moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Czy polskie wojsko otrzyma francuskie mosty?

Francuska firma CNIM Systemes Industriels złożyła najkorzystniejszą ofertę w przetargu na dostawę dla polskiej armii nowych mostów pontonowych. Za 10 kompletów konstrukcji, która miałaby zastąpić wysłużone mosty PP-64 Wstęga, firma oczekuje niespełna 700 mln zł. Konkurencyjna oferta jest o ponad 250 mln droższa.

Kilka dni temu Agencja Uzbrojenia poinformowała, że w przetargu w sprawie zakupu dziesięciu kompletów mostów pontonowych, złożono dwie oferty handlowe. Pierwszą – o wartości 950 mln zł – złożyło konsorcjum składające się z firm: H. Cegielski-Poznań SA, CEFA SAS (z Francji) i PGZ SA. Drugi oferent, CNIM Systemes Industriels, zaproponował produkt za niecałe 700 mln zł. Oznacza to, że jeśli oferta Francuzów spełni pozostałe, stawiane przez naszą armię, wymogi formalnoprawno-techniczne, to najprawdopodobniej z nimi Agencja Uzbrojenia podpisze za kilka tygodni kontrakt w sprawie dostawy mostów.

Długie poszukiwania

Polska armia już w 2005 roku rozpoczęła prace analityczne zmierzające do pozyskania następców postsowieckich mostów PP-64 Wstęga, których wojsko używa od lat sześćdziesiątych. Nowa konstrukcja (Daglezja-P) miała zostać opracowana przez rodzimy przemysł w ramach pracy badawczo-rozwojowej. Dlatego w 2007 roku doszło do podpisania umowy z Wojskowym Instytutem Techniki Inżynieryjnej na opracowanie niezbędnej do tego dokumentacji taktyczno-technicznej.

Pięć lat później Narodowe Centrum Badań i Rozwoju ogłosiło konkurs na pracę badawczo-rozwojową, której celem było opracowanie prototypu Daglezji-P. Niestety, nie doszło do podpisania umowy wykonawczej i w 2014 roku zapadła decyzja, że mosty zostaną kupione w ramach otwartego przetargu. Ogłoszono go w 2018 roku. Do postę¬po¬wa¬nia zgłosiły się: CNIM Systemes Industriels, Griffin Group SA, Defence Sp.K. oraz kon¬sor¬cjum H. Cegielski-Poznań SA wraz z WB Electronics SA i CEFA SAS. Jednak we wrześniu 2019 roku przetarg został unieważniony, ponieważ ceny złożonych ofert przekraczały środki, jakie wojsko zarezerwowało na zakup nowych mostów pontonowych.

Kolejny przetarg został ogłoszony w styczniu 2020 roku i wszystko wskazuje na to, że tym razem uda się go zakończyć podpisaniem umowy, gdyż obie złożone oferty mieszczą się w limicie środków przeznaczonych na ten cel przez Agencję Uzbrojenia.

Konstrukcje, których potrzebuje wojsko, mają umożliwiać budowę jedno- lub dwujezdnego mostu pontonowego o długości powyżej 100 m. Jego nośność powinna wynosić co najmniej 64 t dla pojazdów gąsienicowych (MLC 70) i 88 t dla pojazdów kołowych (MLC 96), czyli np. zestawów niskopodwoziowych transportujących czołg.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: st. szer. Wojciech Król / CO MON

dodaj komentarz

komentarze

~Scooby
1648627020
Czy wojsko ma już usypane i zaminowane przeprawy brodowe z spodziewanych kierunków natarcia? Chyba tanie jest nawieść kamieni i komór betonowych na ładunki. Jak widać na Ukrainie natarcia nie prowadzi się z lasu, jeziora ( pływającymi BWP) tyko drogami krajowymi.
C0-8E-8A-A5

Najdłuższa noc
Niebawem dostawy karabinków Grot A3
Sojusznicza obrona
PE wzywa do utworzenia wojskowego Schengen
Misja na rzecz zdrowia
Świąteczne spotkanie w PKW Turcja
Wojsko ma swojego satelitę!
Wielkopolanie powstali przeciw Niemcom
„Poradnik Bezpieczeństwa” już w drodze
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Przygotowani na każdy scenariusz
Kto zostanie Asem Sportu?
Panczeniści na podium w Hamar
Niebo pod osłoną
Wojsko z nowym programem rozwoju
Historyczna „Wisła”
Combat 56 u terytorialsów
Zdarzyło się w 2025 roku – I kwartał
Gdy ucichnie artyleria
„Bezpieczny Bałtyk” czeka na podpis prezydenta
Przełomowy czas dla WZL-2
Mundurowi z benefitami
Odpalili K9 Thunder
Noc na „pasku”
Bokserzy walczyli o prymat w kraju
Piątka z czwartego wozu
Medalowe żniwa pływaków CWZS-u
Pakiet umów na dostawy dla polskiego wojska
Gladiusy w Bursztynowej Dywizji
Pancerniacy jadą na misję
Grupa WB i Łukasiewicz łączą siły
Co wiemy o ukraińskim ataku na rosyjski okręt podwodny?
Dzień wart stu lat
Prezydent złożył życzenia żołnierzom
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Symbol polsko-rumuńskiego braterstwa broni
Drony na wagę złota
Plan na WAM
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Polskie MiG-i dla Ukrainy?
Na tronie mistrza bez zmian
Ile powołań do wojska w 2026 roku?
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
Ciepły dom dla bohaterki od żołnierzy WOT z Małopolski
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Szukali zaginionych w skażonej strefie
Marynarz uratował turystkę w Tatrach
Nowa ręka dla weterana
Snowboardzistka i pływacy na medal
Szef NATO ze świąteczną wizytą u żołnierzy
„Dzielny Ryś” pojawił się w Drawsku
Prezydenci Polski i Ukrainy spotkali się w Warszawie
Cyberwiedza to ich wkład w obronność
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Prezydent Zełenski spotkał się z premierem Tuskiem
Koniec bezkarności floty cieni?
Dyplomatyczna gra o powstanie
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
„Albatros” na elitarnych manewrach NATO
Dziękujemy za waszą świąteczną służbę

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO