moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Następcy Wstęg poszukiwani

Do 11 lutego Inspektorat Uzbrojenia MON czeka na oferty firm, które chcą dostarczyć armii Daglezje-P, czyli nowe przeprawy pontonowe. Mają one zastąpić używane od prawie 55 lat systemy mostowe PP-64 Wstęga. Ministerstwo Obrony Narodowej planuje z dostawcą Daglezji-P zawrzeć wieloletnią umowę ramową. Ilu przepraw kontrakt będzie dotyczyć? Na razie nie ujawniono.

Wojsko Polskie chce w najbliższych latach wprowadzić nowy model mostów: Daglezje-P. Zgodnie z planami Ministerstwa Obrony Narodowej mają one zastąpić, wysłużone technicznie, systemy pontonowe PP-64 Wstęga.

Żołnierze używają Wstęg już od prawie 55 lat. Umożliwiają one zbudowanie nie tylko niedużych platform pontonowych, sterowanych przez żołnierzy z motorówek, ale przed wszystkim mostów o długości do 100 metrów i nośności do 80 ton. Armia korzysta z nich podczas ćwiczeń, np. „Anakondy” i „Dragona”, a także w sytuacjach kryzysowych, pomagając ludności cywilnej. W ubiegłym roku z zestawów PP-64 zbudowano m.in. w Warszawie przeprawę pontonową przez Wisłę, na której umieszczono zastępczy rurociąg odprowadzający ścieki do oczyszczalni Czajka.

Firmy zainteresowane dostarczeniem polskiej armii Daglezji-P mogą składać oferty do Inspektoratu Uzbrojenia MON do 11 lutego. Wojsko oczekuje, że nowy system będzie umożliwiał budowę mostu pontonowego (jedno- lub dwujezdnego) o długości powyżej 100 metrów i nośności co najmniej MLC 70 (64 ton) dla pojazdów gąsienicowych oraz MLC 96 (88 ton) dla pojazdów kołowych, czyli np. zestawów niskopodwoziowych przewożących czołgi.

MON planuje z dostawcą, który złoży najkorzystniejszą propozycję, zawrzeć wieloletnią umowę ramową. Resort na razie nie ujawnia, ilu przepraw będzie ona dotyczyła.

To nie pierwsza próba znalezienia następcy Wstęg. Pierwszy przetarg – ogłoszony w grudniu 2018 roku – został unieważniony we wrześniu 2019 roku, ponieważ złożone oferty (dotyczyły siedmiu kompletów mostów z opcją na trzy kolejne) przekraczały środki, jakie wojsko zarezerwowało na ich zakup. Do postępowania zgłosiły się wówczas: Constructions Industrielles de la Mediterranee, Griffin Group S.A. Defence Sp.K. oraz konsorcjum H.Cegielski-Poznań S.A. wraz z WB Electronics S.A. i CEFA SAS.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: 10 BKPanc

dodaj komentarz

komentarze


Jak skutecznie szkolić polskie wojsko?
Medycyna na trudne czasy
Żołnierz na urlopie i umowie zlecenie?
Dawka wiedzy od kadry AWL-u, czyli jak reagować w kryzysie
Europa ma być zdolna do obrony
Polski „Wiking” dla Danii
Medale pięcioboistów Wojska Polskiego
Władze USA zapowiadają poważne zmiany w amerykańskiej armii
W crossie w Lublińcu powtórka sprzed roku
W poszukiwaniu majora Serafina
Strategiczna inwestycja w Bumarze-Łabędy
Terytorialsi dłużej będą wspierać Straż Graniczną
Natowska sieć rurociągów obejmie Polskę
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Od doświadczeń z wojny do pokolenia Z
Abolicja dla ochotników
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Speczespół wybierze „Orkę”
Polsko-unijne rozmowy o „murze dronowym”
K2 bardziej polski i... bezpieczny dla załogi
Żandarmeria skontroluje także cywilów
Nowe horyzonty medyków
Owad z drukarki
Jednym głosem w sprawie obronności
Sk@rp do ochrony wybrzeża
Wkrótce rusza pilotaż powszechnych szkoleń obronnych
Koniec pewnej epoki
15 lat pomocy i pamięci
Brytyjczycy na wschodniej straży
Rozwijanie śmigłowcowych zdolności
Maratońskie święto w Warszawie
Pływali jak morscy komandosi
Cios w plecy
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Przedwczesny triumf
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Rozkaz: zatankować kompanię Abramsów
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Trwa dobra passa reprezentantów Wojska Polskiego
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wioślarze mistrzami świata, a pięcioboiści znów na podium
Baltexpo ‘25 wystartowały
„Road Runner” w Libanie
Bądźcie zawsze gotowi!
RAF nad Polską. Cel: patrolować i odstraszać
Norwegowie zaczynają szkolenia Ukraińców w Polsce
Logistycy świętują
Kircholm 1605
Bataliony Chłopskie – bojowe szeregi polskiej wsi
Rekompensaty na nowych zasadach
Para ratowników i pies w kopalni złota
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Medale na ściance i na torze regatowym
Historia jest po to, by z niej czerpać
Koniec dzieciństwa
AWL zainaugurowała rok akademicki 2025/26
Komandosi szkolą cywilnych medyków
Na Baltexpo o bezpiecznym morzu
Unia chce zbudować „mur dronowy"
Apache i Chinook a sprawa polska
Ustawa schronowa – nowe obowiązki dla deweloperów
W obronie gazoportu
Świadczenia mieszkaniowe w górę
Umowa na rakiety do F-35 jeszcze w tym roku
Wojsko podzieli się Merkurym 2.0

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO