moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Borsuki kupione

Bojowy wóz piechoty Borsuk to rewolucja dla polskich wojsk zmechanizowanych i pancernych. Resort obrony kupił pierwsze 111 tych pojazdów. Wartość kontraktu, który ma być zrealizowany w latach 2025–2029, wynosi 6,5 mld złotych. – Borsuk to pierwszy pojazd dla armii od podstaw wyprodukowany i wymyślony w Polsce – podkreślił wicepremier, szef MON-u Władysław Kosiniak-Kamysz.

– To wielki moment, na który czekały kolejne roczniki żołnierzy w polskim wojsku – mówił Władysław Kosiniak-Kamysz, wicepremier, minister obrony, w Wojskowym Centrum Edukacji Obywatelskiej w Warszawie podczas uroczystości podpisania pierwszej umowy wykonawczej na dostawę nowych pływających bojowych wozów piechoty o kryptonimie Borsuk.

 

REKLAMA

Pojazdy i pakiet szkoleniowy

Kontrakt dotyczy dostawy 111 pojazdów. Umowa przewiduje też m.in. pakiet szkoleniowy i logistyczny. Łączny koszt to 6,5 mld złotych. Realizację kontraktu zaplanowano na lata 2025–2029. Dokument podpisali płk Piotr Paluch, zastępca szefa Agencji Uzbrojenia, Krzysztof Trofiniak, prezes Polskiej Grupy Zbrojeniowej, oraz Wojciech Kędziera, prezes Huty Stalowa Wola, lidera konsorcjum, w którym powstał Borsuk.

Wicepremier Kosiniak-Kamysz podkreślił, że Borsuk to pierwszy w Polsce pojazd wyprodukowany i wymyślony od podstaw na użytek polskiej armii. Szef MON-u wspomniał, że pojazd powstał dzięki współpracy przemysłu państwowego i prywatnego. Zaznaczył także, że zakup 111 egzemplarzy to dopiero początek zamówień na ten sprzęt.

Przypomnijmy, że umowa ramowa na dostawę 1000 Borsuków oraz 400 pojazdów specjalistycznych została podpisana przez przedstawicieli Agencji Uzbrojenia z konsorcjum HSW i PGZ w lutym 2023 roku. Niestety, do zawarcia kontraktu nie doszło, a negocjacje przeciągnęły się do połowy lutego 2025 roku. W ostatnim czasie umowa była analizowana przez Prokuratorię Generalną, która sprawdzała m.in., czy zapisy kontraktu są zgodne z polskim prawem.

Także na eksport?

– Wierzę, że Borsukami będą zainteresowani także nasi sojusznicy – mówił dziś minister obrony. Podziękował jednocześnie inżynierom, naukowcom i innym specjalistom, którzy brali udział w produkcji i testach tego pojazdu. Kosiniak-Kamysz przypomniał również, że prace nad Borsukami rozpoczął w 2014 roku ówczesny szef MON-u Tomasz Siemoniak. Podjęta została wówczas decyzja o badaniach i budowie polskiego BWP-a.

Obecny na spotkaniu Siemoniak, dziś szef resortu spraw wewnętrznych, dodał, że decyzja o powstaniu Borsuka wynikała z potrzeby zastąpienia pochodzących z lat sześćdziesiątych wozów BWP-1. – Dzisiejsza umowa to historyczny dzień dla wojska polskiego i polskiego przemysłu obronnego – przyznał Siemoniak. Także Jakub Jaworowski, minister aktywów państwowych nadzorujący PGZ, zaznaczył, że bohaterami dzisiejszego wydarzenia są członkowie konsorcjum, którzy doprowadzili do opracowania Borsuka, który jest w pełni polskim produktem opartym na krajowej myśli technologicznej.
W skład konsorcjum – jak przypomniał minister – weszły Huta Stalowa Wola, Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Urządzeń Mechanicznych „Obrum”, Rosomak, Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne, Wojskowe Zakłady Inżynieryjne, Wojskowy Instytut Techniki Pancernej i Samochodowej, Wojskowe Zakłady Elektroniczne, Wojskowa Akademia Techniczna, Politechnika Warszawska i Akademia Sztuki Wojennej.

Z kolei Paweł Bejda, wiceminister obrony odpowiedzialny za modernizację techniczną armii, przypomniał, że podpisana w 2023 roku umowa ramowa obejmuje nie tylko Borsuki, lecz także wozy towarzyszące: pojazdy zabezpieczenia technicznego, medyczne, dowódcze czy rozpoznania.

Wejście w XXI wiek

– Borsuk wprowadza polską armię w XXI wiek, to przyszłość polskiego wojska, zaprojektowany z myślą o bezpieczeństwie naszych żołnierzy – ocenił prezes Krzysztof Trofiniak. – Mamy nadzieję, że poszerzymy nasze zdolności produkcyjne i będziemy oferować wojsku co najmniej 100 Borsuków rocznie – deklarował szef PGZ-etu. Z kolei Wojciech Kędziera, prezes HSW, dodał, że ponieważ Borsuk jest w 100% polską produkcją, bez ograniczeń możemy ten produkt udoskonalać, rozwijać oraz oferować za granicą.

Nowy pływający bojowy wóz piechoty Borsuk, produkowany przez Hutę Stalowa Wola, zastąpi w jednostkach pancernych i zmechanizowanych przestarzałe BWP-1 i ma być w przyszłości jednym z podstawowych pojazdów polskiego wojska. Borsuk jest oparty na uniwersalnej modułowej platformie gąsienicowej i wyposażony w zdalnie sterowany system wieżowy (ZSSW-30). Załogę stanowi trzech żołnierzy: dowódca, operator uzbrojenia oraz kierowca. Może transportować sześciu żołnierzy w rejon pola walki. Jego zadaniem jest także ochrona załogi i żołnierzy przed ostrzałem z broni strzeleckiej, granatników przeciwpancernych i IED.

Posiada możliwość zwalczania piechoty, pojazdów opancerzonych, celów powietrznych oraz innych obiektów wykorzystywanych przez przeciwnika w każdych warunkach atmosferycznych i o każdej porze dnia. Pojazd charakteryzuje się wysoką mobilnością i zdolnością do pokonywania przeszkód terenowych, jako jedyny w Europie jest w stanie bez przygotowań samodzielnie pokonywać szerokie przeszkody wodne.

AD

autor zdjęć: Agencja Uzbrojenia, MON

dodaj komentarz

komentarze

~Scooby
1743410280
"genialne " dziecko polskiego państwowego PGRy. łódka na gąsienicach. Wiemy jak pływalnośc BWP zmieniła taktykę na Ukrainie. Porażający kąt natarcie lufy. Nie to co w niemieckiej pumie.... https://www.youtube.com/shorts/8k-VurHK3j4
D9-EC-88-BB

Współpraca MON-u z weteranami i rezerwistami
 
Na Wiejskiej o wydatkach na obronność i weteranach
Kierunek Karkonosze
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Kajakarze i ratownicy wodni z workiem medali
Po medale z okazji 100-lecia LAW-u
Wojsko zmodyfikowało program śmigłowcowy
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
100-lecie Lotniczej Akademii Wojskowej w Dęblinie
W wakacje wstąp do WOT-u!
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
DNA GROM-u
Misja PKW „Olimp” doceniona
Letni wypoczynek z MON-em
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Droga do zespołu bojowego GROM
Unijni ministrowie podpisali SAFE
Czterej pancerni przeciw wyklętym
Uczelnia wysokich lotów
Kręgosłup dowodzenia Wojskiem Polskim
Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
Ogniem i tarczą
Specjalsi opanowali amerykański okręt
Żołnierze z dodatkiem od czerwca
Od chaosu do wiktorii
Walczmy mądrze
Nowy rozdział w historii Mesko
Lekcje na poligonie
Podróż w ciemność
Piloci na straży bezpieczeństwa
ZMU dla marynarzy
Żołnierz influencer?
W Dęblinie tylko do przodu
Donald Tusk: W kwestii bezpieczeństwa słowa zamieniliśmy w czyny
Robotyka to przyszłość medycyny
Rosjanom wyciekły dwa miliony tajnych dokumentów
Najlepsi snajperzy wśród specjalsów
„Zapad’ 25” przenosi się dalej od polskiej granicy
Historyczne zwycięstwo ukraińskiego F-16
PGZ na nowo
Sportowcy z „armii mistrzów” na podium wioślarskich ME
Kolejny krok ku wypowiedzeniu konwencji ottawskiej
Film o Feniksie i terytorialsach
Podejrzane manewry na Bałtyku
Nowe garaże dla Leopardów w Świętoszowie
Judocy Czarnej Dywizji najlepsi w Wojsku Polskim
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
Prace nad kadłubem dla kolejnego Husarza
Pilecki. Do końca walczył z tyranią
Jeśli przerzut, to tylko z logistykami
Są wszędzie tam, gdzie stawką jest bezpieczeństwo
Badania z WAT-u na misji AX-4
Dodatkowe kamizelki dla żołnierzy
Nasi czołgiści najlepsi
Wojskowi dyplomaci wsparli weteranów II wojny
Droga pełna emocji
Nowe cele obronne NATO
Prawo dla kluczowych inwestycji obronnych
Wieczór pełen koszykarskich emocji
W strategicznym miejscu o bezpieczeństwie Polski
Dezamet rośnie w siłę
Trzy okręty, jeden zespół
100 lat historii Szkoły Orląt
Zmagania sześcioosobowych armii
Pogrom rosyjskiego lotnictwa strategicznego
Dzień, który zmienił bieg wojny
100 samolotów na 100-lecie Szkoły Orląt
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Generał, olimpijczyk, postać tragiczna
ASzWoj na warcie od pokoleń
Szukasz pomysłu na wakacje? Może szkolenie wojskowe?
Karol Nawrocki wybrany na prezydenta RP
Tak uczyły się latać orlęta
Wyzwanie, które integruje
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO