moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Rajd ku czci saperów

Dziś przed dziewiątą rano z wrocławskiego Centrum Szkolenia Wojsk Inżynieryjnych i Chemicznych wyruszył na Monte Cassino Centralny Motocyklowy Rajd Saperów Wojska Polskiego. Żołnierze chcą dotrzeć na miejsce w 80. rocznicę zdobycia słynnego wzgórza przez oddziały gen. Andersa. Przedsięwzięciu patronuje wicepremier, szef resortu obrony Władysław Kosiniak-Kamysz.


W trasę wyjechało 30 osób na 25 motocyklach. Są to głównie żołnierze pełniący służbę w jednostkach inżynieryjnych. Do rajdu przyłączyli się także motocykliści z innych jednostek i instytucji wojskowych oraz kilku cywilów, sympatyków wojska.

Ku chwale saperów

Głównym celem rajdu jest uczczenie pamięci żołnierzy 10 Batalionu Saperów 2 Korpusu Polskiego, którzy polegli w walce o słynne wzgórze i klasztor. Zdaniem współczesnych żołnierzy wojsk inżynieryjnych, ich poświęcenie i ważna rola, jaką odegrali podczas walk, jest wciąż mało znana. Pomysłodawca i komandor rajdu mjr dr Paweł Wasilewski uważa, że w opracowaniach historycznych znaczenie saperów z 10 Batalionu jest często pomijane. – My, współcześni saperzy, dziedzicząc tradycje ich dokonań, zaczęliśmy wertować archiwa i odkrywać coraz to nowe karty ich zasług i chwały – wyjaśniał.



Oficer, który jedzie na czele motocyklistów, zanim rozpoczął podróż, mówił o poświęceniu saperów 10 baonu w bitwie o Monte Cassino. – To właśnie oni jako pierwsi ruszyli do działań. W tym bardzo trudnym terenie budowali i maskowali schrony, stanowiska dowodzenia i łączności. Rozminowywali przedpole, budowali i zabezpieczali składy amunicji. Przygotowywali stanowiska obserwacyjne czasami na niemal pionowych skałach – opowiadał mjr Wasilewski.


Film: Dominika Celińska, Bogusław Politowski/ ZbrojnaTV

Zasługi saperów podkreślał także ppłk Artur Marcinkowski pełniący obowiązki komendanta Centrum, który na zbiórce spotkał się z uczestnikami rajdu, a potem dał sygnał do jego rozpoczęcia.

Wśród uczestników wyprawy jest st. chor. Henryk Kalisz z Dowództwa Operacyjnego. Motocyklistą jest od lat, ma za sobą wiele rajdów, m.in. wojskowy rajd do Smoleńska dla uczczenia pamięci ofiar tragicznej katastrofy lotniczej. Dzisiejszy wyjazd to jego pierwsza podróż do Monte Cassino. – To sporo emocji. Z opowiadań wiem, że sama góra i klasztor, szczególnie cmentarz polskich żołnierzy, robią na odwiedzających duże wrażenie – przyznawał żołnierz. Na motocyklu będzie jechał sam. – Dobrze go przygotowałem, ale na trasie wszystkiego nie da się przewidzieć. Mam jednak nadzieję, że obędzie się bez jakichś przykrych przygód – mówił tuż przed startem.

Nie tylko Monte Cassino

Pierwszy etap wyprawy to przejazd z Wrocławia w okolice miasta Graz w Austrii. Tam wojskowi zatrzymają się na nocleg. Drugi etap zakończą w pobliżu włoskiego Rimini. Podczas pierwszych dni podróży odwiedzą Ankonę, gdzie na tamtejszym polskim cmentarzu wojennym spoczywają między innymi polscy saperzy. Złożą kwiaty i zapalą znicze.


Na Monte Cassino dotrą 18 maja. W galowych mundurach wezmą wówczas udział w państwowych uroczystościach z okazji 80. rocznicy zdobycia przez oddziały gen. Władysława Andersa wzgórza – kluczowej niemieckiej pozycji obronnej blokującej aliantom drogę do Rzymu.

Uczestnicy rajdu pozostaną na Monte Cassino jeszcze jeden dzień. Odwiedzą muzeum poświęcone krwawej bitwie. Pozostawią tam między innymi miniaturkę pomnika saperów, który stoi na terenie wrocławskiego Centrum Szkolenia Wojsk Inżynieryjnych i Chemicznych, emblematy polskich jednostek saperskich oraz metalową figurkę wrocławskiego krasnala-sapera.

W drodze powrotnej motocykliści zatrzymają się w Bolonii, gdzie na cmentarzu zapalą znicze na grobach polskich żołnierzy. Odwiedzą także miejsca poświęcone generałowi Władysławowi Andersowi. Przejadą ulicą noszącą jego imię.



Dla Agnieszki Stachelek rajd rozpoczął się właściwie już dzień wcześniej, ponieważ razem z mężem – motocyklistą musiała na start imprezy dojechać z Olecka oddalonego od Wrocławia o 600 km. Skąd ten pomysł? – To mój brat, Paweł Wasilewski, zaraził miłością do motocykli wszystkich w rodzinie – mówiła z uśmiechem. Pani Agnieszka przyznała, że rajd będzie dla niej przygodą życia. Pierwszy raz przejedzie bowiem na motocyklu tyle kilometrów. Pierwszy raz zobaczy Włochy. Pierwszy raz w życiu będzie na Monte Cassino i weźmie udział w tak podniosłej wojskowej uroczystości. – Ale najważniejszy jest cel: uczcić pamięć naszych żołnierzy, którzy polegli w czasie wojny na Monte Cassino – dodała.

Centralny Motocyklowy Rajd Saperów Wojska Polskiego ma charakter podróży wojskowo-historycznej. Jego uczestnicy będą przejeżdżać dziennie około 500 km. Pokonają w sumie prawie 3,5 tys. km trudnej trasy, w dużej części przez Alpy i Apeniny. Powrót motocyklistów do kraju zaplanowano na 23 maja.

Bogusław Politowski

autor zdjęć: Bogusław Politowski

dodaj komentarz

komentarze


Pilecki ucieka z Auschwitz
 
Podniebne wsparcie sojuszników
Feniks zakończony. Pomoc trwa
Trzy dekady DGW
Ile kosztują Starlinki dla Ukrainy
Ratownicy medyczni szkolą się z samoobrony
Prezydent wręczył awanse generalskie
Polska i Norwegia zacieśniają stosunki
Zarzuty w sprawie ujawnienia fragmentów planu „Warta”
Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
Spartakiadowe zmagania w Łasku
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Święto ludzi z pasją
Flaga, flaga państwowa, barwy narodowe – biało-czerwony przewodnik
Wyścig zbrojeń wystartował
Szef MSZ do Rosji: Nigdy więcej nie będziecie tu rządzić
Zmiany w organizacji bazy logistycznej w Jasionce
Pracowity dyżur Typhoonów
USA wycofają się z działań na rzecz pokoju w Ukrainie?
Rodzina na wagę złota
Baltic Sea Under Control
Su-22, czyli cztery dekady w siłach powietrznych
PKW Łotwa – sojusznicze zaangażowanie
Żołnierze usuwają skutki nawałnicy
Medycyna na morzu
Rex Bolizlavus
Podniebny Pegaz
Konstytucja – fundament dla pokoleń
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Tych chwil z Dachau nie da się wymazać…
„Wojskowe” przepisy budowlane do zmiany
Wywieś flagę państwową! Cześć Biało-Czerwonej!
Więcej na mieszkanie za granicą
Jeszcze więcej OPW w roku 2025
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Wylicytuj Buzdygan i pomóż chorym dzieciom!
Więcej amunicji do Rosomaków
Sport kształtuje mentalność
Polskie Siły Zbrojne – wciąż nieopowiedziana historia
Henry Szymanski na tropie prawdy
Polskie F-16 w służbie NATO
Wyrok za tragiczny wypadek
Poznać rakietowego Homara
Musimy być gotowi na najtrudniejsze scenariusze
Zjednoczeni pod Biało-Czerwoną
Pod żaglami – niepokonani z AMW
Kolejowy sabotaż udaremniony
„Pułaski” na Atlantyku
Więcej polskiego trotylu dla USA
Polska kupi najnowsze rakiety AMRAAM
Pierwsza misja Gripenów
Nowi generałowie Wojska Polskiego
Medale Pucharu Świata zdobyte przez żołnierzy na ringu
Tuzin rekordów Wojska Polskiego w pływaniu
Tarcza Wschód. Porozumienia z Lasami i KOWR-em
Składy wysokiego ryzyka
Piękny przykład patriotyzmu
Zatopiony problem
Szabla hubalczyków

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO