moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Warsztat na kółkach dla F-16

Ukraina otrzymała z Zachodu ponad 40 samolotów F-16. Cztery maszyny utracono podczas działań bojowych. Rosjanom, choć usilnie próbują, do tej pory nie udało się zniszczyć żadnej maszyny na ziemi. Ukraińcy wraz z wybuchem pełnoskalowej wojny rozproszyli bowiem swoje lotnictwo. Jak w takich warunkach utrzymać wysoką sprawność samolotów? Odpowiedzią mogą być mobilne warsztaty.

Myśliwce F-16 ukraińskich sił powietrznych, sierpień 2024 r.

Rosjanie regularnie przypuszczają zmasowane naloty rakietowo-dronowe na Ukrainę. Jednym ze stałych celów jest Starokonstantynów, gdzie znajduje się baza ukraińskich sił powietrznych.

 

REKLAMA

DOL-e na masową skalę

Po 24 lutego 2022 roku starokonstantynowskie lotnisko atakowano już wielokrotnie, przynajmniej raz w miesiącu. Choć w bazie na stałe nie stacjonują żadne samoloty, to jej położenie oraz infrastruktura (m.in. solidne schronohangary) sprawiają, że dla wielu maszyn jest to miejsce krótkoterminowego pobytu. Rosjanie uważnie obserwują obiekt – z kosmosu, powietrza, przy użyciu tradycyjnej agentury – i jak tylko w Starokonstantynowie wyląduje potencjalnie cenna maszyna, przypuszczają ataki. Przypomina to zabawę w kotka i myszkę, ponieważ Rosjanie wcale nie myślą o całkowitym zniszczeniu bazy, łudząc się, że następnym razem odniosą sukces. Tak czy inaczej lotnisko wciąż ma status operacyjnego, a działające tam służby do perfekcji opanowały procedurę szybkiej odbudowy uszkodzonych elementów infrastruktury.

W podobny sposób funkcjonuje kilka innych ukraińskich baz, ale co do zasady, tamtejsze siły powietrzne korzystają przede wszystkim z licznych poradzieckich lotnisk polowych oraz z masowo budowanych już podczas tej wojny drogowych odcinków lotniskowych (DOL). Istotą tych działań jest ruch i maskowanie – samoloty często zmieniają miejsca pobytu, a jeśli gdzieś zostają na dłużej, to są zwykle skrzętnie chowane. Dotyczy to także maszyn z Zachodu – F-16 i Mirage’y.

Inwestycja w mobilny warsztat

Jak w takich warunkach utrzymać wysoką sprawność samolotów? To pytanie pozostaje istotne zwłaszcza w kontekście amerykańskich (i francuskich) maszyn. O ile bowiem Ukraina od zawsze dysponowała odpowiednim zapleczem do obsługi poradzieckich samolotów – także w realiach frontowych – o tyle zachodnie stanowią w tamtejszych warunkach nową jakość i niemałe wyzwanie.

– Nikt na świecie nie eksploatuje F-16 tak jak my – mówi Taras Chmut, dyrektor fundacji „Wróć żywy”, największej ukraińskiej organizacji pozarządowej zajmującej się wspieraniem armii. – W Ukrainie te myśliwce działają w warunkach pełnoskalowej wojny, nieustannie odbywają się wyloty i trwa zagrożenie ze strony rosyjskiego lotnictwa – podkreśla Chmut. I dodaje: – Z tego powodu oraz z uwagi na to, że brakuje czasu, by przygotować w pełni infrastrukturę dla F-16, najbardziej racjonalnym rozwiązaniem jest inwestycja w „mobilny ekosystem”.

Co się kryje pod tym terminem? Kompleks planowania misji to mobilne centrum dowodzenia przeznaczone do odpraw przed lotem oraz wsparcia samolotów w strefie przyfrontowej. Składa się z kontenerowego modułu z miejscami pracy dla pięciu–siedmiu operatorów oraz modułu mieszkalnego ze wszystkimi niezbędnymi warunkami do odpoczynku personelu wojskowego. Kompleks serwisowy to warsztat do przygotowywania i testowania uzbrojenia lotniczego, dwa wozy do przewożenia i podwieszania amunicji oraz jeden pick-up do przemieszczania się zespołu w terenie.

Jak zapewnia Taras Chmut, mobilne kompleksy umożliwiają dotarcie do samolotów, które wykonały manewr awaryjny lub musiały lądować poza bazą, przyspieszają proces serwisowania i pozwalają zaangażować mniej personelu.

Rozwiązanie nie tylko dla F-16

Mobilne kompleksy oczywiście nie zastąpią baz z rozwiniętą infrastrukturą i centrami operacyjnymi ani zakładów remontowych z prawdziwego zdarzenia. Stanowią jednak uzupełnienie dla lotnisk polowych i lądowisk zaimprowizowanych (gdzie jest na czym wylądować i skąd pobrać paliwo). Fundacja „Wróć żywy” przekazała siłom powietrznym Ukrainy pierwsze mobilne kompleksy do obsługi myśliwców F-16 kilkanaście dni temu. Dwa techniczne huby do serwisowania samolotów i uzbrojenia lotniczego oraz jeden kompleks planowania misji kosztowały nieco ponad milion euro (niemal całość kosztów pokryła spółka „Ukrnafta”, największe ukraińskie przedsiębiorstwo z branży paliwowej). Trwa testowanie rozwiązania.

Mobilne kompleksy powstały na bazie zachodnich pojazdów, ich adaptacją zajęły się ukraińskie przedsiębiorstwa sektora zbrojeniowego. – Będziemy zbierać doświadczenia i w razie potrzeby dostosujemy opracowane rozwiązania również do innych typów samolotów, które otrzyma Ukraina – zapewnia Taras Chmut.

Marcin Ogdowski

autor zdjęć: Efrem Lukatsky/ Associated Press/ East News

dodaj komentarz

komentarze


Warsztat na kółkach dla F-16
Terytorialsi z 4 Warmińsko-Mazurskiej BOT w akcji
Amerykańskie wsparcie dla polskiej modernizacji
Nie żyje „Sławka”, prezes Związku Powstańców Warszawskich
Rekrutacja w Dęblinie na finiszu
Organy ścigania na tropie współpracowników rosyjskich służb
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
7TP – czołg kompromisu
Polskie szkolenie dla pilotów FA-50
Polskie uzbrojenie na wojnie i w gospodarce
Czołg K2 made in Poland
K2 będą produkowane w Polsce
Szkolenie wojskowe dla funkcjonariuszy SOK
Donald Trump ostrzega Władimira Putina
Zmodernizowany Leopard 2PL
Terytorialsi zawitają do Płocka
Wojskowe Zgrupowania Zadaniowe w gotowości w Brzegu i Nisku
Żołnierze na szkoleniu płetwonurkowym
Więcej żołnierzy z pieniędzmi za dyżur bojowy
Aira – pierwszy pies wojskowy w 6 Mazowieckiej Brygadzie OT
Czołgi saperskie dla Wojska Polskiego
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Rosjanie zaatakowali polską fabrykę w Ukrainie
Pieta Michniowska
Inwestycje w mobilność wojska
Tłumy na zawodach w Krakowie
„Military Doctor 2025”, czyli wiedza, która ratuje życie
Brytyjczycy żegnają Malbork
Rekompensaty na ostatniej prostej
Pojazdy wojsk pancernych – serwis specjalny
Prezydent Trump spotkał się z szefem NATO
Rocznica powstania warszawskiego w MPW
Żołnierze medalistami na igrzyskach studentów
Coraz więcej żołnierzy pomaga usuwać skutki nawałnic
Sprawdził się na misjach i na granicy. Dron latający Orbiter
Czas próby
Cel: wyszkolić podoficera
Rząd o bezpieczeństwie Polski
Kanadyjski żołnierz ranny podczas ćwiczeń
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Armia Rezerwowa generała Sosnkowskiego
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
„Z dumą nosiłem polską flagę w kosmosie”
Żołnierze walczą ze skutkami ulew
Stańcie do apelu!
Terytorialsi usuwają skutki nawałnic
Na rosyjskim pasku
Cisza przed wojną
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
Pilot F-16 doceniony przez widzów
BWR-1 – weteran po liftingu
Na ratunek pancerniakom
W drodze do amunicyjnego bezpieczeństwa
Las Pamięci uczci poległych
Na rowerach szlakiem Bitwy Warszawskiej 1920 roku
Zmiana warty na wschodniej granicy
Polska ubiega się o miliardy z SAFE na zakupy dla wojska
Warszawo, do broni!
Nocny patrol myśliwców
Opady ustąpiły, ale żołnierska misja trwa
Pucharowe zmagania Polaków
Orlik na Alfę
Kolarskie święto w stolicy
Ostatnia niedziela…
Warszawa uczciła rocznię Powstania
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Cześć bohaterom naszej wolności
Nowelizacja ustawy o obronie z podpisem prezydenta
W drodze po młodszego nurka
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Kontrakt na K2 gotowy do podpisu

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO