moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Nowe symulatory w „Szkole Orląt”

Pomogą wylądować na dowolnym lotnisku w Europie i nauczą jak latać przy bardzo złej pogodzie bez ruszania się z sali wykładowej. Dęblińska „Szkoła Orląt” ma dwa nowe symulatory.


Naukę latania na symulatorach śmigłowca SW-4 Puszczyk i lekkiego samolotu transportowego M-28 Bryza, które trafiły do szkoły pod koniec ubiegłego roku, podchorążowie rozpoczną za kilka tygodni.

– Możemy zaplanować lot o dowolnej porze roku i w najtrudniejszych warunkach atmosferycznych, łącznie z silnymi wiatrami i oblodzeniem – wyjaśnia ppłk pil. Maciej Wilczyński, szef Akademickiego Ośrodka Szkolenia Lotniczego WSOSP w Dęblinie.

Symulatory służyć będą do ćwiczenia startów, lądowań, manewrów w locie i radionawigacji. Studenci pod okiem instruktorów przećwiczą m.in. loty przy ograniczonej widoczności, w dużym zachmurzeniu i według przyrządów, sprawdzą też umiejętność zachowania się w sytuacjach awaryjnych. – Trening jest na tyle zbliżony do realnych warunków, że może przyprawić podchorążych nawet o złe samopoczucie jak podczas prawdziwego lotu – mówi ppłk Wilczyński.

Kabina symulatora samolotu odzwierciedla kokpit samolotu M-28 Bryza, a po rekonfiguracji wykorzystywana będzie do szkolenia pilotów do lotów na samolotach Cessna 172 i Piper Seneca V.

Po raz pierwszy podchorążowie będą mieli możliwość szkolenia technik pilotażu na symulatorze śmigłowca SW-4 Puszczyk. – To dla nas szczególnie cenny nabytek – przyznaje szef AOSL z Dęblina. Dodaje, że wcześniej zanim podchorążowie usiedli za sterami SW-4, uczyli się podstaw pilotażu śmigłowca w symulatorze W-3 Głuszec. – To co prawda inne typy, ale zasady latania są te same. To było jednak rozwiązanie tymczasowe. Teraz nastąpi duży skok jakościowy – twierdzi szef AOSL z Dęblina.


Elementem centralnym symulatora śmigłowca jest kokpit, otoczony dużym sferycznym ekranem, na którym obraz prezentowany jest przez osiem projektorów. Sala, w której znajduje się symulator, pomalowana jest na czarno, by ucznia nie rozpraszały jakiekolwiek refleksy świetlne. Zaletą trenażera lotów jest jego rozbudowana baza danych. Imitując lot w symulatorze, instruktor może zaplanować lądowanie na dowolnym lotnisku w Polsce i Europie. Uwzględnia także wszystkie pomoce radiolokacyjne, które znajdują się w wojskowych i cywilnych portach lotniczych. Uczniowie „lecąc” symulatorem, korzystają z częstotliwości radiowych takich samych jak w rzeczywistości i ćwiczą w ten sposób łączność z kontrolerami lotniczymi w języku angielskim.

Producentem obu symulatorów jest firma ETC-PZL Aerospace Industries. Wartość zamówienia to przeszło 5 mln zł. Symulatory SW-4 i M-28 Bryza są kolejnym nabytkiem WSOSP. W „Szkole Orląt” są już symulatory lotu TS-11 Iskra (i katapultowania z tej maszyny), PZL-130 Orlik, trzy Elite 612 oraz trzy trenażery przyrządowe PI-135. Szkoła dysponuje także symulatorem wspomagającym selekcję kandydatów do lotnictwa, symulatorem wieżowym do szkolenia kontrolerów ruchu lotniczego oraz symulatorem do szkolenia wysuniętych nawigatorów naprowadzania – JTAC-ów.


Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: Damian Figaj, AOSL-WSOSP

dodaj komentarz

komentarze


Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Nieznana strona Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Sukces Polaka w biegu z marines
Dolny Śląsk z własną grupą zbrojeniową
Starcie pancerniaków
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Mundurowi z benefitami
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Awanse w dniu narodowego święta
Pancerniacy na „Lamparcie ‘25”
Nowe zasady dla kobiet w armii
Polski „Wiking” dla Danii
Kosmiczna wystawa
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Renault FT-17 – pierwszy czołg odrodzonej Polski
„Road Runner” w Libanie
Kaman – domknięcie historii
OPW budują świadomość obronną
Straż pożarna z mocniejszym wsparciem armii
Marynarze podjęli wyzwanie
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Arteterapia dla weteranów
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Pierwsze Czarne Pantery w komplecie
Ku wiecznej pamięci
Spadochroniarze do zadań… pod wodą
Wellington „Zosia” znad Bremy
Jak zwiększyć bezpieczeństwo mieszkańców polskich miast?
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Pięściarska uczta w Suwałkach
Pierwsze Rosomaki w Załuskach
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Ułani szturmowali okopy
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Torpeda w celu
Czy to już wojna?
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Kraków – centrum wojskowej medycyny
Zasiać strach w szeregach wroga
Gdy ucichnie artyleria
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Dzień wart stu lat
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Abolicja dla ochotników
Święto wolnej Rzeczypospolitej
Lojalny skrzydłowy bez pilota
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Sportowcy na poligonie
Awanse generalskie na Święto Niepodległości
Brytyjczycy na wschodniej straży
Im ciemniej, tym lepiej
Mity i manipulacje
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Grecka walka z sabotażem
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Plan na WAM
Jesteśmy dziećmi wolności
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Standardy NATO w Siedlcach

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO