moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Strażnicy bezpiecznego Morza Bałtyckiego

Przygotowują mapy morskie, ostrzegają o niebezpieczeństwach, które mogą zagrozić żegludze, czasami odsłaniają tajemnice bałtyckiego dna, jak niedawno wrak niemieckiego Junkersa. Dziś polska służba hydrograficzna świętuje 93. rocznicę istnienia. Bez niej trudno sobie wyobrazić nie tylko funkcjonowanie Marynarki Wojennej, ale i floty cywilnej.

Pierwsza nawigacyjna mapa morska Zatoki Gdańskiej wydana przez Urząd Hydrografii Marynarki Wojennej w 1927 roku.

Okręt idzie bardzo wolno, z prędkością zaledwie kilku węzłów. Postronny obserwator może nawet odnieść wrażenie, że stoi. W najlepszym razie – kręci się dookoła. To tylko pozory. Jednostka metr po metrze przeczesuje wyznaczony obszar morza, a na pokładzie wre praca. Załoga zbiera tysiące danych, które posłużą do zaktualizowania morskiej mapy. – Praca, którą wykonujemy na co dzień, jest bardzo żmudna – przyznaje kmdr Dariusz Grabiec z Biura Hydrograficznego Marynarki Wojennej. Można też powiedzieć mało efektowna. Tyle że to właśnie ona ma kluczowe znaczenie zarówno dla wojska, jak i gospodarki.

19 lutego 1920 roku został powołany Urząd Hydrograficzny. Stanowił jeden z pierwszych elementów tworzonej po latach zaborów Marynarki Wojennej. To właśnie do służby hydrograficznej należał pierwszy okręt pływający pod biało-czerwoną banderą – ORP „Pomorzanin”. W 1926 roku polska hydrografia znalazła się w strukturach międzynarodowych, rok później zaś wydana została pierwsza rodzima mapa nawigacyjna. Obejmowała akwen Zatoki Gdańskiej.

Dziś w skład polskiej hydrografii wchodzi Biuro Hydrograficzne oraz Dywizjon Zabezpieczenia Marynarki Wojennej. Na jej rzecz pracuje między innymi rzesza ekspertów w takich dziedzinach, jak: kartografia, hydrografia, oceanografia czy meteorologia oraz trzy specjalistyczne okręty – OORP „Arctowski”, „Heweliusz”, „Iskra”. A wszystko po to, by możliwa była bezpieczna żegluga po Bałtyku.

Służba hydrograficzna wydaje papierowe mapy i opracowuje elektroniczne, tak zwane locje, czyli księgi opisujące bałtyckie porty i trasy podejścia do nich, a także „Wiadomości Żeglarskie” dla użytkowników Bałtyku. Utrzymuje całodobowy system informacji nautycznej i ostrzeżeń nawigacyjnych. – Tą drogą informujemy o zagrożeniach dla żeglugi. Mogą je wprowadzać na przykład wszelkiego rodzaju obiekty porzucone przez statki: kotwice, elementy wyposażenia, na płytszych wodach głazy czy duże kamienie – wylicza kmdr Grabiec. Przeszkodą mogą być także zalegające na dnie wraki, które udaje się namierzyć załogom okrętów hydrograficznych. W Bałtyku jest ich sporo. W pobliżu polskiego wybrzeża spoczywają m.in. niemieckie transportowce z czasów drugiej wojny światowej „Steuben” i „Wilhelm Gustloff”, lotniskowiec „Graf Zeppelin”, a także szwedzki żaglowiec z XVII wieku zatopiony podczas bitwy morskiej pod Oliwą. – Załogi zwykle trafiają na wraki podczas rutynowych prac. To szczególny moment, który jednak nie wpływa na przerwanie wykonywanych wcześniej zadań. Obecność wraku jest rejestrowana, a wraca się do niego później – wyjaśnia kmdr Grabiec. Tak było choćby w przypadku odkrytego ostatnio niemieckiego Junkersa. Załoga ORP „Arctowski” trafiła na niego już w październiku ubiegłego roku. Dokładne badania przeprowadzone zostały w grudniu, a potem w lutym tego roku.

Dziś z okazji święta Biuro Hydrograficzne zorganizowało dzień otwarty. Zainteresowani mogli obejrzeć stanowiska związane z produkcją map morskich, poznać zasady funkcjonowania bazy danych batymetrycznych i obiektów podwodnych, obejrzeć archiwalne fotografie. Jutro kolejny zwyczajny dzień. – Ten rok będzie dla nas niezwykle pracowity. Główne zadania będą związane ze sprawdzaniem żeglowności tak zwanych morskich autostrad – podsumowuje kmdr Grabiec.

 


 

O zadaniach wojskowych hydrografów czytaj także:

 

Wielki błękit hydrografów

Potrafią sporządzić mapę morza, znaleźć ukryte w głębinach miny i wraki statków, namierzyć groźny dla środowiska wyciek ropy. Hydrografowie, bo o nich mowa, obchodzą swoje święto.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: Arch. Marynarki Wojennej

dodaj komentarz

komentarze


Warsztat na kółkach dla F-16
Warszawo, do broni!
Brytyjczycy żegnają Malbork
Więcej żołnierzy z pieniędzmi za dyżur bojowy
Pielęgnują pamięć o poprzednikach
„Dziękujemy za waszą służbę”. Próby przed wielkim świętem
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
„Bez wojska usuwanie szkód trwałoby dłużej”
Celne oko sportowców z „armii mistrzów”
Nowelizacja ustawy o obronie z podpisem prezydenta
Wojskową służbę zdrowia czekają zmiany
Od pilota do instruktora
Terytorialsi zawitają do Płocka
Pojazdy wojsk pancernych – serwis specjalny
Pancerniacy ze Świętoszowa po długim marszu
Prezydent Duda pożegnał się z wojskiem
Tomczyk: Macierewicz dążył do ukrycia prawdy
Nawrocki: Będę wspierał modernizację armii
Wojsko przyciąga młodych jak nigdy wcześniej
Polsko-norweskie partnerstwo w zwalczaniu dronów
Żołnierze pomagają na wałach w Pszczółkach
Rosjanie zaatakowali polską fabrykę w Ukrainie
„Road Runner” w Libanie
Polskie szkolenie dla pilotów FA-50
Prezydent Trump spotkał się z szefem NATO
Amerykańskie wsparcie dla polskiej modernizacji
Las Pamięci uczci poległych
Orlik na Alfę
Inwestycje w mobilność wojska
Rząd o bezpieczeństwie Polski
Na rosyjskim pasku
15 sierpnia widzimy się w Warszawie!
Warszawa uczciła rocznicę Powstania
Żołnierze medalistami na igrzyskach studentów
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Donald Trump ostrzega Władimira Putina
Armia Rezerwowa generała Sosnkowskiego
Gratulacje dla naszej katorżniczki!
Oszust chciał wyłudzić kredyt, podszywając się pod żołnierza WP
Pamięć o poległych na misjach wciąż żywa
Skok na głęboką wodę, ale ze spadochronem
„Piorun” już nie tylko dla łącznościowców
Polski żołnierz pobił w Chinach rekord świata
Czternastka – pożegnanie z legendą
Pucharowe zmagania Polaków
Kolarskie święto w stolicy
Karol Nawrocki objął urząd prezydenta
Sojusznicza misja na polskim niebie
Jak zostać kapralem rezerwy
Cisza przed wojną
Hekatomba na Woli
Logistyczna rewolucja
Na granicy coraz trudniej
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
W drodze po młodszego nurka
Strzelanina w bazie US Army
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Na rowerach szlakiem Bitwy Warszawskiej 1920 roku
Polska ubiega się o miliardy z SAFE na zakupy dla wojska
Terytorialsi i czarna taktyka
Czołg K2 made in Poland
Organy ścigania na tropie współpracowników rosyjskich służb
Armia zetek
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
Rewolucja zgodnie z planem
Ważna współpraca
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Sławomir Cenckiewicz szefem BBN-u
Beret „na rekinka” lub koguta

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO