moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Przyszli dowódcy plutonów na szkoleniu przeprawowym

Baczność! Temat zajęć: załadunek ludzi i sprzętu na pływający transporter gąsienicowy – zwraca się do grupy podchorążych Akademii Wojsk Lądowych instruktor st. kpr. Kamil Marmulewicz. We wrocławskim Centrum Szkolenia Wojsk Inżynieryjnych i Chemicznych od połowy października trwają praktyki specjalistyczne dla żołnierzy studentów AWL-u. 

Pochmurny i deszczowy dzień, ośrodek szkolenia wodnego Centrum Szkolenia Wojsk Inżynieryjnych i Chemicznych. Nad brzegiem Odry, na zbiórce, w dwuszeregu stoi dziesięciu podchorążych trzeciego rocznika studiów, którzy po ukończeniu edukacji jako podporucznicy obejmą stanowiska dowódców plutonów w pododdziałach przeprawowych i drogowo-mostowych w jednostkach inżynieryjnych w całym kraju. – Mamy dobrą pogodę przeprawowo-desantową – mówi z uśmiechem prowadzący zajęcia st. kpr. Kamil Marmulewicz. To nie żart – gdy jest ponuro, mgliście i pada deszcz, wykonanie zadania staje się bezpieczniejsze. Lotnictwo i artyleria nieprzyjaciela ma bowiem wówczas wiele problemów, aby przeszkodzić w przeprowadzeniu takiej operacji.

Star na PTS-ie

Załadunek ludzi i sprzętu na pływające transportery samobieżne (PTS) to jedno z wielu zagadnień, które muszą opanować żołnierze zdobywający umiejętności z zakresu przeprawy wojsk przez szerokie przeszkody wodne i desantu. Podchorążowie, którzy na razie znają temat teoretycznie z wykładów i instrukcji, podczas szkolenia w CSWIiCh mają możliwość zrealizowania tego zadania po raz pierwszy w praktyce.

Tuż przy stojących na zbiórce podchorążych zatrzymuje się gąsienicowa amfibia. Szkolenie zaczyna się od załadunku na nią samochodu ciężarowego. St. kpr. Marmulewicz najpierw omawia czynności, które musi wykonać obsługa PTS-a i ekipa załadunkowa, aby ciężki Star 266, który na co dzień służy do przewożenia bloków pontonowych, mógł bezpiecznie wjechać na skrzynię ładunkową transportera, a następnie objaśnia zasady mocowania ciężarówki na amfibii przy użyciu łańcuchów i lin.

Film: Bogusław Politowski/ ZbrojnaTV

Wreszcie Star rusza w kierunku PTS-a. Procedura załadunku trwa kilka minut. Potem podchorążowie składają najazdy, operator maszyny zamyka rampę załadunkową i transporter może ruszać w drogę. Amfibia przejeżdża kilkaset metrów po grząskim gruncie, wchodzi do wody i zaczyna płynąć, po czym zawraca na środku rzeki i wyjeżdża na brzeg.

Bezpieczeństwo przede wszystkim

Sam załadunek i przeprawa przez rzekę to jednak nie wszystko. Podczas zajęć podchorążowie poznają także zasady prawidłowej organizacji miejsca operacji – oznakowania wszystkich miejsc od rejonu wyjściowego począwszy, a na miejscu wejścia do wody w osi przeprawy skończywszy.

Kierownik zajęć st. chor. Arkadiusz Zapalski i instruktorzy zwracają uwagę słuchaczy na niezwykle istotne kwestie bezpieczeństwa. Tłumaczą, że również podczas zajęć szkolnych tuż przy osi przeprawy zawsze musi stać drugi transporter pełniący funkcję ciągnika ewakuacyjnego na wypadek awarii PTS-a w czasie pokonywania rzeki. Na wodzie też musi się znajdować grupa ratunkowo-ewakuacyjna na szybkiej łodzi motorowej i kutrze holowniczym z nurkiem w składzie. Nie mniej istotne jest to, aby każdy z uczestników szkolenia miał na sobie kamizelkę ratunkową.

Szkolenie pełne wrażeń

Tymczasem przy PTS-ie odbywa się kolejny instruktaż. Przyszli dowódcy plutonów najpierw poznają teorię – zasady i sposoby zajmowania miejsc na skrzyni ładunkowej transportera oraz sprawnego wysiadania z niego po pokonaniu przeszkody wodnej. Gdy przychodzi czas na ćwiczenia praktyczne, żołnierze wybiegają z rejonu wyjściowego i sprawnie zajmują miejsca na transporterze. Po chwili PTS z impetem wjeżdża do rzeki. To dla uczestników szkolenia najbardziej emocjonujący moment. Falochron transportera uderza w wodę, tworząc sporą falę, która zalewa przód maszyny. Pojazd tnie nurt Odry i zawraca. Operator, przełączając napęd ze śrub na gąsienice, wyprowadza go na brzeg.

Jak przyznają podchorążowie, była to najciekawsza część szkolenia. Interesująco zapowiadają się również kolejne zajęcia, podczas których żołnierze będą samodzielnie budowali przeprawy, wykorzystując tzw. park pontonowy. – Do tej pory uczyliśmy się o tym tylko teoretycznie, więc to będzie bardzo ciekawe doświadczenie – mówi st. szer. pchor. Łukasz Maj. – W dalszej części praktyki oprócz odbywania zajęć przeprawowych będziemy się uczyli także stawiania min, układania i wysadzania sieci elektrycznych oraz wielu innych fachowych rzeczy, które każdy saper umieć powinien – dodaje przyszły oficer.

Praktyki w Centrum Szkolenia Wojsk Inżynieryjnych i Chemicznych potrwają do 10 listopada.

Bogusław Politowski

autor zdjęć: Bogusław Politowski, kpt. Marek Gwóźdź

dodaj komentarz

komentarze


Zwycięska batalia o stolicę
Dwie agresje, dwie okupacje
Na otwartym morzu mierzą daleko!
Szczelna sieć dla Tarczy
Loty szkoleniowe na F-16 wstrzymane do odwołania
Informacja geoprzestrzenna na współczesnym polu walki
Wielkie zbrojenia za Odrą
Pilica+ coraz bliżej
Klucz do bezpieczeństwa
Ćwicz w szkole jak w wojsku!
Czarna skrzynka F-16 w rękach śledczych
Nowe wcielenie Herona. Tym razem dla batalionu
Premier Tusk: MSPO robi wrażenie
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Nowelizacja ustawy o obronie z podpisem prezydenta
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Szef Sztabu Generalnego: MSPO przykładem rewolucji dronowej
Małopolscy terytorialsi tym razem walczyli z suszą
Czas nowych inwestycji
Polska i Szwecja, razem na rzecz bezpieczeństwa
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Z najlepszymi na planszy
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Tuga – postrach dronów
Baobab z miotaczem
Banki – nowi partnerzy PGZ-etu
Skoordynowane zarządzanie w kryzysie
Nie tylko K9. Koreańska oferta dla WOT-u
Duże osiągnięcie polskich skoczków
Nietypowa premiera targowa
„Był twarzą sił powietrznych”
Huta Stalowa Wola na MSPO
Beret „na rekinka” lub koguta
Na motocyklach śladami historii
Modernizacja F-16 w polskich zakładach wojskowych
Polski udział w produkcji F-16 i F-35
Kikimora o wielu twarzach
Akt oskarżenia w sprawie planu „Warta”
Najmłodszy w rodzinie
Detect & Classify: satelity z AI
Premierowe strzelania Spike’ami z Apache’ów
Brytyjczycy żegnają Malbork
Nocne ataki na Ukrainę
MON rozpoczyna współpracę z Ligą Obrony Kraju
Polskie siły zbrojne stawiają na nowoczesność
NATO ćwiczy na Bałtyku. Z polskim udziałem
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Drones on the Offensive
Wicepremier Kosiniak-Kamysz rozmawia o technologiach nuklearnych
31 Baza Lotnictwa Taktycznego apeluje do mediów
Hekatomba na Woli
Orlik na Alfę
Szef MON-u upamiętnił pierwszych poległych w II wojnie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Strategiczne partnerstwo Polski i Kanady
Premier i szefowa UE na granicy w Krynkach
Westerplatte, 1 września 1939. Pamiętamy!
Amerykańsko-rosyjski szczyt na Alasce
Kadeci będą się uczyć obsługi dronów
Pancerna pięść
Szczyt przywódców ws. Ukrainy
Nowość Grupy WB na MSPO 2025: robot kroczący
Prezydent Nawrocki: Wieluń to symbol cierpienia
Inowrocławscy saperzy z misją na południu
Norwegowie budują na polskim poligonie
Startuje „Żelazny obrońca”
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
„Road Runner” w Libanie
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Dron-śmigłowiec dla marynarki
Wyczekiwane przyspieszenie
Awaryjne lądowanie wojskowego śmigłowca
Drony w ofensywie
Polsko-koreańska spółka będzie produkować rakiety do wyrzutni Homar-K
Skorzystaj z szansy na zostanie oficerem
Radary, które widzą wszystko
Lepsza efektywność
Zakupy według potrzeb
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Śmierć pilota F-16. Trwa badanie przyczyn wypadku
Świetne występy polskich żołnierzy
Relokacja wojsk na Podkarpaciu
Polski żołnierz pobił w Chinach rekord świata

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO