moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Nowe symulatory w „Szkole Orląt”

Pomogą wylądować na dowolnym lotnisku w Europie i nauczą jak latać przy bardzo złej pogodzie bez ruszania się z sali wykładowej. Dęblińska „Szkoła Orląt” ma dwa nowe symulatory.


Naukę latania na symulatorach śmigłowca SW-4 Puszczyk i lekkiego samolotu transportowego M-28 Bryza, które trafiły do szkoły pod koniec ubiegłego roku, podchorążowie rozpoczną za kilka tygodni.

– Możemy zaplanować lot o dowolnej porze roku i w najtrudniejszych warunkach atmosferycznych, łącznie z silnymi wiatrami i oblodzeniem – wyjaśnia ppłk pil. Maciej Wilczyński, szef Akademickiego Ośrodka Szkolenia Lotniczego WSOSP w Dęblinie.

Symulatory służyć będą do ćwiczenia startów, lądowań, manewrów w locie i radionawigacji. Studenci pod okiem instruktorów przećwiczą m.in. loty przy ograniczonej widoczności, w dużym zachmurzeniu i według przyrządów, sprawdzą też umiejętność zachowania się w sytuacjach awaryjnych. – Trening jest na tyle zbliżony do realnych warunków, że może przyprawić podchorążych nawet o złe samopoczucie jak podczas prawdziwego lotu – mówi ppłk Wilczyński.

Kabina symulatora samolotu odzwierciedla kokpit samolotu M-28 Bryza, a po rekonfiguracji wykorzystywana będzie do szkolenia pilotów do lotów na samolotach Cessna 172 i Piper Seneca V.

Po raz pierwszy podchorążowie będą mieli możliwość szkolenia technik pilotażu na symulatorze śmigłowca SW-4 Puszczyk. – To dla nas szczególnie cenny nabytek – przyznaje szef AOSL z Dęblina. Dodaje, że wcześniej zanim podchorążowie usiedli za sterami SW-4, uczyli się podstaw pilotażu śmigłowca w symulatorze W-3 Głuszec. – To co prawda inne typy, ale zasady latania są te same. To było jednak rozwiązanie tymczasowe. Teraz nastąpi duży skok jakościowy – twierdzi szef AOSL z Dęblina.


Elementem centralnym symulatora śmigłowca jest kokpit, otoczony dużym sferycznym ekranem, na którym obraz prezentowany jest przez osiem projektorów. Sala, w której znajduje się symulator, pomalowana jest na czarno, by ucznia nie rozpraszały jakiekolwiek refleksy świetlne. Zaletą trenażera lotów jest jego rozbudowana baza danych. Imitując lot w symulatorze, instruktor może zaplanować lądowanie na dowolnym lotnisku w Polsce i Europie. Uwzględnia także wszystkie pomoce radiolokacyjne, które znajdują się w wojskowych i cywilnych portach lotniczych. Uczniowie „lecąc” symulatorem, korzystają z częstotliwości radiowych takich samych jak w rzeczywistości i ćwiczą w ten sposób łączność z kontrolerami lotniczymi w języku angielskim.

Producentem obu symulatorów jest firma ETC-PZL Aerospace Industries. Wartość zamówienia to przeszło 5 mln zł. Symulatory SW-4 i M-28 Bryza są kolejnym nabytkiem WSOSP. W „Szkole Orląt” są już symulatory lotu TS-11 Iskra (i katapultowania z tej maszyny), PZL-130 Orlik, trzy Elite 612 oraz trzy trenażery przyrządowe PI-135. Szkoła dysponuje także symulatorem wspomagającym selekcję kandydatów do lotnictwa, symulatorem wieżowym do szkolenia kontrolerów ruchu lotniczego oraz symulatorem do szkolenia wysuniętych nawigatorów naprowadzania – JTAC-ów.


Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: Damian Figaj, AOSL-WSOSP

dodaj komentarz

komentarze


Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
17 września 1939. Nigdy więcej
Z najlepszymi na planszy
Światowe podium dla zawodniczek Wojska Polskiego
H145M – ciekawa oferta dla Polski
Premier do pilotów: Jesteście bohaterami
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Pożegnanie z Columbią
Pogrzeb ofiar rzezi wołyńskiej
Nielegalny skład amunicji został zlikwidowany
Sikorski: potrzebujemy ściany antydronowej
Niemiecki plan zniszczenia Polski
„Nieustraszony Rekin” na wodach Bałtyku
Żandarmeria skontroluje także cywilów
Premiera na MSPO: Pocisk dalekiego zasięgu Lanca
Państwo odbuduje dom w Wyrykach
Święto Wojsk Lądowych
Orlik na Alfę
Kurs dla najlepszych w SERE
Sojusznicy wysyłają dodatkowe wojska
Defendery skompletowane
Największy transport Abramsów w tym roku
Nawrocki: zdaliśmy test wojskowy i test solidarności
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Husarz z polskim instruktorem
W poszukiwaniu majora Serafina
Aby państwo polskie było gotowe na każdy scenariusz
Wielkie zbrojenia za Odrą
Ostry kurs na „Orkę” – rząd chce podpisać kontrakt do końca roku
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Krok ku niezależności
W Sejmie o rosyjskich dronach nad Polską
Wieża z HSW nie tylko dla Warana
Prezydent przestrzega przed rosyjską dezinformacją
NATO uruchamia „Wschodnią Straż”
Black Hawki nad Warszawą
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Już mają brąz, a mogą mieć złoto!
Dwie agresje, dwie okupacje
Zwycięska batalia o stolicę
Brytyjczycy żegnają Malbork
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Nagrody MSPO – za uniwersalność konstrukcji
„Road Runner” w Libanie
Polska zwiększy produkcję amunicji artyleryjskiej
Grupa E5 o bezpieczeństwie wschodniej flanki NATO
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Pytania o rosyjskie drony. MON wyjaśnia
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
NATO – jesteśmy z Polską
By znaleźć igłę, w Bałtyku trzeba najpierw znaleźć stóg
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Żelazna Dywizja zdaje egzamin celująco
Koncern Hanwha inwestuje w AWL
„Saber Junction” – gotowi do obrony
Bumar-Łabędy szykują się do produkcji K2
Hekatomba na Woli
Brytyjczycy na wschodniej straży
Szkolenia antydronowe tylko w Polsce
Czy trzeba będzie zrekonstruować samolot „Slaba”?
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Debiut polskich Patriotów
Czołgiści w ogniu
Cios w plecy
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
Rekompensaty na nowych zasadach

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO