moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Następcy Wstęg poszukiwani

Do 11 lutego Inspektorat Uzbrojenia MON czeka na oferty firm, które chcą dostarczyć armii Daglezje-P, czyli nowe przeprawy pontonowe. Mają one zastąpić używane od prawie 55 lat systemy mostowe PP-64 Wstęga. Ministerstwo Obrony Narodowej planuje z dostawcą Daglezji-P zawrzeć wieloletnią umowę ramową. Ilu przepraw kontrakt będzie dotyczyć? Na razie nie ujawniono.

Wojsko Polskie chce w najbliższych latach wprowadzić nowy model mostów: Daglezje-P. Zgodnie z planami Ministerstwa Obrony Narodowej mają one zastąpić, wysłużone technicznie, systemy pontonowe PP-64 Wstęga.

Żołnierze używają Wstęg już od prawie 55 lat. Umożliwiają one zbudowanie nie tylko niedużych platform pontonowych, sterowanych przez żołnierzy z motorówek, ale przed wszystkim mostów o długości do 100 metrów i nośności do 80 ton. Armia korzysta z nich podczas ćwiczeń, np. „Anakondy” i „Dragona”, a także w sytuacjach kryzysowych, pomagając ludności cywilnej. W ubiegłym roku z zestawów PP-64 zbudowano m.in. w Warszawie przeprawę pontonową przez Wisłę, na której umieszczono zastępczy rurociąg odprowadzający ścieki do oczyszczalni Czajka.

Firmy zainteresowane dostarczeniem polskiej armii Daglezji-P mogą składać oferty do Inspektoratu Uzbrojenia MON do 11 lutego. Wojsko oczekuje, że nowy system będzie umożliwiał budowę mostu pontonowego (jedno- lub dwujezdnego) o długości powyżej 100 metrów i nośności co najmniej MLC 70 (64 ton) dla pojazdów gąsienicowych oraz MLC 96 (88 ton) dla pojazdów kołowych, czyli np. zestawów niskopodwoziowych przewożących czołgi.

MON planuje z dostawcą, który złoży najkorzystniejszą propozycję, zawrzeć wieloletnią umowę ramową. Resort na razie nie ujawnia, ilu przepraw będzie ona dotyczyła.

To nie pierwsza próba znalezienia następcy Wstęg. Pierwszy przetarg – ogłoszony w grudniu 2018 roku – został unieważniony we wrześniu 2019 roku, ponieważ złożone oferty (dotyczyły siedmiu kompletów mostów z opcją na trzy kolejne) przekraczały środki, jakie wojsko zarezerwowało na ich zakup. Do postępowania zgłosiły się wówczas: Constructions Industrielles de la Mediterranee, Griffin Group S.A. Defence Sp.K. oraz konsorcjum H.Cegielski-Poznań S.A. wraz z WB Electronics S.A. i CEFA SAS.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: 10 BKPanc

dodaj komentarz

komentarze


Rakiety dla Jastrzębi
 
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
WIM: nowoczesna klinika ginekologii otwarta
Potężny atak rakietowy na Ukrainę
Optyka dla żołnierzy
25 lat w NATO – serwis specjalny
Prawda o zbrodni katyńskiej
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
NATO zwiększy pomoc dla Ukrainy
Tusk i Szmyhal: Mamy wspólne wartości
Koreańska firma planuje inwestycje w Polsce
Szarża „Dragona”
Barwy walki
Sandhurst: końcowe odliczanie
SOR w Legionowie
Marcin Gortat z wizytą u sojuszników
Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?
Kosiniak-Kamysz o zakupach koreańskiego uzbrojenia
Puchar księżniczki Zofii dla żeglarza CWZS-u
Przełajowcy z Czarnej Dywizji najlepsi w crossie
Ramię w ramię z aliantami
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
W Rumunii powstanie największa europejska baza NATO
Strażacy ruszają do akcji
Wojna w świętym mieście, część druga
Strategiczna rywalizacja. Związek Sowiecki/ Rosja a NATO
Przygotowania czas zacząć
NATO on Northern Track
Wojna w Ukrainie oczami medyków
Szpej na miarę potrzeb
Bezpieczeństwo ważniejsze dla młodych niż rozrywka
Polak kandydatem na stanowisko szefa Komitetu Wojskowego UE
Mundury w linii... produkcyjnej
Aleksandra Mirosław – znów była najszybsza!
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Żołnierze-sportowcy CWZS-u z medalami w trzech broniach
Na straży wschodniej flanki NATO
Cyberprzestrzeń na pierwszej linii
Gen. Kukuła: Trwa przegląd procedur bezpieczeństwa dotyczących szkolenia
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Święto stołecznego garnizonu
Głos z katyńskich mogił
Sprawa katyńska à la española
Front przy biurku
Zachować właściwą kolejność działań
Charge of Dragon
Kadisz za bohaterów
Ocalały z transportu do Katynia
Odstraszanie i obrona
NATO na północnym szlaku
Zbrodnia made in ZSRS
Wieczna pamięć ofiarom zbrodni katyńskiej!
Kolejne FlyEle dla wojska
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Rozpoznać, strzelić, zniknąć
V Korpus z nowym dowódcą
Wojna w świętym mieście, epilog
Zmiany w dodatkach stażowych
W Brukseli o wsparciu dla Ukrainy

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO