moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Wojskowy Sokół poleci w góry

Wojskowi lotnicy i W-3 Sokół rozpoczynają dziś dyżur w Zakopanem. Będą wspierać ratowników Tatrzańskiego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego w czasie, gdy ich śmigłowiec przechodzi coroczny przegląd techniczny. – Latając w Tatrach, ćwiczymy swoje umiejętności, a jednocześnie pomagamy innym – mówi mjr pil. Mariusz Pasich z 3 Skrzydła Lotnictwa Transportowego.

Wojskowi lotnicy będą wspierać w pracy ratowników TOPR-u od połowy listopada do końca roku. W Tatry poleciała już pierwsza załoga i śmigłowiec W-3 Sokół. Żołnierze przejęli obowiązki od Policji, która pomagała Tatrzańskiemu Ochotniczemu Pogotowiu Ratunkowemu od października. Zgodnie z podpisanymi porozumieniami służby mundurowe wspierają górskich ratowników, gdy ich śmigłowiec przechodzi coroczny przegląd techniczny.

– W Tatrach pełni dyżur jedna załoga, czyli dwóch pilotów i technik pokładowy, oraz śmigłowiec W-3 Sokół. Do wykonania tego zadania swoich ludzi i sprzęt delegują różne jednostki 3 Skrzydła Lotnictwa Transportowego – mówi mjr pil. Mariusz Pasich, szef Sekcji Ratownictwa Lotniczego z Dowództwa 3 SLTr w Powidzu. Przyznaje także, że choć lotnicy mogą się zmieniać, to w Tatrach będą dyżurować głównie żołnierze z 33 Bazy Lotnictwa Transportowego.

Do dyżuru w Tatrach wojskowi lotnicy przygotowywali się pod koniec października. Wtedy też w Zakopanem odbyło się tygodniowe zgrupowanie zgrywające. Żołnierze z ratownikami TOPR-u na pokładzie ćwiczyli loty w górach. – Trenowaliśmy współpracę w załodze kilkuosobowej. Większość naszych lotników ma doświadczenie we współpracy z ratownikami TOPR-u w lotach w wysokich górach, ale to trudne zadania, więc należy utrwalać te umiejętności – mówi szef Sekcji Ratownictwa Lotniczego Dowództwa 3 SLTRr. Wyjaśnia też, że w czasie lotów treningowych załoga przećwiczyła starty i lądowania na różnych lądowiskach TOPR-u, np. Bula pod Rysami, pod Mnichem, przy Morskim Oku, w Dolinie Pięciu Stawów czy na Kasprowym Wierchu. – W lotach w Tatrach kluczowa jest precyzja, dlatego ważne jest, by nasi piloci dobrze rozumieli się z ratownikami TOPR-u, którzy odpowiadają m.in. za naprowadzanie śmigłowca w czasie akcji ratunkowych – mówi mjr Pasich.

Jak będzie wyglądać służba wojskowych lotników w Zakopanem? Żołnierze będą stacjonować na terenie Wojskowego Ośrodka Szkoleniowo-Kondycyjnego „Gronik” i w gotowości pozostaną każdego dnia, od świtu do zachodu słońca. Codziennie rano uruchomią śmigłowiec do tzw. próby przedlotowej, sprawdzą silniki, agregaty oraz inne systemy maszyny, wykonają także zawis, by sprawdzić, czy zamontowana na pokładzie wyciągarka działa poprawnie. Maszynę poderwą, gdy w Tatrach dojdzie do wypadku i będzie potrzebna szybka interwencja ratowników TOPR-u. Wówczas na wystartowanie żołnierze będą mieli kilka minut, oczywiście im szybciej, tym lepiej.

W trakcie akcji ratunkowych na pokładzie wojskowego Sokoła zawsze leci dwóch pilotów, technik pokładowy oraz ratownicy TOPR-u. Jeden z nich pomaga naprowadzić śmigłowiec w czasie zadania tak, by pozostali mogli jak najszybciej i najbezpieczniej dotrzeć do poszkodowanych.

W ubiegłym roku, podczas podobnego dyżuru, żołnierze pomagali TOPR-owcom wielokrotnie. Sokół leciał np. do turystów, którzy z powodu ciężkich warunków panujących na szlaku nie mogli kontynuować wędrówki. Dzięki wojskowym ratownicy dotarli też np. do jednego z taterników, który niedaleko wierzchołka Rysów stracił rak i z trudem utrzymywał się w skale jedynie za pomocą czekana. Pomogli też turystce, która poważnie zraniła się w nogę i gdyby nie natychmiastowa ewakuacja ze szlaku, mogłaby się wykrwawić.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: Norbert Kalisiński

dodaj komentarz

komentarze


Mistrzyni olimpijska najszybsza na Bali
 
„Wojskowe” przepisy budowlane do zmiany
Szabla hubalczyków
Zarzuty w sprawie ujawnienia fragmentów planu „Warta”
Baltic Sea Under Control
Zjednoczeni pod Biało-Czerwoną
Wywieś flagę państwową! Cześć Biało-Czerwonej!
Promujemy polski sprzęt wojskowy
Historyczne zwycięstwo Ukraińców w potyczce morsko-powietrznej
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Polska zwiększa produkcję amunicji 155 mm
Trzy wymiary „Tarczy Wschód”
Siły zbrojne 2039: nowa armia na nowe czasy
Nowa siła uderzeniowa
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Rex Bolizlavus
Poznać rakietowego Homara
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Więcej na mieszkanie za granicą
Jeszcze więcej OPW w roku 2025
Feniks zakończony. Pomoc trwa
Rodzina na wagę złota
Prezydent wręczył awanse generalskie
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Więcej polskiego trotylu dla USA
Walka pod napięciem
Pierwsza misja Gripenów
Gdy sekundy decydują o życiu
Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
„Pułaski” na Atlantyku
Polska 1 Dywizja Pancerna zajęła Wilhelmshaven
Polska i Norwegia zacieśniają stosunki
Musimy być gotowi na najtrudniejsze scenariusze
Tuzin rekordów Wojska Polskiego w pływaniu
PKW Łotwa – sojusznicze zaangażowanie
Podniebny Pegaz
Konstytucja – fundament dla pokoleń
Medale Pucharu Świata zdobyte przez żołnierzy na ringu
Wiedza na trudne czasy
Pod żaglami – niepokonani z AMW
Więcej amunicji do Rosomaków
Na pomoc po katastrofie
Ile kosztują Starlinki dla Ukrainy
USA wycofają się z działań na rzecz pokoju w Ukrainie?
Zmiany w organizacji bazy logistycznej w Jasionce
Sport kształtuje mentalność
Podhalańczycy upamiętnili kolegów poległych w Afganistanie
Kontrakty dla firm produkujących na rzecz obronności
Medycyna na morzu
Polskie F-16 w służbie NATO
Su-22, czyli cztery dekady w siłach powietrznych
Tarcza Wschód. Porozumienia z Lasami i KOWR-em
Składy wysokiego ryzyka
Wyścig zbrojeń wystartował
Pracowity dyżur Typhoonów
Szef MSZ do Rosji: Nigdy więcej nie będziecie tu rządzić
Kierunki rozwoju polskiego przemysłu obronnego
Henry Szymanski na tropie prawdy
Polska kupi najnowsze rakiety AMRAAM
Piękny przykład patriotyzmu
Spartakiadowe zmagania w Łasku
Początek „Burzy”
Polskie Siły Zbrojne – wciąż nieopowiedziana historia
Filary bezpieczeństwa
Podniebne wsparcie sojuszników

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO