moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Wojskowy Sokół poleci w góry

Wojskowi lotnicy i W-3 Sokół rozpoczynają dziś dyżur w Zakopanem. Będą wspierać ratowników Tatrzańskiego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego w czasie, gdy ich śmigłowiec przechodzi coroczny przegląd techniczny. – Latając w Tatrach, ćwiczymy swoje umiejętności, a jednocześnie pomagamy innym – mówi mjr pil. Mariusz Pasich z 3 Skrzydła Lotnictwa Transportowego.

Wojskowi lotnicy będą wspierać w pracy ratowników TOPR-u od połowy listopada do końca roku. W Tatry poleciała już pierwsza załoga i śmigłowiec W-3 Sokół. Żołnierze przejęli obowiązki od Policji, która pomagała Tatrzańskiemu Ochotniczemu Pogotowiu Ratunkowemu od października. Zgodnie z podpisanymi porozumieniami służby mundurowe wspierają górskich ratowników, gdy ich śmigłowiec przechodzi coroczny przegląd techniczny.

– W Tatrach pełni dyżur jedna załoga, czyli dwóch pilotów i technik pokładowy, oraz śmigłowiec W-3 Sokół. Do wykonania tego zadania swoich ludzi i sprzęt delegują różne jednostki 3 Skrzydła Lotnictwa Transportowego – mówi mjr pil. Mariusz Pasich, szef Sekcji Ratownictwa Lotniczego z Dowództwa 3 SLTr w Powidzu. Przyznaje także, że choć lotnicy mogą się zmieniać, to w Tatrach będą dyżurować głównie żołnierze z 33 Bazy Lotnictwa Transportowego.

Do dyżuru w Tatrach wojskowi lotnicy przygotowywali się pod koniec października. Wtedy też w Zakopanem odbyło się tygodniowe zgrupowanie zgrywające. Żołnierze z ratownikami TOPR-u na pokładzie ćwiczyli loty w górach. – Trenowaliśmy współpracę w załodze kilkuosobowej. Większość naszych lotników ma doświadczenie we współpracy z ratownikami TOPR-u w lotach w wysokich górach, ale to trudne zadania, więc należy utrwalać te umiejętności – mówi szef Sekcji Ratownictwa Lotniczego Dowództwa 3 SLTRr. Wyjaśnia też, że w czasie lotów treningowych załoga przećwiczyła starty i lądowania na różnych lądowiskach TOPR-u, np. Bula pod Rysami, pod Mnichem, przy Morskim Oku, w Dolinie Pięciu Stawów czy na Kasprowym Wierchu. – W lotach w Tatrach kluczowa jest precyzja, dlatego ważne jest, by nasi piloci dobrze rozumieli się z ratownikami TOPR-u, którzy odpowiadają m.in. za naprowadzanie śmigłowca w czasie akcji ratunkowych – mówi mjr Pasich.

Jak będzie wyglądać służba wojskowych lotników w Zakopanem? Żołnierze będą stacjonować na terenie Wojskowego Ośrodka Szkoleniowo-Kondycyjnego „Gronik” i w gotowości pozostaną każdego dnia, od świtu do zachodu słońca. Codziennie rano uruchomią śmigłowiec do tzw. próby przedlotowej, sprawdzą silniki, agregaty oraz inne systemy maszyny, wykonają także zawis, by sprawdzić, czy zamontowana na pokładzie wyciągarka działa poprawnie. Maszynę poderwą, gdy w Tatrach dojdzie do wypadku i będzie potrzebna szybka interwencja ratowników TOPR-u. Wówczas na wystartowanie żołnierze będą mieli kilka minut, oczywiście im szybciej, tym lepiej.

W trakcie akcji ratunkowych na pokładzie wojskowego Sokoła zawsze leci dwóch pilotów, technik pokładowy oraz ratownicy TOPR-u. Jeden z nich pomaga naprowadzić śmigłowiec w czasie zadania tak, by pozostali mogli jak najszybciej i najbezpieczniej dotrzeć do poszkodowanych.

W ubiegłym roku, podczas podobnego dyżuru, żołnierze pomagali TOPR-owcom wielokrotnie. Sokół leciał np. do turystów, którzy z powodu ciężkich warunków panujących na szlaku nie mogli kontynuować wędrówki. Dzięki wojskowym ratownicy dotarli też np. do jednego z taterników, który niedaleko wierzchołka Rysów stracił rak i z trudem utrzymywał się w skale jedynie za pomocą czekana. Pomogli też turystce, która poważnie zraniła się w nogę i gdyby nie natychmiastowa ewakuacja ze szlaku, mogłaby się wykrwawić.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: Norbert Kalisiński

dodaj komentarz

komentarze


Wellington „Zosia” znad Bremy
Czy to już wojna?
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Kosmiczna wystawa
Święto wolnej Rzeczypospolitej
Polski „Wiking” dla Danii
Mity i manipulacje
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Abolicja dla ochotników
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Standardy NATO w Siedlcach
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Dolny Śląsk z własną grupą zbrojeniową
Pierwsze Rosomaki w Załuskach
Im ciemniej, tym lepiej
Gdy ucichnie artyleria
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Nieznana strona Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Zasiać strach w szeregach wroga
Spadochroniarze do zadań… pod wodą
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Arteterapia dla weteranów
Brytyjczycy na wschodniej straży
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Grecka walka z sabotażem
Sukces Polaka w biegu z marines
Starcie pancerniaków
Jesteśmy dziećmi wolności
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Pierwsze Czarne Pantery w komplecie
Pięściarska uczta w Suwałkach
Marynarze podjęli wyzwanie
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Kaman – domknięcie historii
Torpeda w celu
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Plan na WAM
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Pancerniacy na „Lamparcie ‘25”
Nowe zasady dla kobiet w armii
Awanse w dniu narodowego święta
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Renault FT-17 – pierwszy czołg odrodzonej Polski
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Kraków – centrum wojskowej medycyny
Awanse generalskie na Święto Niepodległości
Ułani szturmowali okopy
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
OPW budują świadomość obronną
Lojalny skrzydłowy bez pilota
Jak zwiększyć bezpieczeństwo mieszkańców polskich miast?
Sportowcy na poligonie
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Straż pożarna z mocniejszym wsparciem armii
„Road Runner” w Libanie
Ku wiecznej pamięci
Mundurowi z benefitami
Dzień wart stu lat

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO