moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Włoskie Typhoony w akcji

W kilka minut byli gotowi, by wystartować i wykonać operację przechwycenia rosyjskich samolotów. Włoscy piloci myśliwców Eurofighter Typhoon stacjonują w Malborku w ramach Baltic Air Policing i w tym miesiącu swoje misje wykonywali już kilkanaście razy. Każda z nich była spowodowana pojawieniem się rosyjskiego samolotu w pobliżu granicy polsko-rosyjskiej.

29 września dwa włoskie myśliwce Eurofighter Typhoon, które stacjonują w 22 Bazie Lotnictwa Taktycznego w Malborku w ramach misji Baltic Air Policing, poderwały się na sygnał „Alpha Scramble”. Rozkaz do lotu wydało niemieckie dowództwo Combined Air Operations Centre (CAOC), po tym jak rosyjski statek powietrzny zbliżył się do granicy z Polską, a jego lot nie został wcześniej zgłoszony kontrolerom lotu. Gdy Eurofightery podleciały do samolotu, ten wycofał się w głąb terytorium Rosji. Informację o tym zdarzeniu podały włoskie siły powietrzne w mediach społecznościowych: „To był kolejny natychmiastowy start włoskich samolotów stacjonujących w Polsce”.

Włosi przeprowadzili standardową operację przechwycenia samolotu, którą wykonują statki powietrzne patrolujące niebo krajów nadbałtyckich. Identyczne zadania wykonują Polacy m.in. na Litwie, w Estonii czy na Słowacji. Piloci i personel naziemny prowadzą nieprzerwany dyżur i 24 godziny na dobę są gotowi, aby w kilka minut poderwać samolot do lotu. Kiedy ogłaszany jest alarm „Alpha Scramble”? Najczęściej wówczas gdy granicę państwa próbuje naruszyć statek powietrzny bez transpondera (urządzenie identyfikujące) albo taki, który nie zgłosił wcześniej planu lotu. Zdarza się, że są to również statki pasażerskie. Oprócz tego, że piloci z misji BAP mogą przechwycić samolot i zmusić go do cofnięcia się, mogą również pomagać samolotom wylądować – jeśli te mają problem techniczny.

Myśliwce Eurofighter Typhoon z włoskich sił powietrznych stacjonują w Polsce od sierpnia tego roku. Z bazy w Malborku wspierają działania patrolowe Węgrów, którzy z kolei stacjonują w Szawlach na Litwie. Włosi wspierają też polskich pilotów w pełnieniu ich dyżuru bojowego w kraju. Włoskie samoloty pochodzą z 4, 36, 37 i 51 skrzydła włoskich sił powietrznych i zostaną w Malborku do końca października. Kiedy w sierpniu gen. dyw. pil. Cezary Wiśniewski, zastępca dowódcy generalnego rodzajów sił zbrojnych, witał lotników w 22 Bazie Lotnictwa Taktycznego, zapewnili oni, że będą wzmacniać wschodnią flankę zgodnie z założeniami NATO. – Tworzymy natowską tarczę powietrzną, zwiększamy spójność państw członkowskich i gwarantujemy integralność terytorialną członków Sojuszu – mówił z kolei płk Salvatore Florio, dowódca włoskiego kontyngentu. I dodał: – Dziś nie ma nic ważniejszego w tej części świata niż ochrona państw NATO i utrzymanie w nich pokoju.

Od tamtej pory Włosi wiele razy wzbijali się w powietrze na sygnał „Alpha Scramble”. Tylko we wrześniu było 15 takich lotów. Ostatnio 26 i 27 września. Najpierw w pobliżu strefy przygranicznej namierzono jeden samolot, który nie miał włączonego identyfikatora, następnego dnia były to aż trzy samoloty z Rosji. W obu przypadkach para Eurofighterów bezzwłocznie wystartowała, aby sprawdzić, co dzieje się w powietrzu.

Z Włochami współpracują nie tylko piloci MiG-29 z Malborka, lecz również lotnicy z Krzesin i Łasku. – Wykonaliśmy wspólnie kilka misji DCA [Defensive Counter Air – działania defensywne przeciwko środkom powietrznym – przyp. red.] – mówi ppłk Łukasz Gradziński, dowódca 6 Eskadry Lotnictwa Taktycznego 31 Bazy Lotnictwa Taktycznego. – Lata nam się razem świetnie, bo też dobrze się znamy. Większość z personelu pochodzi z włoskiej eskadry tygrysiej, podobnej do naszej. Wspólne loty wykonujemy więc chociażby podczas ćwiczeń „NATO Tiger Meet” – dodaje oficer.

Poza lotami treningowymi Włosi wspierają Polaków również w prowadzeniu dyżurów bojowych. – Są w Malborku, a więc bardzo blisko Bałtyku, gdzie w przestrzeń najczęściej wlatują rosyjskie samoloty. Czas ich reakcji jest więc krótszy, mogą dolecieć do samolotów szybciej niż my z Krzesin – mówi ppłk Gradziński.

Ewa Korsak

autor zdjęć: Sztab Obrony Włoch

dodaj komentarz

komentarze


Pancerniacy na „Lamparcie ‘25”
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Pomnik nieznanych bohaterów
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Kircholm 1605
Mundurowi z benefitami
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Nie daj się zhakować
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Nowe sanitarki dla wojskowych medyków
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Kaman – domknięcie historii
Sportowcy na poligonie
Pięściarska uczta w Suwałkach
Komisja Obrony za Bezpiecznym Bałtykiem
Męska sprawa: profilaktyka
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
Szkolenia obronne tuż-tuż. Instruktorzy uczą się przekazywać wiedzę
Terytorialsi najlepsi na trasach crossu
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Marynarze mają nowe motorówki
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Wellington „Zosia” znad Bremy
Zasiać strach w szeregach wroga
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Standardy NATO w Siedlcach
Szansa na nowe życie
W Brukseli o bezpieczeństwie wschodniej flanki i Bałtyku
Koniec dzieciństwa
„Road Runner” w Libanie
Redakcja „Polski Zbrojnej” w szkole przetrwania
Nieznana strona Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie
Grób Nieznanego Żołnierza – drogowskaz i zwierciadło
Brytyjczycy na wschodniej straży
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Inwestycja w bezpieczeństwo
Polski „Wiking” dla Danii
Mity i manipulacje
Starcie pancerniaków
Abolicja dla ochotników
Arteterapia dla weteranów
Odznaczenia za wzorową służbę
Awanse generalskie na Święto Niepodległości
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Nowe zasady dla kobiet w armii
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Sto lat Grobu Nieznanego Żołnierza
Rusza program „wGotowości”
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Sukces Polaka w biegu z marines
Kolejny kontrakt Dezametu
Tomahawki dla Ukrainy? Pentagon mówi „tak”, Trump mówi „nie”
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Prof. Ilnicki – lekarz żołnierskich dusz
Poszukiwania szczątków rosyjskich dronów wstrzymane
Lojalny skrzydłowy bez pilota
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Marynarze podjęli wyzwanie
Ukraina to największy zagraniczny klient polskiej zbrojeniówki
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
MiG-i-29 znów przechwyciły rosyjski samolot
Niespokojny poranek pilotów
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO