moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Feniks – następca Mangusty?

Włoski koncern Leonardo nie bez przyczyny wybrał tegoroczne paryskie targi obronne Eurosatory na miejsce premiery swojego najnowszego śmigłowca uderzeniowego – AW249 Fenice. Firma chce bowiem dostarczać te maszyny nie tylko do włoskiej armii, która zastąpi nimi wysłużone wiropłaty A129 Mangusta, ale liczy także na eksport, głównie do państw Europy Środkowo-Wschodniej.

Włoska armia w 2017 roku podpisała z koncernem Leonardo kontrakt na opracowanie w ramach programu Nuovo Elicottero da Esplorazione e Scorta (NEES) śmigłowca uderzeniowego, który zastąpi w linii używane od lat osiemdziesiątych maszyny A129 Mangusta (od 2007 roku nazywane AW129 Mangusta).

Warta prawie 500 mln euro umowa przewiduje, że Leonardo do 2026 roku zaprojektuje i zbuduje prototypową maszynę, następnie przetestuje ją i na bazie zebranych danych wyprodukuje trzy przedseryjne egzemplarze, a potem jeden egzemplarz produkcyjny (seryjny). Harmonogram programu NEES zakłada, że wszystkie wojskowe testy i badania AW249 Fenice (Feniks) zostaną wykonane do końca 2026 roku, a w 2027 roku do jednostek miałyby trafić pierwsze seryjne wiropłaty.

Targowa premiera

Pierwszy lot prototypowego AW249 odbył się w 2022 roku i od tamtego czasu koncern wraz z włoską armią testują śmigłowiec (a także zbudowane później maszyny przedseryjne) w różnych warunkach terenowych i pogodowych.

Do czerwca tego roku żaden z AW249 nie był pokazywany publicznie. Uroczysta prezentacja następcy A129 miała miejsce dopiero na paryskich targach obronnych Eurosatory. Wiropłat wzbudził ogromne zainteresowanie specjalistów i przedstawicieli wojska z całego świata.

AW249 ma długość 17,6 m, wysokość 4,26 m, a jego śmigło główne ma rozpiętość 14,6 m. Maszyna, która wraz z 1800 kg uzbrojenia może ważyć maksymalnie nieco ponad 8 t, powinna osiągać prędkość maksymalną prawie 300 km/h. W skład uzbrojenia wiropłatu wchodzą m.in. 20-milimetrowe trzylufowe działko w systemie gatlinga, kierowane oraz niekierowane pociski powietrze-ziemia, rakiety przeciwpancerne i pociski przeciwlotnicze.

Feniks wyróżnia się zaawansowanym systemem dowodzenia i kierowania walką, który ma umożliwiać załodze (dwuosobowej, siedzącej w układzie tandem) błyskawiczne i intuicyjne używanie uzbrojenia, ale również m.in. sterowanie bezzałogowcami.

Konkurencja dla Apache’a

Włosi podkreślają, że A129 Mangusta był pierwszym śmigłowcem uderzeniowym w 100% zaprojektowanym i wyprodukowanym w Europie Zachodniej i swoimi możliwościami nie ustępuje znacząco innym maszynom tej klasy, w tym przede wszystkim AH-64 Apache.

AW249 ma podążać ścieżką wytyczoną przez Mangustę, ale odnieść większy sukces eksportowy. Koncern Leonardo stara się od kilku lat zainteresować wiropłatem inne armie świata, w tym także Wojsko Polskie i armię węgierską. Atutem Feniksa ma być produkcja (lub współprodukcja) tej konstrukcji w danym kraju.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Krzysztof Wilewski

dodaj komentarz

komentarze


Służba w kadrze
Nie wyślemy wojsk do Ukrainy
Kontrakt na ratowanie życia
Śnieżnik gotowy na Groty
W ochronie granicy
Gala Boksu na Bemowie
Szukali zaginionych w skażonej strefie
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Najdłuższa noc
Niebo pod osłoną
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Niemcy dla Tarczy Wschód
Spotkanie liderów wschodniej flanki NATO
Unikatowe studia trzech uczelni mundurowych
Rządy Polski i Niemiec wyznaczają kierunki współpracy
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
Wojskowo-policyjny patrol ratuje życie
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Szwedzi w pętli
Plan na WAM
Nowe zdolności sił zbrojnych
Panczeniści na podium w Hamar
Pływacy i panczeniści w świetnej formie
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Combat 56 u terytorialsów
Militarne Schengen
Świąteczne spotkanie w PKW Turcja
Nowe zasady dla kobiet w armii
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Najlepsze projekty dronów nagrodzone przez MON
Smak służby
Kalorie to nie wszystko
Wojsko ma swojego satelitę!
Operacja „Szpej” nigdy się nie skończy
Polskie MiG-i dla Ukrainy?
Kadłub ORP „Wicher” w drodze do stoczni
Niemieckie wsparcie z powietrza
„Albatros” na elitarnych manewrach NATO
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Polska produkcja amunicji rośnie w siłę
Sportowcy podsumowali 2025 rok
Pancerniacy jadą na misję
Dzień wart stu lat
Aby granica była bezpieczna
Odnaleziono rozbitego drona w Lubelskiem
Pomagaj, nie wahaj się, bądź w gotowości
Dwie umowy licencyjne w programie K2 podpisane
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Obywatele chcą być wGotowości
Święto sportowców w mundurach
Holenderska misja na polskim niebie
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Ile powołań do wojska w 2026 roku?
Amunicja od Grupy WB
Cel: zniszczyć infrastrukturę wroga w górskim terenie
Trałowce do remontu
Gdy ucichnie artyleria
Nowe K9 w Węgorzewie
Mundurowi z benefitami

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO