moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Czy polskie wojsko otrzyma francuskie mosty?

Francuska firma CNIM Systemes Industriels złożyła najkorzystniejszą ofertę w przetargu na dostawę dla polskiej armii nowych mostów pontonowych. Za 10 kompletów konstrukcji, która miałaby zastąpić wysłużone mosty PP-64 Wstęga, firma oczekuje niespełna 700 mln zł. Konkurencyjna oferta jest o ponad 250 mln droższa.

Kilka dni temu Agencja Uzbrojenia poinformowała, że w przetargu w sprawie zakupu dziesięciu kompletów mostów pontonowych, złożono dwie oferty handlowe. Pierwszą – o wartości 950 mln zł – złożyło konsorcjum składające się z firm: H. Cegielski-Poznań SA, CEFA SAS (z Francji) i PGZ SA. Drugi oferent, CNIM Systemes Industriels, zaproponował produkt za niecałe 700 mln zł. Oznacza to, że jeśli oferta Francuzów spełni pozostałe, stawiane przez naszą armię, wymogi formalnoprawno-techniczne, to najprawdopodobniej z nimi Agencja Uzbrojenia podpisze za kilka tygodni kontrakt w sprawie dostawy mostów.

Długie poszukiwania

Polska armia już w 2005 roku rozpoczęła prace analityczne zmierzające do pozyskania następców postsowieckich mostów PP-64 Wstęga, których wojsko używa od lat sześćdziesiątych. Nowa konstrukcja (Daglezja-P) miała zostać opracowana przez rodzimy przemysł w ramach pracy badawczo-rozwojowej. Dlatego w 2007 roku doszło do podpisania umowy z Wojskowym Instytutem Techniki Inżynieryjnej na opracowanie niezbędnej do tego dokumentacji taktyczno-technicznej.

Pięć lat później Narodowe Centrum Badań i Rozwoju ogłosiło konkurs na pracę badawczo-rozwojową, której celem było opracowanie prototypu Daglezji-P. Niestety, nie doszło do podpisania umowy wykonawczej i w 2014 roku zapadła decyzja, że mosty zostaną kupione w ramach otwartego przetargu. Ogłoszono go w 2018 roku. Do postę¬po¬wa¬nia zgłosiły się: CNIM Systemes Industriels, Griffin Group SA, Defence Sp.K. oraz kon¬sor¬cjum H. Cegielski-Poznań SA wraz z WB Electronics SA i CEFA SAS. Jednak we wrześniu 2019 roku przetarg został unieważniony, ponieważ ceny złożonych ofert przekraczały środki, jakie wojsko zarezerwowało na zakup nowych mostów pontonowych.

Kolejny przetarg został ogłoszony w styczniu 2020 roku i wszystko wskazuje na to, że tym razem uda się go zakończyć podpisaniem umowy, gdyż obie złożone oferty mieszczą się w limicie środków przeznaczonych na ten cel przez Agencję Uzbrojenia.

Konstrukcje, których potrzebuje wojsko, mają umożliwiać budowę jedno- lub dwujezdnego mostu pontonowego o długości powyżej 100 m. Jego nośność powinna wynosić co najmniej 64 t dla pojazdów gąsienicowych (MLC 70) i 88 t dla pojazdów kołowych (MLC 96), czyli np. zestawów niskopodwoziowych transportujących czołg.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: st. szer. Wojciech Król / CO MON

dodaj komentarz

komentarze

~Scooby
1648627020
Czy wojsko ma już usypane i zaminowane przeprawy brodowe z spodziewanych kierunków natarcia? Chyba tanie jest nawieść kamieni i komór betonowych na ładunki. Jak widać na Ukrainie natarcia nie prowadzi się z lasu, jeziora ( pływającymi BWP) tyko drogami krajowymi.
C0-8E-8A-A5

Snowboardzistka i pływacy na medal
Astronauta w Szkole Orląt
Polskie MiG-i dla Ukrainy?
Kolejne AW149 nadlatują
Pancerniacy jadą na misję
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Pilot z MasterChefa gotuje: karpatka i boeuf bourguignon
Wisła dopłynęła
Prezydenci Polski i Ukrainy spotkali się w Warszawie
W hołdzie poległym
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Bezpieczeństwo to sprawa fundamentalna
Piątka z czwartego wozu
Odpalili K9 Thunder
Dzień wart stu lat
Niebo pod osłoną
Szef NATO ze świąteczną wizytą u żołnierzy
Świąteczne spotkanie w PKW Turcja
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Cyberwiedza to ich wkład w obronność
Mundurowi z benefitami
Pakiet umów na dostawy dla polskiego wojska
Panczeniści na podium w Hamar
Gladiusy w Bursztynowej Dywizji
„Albatros” na elitarnych manewrach NATO
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Wojsko ma swojego satelitę!
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Prezydent Zełenski spotkał się z premierem Tuskiem
Kto zostanie Asem Sportu?
Historyczna „Wisła”
„Dzielny Ryś” pojawił się w Drawsku
Maksimum realizmu, zero taryfy ulgowej
Szukali zaginionych w skażonej strefie
PE wzywa do utworzenia wojskowego Schengen
Bokserzy walczyli o prymat w kraju
Przełomowy czas dla WZL-2
Paczka dla bohatera już w drodze!
Gala Boksu na Bemowie
MON przejmuje Hutę Częstochowa
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
Sandacz na granicy, czyli nowa odsłona ryby po grecku
Najdłuższa noc
The Taste of Military Service
Co wiemy o ukraińskim ataku na rosyjski okręt podwodny?
Polski Rosomak dalej w produkcji
Bałtycki sojusz z Orką w tle
Noc na „pasku”
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Wojskowo-policyjny patrol ratuje życie
Combat 56 u terytorialsów
Ile powołań do wojska w 2026 roku?
„Bezpieczny Bałtyk” czeka na podpis prezydenta
„Burza” nabiera kształtów
Gdy ucichnie artyleria
Grupa WB i Łukasiewicz łączą siły
Plan na WAM

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO