moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Rusza budowa centrum symulatorów

Urządzenie do trenowania lotów samolotem transportowym M-28 Bryza będzie pierwszym tego typu w powstającym właśnie centrum symulatorów w Dęblinie. Piloci będą mogli doskonalić tam swoje umiejętności już jesienią. W Dęblinie powstanie także nowy port lotniczy oraz wieża kontroli lotów.


Podpułkownik Małgorzata Ossolińska, rzeczniczka prasowa Inspektoratu Uzbrojenia, poinformowała, że wojsko podpisało już umowę na zakup symulatora samolotu M-28/PT Bryza z awioniką klasy Glass Cockpit z producentem – firmą PZL Mielec.

Zanim jednak sprzęt trafi do centrum, musi zostać zakończona budowa pierwszych pomieszczeń. W imieniu resortu obrony inwestycją w Dęblinie zarządza 12 Terenowy Oddział Lotniskowy w Warszawie. – Do końca września zostanie zbudowane pomieszczenie, w którym stanie symulator M-28. W tym samym czasie będą gotowe drogi dojazdowe do obiektu – wyjaśnia ppłk Wojciech Bryś z Oddziału. Następnie zostaną oddane do użytku sale dydaktyczne. Budową centrum zajmie się konsorcjum dwóch firm. Wartość inwestycji to 12 mln złotych.

Z centrum symulatorowego będą korzystać przede wszystkim piloci 4 Skrzydła Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie oraz podchorążowie Szkoły Orląt. Latają oni na śmigłowcach SW-4 i Mi-2 oraz samolotach M-28, TS-11 Iskra i PZL-130 Orlik.

Rzecznik prasowy 4 Skrzydła uważa, że treningi na symulatorze lotów znacznie podniosą poziom szkolenia lotniczego. Dodaje, że lotnicy dostaną szansę, by przećwiczyć na sucho różne warianty, które mogą zdarzyć się podczas realnego lotu. – Dzięki temu, zwłaszcza młodzi piloci, nabiorą pewności siebie – mówi kpt. Grzegorz Grabarczuk.

Kapitan zwraca ponadto uwagę, że dzięki „lotom” na symulatorze rzadziej będą używane samoloty Bryza, co przedłuży czas ich służby oraz zmniejszy koszty samego szkolenia. – Duże koszty zakupu symulatorów zwracają się po 2–3 latach – podkreśla kpt. Grabarczuk.

Po symulatorze Bryzy do centrum trafi najpierw symulator śmigłowca SW-4 Puszczyk, a następnie samolotu szkolno-treningowego typu AJT.



Symulator Bryzy to nie jedyna inwestycja w Dęblinie. Więcej czytaj na portalu polska-zbrojna.pl.

 

  Śmigłowce dla Szkoły Orląt

Dęblińska uczelnia chce kupić dwa lekkie śmigłowce i stać się pierwszą wyższą uczelnią w Polsce, która w swojej flocie będzie miała wiropłaty. Szkolić się i trenować będą na nich podchorążowie. Pierwsi usiądą za ich sterami w przyszłym roku.
  Nowe symulatory w „Szkole Orląt”

Pomogą wylądować na dowolnym lotnisku w Europie i nauczą jak latać przy bardzo złej pogodzie bez ruszania się z sali wykładowej. Dęblińska „Szkoła Orląt” ma dwa nowe symulatory.
MKS

autor zdjęć: ppłk Artur Goławski

dodaj komentarz

komentarze


Konie dodawały pięciobojowi szlachetności
Żołnierze testują nowoczesne drony. To polska robota
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Weterani pamiętają
Polskie Bayraktary nad Turcją
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Speczespół wybierze „Orkę”
Kaczka wodno-lądowa (nie dziennikarska)
Trzeba wzmocnić suwerenność technologiczną Polski
Leopardy i Rosomaki pokonały Odrę
Polskie „Tygrysy” nagrodzone w Portugalii
Władze USA zapowiadają poważne zmiany w amerykańskiej armii
Pocisk o chirurgicznej precyzji
Abolicja dla ochotników
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Kircholm 1605
Terytorialsi w akcji
Priorytetowe zaangażowanie
Europa ma być zdolna do obrony
Zjednoczyć wysiłek w przeciwdziałaniu presji migracyjnej
Pokój na Bliskim Wschodzie? Podpisano kluczowe porozumienie
Okiełznać Borsuka
Carl-Gustaf przemówił
Pływali jak morscy komandosi
Rój bezzałogowców nad Orzyszem
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Brytyjczycy na wschodniej straży
Czarna taktyka terytorialsów
Wyspa komandosów i walka z morskim żywiołem
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Terytorialsi ćwiczyli taktykę i walkę z pożarem
Dzień Bezpieczeństwa na Baltexpo
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
MON i MSWiA: Polacy ufają swoim obrońcom
Maratońskie święto w Warszawie
Natowska sieć rurociągów obejmie Polskę
Na Baltexpo o bezpiecznym morzu
Polsko-unijne rozmowy o „murze dronowym”
„Road Runner” w Libanie
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Trwa dobra passa reprezentantów Wojska Polskiego
Historia jest po to, by z niej czerpać
Unia chce zbudować „mur dronowy"
W wojsku orientują się najlepiej
Mity i manipulacje
Medicine for Hard Times
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Jednym głosem w sprawie obronności
GROM. Kulisy selekcji do jednostki specjalnej
Czarna taktyka terytorialsów
Żołnierz na urlopie i umowie zlecenie?
Polski „Wiking” dla Danii
Drugi wojskowy most
Poligon dla medyków w mundurach
Kopuła nad bewupem
Koniec pewnej epoki
Wyzwaniem – czas
POLMARFOR, czyli dowodzenie na Bałtyku
W poszukiwaniu majora Serafina
Dziki na Legwanach
Koniec dzieciństwa
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO