moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Coraz więcej powietrznych alarmów bojowych

Polskie F-16 przechwyciły rosyjski samolot transportowy eskortowany przez dwa myśliwce. Maszyny niebezpiecznie zbliżały się do przestrzeni powietrznej państw bałtyckich, a ich piloci nie reagowali na próby nawiązania kontaktu przez kontrolerów lotu. Dyżurujące na Litwie polskie myśliwce wystartowały kilka minut po alarmie bojowym.


Ostatnie dni były bardzo pracowite dla lotników dyżurujących w ramach natowskiej misji Air Policing. Polacy, Belgowie i Włosi kilkanaście razy usłyszeli „Alpha Scramble” – alarm bojowy ogłaszany m.in., gdy do przestrzeni powietrznej państw bałtyckich zbliża się samolot bez włączonego urządzenia identyfikującego, zgłoszonego planu lotu albo którego załoga nie nawiązuje kontaktu z kontrolerami ruchu powietrznego. Wówczas dyżurujące samoloty mają kilka minut, by poderwać myśliwce. Następnie podlatują do samolotu i identyfikują go. Dalsze działania zależą od rozwoju sytuacji, zwykle rosyjskie maszyny same odlatują, choć bywa, że piloci muszą je eskortować do przestrzeni powietrznej Kaliningradu.

Biuro prasowe Sojuszniczego Dowództwa Operacji Powietrznych informuje, że 18 lutego polskie F-16 dyżurujące na Litwie w ramach Baltic Air Policing przechwyciły i zidentyfikowały rosyjski transportowiec TU-134 CRUSTY. Eskortowały go dwa MiG-i-31 Foxhound i dwa Su-27 Flanker. Rosyjski samolot nie zgłosił planu lotu ani nie komunikował się z kontrolą ruchu lotniczego. Jeszcze tego samego dnia belgijskie F-16, które z kolei stacjonują w bazie Ämari w Estonii, przechwyciły dwa rosyjskie myśliwce SU-27 i Ił-22 COOT.

Oficer prasowy PKW Orlik kpt. Robert Filipczuk przyznaje, że wzmożony ruch samolotów bez włączonego transpondera (urządzenie pozwalające zidentyfikować maszynę) rozpoczął się 30 stycznia. Wówczas rosyjskie Ministerstwo Obrony Narodowej zaprezentowało na lotnisku w Kaliningradzie nowe myśliwce Suchoj SU-30SM2. Samoloty zostały dostarczone pilotom do bazy lotniczej w Czerniachowsku. SU-30SM2 są pod wieloma względami dużo nowocześniejsze od poprzedniego modelu SU-30. Mają m.in lepsze silniki oraz system radarów. Mogą także dysponować szerszym arsenałem broni powietrze–powietrze oraz ziemia–powietrze. – Od momentu przebazowania tych maszyn występuje wzmożony ruch w międzynarodowym korytarzu powietrznym znajdującym się blisko państw bałtyckich – informuje kpt. Filipczuk. – Gdy znajdują się w pobliżu naszego rejonu odpowiedzialności, a nie ma z nimi komunikacji, mają wyłączony transponder, brak planu lotu oraz lotniska docelowego, podrywane są dyżurujące myśliwce NATO – dodaje oficer.

Wzmożone loty takich statków powietrznych obserwowane są również w przestrzeni powietrznej Morza Czarnego. NATO podaje, że dyżurujące w Bułgarii w ramach NATO Air Policing włoskie Eurofightery były wielokrotnie podrywane, aby chronić przestrzeń powietrzną wzdłuż czarnomorskiego wybrzeża. Włoskie Tajfuny przyleciały do Bułgarii 11 lutego. W bazie Graf Ignatievo są cztery myśliwce i według zapowiedzi NATO pozostaną tam do końca marca 2022 roku.
Polski kontyngent na Litwie tworzy około 150 osób, to żołnierze i technicy wojskowi z 31 Bazy Lotnictwa Taktycznego oraz cztery samoloty F-16. Polacy stacjonują w bazie w Szawlach.

KE

autor zdjęć: Piotr Łysakowski

dodaj komentarz

komentarze

~Scooby
1646569200
Od alarmu jeszcze nikt nie zginął ...
C0-8E-8A-A5
~Luke
1645533720
Polska musi dokupic F16 lub F15 plus musimy kupic jakis tankowiec KC135 lub KC46/MRTT lub Airbus.
89-B5-6E-3D

Kręgosłup dowodzenia Wojskiem Polskim
 
Lekcje na poligonie
Rosjanom wyciekły dwa miliony tajnych dokumentów
Specjalsi opanowali amerykański okręt
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Trzy okręty, jeden zespół
Po medale z okazji 100-lecia LAW-u
Wieczór pełen koszykarskich emocji
PGZ na nowo
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Pogrom rosyjskiego lotnictwa strategicznego
Srebrni wioślarze, brązowa szablistka
Na Wiejskiej o wydatkach na obronność i weteranach
Film o Feniksie i terytorialsach
Żołnierze z dodatkiem od czerwca
Nasi czołgiści najlepsi
DNA GROM-u
100-lecie Lotniczej Akademii Wojskowej w Dęblinie
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
Czterej pancerni przeciw wyklętym
Podróż w ciemność
Odbudowa obrony cywilnej kraju
Ewakuacja Polaków z Izraela
100 samolotów na 100-lecie Szkoły Orląt
Abrams M1A2SEPv3 – wzorzec nowoczesnych czołgów
Zmagania sześcioosobowych armii
Współpraca MON-u z weteranami i rezerwistami
Prace nad kadłubem dla kolejnego Husarza
Historyczne zwycięstwo ukraińskiego F-16
Droga do zespołu bojowego GROM
„Zapad’ 25” przenosi się dalej od polskiej granicy
Sportowcy z „armii mistrzów” na podium wioślarskich ME
Jeśli przerzut, to tylko z logistykami
100 lat historii Szkoły Orląt
Najlepsi snajperzy wśród specjalsów
Kolejny model Grota dla żołnierzy
Donald Tusk: W kwestii bezpieczeństwa słowa zamieniliśmy w czyny
Nowy rozdział w historii Mesko
„Baltops” – co potrafią bezzałogowce
Judocy Czarnej Dywizji najlepsi w Wojsku Polskim
Nowe cele obronne NATO
Kajakarze i ratownicy wodni z workiem medali
Generał, olimpijczyk, postać tragiczna
W strategicznym miejscu o bezpieczeństwie Polski
Jak czynić dobro, czyli Buzdygan w akcji
Od chaosu do wiktorii
Wojsko zmodyfikowało program śmigłowcowy
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Misja PKW „Olimp” doceniona
Podejrzane manewry na Bałtyku
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Ogniem i tarczą
Letni wypoczynek z MON-em
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Prawo dla kluczowych inwestycji obronnych
Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
O ochronie infrastruktury i morskich szlaków
Apache. Zabójczy dla czołgów
Dzień, który zmienił bieg wojny
Dodatkowe kamizelki dla żołnierzy
Wyzwanie, które integruje

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO