moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Modernizacja Sokołów

Sokoły zostaną wyposażone m.in. w cyfrową awionikę, system ostrzegania o przeszkodach terenowych (TAWS), nowoczesny system łączności, system monitorowania i diagnostyki śmigłowca (HUMS) czy nowe łopaty wirnika głównego. W zakładach WSK PZL-Świdnik został podpisany kontrakt na modernizację czterech śmigłowców W-3 Sokół. Umowa jest warta niemal 100 mln zł.

W Wytwórni Sprzętu Komunikacyjnego PZL-Świdnik szef Inspektoratu Uzbrojenia MON gen. bryg. dr Dariusz Pluta oraz Beata Stelmach, prezes świdnickiej spółki, będącej częścią włoskiego koncernu Leonardo, podpisali umowę na modernizację czterech śmigłowców W-3 Sokół do standardu W-3A SAR/FEDEC. Zawarty 16 września kontrakt jest wart prawie 100 mln zł. W uroczystości wzięli udział m.in. sekretarz stanu w MON Marek Łapiński, prezes Leonardo Helicopters Gian Piero Cutillo oraz wiceprezesi Leonardo Helicopters: Alessandro Baricci i Stefano Villanti.

Co oznaczają nazwy SAR/FADEC? W ogromnym skrócie SAR to śmigłowiec poszukiwawczo-ratowniczy, natomiast dodatek FADEC sygnalizuje, że maszyna została wyposażona w elektroniczny system sterowania układem paliwowym silników. Sokoły czeka więc bardzo głęboka modernizacja, bo obejmie wymianę wszystkich kluczowych systemów elektronicznych. Maszyny otrzymają nie tylko cyfrową awionikę, ale również system ostrzegania o przeszkodach terenowych (TAWS), nowy system łączności, system monitorowania i diagnostyki śmigłowca (HUMS), cyfrowego autopilota, a także nowe łopaty wirnika głównego.

– Przewidziane umową terminy dostaw zostały określone do końca 2022 roku – mówi kpt. Krzysztof Płatek, rzecznik prasowy Inspektoratu Uzbrojenia MON.

Modernizacja do standardu SAR/FADEC to nie koniec planów Ministerstwa Obrony Narodowej względem śmigłowców Sokół. W ubiegłym roku Inspektorat Uzbrojenia MON przeprowadził dialog techniczny z producentami zainteresowanymi unowocześnieniem tych maszyn do wersji W-3WA WPW (Wsparcia Pola Walki). Nieoficjalnie wiadomo, że chodzi o kilkanaście maszyn. Na razie nie wiadomo, kiedy może zostać ogłoszony przetarg w tej sprawie.

Obecnie polska armia ma na wyposażeniu 38 śmigłowców z rodziny W-3 Sokół. Część z nich przeszła już modernizację – siedem maszyn do standardu W-3PL Głuszec, a osiem do standardu W-3WA/WARM Anakonda (ratownictwo morskie).
Cztery Sokoły zmodernizowane do standardu W-3WA SAR/FADEC trafią na wyposażenie 3 Grupy Poszukiwawczo-Ratowniczej z Krakowa.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Piotr Łysakowski, MON

dodaj komentarz

komentarze

~Georealista
1568780700
Podstawa to remotoryzacja Sokoła. Np. w silniki Motor Sicz razem z przekładnią. Moc większa o 50% - więc zniknie chroniczny strukturalny niedomiar mocy. Dopiero wtedy Sokół uzyska rezerwę masy na modernizację, no i uzyska skokową poprawę osiągów. Bez remotoryzacji to wszelkie modernizacje mają charakter kosmetyczny. Masa użyteczna wzrosłaby jak dla wyższego segmentu śmigłowców, pułap umożliwiałby loty poza pułapem MANPADS - co jest istotne w razie groźby wojny hybrydowej i sabotażu na zapleczu.
62-36-92-3D

PKO Bank Polski z ofertą specjalną dla służb mundurowych
Nowe zasady dla kobiet w armii
W krainie Świętego Mikołaja
Skytrucki dla Niemiec
Szeremeta niepokonana na ringu w Budapeszcie
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
Czwarta dostawa Abramsów
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Zmierzyli się z własnymi słabościami
Zwalczyć strach, rozwiać mity
Pancerniacy jadą na misję
The Darker, the Better
AW149 made in Poland
Nietypowy awans u terytorialsów. Pierwszy taki w kraju
Najdłuższa noc
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Gdy ucichnie artyleria
Gotowi na zagrożenia cyfrowe
Plan na WAM
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Zwrot na Bałtyk
Celne oko, spokój i wytrzymałość – znamy najlepszych strzelców wyborowych wśród terytorialsów
Więcej Herculesów dla Abramsów
107 lat polskiej Marynarki Wojennej
Dzień wart stu lat
Mundurowi z benefitami
Niebo pod osłoną
Polski „Wiking” dla Danii
Kapral Bartnik mistrzem świata
AW149 – moc kawalerii powietrznej!
wGotowości do reakcji
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Nowe Kraby w Sulechowie
Żołnierze z „armii mistrzów” czekają na głosy
Buzdygan dowódcy Żelaznej Dywizji wraca do gry
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Sukces bezzałogowego skrzydłowego
Wojsko na Horyzoncie
Po co wojsku satelity?
Pociski rakietowe dla Husarzy
Wojsko ma swojego satelitę!
Noc Dnia Podchorążego
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Polscy marynarze na misjach
Razem na ratunek
Ograniczenia lotów na wschodzie Polski
Rządy Polski i Niemiec wyznaczają kierunki współpracy
Militarne Schengen
Komplet medali wojskowych na ringu
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
NATO ćwiczy wśród fińskich wysp
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Polska i Francja na rzecz bezpieczeństwa Europy
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Marynarze podjęli wyzwanie
Wojskowy bus do szczęścia
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO