moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Rusza budowa centrum symulatorów

Urządzenie do trenowania lotów samolotem transportowym M-28 Bryza będzie pierwszym tego typu w powstającym właśnie centrum symulatorów w Dęblinie. Piloci będą mogli doskonalić tam swoje umiejętności już jesienią. W Dęblinie powstanie także nowy port lotniczy oraz wieża kontroli lotów.


Podpułkownik Małgorzata Ossolińska, rzeczniczka prasowa Inspektoratu Uzbrojenia, poinformowała, że wojsko podpisało już umowę na zakup symulatora samolotu M-28/PT Bryza z awioniką klasy Glass Cockpit z producentem – firmą PZL Mielec.

Zanim jednak sprzęt trafi do centrum, musi zostać zakończona budowa pierwszych pomieszczeń. W imieniu resortu obrony inwestycją w Dęblinie zarządza 12 Terenowy Oddział Lotniskowy w Warszawie. – Do końca września zostanie zbudowane pomieszczenie, w którym stanie symulator M-28. W tym samym czasie będą gotowe drogi dojazdowe do obiektu – wyjaśnia ppłk Wojciech Bryś z Oddziału. Następnie zostaną oddane do użytku sale dydaktyczne. Budową centrum zajmie się konsorcjum dwóch firm. Wartość inwestycji to 12 mln złotych.

Z centrum symulatorowego będą korzystać przede wszystkim piloci 4 Skrzydła Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie oraz podchorążowie Szkoły Orląt. Latają oni na śmigłowcach SW-4 i Mi-2 oraz samolotach M-28, TS-11 Iskra i PZL-130 Orlik.

Rzecznik prasowy 4 Skrzydła uważa, że treningi na symulatorze lotów znacznie podniosą poziom szkolenia lotniczego. Dodaje, że lotnicy dostaną szansę, by przećwiczyć na sucho różne warianty, które mogą zdarzyć się podczas realnego lotu. – Dzięki temu, zwłaszcza młodzi piloci, nabiorą pewności siebie – mówi kpt. Grzegorz Grabarczuk.

Kapitan zwraca ponadto uwagę, że dzięki „lotom” na symulatorze rzadziej będą używane samoloty Bryza, co przedłuży czas ich służby oraz zmniejszy koszty samego szkolenia. – Duże koszty zakupu symulatorów zwracają się po 2–3 latach – podkreśla kpt. Grabarczuk.

Po symulatorze Bryzy do centrum trafi najpierw symulator śmigłowca SW-4 Puszczyk, a następnie samolotu szkolno-treningowego typu AJT.



Symulator Bryzy to nie jedyna inwestycja w Dęblinie. Więcej czytaj na portalu polska-zbrojna.pl.

 

  Śmigłowce dla Szkoły Orląt

Dęblińska uczelnia chce kupić dwa lekkie śmigłowce i stać się pierwszą wyższą uczelnią w Polsce, która w swojej flocie będzie miała wiropłaty. Szkolić się i trenować będą na nich podchorążowie. Pierwsi usiądą za ich sterami w przyszłym roku.
  Nowe symulatory w „Szkole Orląt”

Pomogą wylądować na dowolnym lotnisku w Europie i nauczą jak latać przy bardzo złej pogodzie bez ruszania się z sali wykładowej. Dęblińska „Szkoła Orląt” ma dwa nowe symulatory.
MKS

autor zdjęć: ppłk Artur Goławski

dodaj komentarz

komentarze


„Wojskowe” przepisy budowlane do zmiany
 
Zmiany w organizacji bazy logistycznej w Jasionce
Wylicytuj Buzdygan i pomóż chorym dzieciom!
Szef MSZ do Rosji: Nigdy więcej nie będziecie tu rządzić
Poszukiwania ofiar rzezi wołyńskiej
Feniks zakończony. Pomoc trwa
Składy wysokiego ryzyka
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Trzy dekady DGW
Pierwsza misja Gripenów
Jeszcze więcej OPW w roku 2025
Niezawiniona śmierć niezłomnego gen. Fieldorfa
Debiut polskiego AW149
Polskie rakiety do Homara-K już za trzy lata
Pracowity dyżur Typhoonów
Sport kształtuje mentalność
Podniebny Pegaz
Ile kosztują Starlinki dla Ukrainy
Święto ludzi z pasją
„Pułaski” na Atlantyku
Poznać rakietowego Homara
Viva Polaki! Viva liberatori!
Musimy być gotowi na najtrudniejsze scenariusze
Żołnierze walczą z ogniem w Biebrzańskim Parku
Szabla hubalczyków
Su-22, czyli cztery dekady w siłach powietrznych
Dobra wiadomość dla miłośników lotnictwa
Rodzina na wagę złota
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
PKW Łotwa – sojusznicze zaangażowanie
Pilecki ucieka z Auschwitz
Wyrok za tragiczny wypadek
Zatopiony problem
Rex Bolizlavus
Polska i Norwegia zacieśniają stosunki
Więcej na mieszkanie za granicą
Medale Pucharu Świata zdobyte przez żołnierzy na ringu
Double Eagle – podwodny tropiciel
Tarcza Wschód. Porozumienia z Lasami i KOWR-em
Więcej polskiego trotylu dla USA
Kolejowy sabotaż udaremniony
Polskie F-16 w służbie NATO
Zarzuty w sprawie ujawnienia fragmentów planu „Warta”
Wyścig zbrojeń wystartował
Powstaje armia dronów
Pod żaglami – niepokonani z AMW
Tuzin rekordów Wojska Polskiego w pływaniu
Żołnierze usuwają skutki nawałnicy
Podniebne wsparcie sojuszników
Medycyna na morzu
Henry Szymanski na tropie prawdy
Nowi generałowie Wojska Polskiego
Więcej amunicji do Rosomaków
Baltic Sea Under Control
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
W Ełku wykuwają charaktery
Zwycięstwo mordercy
Polska kupi najnowsze rakiety AMRAAM
Ratownicy medyczni szkolą się z samoobrony
Spartakiadowe zmagania w Łasku
Tych chwil z Dachau nie da się wymazać…
Piękny przykład patriotyzmu
USA wycofają się z działań na rzecz pokoju w Ukrainie?
Strażnik nieba

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO