moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Borsuk potrafi!

Silnie uzbrojony, zwrotny, dobrze opancerzony, potrafi samodzielnie pokonywać przeszkody wodne. Nowy polski bojowy wóz piechoty Borsuk został tak opracowany, by spełniać wymagania współczesnego pola walki oraz działać w każdych warunkach terenowych. Dziś zostanie podpisana historyczna, pierwsza umowa na dostawę Borsuków dla polskiego wojska.

Nowy pływający bojowy wóz piechoty (NPBWP) Borsuk został opracowany przez polskich inżynierów, głównie z należącej do Polskiej Grupy Zbrojeniowej spółki Huta Stalowa Wola. Wspierali ich naukowcy i specjaliści z innych podmiotów narodowego holdingu, a także z uczelni wojskowych. W efekcie – zdaniem specjalistów – powstał jeden z najnowocześniejszych na świecie gąsienicowych transporterów opancerzonych.

REKLAMA

Pojazd o masie około 28 t ma 7,6 m długości oraz 3,4 m szerokości. Jego napęd stanowi silnik MTU 8V199 TE20 o mocy 720 KM sprzęgnięty z przekładnią firmy Perkins. Borsuk może poruszać się po drogach utwardzonych z maksymalną prędkością około 80 km/h.

Wóz zapewnia trzyosobowej załodze oraz sześcioosobowemu desantowi ochronę przed ogniem prowadzonym z ręcznych granatników przeciwpancernych oraz wybuchami improwizowanych ładunków wybuchowych, a także przed minami na poziomie 3 natowskiej normy STANAG 4569 (bok pojazdu) oraz na poziomie 4 (przód pojazdu).

To, co wyróżnia Borsuka na tle konkurencyjnych konstrukcji, to wysoki poziom ochrony balistycznej połączony ze zdolnością do samodzielnego pokonywania przeszkód wodnych. Jest jedynym produkowanym seryjnie bewupem w Europie (a być może i na świecie), który bez specjalnego przygotowania może pływać po rzekach, jeziorach i kanałach.
Drugim wyróżnikiem Borsuka jest jego uzbrojenie. Gdy osiem lat temu po raz pierwszy na MSPO zaprezentowano publicznie jego model, żaden inny bojowy wóz piechoty nie był wyposażony w bezzałogowy system wieży uzbrojony, poza armatą, w podwójną wyrzutnię przeciwpancernych pocisków kierowanych. Opracowana przez inżynierów z HSW i WB Electronics wieża ZSSW-30 jest uzbrojona w armatę automatyczną ATK Bushmaster II kalibru 30 mm, karabin UKM-200C kalibru 7,62 mm oraz wyrzutnię PPK Spike LR.

Testy poligonowe Borsuka w listopadzie 2022 roku. Film: Magdalena Miernicka, Paweł Sobkowicz / ZbrojnaTV

Długa historia

W polskiej armii Borsuki zastąpią opracowane jeszcze w latach sześćdziesiątych bojowe wozy piechoty (BWP-1), bazujące na radzieckiej konstrukcji BMP-1 (bojewaja maszyna piechoty).
Jeszcze pod koniec ubiegłej dekady w Wojsku Polskim było kilkanaście batalionów zmechanizowanych uzbrojonych w około tysiąca BWP-1. Obecnie liczba ta jest znacznie mniejsza ze względu na przezbrajanie rodzimych związków taktycznych w pododdziały zmotoryzowane wyposażone w KTO Rosomak. Polska przekazała też dziesiątki BWP-1 walczącej z rosyjskim agresorem Ukrainie.

Przymiarki do zastąpienia BWP-1 nowszą konstrukcją rozpoczęto w 1992 roku. Ówczesny Sztab Generalny WP zarekomendował Ministerstwu Obrony Narodowej albo modernizację posiadanych wozów, albo pozyskanie nowszych ich wersji.

Propozycje przemysłu

W 1995 roku Huta Stalowa Wola zaprezentowała prototyp pojazdu o kryptonimie BWP-95, który opracowali jej specjaliści wspólnie z inżynierami z Ośrodka Badawczo-Rozwojowego Maszyn Ziemnych i Transportowych oraz Ośrodka Badawczo-Rozwojowego Sprzętu Mechanicznego. Niestety, ta znacząco zmodernizowana wersja BWP-1 nie znalazła uznania decydentów.

Pomysł wprowadzenia nowego bojowego wozu piechoty nie został zarzucony. W 1998 roku MON ogłosił przetarg na modernizację rodzimych transporterów. Wygrały go Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne nr 5 z Poznania, które w 1999 roku zaprezentowały pojazd Puma. Niestety i ta konstrukcja nie została sfinalizowana umową kupna. Pod koniec 2001 roku program modernizacji BWP-1 zawieszono, a osiem lat później anulowano.

Nowy początek

Temat powrócił przy okazji „Planu modernizacji technicznej na lata 2012–2022”. Na początku ubiegłej dekady zadecydowano, że w tym okresie wojsko otrzyma około 800 nowych bojowych wozów piechoty skonstruowanych przez rodzimą zbrojeniówkę.

W 2013 roku Narodowe Centrum Badań i Rozwoju ogłosiło konkurs na prace badawczo-rozwojowe nad prototypem nowego pływającego bojowego wozu piechoty. Wygrało go konsorcjum firm z Hutą Stalowa Wola jako liderem. Tworzyły je spółki: Rosomak SA, Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne SA, Wojskowe Zakłady Elektroniczne SA, Wojskowe Zakłady Inżynieryjne SA oraz Wojskowy Instytut Techniki Pancernej i Samochodowej, Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Urządzeń Mechanicznych sp. z o.o., Wojskowa Akademia Techniczna, Akademia Obrony Narodowej oraz Politechnika Warszawska.

Umowę podpisano z konsorcjum w 2014 roku. Przewidywała ona, że do końca 2019 roku powstanie prototypowy pojazd oraz projekty jego specjalistycznych wersji: wozu rozpoznawczego, wozu dowodzenia, moździerza samobieżnego (podwozie dla moździerzy samobieżnych Rak kalibru120 mm), wozu ewakuacji medycznej, transportera rozpoznania skażeń, wozu zabezpieczenia technicznego oraz transportera rozpoznania inżynieryjnego.

Konsorcjum stanęło na wysokości zadania i w 2017 roku przedstawiło po raz pierwszy na targach zbrojeniowych w Kielcach model Borsuka (bo taką nazwę otrzymał następca BWP-1). W roku 2018 zaprezentowano demonstrator technologii. Wojskowe testy i badania rozpoczęły się w 2020 roku, a zakończyły cztery lata później.

Realizacja filmu: Michał Korsak

Nowy pływający bojowy wóz piechoty Borsuk:
– masa: 28 t
– długość: 7,6 m
– szerokość: 3,4 m
– prędkość maksymalna na drogach utwardzonych – 80 km/h
– uzbrojenie: armata automatyczna ATK Bushmaster II kalibru 30 mm, karabin UKM-2000C, podwójna wyrzutnia przeciwpancernych pocisków kierowanych Spike
– załoga: 3 żołnierzy
– liczba pasażerów/żołnierzy desantu – 6

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Michał Niwicz

dodaj komentarz

komentarze

~Czcibor
1743081780
Fajny jest, solidny sprzęt. Pewnie gdyby nie ta wojna przy granicy, to by do tej pory nie ruszyło.
6B-15-E9-EC
~andy
1743076140
dla mnie taka ilość zamówienia to jakiś ponury żart ... jak zbudować kompetencje przemysłowe przy takich homeopatycznych zamówieniach - a za chwilę okaże się że sprawa Borsuka jest "odhaczona" a teraz kupujemy zagranicznego CBWP-a bo jest nam bardziej potrzebny ...
12-62-07-21

PKW Łotwa – sojusznicze zaangażowanie
 
Medale Pucharu Świata zdobyte przez żołnierzy na ringu
Polskie rakiety do Homara-K już za trzy lata
Niezawiniona śmierć niezłomnego gen. Fieldorfa
Żołnierze usuwają skutki nawałnicy
Szabla hubalczyków
Ile kosztują Starlinki dla Ukrainy
Medycyna na morzu
Pracowity dyżur Typhoonów
Więcej polskiego trotylu dla USA
Trzy dekady DGW
Strażnik nieba
Wyrok za tragiczny wypadek
Musimy być gotowi na najtrudniejsze scenariusze
Zatopiony problem
Zwycięstwo mordercy
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Feniks zakończony. Pomoc trwa
Podniebny Pegaz
Tarcza Wschód. Porozumienia z Lasami i KOWR-em
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Poszukiwania ofiar rzezi wołyńskiej
Polskie F-16 w służbie NATO
Nowi generałowie Wojska Polskiego
USA wycofają się z działań na rzecz pokoju w Ukrainie?
Wylicytuj Buzdygan i pomóż chorym dzieciom!
Składy wysokiego ryzyka
Więcej na mieszkanie za granicą
Rodzina na wagę złota
Su-22, czyli cztery dekady w siłach powietrznych
Wyścig zbrojeń wystartował
Zmiany w organizacji bazy logistycznej w Jasionce
Viva Polaki! Viva liberatori!
Podniebne wsparcie sojuszników
Spartakiadowe zmagania w Łasku
Tych chwil z Dachau nie da się wymazać…
Pilecki ucieka z Auschwitz
Polska i Norwegia zacieśniają stosunki
Zarzuty w sprawie ujawnienia fragmentów planu „Warta”
Pod żaglami – niepokonani z AMW
„Pułaski” na Atlantyku
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Henry Szymanski na tropie prawdy
Double Eagle – podwodny tropiciel
Debiut polskiego AW149
Święto ludzi z pasją
Pierwsza misja Gripenów
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Polska kupi najnowsze rakiety AMRAAM
Więcej amunicji do Rosomaków
Tuzin rekordów Wojska Polskiego w pływaniu
Powstaje armia dronów
Kolejowy sabotaż udaremniony
Dobra wiadomość dla miłośników lotnictwa
Poznać rakietowego Homara
Sport kształtuje mentalność
Żołnierze walczą z ogniem w Biebrzańskim Parku
Baltic Sea Under Control
Rex Bolizlavus
Ratownicy medyczni szkolą się z samoobrony
Szef MSZ do Rosji: Nigdy więcej nie będziecie tu rządzić
„Wojskowe” przepisy budowlane do zmiany
W Ełku wykuwają charaktery

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO