moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Następcy Wstęg poszukiwani

Do 11 lutego Inspektorat Uzbrojenia MON czeka na oferty firm, które chcą dostarczyć armii Daglezje-P, czyli nowe przeprawy pontonowe. Mają one zastąpić używane od prawie 55 lat systemy mostowe PP-64 Wstęga. Ministerstwo Obrony Narodowej planuje z dostawcą Daglezji-P zawrzeć wieloletnią umowę ramową. Ilu przepraw kontrakt będzie dotyczyć? Na razie nie ujawniono.

Wojsko Polskie chce w najbliższych latach wprowadzić nowy model mostów: Daglezje-P. Zgodnie z planami Ministerstwa Obrony Narodowej mają one zastąpić, wysłużone technicznie, systemy pontonowe PP-64 Wstęga.

Żołnierze używają Wstęg już od prawie 55 lat. Umożliwiają one zbudowanie nie tylko niedużych platform pontonowych, sterowanych przez żołnierzy z motorówek, ale przed wszystkim mostów o długości do 100 metrów i nośności do 80 ton. Armia korzysta z nich podczas ćwiczeń, np. „Anakondy” i „Dragona”, a także w sytuacjach kryzysowych, pomagając ludności cywilnej. W ubiegłym roku z zestawów PP-64 zbudowano m.in. w Warszawie przeprawę pontonową przez Wisłę, na której umieszczono zastępczy rurociąg odprowadzający ścieki do oczyszczalni Czajka.

Firmy zainteresowane dostarczeniem polskiej armii Daglezji-P mogą składać oferty do Inspektoratu Uzbrojenia MON do 11 lutego. Wojsko oczekuje, że nowy system będzie umożliwiał budowę mostu pontonowego (jedno- lub dwujezdnego) o długości powyżej 100 metrów i nośności co najmniej MLC 70 (64 ton) dla pojazdów gąsienicowych oraz MLC 96 (88 ton) dla pojazdów kołowych, czyli np. zestawów niskopodwoziowych przewożących czołgi.

MON planuje z dostawcą, który złoży najkorzystniejszą propozycję, zawrzeć wieloletnią umowę ramową. Resort na razie nie ujawnia, ilu przepraw będzie ona dotyczyła.

To nie pierwsza próba znalezienia następcy Wstęg. Pierwszy przetarg – ogłoszony w grudniu 2018 roku – został unieważniony we wrześniu 2019 roku, ponieważ złożone oferty (dotyczyły siedmiu kompletów mostów z opcją na trzy kolejne) przekraczały środki, jakie wojsko zarezerwowało na ich zakup. Do postępowania zgłosiły się wówczas: Constructions Industrielles de la Mediterranee, Griffin Group S.A. Defence Sp.K. oraz konsorcjum H.Cegielski-Poznań S.A. wraz z WB Electronics S.A. i CEFA SAS.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: 10 BKPanc

dodaj komentarz

komentarze


„Cichociemni – Pług”. Premiera dokumentu
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Podniebny sprawdzian
Brytyjczycy żegnają Malbork
W poszukiwaniu majora Serafina
Bohaterowie, których etos trwa
Wioślarze mistrzami świata, a pięcioboiści znów na podium
Rekompensaty na nowych zasadach
Jak postępuje modernizacja sił powietrznych?
Maratońskie święto w Warszawie
Polski „Wiking” dla Danii
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Medale na ściance i na torze regatowym
Rosja eskaluje napięcie w Europie Wschodniej
Europa ma być zdolna do obrony
Rozkaz: zatankować kompanię Abramsów
Rekordowy rocznik rozpoczął naukę na WAT
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Umowa na rakiety do F-35 jeszcze w tym roku
Medale pięcioboistów Wojska Polskiego
Grupa WB rozszerza ofertę Warmate’ów
W obronie gazoportu
Kluczowa inwestycja dla sojuszników
Speczespół wybierze „Orkę”
Unia chce zbudować „mur dronowy"
Pięciobojowe duety na medal
Żandarmeria skontroluje także cywilów
Cichociemni w oczach swoich następców
W Sejmie o konsultacjach z sojusznikami
Przedwczesny triumf
Norwegowie zaczynają szkolenia Ukraińców w Polsce
Jednym głosem w sprawie obronności
Nurkowie kontra dywersanci
Zawiszacy mają „Zjawę”
Krótka droga na Gotlandię
RAF nad Polską. Cel: patrolować i odstraszać
„Gaudeamus igitur” u wojskowych medyków
K2 bardziej polski i... bezpieczny dla załogi
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
Polskie wojsko na Gotlandii
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Szpej, czyli ma być skrojone na miarę
Orlik na Alfę
Taktyczne nowości (nie tylko) dla służb
Kircholm 1605
Od doświadczeń z wojny do pokolenia Z
Człowiek w pętli
Kolejne Legwany dla Wojska Polskiego
Polska nadal będzie finansować Stralinki dla Ukrainy
Nielekka budowa kompleksu dla 21 Lekkiego Batalionu Górskiego
Dwie agresje, dwie okupacje
Na tropie Bursztynowej Komnaty
Polsko-unijne rozmowy o „murze dronowym”
Cios w plecy
Pomoc dla rodziny w Wyrykach
Władze USA zapowiadają poważne zmiany w amerykańskiej armii
Koniec dzieciństwa
Soboty z wojskiem
Szósta generacja myśliwców coraz bliżej
Kawaleria pancerna spod znaku 11
WOT na froncie walki w cyberprzestrzeni
Szczeciński Korpus rośnie w siłę
Śmierć żołnierza Wojsk Obrony Terytorialnej
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Brytyjczycy na wschodniej straży
Su-22 odleciały. Teraz w Mirosławcu rządzą Bayraktary
„Road Runner” w Libanie
Święto w stolicy polskiego pentatlonu

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO