moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Modernizacja Sokołów

Sokoły zostaną wyposażone m.in. w cyfrową awionikę, system ostrzegania o przeszkodach terenowych (TAWS), nowoczesny system łączności, system monitorowania i diagnostyki śmigłowca (HUMS) czy nowe łopaty wirnika głównego. W zakładach WSK PZL-Świdnik został podpisany kontrakt na modernizację czterech śmigłowców W-3 Sokół. Umowa jest warta niemal 100 mln zł.

W Wytwórni Sprzętu Komunikacyjnego PZL-Świdnik szef Inspektoratu Uzbrojenia MON gen. bryg. dr Dariusz Pluta oraz Beata Stelmach, prezes świdnickiej spółki, będącej częścią włoskiego koncernu Leonardo, podpisali umowę na modernizację czterech śmigłowców W-3 Sokół do standardu W-3A SAR/FEDEC. Zawarty 16 września kontrakt jest wart prawie 100 mln zł. W uroczystości wzięli udział m.in. sekretarz stanu w MON Marek Łapiński, prezes Leonardo Helicopters Gian Piero Cutillo oraz wiceprezesi Leonardo Helicopters: Alessandro Baricci i Stefano Villanti.

Co oznaczają nazwy SAR/FADEC? W ogromnym skrócie SAR to śmigłowiec poszukiwawczo-ratowniczy, natomiast dodatek FADEC sygnalizuje, że maszyna została wyposażona w elektroniczny system sterowania układem paliwowym silników. Sokoły czeka więc bardzo głęboka modernizacja, bo obejmie wymianę wszystkich kluczowych systemów elektronicznych. Maszyny otrzymają nie tylko cyfrową awionikę, ale również system ostrzegania o przeszkodach terenowych (TAWS), nowy system łączności, system monitorowania i diagnostyki śmigłowca (HUMS), cyfrowego autopilota, a także nowe łopaty wirnika głównego.

– Przewidziane umową terminy dostaw zostały określone do końca 2022 roku – mówi kpt. Krzysztof Płatek, rzecznik prasowy Inspektoratu Uzbrojenia MON.

Modernizacja do standardu SAR/FADEC to nie koniec planów Ministerstwa Obrony Narodowej względem śmigłowców Sokół. W ubiegłym roku Inspektorat Uzbrojenia MON przeprowadził dialog techniczny z producentami zainteresowanymi unowocześnieniem tych maszyn do wersji W-3WA WPW (Wsparcia Pola Walki). Nieoficjalnie wiadomo, że chodzi o kilkanaście maszyn. Na razie nie wiadomo, kiedy może zostać ogłoszony przetarg w tej sprawie.

Obecnie polska armia ma na wyposażeniu 38 śmigłowców z rodziny W-3 Sokół. Część z nich przeszła już modernizację – siedem maszyn do standardu W-3PL Głuszec, a osiem do standardu W-3WA/WARM Anakonda (ratownictwo morskie).
Cztery Sokoły zmodernizowane do standardu W-3WA SAR/FADEC trafią na wyposażenie 3 Grupy Poszukiwawczo-Ratowniczej z Krakowa.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Piotr Łysakowski, MON

dodaj komentarz

komentarze

~Georealista
1568780700
Podstawa to remotoryzacja Sokoła. Np. w silniki Motor Sicz razem z przekładnią. Moc większa o 50% - więc zniknie chroniczny strukturalny niedomiar mocy. Dopiero wtedy Sokół uzyska rezerwę masy na modernizację, no i uzyska skokową poprawę osiągów. Bez remotoryzacji to wszelkie modernizacje mają charakter kosmetyczny. Masa użyteczna wzrosłaby jak dla wyższego segmentu śmigłowców, pułap umożliwiałby loty poza pułapem MANPADS - co jest istotne w razie groźby wojny hybrydowej i sabotażu na zapleczu.
62-36-92-3D

Im ciemniej, tym lepiej
Plan na WAM
Sukces Polaka w biegu z marines
Ułani szturmowali okopy
Ku wiecznej pamięci
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Straż pożarna z mocniejszym wsparciem armii
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Brytyjczycy na wschodniej straży
Renault FT-17 – pierwszy czołg odrodzonej Polski
Kosmiczna wystawa
„Road Runner” w Libanie
Mundurowi z benefitami
Spadochroniarze do zadań… pod wodą
Jesteśmy dziećmi wolności
Standardy NATO w Siedlcach
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
OPW budują świadomość obronną
Pancerniacy na „Lamparcie ‘25”
Gdy ucichnie artyleria
Kraków – centrum wojskowej medycyny
Kaman – domknięcie historii
Torpeda w celu
Zasiać strach w szeregach wroga
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Awanse generalskie na Święto Niepodległości
Święto wolnej Rzeczypospolitej
Jak zwiększyć bezpieczeństwo mieszkańców polskich miast?
Awanse w dniu narodowego święta
Arteterapia dla weteranów
Lojalny skrzydłowy bez pilota
Pięściarska uczta w Suwałkach
Były szef MON-u bez poświadczenia bezpieczeństwa
Starcie pancerniaków
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Marynarze podjęli wyzwanie
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Sportowcy na poligonie
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Nieznana strona Grobu Nieznanego Żołnierza w Warszawie
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Abolicja dla ochotników
Mity i manipulacje
Pierwsze Czarne Pantery w komplecie
Polski „Wiking” dla Danii
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Wellington „Zosia” znad Bremy
Dolny Śląsk z własną grupą zbrojeniową
Czy to już wojna?
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Nowe zasady dla kobiet w armii
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Grecka walka z sabotażem
Pierwsze Rosomaki w Załuskach
Dzień wart stu lat
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO