moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Feniks – następca Mangusty?

Włoski koncern Leonardo nie bez przyczyny wybrał tegoroczne paryskie targi obronne Eurosatory na miejsce premiery swojego najnowszego śmigłowca uderzeniowego – AW249 Fenice. Firma chce bowiem dostarczać te maszyny nie tylko do włoskiej armii, która zastąpi nimi wysłużone wiropłaty A129 Mangusta, ale liczy także na eksport, głównie do państw Europy Środkowo-Wschodniej.

Włoska armia w 2017 roku podpisała z koncernem Leonardo kontrakt na opracowanie w ramach programu Nuovo Elicottero da Esplorazione e Scorta (NEES) śmigłowca uderzeniowego, który zastąpi w linii używane od lat osiemdziesiątych maszyny A129 Mangusta (od 2007 roku nazywane AW129 Mangusta).

Warta prawie 500 mln euro umowa przewiduje, że Leonardo do 2026 roku zaprojektuje i zbuduje prototypową maszynę, następnie przetestuje ją i na bazie zebranych danych wyprodukuje trzy przedseryjne egzemplarze, a potem jeden egzemplarz produkcyjny (seryjny). Harmonogram programu NEES zakłada, że wszystkie wojskowe testy i badania AW249 Fenice (Feniks) zostaną wykonane do końca 2026 roku, a w 2027 roku do jednostek miałyby trafić pierwsze seryjne wiropłaty.

Targowa premiera

Pierwszy lot prototypowego AW249 odbył się w 2022 roku i od tamtego czasu koncern wraz z włoską armią testują śmigłowiec (a także zbudowane później maszyny przedseryjne) w różnych warunkach terenowych i pogodowych.

Do czerwca tego roku żaden z AW249 nie był pokazywany publicznie. Uroczysta prezentacja następcy A129 miała miejsce dopiero na paryskich targach obronnych Eurosatory. Wiropłat wzbudził ogromne zainteresowanie specjalistów i przedstawicieli wojska z całego świata.

AW249 ma długość 17,6 m, wysokość 4,26 m, a jego śmigło główne ma rozpiętość 14,6 m. Maszyna, która wraz z 1800 kg uzbrojenia może ważyć maksymalnie nieco ponad 8 t, powinna osiągać prędkość maksymalną prawie 300 km/h. W skład uzbrojenia wiropłatu wchodzą m.in. 20-milimetrowe trzylufowe działko w systemie gatlinga, kierowane oraz niekierowane pociski powietrze-ziemia, rakiety przeciwpancerne i pociski przeciwlotnicze.

Feniks wyróżnia się zaawansowanym systemem dowodzenia i kierowania walką, który ma umożliwiać załodze (dwuosobowej, siedzącej w układzie tandem) błyskawiczne i intuicyjne używanie uzbrojenia, ale również m.in. sterowanie bezzałogowcami.

Konkurencja dla Apache’a

Włosi podkreślają, że A129 Mangusta był pierwszym śmigłowcem uderzeniowym w 100% zaprojektowanym i wyprodukowanym w Europie Zachodniej i swoimi możliwościami nie ustępuje znacząco innym maszynom tej klasy, w tym przede wszystkim AH-64 Apache.

AW249 ma podążać ścieżką wytyczoną przez Mangustę, ale odnieść większy sukces eksportowy. Koncern Leonardo stara się od kilku lat zainteresować wiropłatem inne armie świata, w tym także Wojsko Polskie i armię węgierską. Atutem Feniksa ma być produkcja (lub współprodukcja) tej konstrukcji w danym kraju.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Krzysztof Wilewski

dodaj komentarz

komentarze


MON przejmuje Hutę Częstochowa
Pilot z MasterChefa gotuje: karpatka i boeuf bourguignon
„Bezpieczny Bałtyk” czeka na podpis prezydenta
Szukali zaginionych w skażonej strefie
Szef NATO ze świąteczną wizytą u żołnierzy
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Odpalili K9 Thunder
Gdy ucichnie artyleria
Polski Rosomak dalej w produkcji
Świąteczne spotkanie w PKW Turcja
Noc na „pasku”
Prezydenci Polski i Ukrainy spotkali się w Warszawie
The Taste of Military Service
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Gladiusy w Bursztynowej Dywizji
Kto zostanie Asem Sportu?
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Wojsko ma swojego satelitę!
Wojskowo-policyjny patrol ratuje życie
Grupa WB i Łukasiewicz łączą siły
Prezydent Zełenski spotkał się z premierem Tuskiem
Najdłuższa noc
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
„Albatros” na elitarnych manewrach NATO
„Burza” nabiera kształtów
Bokserzy walczyli o prymat w kraju
Plan na WAM
Mundurowi z benefitami
Dzień wart stu lat
Co wiemy o ukraińskim ataku na rosyjski okręt podwodny?
PE wzywa do utworzenia wojskowego Schengen
Bezpieczeństwo to sprawa fundamentalna
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Pancerniacy jadą na misję
Sandacz na granicy, czyli nowa odsłona ryby po grecku
Wisła dopłynęła
Paczka dla bohatera już w drodze!
Ile powołań do wojska w 2026 roku?
Pakiet umów na dostawy dla polskiego wojska
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
Kolejne AW149 nadlatują
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Astronauta w Szkole Orląt
Panczeniści na podium w Hamar
Piątka z czwartego wozu
Gala Boksu na Bemowie
„Dzielny Ryś” pojawił się w Drawsku
Bałtycki sojusz z Orką w tle
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Historyczna „Wisła”
Cyberwiedza to ich wkład w obronność
Niebo pod osłoną
W hołdzie poległym
Przełomowy czas dla WZL-2
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Polskie MiG-i dla Ukrainy?
Combat 56 u terytorialsów
Snowboardzistka i pływacy na medal
Maksimum realizmu, zero taryfy ulgowej

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO