moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Nowa perełka muzeum w Kołobrzegu

Opancerzony wóz BTR-152 B, a więc w wersji dla dowódców, to rarytas sam w sobie. Ale Muzeum Oręża Polskiego w Kołobrzegu ma wyjątkowy egzemplarz takiego transportera – wyjątkowy, bo „na chodzie”. A to wszystko za sprawą kilkumiesięcznego remontu zabytkowego pojazdu, jaki przeprowadzili pracownicy placówki. W przyszłym roku 60-letni wóz ma być ozdobą militarnych zlotów.

Oryginalne kolory

Opancerzony wóz BTR-152 z lat 50. XX wieku był głównym środkiem transportu piechoty zmechanizowanej w armiach państw Układu Warszawskiego. Teraz jeden z takich poradzieckich pojazdów stał się perełką kolekcji Muzeum Oręża Polskiego w Kołobrzegu. Egzemplarz odnowiony przez pracowników placówki BTR-152B do 1975 r. służył w nieistniejącym już kołobrzeskim 32 Pułku Zmechanizowanym. Gdy blisko 40 lat temu trafił do muzeum, był już w złym stanie. Miał zniszczone wnętrze przedziału bojowego i stanowisko kierowcy. Remont zabytkowego transportera zaczął się kilka miesięcy temu. – To była poważna renowacja, musieliśmy nie tylko odbudować wnętrze wozu, lecz także zrobić nowe malowanie, wzorując się na archiwalnych zdjęciach – informuje Barbara Skomiał z działu dokumentacji i inwentaryzacji zbiorów kołobrzeskiego muzeum.

Podczas pracy nad BTR-152 muzealników wspierali żołnierze z 8 Batalionu Remontowego w Kołobrzegu. Tamtejsi miłośnicy historii techniki wojskowej współpracują z placówką od wielu lat.

Wersja tylko dla dowódców

Podczas renowacji nie tylko udało się przywrócić transporterowi oryginalny wygląd, lecz także go uruchomić. Maszyna po raz pierwszy ruszyła w tegoroczne Święto Niepodległości 11 listopada. Jak podkreślają pracownicy muzeum, choć w polskich zbiorach jest sporo BTR-152, to ich pojazd jest jednym z niewielu w kraju jeżdżących wozów w wariancie B, czyli dowodzenia. – W tej wersji pojazd wyróżniał się specjalistycznym wyposażeniem przedziału bojowego, zestawem radiowym oraz podwyższonym i zamkniętym nadwoziem – wyjaśnia Radosław Horanin z pracowni historii wojskowości MOP.

W innych polskich placówkach prezentowane są najczęściej standardowe BTR-152 w podstawowej wersji przeznaczonej dla drużyny piechoty. Mają one albo odkryty przedział bojowy, albo drzwi dla desantu w tylnej płycie pancerza.

Jak zdradzają kołobrzescy muzealnicy, w przyszłym roku będzie można podziwiać ich 60-letni transporter podczas organizowanych przez placówkę zlotów militarnych.

Na służbie do końca lat 60.

Projekt radzieckiego transportera opancerzonego BTR-152 powstał po zakończeniu II wojny. Do produkcji seryjnej trafił w 1950 r. Wóz miał napęd na wszystkie sześć kół, a uzbrojenie stanowił karabin maszynowy SG-43 kal. 7,62 mm. W wersji podstawowej wóz mógł przewozić, oprócz kierowcy i dowódcy, 17 żołnierzy. Powstało kilka wariantów pojazdu m.in. wóz przeciwlotniczy BTR-152A, ruchomy punkt dowodzenia BTR-152B czy BTR-152W z systemem centralnego pompowania kół.

Do 1962 r. wyprodukowano w ZSRR ponad 12 tys. egzemplarzy wszystkich wersji. Pojazd był w latach 50. i początku lat 60. podstawowym ciężkim wozem piechoty zmechanizowanej w armiach państw Układu Warszawskiego. Polska zakupiła ich ok. 400 sztuk. Wykorzystywano je głównie do zadań transportowych i łączności. Na służbie BTR-152 pozostawał do końca lat 60.

Muzeum w Kołobrzegu od 1963 r. gromadzi zbiory dokumentujące historię polskiej wojskowości od średniowiecza do czasów współczesnych. Uzupełnia je wystawa plenerowa, na której znalazło się ponadto 70 eksponatów, m.in.: motocykl „Sokół 600” z 1938 r., czołg T-34, działo samobieżne SU-57 oraz samoloty: szturmowy SU-22, bombowy Ił-28 czy polski szkolno-treningowy TS-8 Bies.

AD

autor zdjęć: arch. Muzeum Oręża Polskiego/Radosław Horanin

dodaj komentarz

komentarze

~Mefju
1416347280
Mała Armia Grupa Śląsk też posiada taki pojazd na chodzi. Nie jestem tylko pewny co do wersji :)
72-C3-C9-AA
~Katol
1416234240
Dobry. Dać go do Białegostoku . Z 15 lat jeszcze posłuży ...
4B-26-E9-39

Nurkowie kontra dywersanci
Jednym głosem w sprawie obronności
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Dwie agresje, dwie okupacje
Rekordowy rocznik rozpoczął naukę na WAT
K2 bardziej polski i... bezpieczny dla załogi
Pięciobojowe duety na medal
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
Pomoc dla rodziny w Wyrykach
W Sejmie o konsultacjach z sojusznikami
Brytyjczycy na wschodniej straży
Żandarmeria skontroluje także cywilów
Zawiszacy mają „Zjawę”
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Cios w plecy
Kircholm 1605
Rosja eskaluje napięcie w Europie Wschodniej
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Władze USA zapowiadają poważne zmiany w amerykańskiej armii
Polsko-unijne rozmowy o „murze dronowym”
„Cichociemni – Pług”. Premiera dokumentu
W poszukiwaniu majora Serafina
W obronie gazoportu
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Taktyczne nowości (nie tylko) dla służb
Święto w stolicy polskiego pentatlonu
Europa ma być zdolna do obrony
Maratońskie święto w Warszawie
Podniebny sprawdzian
Orlik na Alfę
Kolejne Legwany dla Wojska Polskiego
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Polska nadal będzie finansować Stralinki dla Ukrainy
Su-22 odleciały. Teraz w Mirosławcu rządzą Bayraktary
Nielekka budowa kompleksu dla 21 Lekkiego Batalionu Górskiego
WOT na froncie walki w cyberprzestrzeni
Człowiek w pętli
Unia chce zbudować „mur dronowy"
Szpej, czyli ma być skrojone na miarę
Na tropie Bursztynowej Komnaty
Koniec dzieciństwa
Speczespół wybierze „Orkę”
Szósta generacja myśliwców coraz bliżej
Szczeciński Korpus rośnie w siłę
Bohaterowie, których etos trwa
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
„Road Runner” w Libanie
Śmierć żołnierza Wojsk Obrony Terytorialnej
Przedwczesny triumf
„Gaudeamus igitur” u wojskowych medyków
Od doświadczeń z wojny do pokolenia Z
Cichociemni w oczach swoich następców
Brytyjczycy żegnają Malbork
Soboty z wojskiem
Medale na ściance i na torze regatowym
Rozkaz: zatankować kompanię Abramsów
Norwegowie zaczynają szkolenia Ukraińców w Polsce
RAF nad Polską. Cel: patrolować i odstraszać
Umowa na rakiety do F-35 jeszcze w tym roku
Polski „Wiking” dla Danii
Rekompensaty na nowych zasadach
Polskie wojsko na Gotlandii
Kluczowa inwestycja dla sojuszników
Krótka droga na Gotlandię
Wioślarze mistrzami świata, a pięcioboiści znów na podium
Medale pięcioboistów Wojska Polskiego
Grupa WB rozszerza ofertę Warmate’ów
Jak postępuje modernizacja sił powietrznych?

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO