moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Rusza budowa centrum symulatorów

Urządzenie do trenowania lotów samolotem transportowym M-28 Bryza będzie pierwszym tego typu w powstającym właśnie centrum symulatorów w Dęblinie. Piloci będą mogli doskonalić tam swoje umiejętności już jesienią. W Dęblinie powstanie także nowy port lotniczy oraz wieża kontroli lotów.


Podpułkownik Małgorzata Ossolińska, rzeczniczka prasowa Inspektoratu Uzbrojenia, poinformowała, że wojsko podpisało już umowę na zakup symulatora samolotu M-28/PT Bryza z awioniką klasy Glass Cockpit z producentem – firmą PZL Mielec.

Zanim jednak sprzęt trafi do centrum, musi zostać zakończona budowa pierwszych pomieszczeń. W imieniu resortu obrony inwestycją w Dęblinie zarządza 12 Terenowy Oddział Lotniskowy w Warszawie. – Do końca września zostanie zbudowane pomieszczenie, w którym stanie symulator M-28. W tym samym czasie będą gotowe drogi dojazdowe do obiektu – wyjaśnia ppłk Wojciech Bryś z Oddziału. Następnie zostaną oddane do użytku sale dydaktyczne. Budową centrum zajmie się konsorcjum dwóch firm. Wartość inwestycji to 12 mln złotych.

Z centrum symulatorowego będą korzystać przede wszystkim piloci 4 Skrzydła Lotnictwa Szkolnego w Dęblinie oraz podchorążowie Szkoły Orląt. Latają oni na śmigłowcach SW-4 i Mi-2 oraz samolotach M-28, TS-11 Iskra i PZL-130 Orlik.

Rzecznik prasowy 4 Skrzydła uważa, że treningi na symulatorze lotów znacznie podniosą poziom szkolenia lotniczego. Dodaje, że lotnicy dostaną szansę, by przećwiczyć na sucho różne warianty, które mogą zdarzyć się podczas realnego lotu. – Dzięki temu, zwłaszcza młodzi piloci, nabiorą pewności siebie – mówi kpt. Grzegorz Grabarczuk.

Kapitan zwraca ponadto uwagę, że dzięki „lotom” na symulatorze rzadziej będą używane samoloty Bryza, co przedłuży czas ich służby oraz zmniejszy koszty samego szkolenia. – Duże koszty zakupu symulatorów zwracają się po 2–3 latach – podkreśla kpt. Grabarczuk.

Po symulatorze Bryzy do centrum trafi najpierw symulator śmigłowca SW-4 Puszczyk, a następnie samolotu szkolno-treningowego typu AJT.



Symulator Bryzy to nie jedyna inwestycja w Dęblinie. Więcej czytaj na portalu polska-zbrojna.pl.

 

  Śmigłowce dla Szkoły Orląt

Dęblińska uczelnia chce kupić dwa lekkie śmigłowce i stać się pierwszą wyższą uczelnią w Polsce, która w swojej flocie będzie miała wiropłaty. Szkolić się i trenować będą na nich podchorążowie. Pierwsi usiądą za ich sterami w przyszłym roku.
  Nowe symulatory w „Szkole Orląt”

Pomogą wylądować na dowolnym lotnisku w Europie i nauczą jak latać przy bardzo złej pogodzie bez ruszania się z sali wykładowej. Dęblińska „Szkoła Orląt” ma dwa nowe symulatory.
MKS

autor zdjęć: ppłk Artur Goławski

dodaj komentarz

komentarze


Akcja ratunkowa amerykańskich żołnierzy
Warszawo, do broni!
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Beret „na rekinka” lub koguta
Samolot dobry do „fikołków”
Norwegowie budują na polskim poligonie
Cisza przed wojną
Nowelizacja ustawy o obronie z podpisem prezydenta
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Służby badają wybuch pod Łukowem
Na rowerach szlakiem Bitwy Warszawskiej 1920 roku
Gratulacje dla naszej katorżniczki!
Szczyt przywódców ws. Ukrainy
Orlik na Alfę
Brytyjczycy żegnają Malbork
„Road Runner” w Libanie
Relokacja wojsk na Podkarpaciu
Gwiazdy nad Radomiem: Orliki, Red Arrows, Zeus…
Donald Trump ostrzega Władimira Putina
Polskie drony dla wojska
Jak zostać kapralem rezerwy
Program Pilica+ przyspiesza
W przyszłym roku niemieccy żołnierze także w Poznaniu
Celne oko sportowców z „armii mistrzów”
Kolejne spotkanie Trump-Zełenski
Hekatomba na Woli
„Piorun” już nie tylko dla łącznościowców
Najważniejszy jest żołnierz
Pies asystujący u boku weterana
W równym szyku, na centymetry
Zwycięska batalia o stolicę
Strzelanina w bazie US Army
Wojskowe wsparcie z Holandii
Polski żołnierz pobił w Chinach rekord świata
Świetne występy polskich żołnierzy
Nowe ustalenia o obronie Westerplatte
Gen Z Army
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Nocne ataki na Ukrainę
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Uszyte na miarę
Amerykańsko-rosyjski szczyt na Alasce
Flytrap, czyli młot na drony
Polscy piloci trenują już na symulatorach FA-50
Eksplozja na Lubelszczyźnie
(Nie) wysoka cena użycia dronów-wabików
„Koalicja chętnych” rozmawia w sprawie Ukrainy
Terytorialsi i czarna taktyka
Już za kilka dni komandosi opanują Dziwnów
Szpital przyjazny dla żołnierzy
Rosnąca sprzedaż i inwestycje
Akt oskarżenia w sprawie planu „Warta”
Korpus w Szczecinie ma nową strukturę
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO