlavus

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO