moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Modernizacja Sokołów

Sokoły zostaną wyposażone m.in. w cyfrową awionikę, system ostrzegania o przeszkodach terenowych (TAWS), nowoczesny system łączności, system monitorowania i diagnostyki śmigłowca (HUMS) czy nowe łopaty wirnika głównego. W zakładach WSK PZL-Świdnik został podpisany kontrakt na modernizację czterech śmigłowców W-3 Sokół. Umowa jest warta niemal 100 mln zł.

W Wytwórni Sprzętu Komunikacyjnego PZL-Świdnik szef Inspektoratu Uzbrojenia MON gen. bryg. dr Dariusz Pluta oraz Beata Stelmach, prezes świdnickiej spółki, będącej częścią włoskiego koncernu Leonardo, podpisali umowę na modernizację czterech śmigłowców W-3 Sokół do standardu W-3A SAR/FEDEC. Zawarty 16 września kontrakt jest wart prawie 100 mln zł. W uroczystości wzięli udział m.in. sekretarz stanu w MON Marek Łapiński, prezes Leonardo Helicopters Gian Piero Cutillo oraz wiceprezesi Leonardo Helicopters: Alessandro Baricci i Stefano Villanti.

Co oznaczają nazwy SAR/FADEC? W ogromnym skrócie SAR to śmigłowiec poszukiwawczo-ratowniczy, natomiast dodatek FADEC sygnalizuje, że maszyna została wyposażona w elektroniczny system sterowania układem paliwowym silników. Sokoły czeka więc bardzo głęboka modernizacja, bo obejmie wymianę wszystkich kluczowych systemów elektronicznych. Maszyny otrzymają nie tylko cyfrową awionikę, ale również system ostrzegania o przeszkodach terenowych (TAWS), nowy system łączności, system monitorowania i diagnostyki śmigłowca (HUMS), cyfrowego autopilota, a także nowe łopaty wirnika głównego.

– Przewidziane umową terminy dostaw zostały określone do końca 2022 roku – mówi kpt. Krzysztof Płatek, rzecznik prasowy Inspektoratu Uzbrojenia MON.

Modernizacja do standardu SAR/FADEC to nie koniec planów Ministerstwa Obrony Narodowej względem śmigłowców Sokół. W ubiegłym roku Inspektorat Uzbrojenia MON przeprowadził dialog techniczny z producentami zainteresowanymi unowocześnieniem tych maszyn do wersji W-3WA WPW (Wsparcia Pola Walki). Nieoficjalnie wiadomo, że chodzi o kilkanaście maszyn. Na razie nie wiadomo, kiedy może zostać ogłoszony przetarg w tej sprawie.

Obecnie polska armia ma na wyposażeniu 38 śmigłowców z rodziny W-3 Sokół. Część z nich przeszła już modernizację – siedem maszyn do standardu W-3PL Głuszec, a osiem do standardu W-3WA/WARM Anakonda (ratownictwo morskie).
Cztery Sokoły zmodernizowane do standardu W-3WA SAR/FADEC trafią na wyposażenie 3 Grupy Poszukiwawczo-Ratowniczej z Krakowa.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Piotr Łysakowski, MON

dodaj komentarz

komentarze

~Georealista
1568780700
Podstawa to remotoryzacja Sokoła. Np. w silniki Motor Sicz razem z przekładnią. Moc większa o 50% - więc zniknie chroniczny strukturalny niedomiar mocy. Dopiero wtedy Sokół uzyska rezerwę masy na modernizację, no i uzyska skokową poprawę osiągów. Bez remotoryzacji to wszelkie modernizacje mają charakter kosmetyczny. Masa użyteczna wzrosłaby jak dla wyższego segmentu śmigłowców, pułap umożliwiałby loty poza pułapem MANPADS - co jest istotne w razie groźby wojny hybrydowej i sabotażu na zapleczu.
62-36-92-3D

Elementy Wisły testowane w USA
Cywile zaskoczyli żołnierzy
W gotowości, czyli cywile na poligony
Polski „Wiking” dla Danii
Dzień wart stu lat
Plan na WAM
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Celne oko, spokój i wytrzymałość – znamy najlepszych strzelców wyborowych wśród terytorialsów
Niebo pod osłoną
Kapral Bartnik mistrzem świata
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Udany start Peruna
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Debiut #wGotowości, czyli szlaki przetarte
Razem na ratunek
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
Drony w szkołach
Nietypowy awans u terytorialsów. Pierwszy taki w kraju
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Norweska broń będzie produkowana w Polsce
The Darker, the Better
Żołnierze pomagają w akcji na torach
Wojsko na Horyzoncie
Polska, Litwa – wspólna sprawa
Warto być wGotowości
Sukces Polaka w biegu z marines
Akademia Górniczo-Hutnicza w szeregach Cyber Legionu
„Zamek” pozostał bezpieczny
Wojskowy bus do szczęścia
Sejm za Bezpiecznym Bałtykiem
Nowe zasady dla kobiet w armii
Borsuki zadomowiły się na poligonie
Pilica w linii
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Marynarze podjęli wyzwanie
Terytorialsi na wirtualnych polach walki
Krajowa produkcja amunicji
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Mundurowi z benefitami
Nieoceniona siła edukacji
Formoza – 50 lat morskich komandosów
Kontrakt na „Orkę” jeszcze w tym roku?
Militarne Schengen
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Brytyjczycy na wschodniej straży
Gdy ucichnie artyleria
Ogień z Leopardów na Łotwie
Dostawa Homarów-K
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Rosja usuwa polskie symbole z cmentarza w Katyniu
„Horyzont” przeciw dywersji
Komplet medali wojskowych na ringu
Najmłodszy żołnierz generała Andersa
Wojsko Polskie stawia na bezzałogowce
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO