moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Następcy Wstęg poszukiwani

Do 11 lutego Inspektorat Uzbrojenia MON czeka na oferty firm, które chcą dostarczyć armii Daglezje-P, czyli nowe przeprawy pontonowe. Mają one zastąpić używane od prawie 55 lat systemy mostowe PP-64 Wstęga. Ministerstwo Obrony Narodowej planuje z dostawcą Daglezji-P zawrzeć wieloletnią umowę ramową. Ilu przepraw kontrakt będzie dotyczyć? Na razie nie ujawniono.

Wojsko Polskie chce w najbliższych latach wprowadzić nowy model mostów: Daglezje-P. Zgodnie z planami Ministerstwa Obrony Narodowej mają one zastąpić, wysłużone technicznie, systemy pontonowe PP-64 Wstęga.

Żołnierze używają Wstęg już od prawie 55 lat. Umożliwiają one zbudowanie nie tylko niedużych platform pontonowych, sterowanych przez żołnierzy z motorówek, ale przed wszystkim mostów o długości do 100 metrów i nośności do 80 ton. Armia korzysta z nich podczas ćwiczeń, np. „Anakondy” i „Dragona”, a także w sytuacjach kryzysowych, pomagając ludności cywilnej. W ubiegłym roku z zestawów PP-64 zbudowano m.in. w Warszawie przeprawę pontonową przez Wisłę, na której umieszczono zastępczy rurociąg odprowadzający ścieki do oczyszczalni Czajka.

Firmy zainteresowane dostarczeniem polskiej armii Daglezji-P mogą składać oferty do Inspektoratu Uzbrojenia MON do 11 lutego. Wojsko oczekuje, że nowy system będzie umożliwiał budowę mostu pontonowego (jedno- lub dwujezdnego) o długości powyżej 100 metrów i nośności co najmniej MLC 70 (64 ton) dla pojazdów gąsienicowych oraz MLC 96 (88 ton) dla pojazdów kołowych, czyli np. zestawów niskopodwoziowych przewożących czołgi.

MON planuje z dostawcą, który złoży najkorzystniejszą propozycję, zawrzeć wieloletnią umowę ramową. Resort na razie nie ujawnia, ilu przepraw będzie ona dotyczyła.

To nie pierwsza próba znalezienia następcy Wstęg. Pierwszy przetarg – ogłoszony w grudniu 2018 roku – został unieważniony we wrześniu 2019 roku, ponieważ złożone oferty (dotyczyły siedmiu kompletów mostów z opcją na trzy kolejne) przekraczały środki, jakie wojsko zarezerwowało na ich zakup. Do postępowania zgłosiły się wówczas: Constructions Industrielles de la Mediterranee, Griffin Group S.A. Defence Sp.K. oraz konsorcjum H.Cegielski-Poznań S.A. wraz z WB Electronics S.A. i CEFA SAS.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: 10 BKPanc

dodaj komentarz

komentarze


Nielekka budowa kompleksu dla 21 Lekkiego Batalionu Górskiego
Soboty z wojskiem
Rozwijanie śmigłowcowych zdolności
Para ratowników i pies w kopalni złota
Polska nadal będzie finansować Stralinki dla Ukrainy
Cichociemni w oczach swoich następców
RAF nad Polską. Cel: patrolować i odstraszać
Przedwczesny triumf
Pięciobojowe duety na medal
Rosja eskaluje napięcie w Europie Wschodniej
Maratońskie święto w Warszawie
Koniec dzieciństwa
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Natowska sieć rurociągów obejmie Polskę
Cios w plecy
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Żołnierz na urlopie i umowie zlecenie?
Rekompensaty na nowych zasadach
W poszukiwaniu majora Serafina
Speczespół wybierze „Orkę”
Od doświadczeń z wojny do pokolenia Z
WOT na froncie walki w cyberprzestrzeni
Umowa na rakiety do F-35 jeszcze w tym roku
Bohaterowie, których etos trwa
Na tropie Bursztynowej Komnaty
Unia chce zbudować „mur dronowy"
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Polsko-unijne rozmowy o „murze dronowym”
„Cichociemni – Pług”. Premiera dokumentu
Norwegowie zaczynają szkolenia Ukraińców w Polsce
Sk@rp do ochrony wybrzeża
Brytyjczycy na wschodniej straży
Taktyczne nowości (nie tylko) dla służb
Medale pięcioboistów Wojska Polskiego
„Gaudeamus igitur” u wojskowych medyków
Podniebny sprawdzian
Szpej, czyli ma być skrojone na miarę
Rekordowy rocznik rozpoczął naukę na WAT
15 lat pomocy i pamięci
Grupa WB rozszerza ofertę Warmate’ów
Jednym głosem w sprawie obronności
Śmierć żołnierza Wojsk Obrony Terytorialnej
Dawka wiedzy od kadry AWL-u, czyli jak reagować w kryzysie
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
K2 bardziej polski i... bezpieczny dla załogi
Rozkaz: zatankować kompanię Abramsów
Wojsko podzieli się Merkurym 2.0
Europa ma być zdolna do obrony
Polski „Wiking” dla Danii
Dwie agresje, dwie okupacje
W obronie gazoportu
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wioślarze mistrzami świata, a pięcioboiści znów na podium
Szósta generacja myśliwców coraz bliżej
Medale na ściance i na torze regatowym
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Człowiek w pętli
„Road Runner” w Libanie
Kircholm 1605
Brytyjczycy żegnają Malbork
Bądźcie zawsze gotowi!
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
Nurkowie kontra dywersanci
Władze USA zapowiadają poważne zmiany w amerykańskiej armii
Żandarmeria skontroluje także cywilów
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Jak skutecznie szkolić polskie wojsko?
Jak postępuje modernizacja sił powietrznych?
Zawiszacy mają „Zjawę”
Szczeciński Korpus rośnie w siłę
Polskie wojsko na Gotlandii
Kluczowa inwestycja dla sojuszników
Su-22 odleciały. Teraz w Mirosławcu rządzą Bayraktary
Pomoc dla rodziny w Wyrykach
Koniec pewnej epoki

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO