moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Czy polskie wojsko otrzyma francuskie mosty?

Francuska firma CNIM Systemes Industriels złożyła najkorzystniejszą ofertę w przetargu na dostawę dla polskiej armii nowych mostów pontonowych. Za 10 kompletów konstrukcji, która miałaby zastąpić wysłużone mosty PP-64 Wstęga, firma oczekuje niespełna 700 mln zł. Konkurencyjna oferta jest o ponad 250 mln droższa.

Kilka dni temu Agencja Uzbrojenia poinformowała, że w przetargu w sprawie zakupu dziesięciu kompletów mostów pontonowych, złożono dwie oferty handlowe. Pierwszą – o wartości 950 mln zł – złożyło konsorcjum składające się z firm: H. Cegielski-Poznań SA, CEFA SAS (z Francji) i PGZ SA. Drugi oferent, CNIM Systemes Industriels, zaproponował produkt za niecałe 700 mln zł. Oznacza to, że jeśli oferta Francuzów spełni pozostałe, stawiane przez naszą armię, wymogi formalnoprawno-techniczne, to najprawdopodobniej z nimi Agencja Uzbrojenia podpisze za kilka tygodni kontrakt w sprawie dostawy mostów.

Długie poszukiwania

Polska armia już w 2005 roku rozpoczęła prace analityczne zmierzające do pozyskania następców postsowieckich mostów PP-64 Wstęga, których wojsko używa od lat sześćdziesiątych. Nowa konstrukcja (Daglezja-P) miała zostać opracowana przez rodzimy przemysł w ramach pracy badawczo-rozwojowej. Dlatego w 2007 roku doszło do podpisania umowy z Wojskowym Instytutem Techniki Inżynieryjnej na opracowanie niezbędnej do tego dokumentacji taktyczno-technicznej.

Pięć lat później Narodowe Centrum Badań i Rozwoju ogłosiło konkurs na pracę badawczo-rozwojową, której celem było opracowanie prototypu Daglezji-P. Niestety, nie doszło do podpisania umowy wykonawczej i w 2014 roku zapadła decyzja, że mosty zostaną kupione w ramach otwartego przetargu. Ogłoszono go w 2018 roku. Do postę¬po¬wa¬nia zgłosiły się: CNIM Systemes Industriels, Griffin Group SA, Defence Sp.K. oraz kon¬sor¬cjum H. Cegielski-Poznań SA wraz z WB Electronics SA i CEFA SAS. Jednak we wrześniu 2019 roku przetarg został unieważniony, ponieważ ceny złożonych ofert przekraczały środki, jakie wojsko zarezerwowało na zakup nowych mostów pontonowych.

Kolejny przetarg został ogłoszony w styczniu 2020 roku i wszystko wskazuje na to, że tym razem uda się go zakończyć podpisaniem umowy, gdyż obie złożone oferty mieszczą się w limicie środków przeznaczonych na ten cel przez Agencję Uzbrojenia.

Konstrukcje, których potrzebuje wojsko, mają umożliwiać budowę jedno- lub dwujezdnego mostu pontonowego o długości powyżej 100 m. Jego nośność powinna wynosić co najmniej 64 t dla pojazdów gąsienicowych (MLC 70) i 88 t dla pojazdów kołowych (MLC 96), czyli np. zestawów niskopodwoziowych transportujących czołg.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: st. szer. Wojciech Król / CO MON

dodaj komentarz

komentarze

~Scooby
1648627020
Czy wojsko ma już usypane i zaminowane przeprawy brodowe z spodziewanych kierunków natarcia? Chyba tanie jest nawieść kamieni i komór betonowych na ładunki. Jak widać na Ukrainie natarcia nie prowadzi się z lasu, jeziora ( pływającymi BWP) tyko drogami krajowymi.
C0-8E-8A-A5

Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Ku wiecznej pamięci
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Nowe zasady dla kobiet w armii
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Torpeda w celu
„Road Runner” w Libanie
Kosmiczna wystawa
Mity i manipulacje
Prof. Ilnicki – lekarz żołnierskich dusz
Nieznana strona Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie
Straż pożarna z mocniejszym wsparciem armii
Pancerniacy na „Lamparcie ‘25”
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Pierwsze Rosomaki w Załuskach
Mundurowi z benefitami
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Rusza program „wGotowości”
Zasiać strach w szeregach wroga
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Czy to już wojna?
Starcie pancerniaków
Arteterapia dla weteranów
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Brytyjczycy na wschodniej straży
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Awanse generalskie na Święto Niepodległości
Plan na WAM
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Spadochroniarze do zadań… pod wodą
Awanse w dniu narodowego święta
Jesteśmy dziećmi wolności
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Im ciemniej, tym lepiej
Standardy NATO w Siedlcach
Pięściarska uczta w Suwałkach
Gdy ucichnie artyleria
Lojalny skrzydłowy bez pilota
Polski „Wiking” dla Danii
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Sportowcy na poligonie
Dolny Śląsk z własną grupą zbrojeniową
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Wellington „Zosia” znad Bremy
Sukces Polaka w biegu z marines
OPW budują świadomość obronną
Grecka walka z sabotażem
Święto wolnej Rzeczypospolitej
Kraków – centrum wojskowej medycyny
Abolicja dla ochotników
Kaman – domknięcie historii
Dzień wart stu lat
Marynarze podjęli wyzwanie
Renault FT-17 – pierwszy czołg odrodzonej Polski
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Szef MON-u z wizytą we Włoszech

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO