moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

„Mewa” blisko finiszu

„Mewa”, trzeci z niszczycieli min projektu 258, ma zostać przekazana marynarce wojennej do końca roku. Tymczasem gdańska stocznia Remontowa Shipbuilding przygotowuje się już do budowy kolejnych okrętów tego typu. Kupiła m.in. komplet materiałów hutniczych, systemy napędowe i pojazdy podwodne.

„Mewa” na Bałtyku to teraz częsty widok. We wrześniu na okręcie dobiegły końca prowadzone przez stocznię próby morskie. Niedługo potem na pokład weszła komisja powołana przez Agencję Uzbrojenia. Tym samym rozpoczęły się próby zdawczo-odbiorcze, które stanowią ostatni etap przed przekazaniem jednostki marynarce wojennej. Specjaliści przyglądają się zachowaniu okrętu na morzu i działaniu poszczególnych systemów. „Mewa” powinna trafić do zamawiającego jeszcze w tym roku. Grzegorz Landowski, dyrektor ds. komunikacji Remontowa Holding, wymienia nawet datę – 30 listopada. Nieco ostrożniejszy jest jednak ppłk Krzysztof Płatek, rzecznik Agencji Uzbrojenia. – Prace chcielibyśmy zakończyć w grudniu, ale dokładnego terminu nie sposób dziś określić. Wiele zależy choćby od pogody i warunków panujących na Bałtyku – wyjaśnia.

„Mewa” to trzeci niszczyciel min typu Kormoran II (projekt 258). 28 listopada 2017 roku biało-czerwona bandera po raz pierwszy załopotała nad prototypową jednostką ORP „Kormoran”. Z kolei w sierpniu tego roku marynarce wojennej został przekazany drugi z Kormoranów – „Albatros”. Jest to pierwszy okręt serii, który od prototypu różni się nieco wyposażeniem. Załoga poznaje jednostkę i czeka na oficjalne wcielenie jej do służby. Konkretna data podniesienia bandery nie jest jeszcze podana. W mediach pojawił się jednak ostatnio termin 28 listopada. Oznaczałoby to, że „Albatros” podobnie jak „Kormoran” dołączyłby do sił morskich w rocznicę odtworzenia polskiej marynarki wojennej.

Tymczasem stocznia Remontowa Shipbuilding przygotowuje się już do budowy trzech kolejnych Kormoranów. Pod koniec czerwca umowę na ich dostarczenie podpisał w Świnoujściu wicepremier i minister obrony Mariusz Błaszczak. – Zamówiliśmy już komplet materiałów hutniczych. Planowany termin ich dostawy to marzec, kwiecień 2023 roku – informuje Landowski. Na potrzeby Kormoranów stocznia zamówiła także systemy napędowe, elementy wyposażenia okrętowego oraz część pojazdów podwodnych. Kilka dni temu koncern Saab ujawnił, że gdańska firma wystąpiła o kupno trzech pojazdów Double Eagle Sarov, które służą do poszukiwania i klasyfikacji min morskich. Drony są również przystosowane do podkładania pod znaleziska ładunków wybuchowych. – W marcu 2023 roku przewidujemy cięcie pierwszych blach na jednostkę 258/4 (czyli czwartego z Kormoranów – przyp. red.). Do położenia stępki powinno dojść w czerwcu 2023. W przypadku pozostałych okrętów te etapy budowy są planowane odpowiednio na listopad 2023 i marzec 2024 oraz wrzesień i grudzień 2024 – wylicza Landowski. Jednostki mają wchodzić do służby w latach 2026–2027.

Niszczyciele min projektu 258 uchodzą za jedne z najnowocześniejszych okrętów na świecie w swojej klasie. Za ich budowę odpowiada konsorcjum, w skład którego wchodzą Remontowa Shipbuilding w Gdańsku, gdyńska Stocznia Wojenna, a także Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Centrum Techniki Morskiej. Jednostki służą do poszukiwania, klasyfikacji i zwalczania min morskich. Ich kadłuby zostały zbudowane z amagnetycznej stali. Okręty mają też cichy napęd, a ponadprzeciętną zwrotność zapewniają im pędniki cykloidalne. Wszystkie te rozwiązania ułatwiają pracę w zagrodach minowych, minimalizując ryzyko niekontrolowanej detonacji. Marynarze korzystają z pojazdów podwodnych kilku typów. Każdy z okrętów wyposażono też w trzy wielkokalibrowe karabiny maszynowe oraz zestawy artyleryjskie. O ile jednak prototypowy ORP „Kormoran” ma 23-milimetrową armatę Wróbel, o tyle już na jednostkach seryjnych wkrótce zostanie zainstalowana 35-milimetrowa armata OSU-35K. Testy systemu artyleryjskiego trwają. W ostatnich dniach były prowadzone na Centralnym Poligonie Sił Powietrznych w Ustce.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: Agencja Uzbrojenia

dodaj komentarz

komentarze


Szabla hubalczyków
 
Poszukiwania ofiar rzezi wołyńskiej
Kolejowy sabotaż udaremniony
Podniebne wsparcie sojuszników
USA wycofają się z działań na rzecz pokoju w Ukrainie?
Zmiany w organizacji bazy logistycznej w Jasionce
Tych chwil z Dachau nie da się wymazać…
Powstaje armia dronów
Pilecki ucieka z Auschwitz
Żołnierze usuwają skutki nawałnicy
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Tarcza Wschód. Porozumienia z Lasami i KOWR-em
Polska i Norwegia zacieśniają stosunki
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Polskie F-16 w służbie NATO
Piękny przykład patriotyzmu
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
PKW Łotwa – sojusznicze zaangażowanie
Baltic Sea Under Control
Feniks zakończony. Pomoc trwa
W Ełku wykuwają charaktery
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Dobra wiadomość dla miłośników lotnictwa
Pracowity dyżur Typhoonów
Wyścig zbrojeń wystartował
Rodzina na wagę złota
Pierwsza misja Gripenów
Viva Polaki! Viva liberatori!
Więcej amunicji do Rosomaków
Ratownicy medyczni szkolą się z samoobrony
„Wojskowe” przepisy budowlane do zmiany
Medale Pucharu Świata zdobyte przez żołnierzy na ringu
Święto ludzi z pasją
Podniebny Pegaz
Składy wysokiego ryzyka
Musimy być gotowi na najtrudniejsze scenariusze
Rex Bolizlavus
Ile kosztują Starlinki dla Ukrainy
Polska kupi najnowsze rakiety AMRAAM
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Niezawiniona śmierć niezłomnego gen. Fieldorfa
Zarzuty w sprawie ujawnienia fragmentów planu „Warta”
Zatopiony problem
Debiut polskiego AW149
Tuzin rekordów Wojska Polskiego w pływaniu
„Pułaski” na Atlantyku
Henry Szymanski na tropie prawdy
Więcej na mieszkanie za granicą
Polskie rakiety do Homara-K już za trzy lata
Medycyna na morzu
Jeszcze więcej OPW w roku 2025
Double Eagle – podwodny tropiciel
Więcej polskiego trotylu dla USA
Nowi generałowie Wojska Polskiego
Szef MSZ do Rosji: Nigdy więcej nie będziecie tu rządzić
Spartakiadowe zmagania w Łasku
Trzy dekady DGW
Zwycięstwo mordercy
Wylicytuj Buzdygan i pomóż chorym dzieciom!
Strażnik nieba
Wyrok za tragiczny wypadek
Sport kształtuje mentalność
Żołnierze walczą z ogniem w Biebrzańskim Parku
Poznać rakietowego Homara
Pod żaglami – niepokonani z AMW
Su-22, czyli cztery dekady w siłach powietrznych

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO