moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Gdynia: nowe holowniki w komplecie

3 Flotylla Okrętów ma już komplet holowników projektu B860. Dziś rano do służby został wprowadzony ostatni z nich – H-3 „Leszko”. To jednostka grupowa, którą w odróżnieniu od pozostałych dowodzi oficer. Będzie on koordynował działania wszystkich jednostek pomocniczych wchodzących w skład flotylli.

„Leszko” ma 30 metrów długości, a jego wyporność wynosi 490 ton. Napęd zapewniają mu dwa silniki o mocy prawie 1200 kW oraz para pędników azymutalnych. Dzięki nim jednostka zyskuje na manewrowości. Może wykonać zwrot niemalże w miejscu, płynąć bokiem, po ukosie, a także utrzymać określoną pozycję bez rzucania kotwicy. – Dla nas to technologiczny skok. Holowniki starszego typu nie miały takich możliwości. Jest to szczególnie istotne podczas manewrowania w porcie, kiedy trzeba asystować okrętom, dopchnąć je podczas cumowania czy przeprowadzić przez newralgiczne rejony podczas wychodzenia na morze – podkreśla por. mar. Michał Klekot, dowódca H-3.

Do tego dochodzą jeszcze dwie wciągarki, sprzęt do podejmowania z wody ćwiczebnych torped oraz dwie armatki gaśnicze o zasięgu 120 metrów. Holownik został również przystosowany do neutralizowania unoszących się na morzu zanieczyszczeń. Jeśli zajdzie potrzeba, załoga rozstawia 300-metrową pneumatyczną zaporę odgradzającą nieczystości, a następnie wpuszcza do wody skimmer, który poprzez rurę tłoczy niebezpieczne substancje do specjalnego zbiornika. Jednostka pomieści na pokładzie ładunek czterech ton albo 50 osób. Z kolei tak zwany uciąg na palu, czyli siła, z jaką holownik może działać przy wyłączonych silnikach na zerowej prędkości, został obliczony na 35 ton. „Leszko” rozwija prędkość do 12 węzłów, zaś jego załoga liczy dziesięć osób.

Jest on ostatnim z holowników projektu B860, które zbudowano z myślą o 3 Flotylli Okrętów. Konstrukcyjnie nie różni się od dwóch pozostałych, a jednak to jednostka szczególna. Choćby dlatego, że dowodzi nią nie podoficer, lecz oficer w stopniu porucznika. Będzie on kierował poczynaniami wszystkich jednostek pomocniczych wchodzących w skład gdyńskiej flotylli. – W sumie jest ich dziesięć. Obok trzech holowników projektu B860, mamy po trzy starsze holowniki i kutry oraz motorówkę cumowniczą – wyjaśnia por. mar. Klekot. Od nabrzeża odbijają właściwie każdego dnia. Wczoraj na przykład trzy gdyńskie holowniki (jeden nowy oraz dwa starszego typu) wraz z motorówką przeprowadzały do stoczni zabytkowy niszczyciel ORP „Błyskawica”. – Stopniowo poznajemy nowe jednostki, uczymy się ich możliwości. Moją załogę jeszcze w maju czeka zadanie programowe O1, które potwierdzi naszą gotowość do działania. Przed wakacjami powinniśmy zaliczyć O2, a tym samym poświadczyć, że jesteśmy w stanie samodzielnie wykonywać zadania na morzu – zapowiada oficer.

Holowniki B860 zostały zbudowane w gdańskiej stoczni Remontowa Shipbuilding. Do tej pory do służby w marynarce wojennej trafiło ich pięć – trzy do Gdyni, dwa do Świnoujścia, do 8 Flotylli Obrony Wybrzeża. – Docelowo też będziemy mieli trzy tego typu jednostki. Budowa ostatniej trwa. W myśl zapowiedzi stoczniowców, powinna do nas trafić jeszcze w tym roku – informuje kmdr ppor. Grzegorz Lewandowski, rzecznik 8 FOW.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: kpt. mar. Anna Sech, st. chor. szt. mar. Piotr Leoniak

dodaj komentarz

komentarze

~Luke
1615465380
A moze by tak jakis OP, Fregata czy niszczyciel? I moze by tak uzbroic Slazaka co?
89-B5-6E-3D
~Piotrr
1615405440
A kiedy jakiś okręt wojenny?
69-17-82-73

Nie tylko K9. Koreańska oferta dla WOT-u
Baobab z miotaczem
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Nowelizacja ustawy o obronie z podpisem prezydenta
Nocne ataki na Ukrainę
„Był twarzą sił powietrznych”
„Road Runner” w Libanie
Pancerna pięść
Szczelna sieć dla Tarczy
Strategiczne partnerstwo Polski i Kanady
Drones on the Offensive
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
NATO ćwiczy na Bałtyku. Z polskim udziałem
Skorzystaj z szansy na zostanie oficerem
Wielkie zbrojenia za Odrą
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Czarna skrzynka F-16 w rękach śledczych
Premier i szefowa UE na granicy w Krynkach
Szef MON-u upamiętnił pierwszych poległych w II wojnie
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Na otwartym morzu mierzą daleko!
Huta Stalowa Wola na MSPO
Szef Sztabu Generalnego: MSPO przykładem rewolucji dronowej
Pilica+ coraz bliżej
Najmłodszy w rodzinie
Śmierć pilota F-16. Trwa badanie przyczyn wypadku
Polska i Szwecja, razem na rzecz bezpieczeństwa
Relokacja wojsk na Podkarpaciu
Polski żołnierz pobił w Chinach rekord świata
Wyczekiwane przyspieszenie
Szczyt przywódców ws. Ukrainy
Loty szkoleniowe na F-16 wstrzymane do odwołania
Informacja geoprzestrzenna na współczesnym polu walki
Wicepremier Kosiniak-Kamysz rozmawia o technologiach nuklearnych
Dwie agresje, dwie okupacje
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Zwycięska batalia o stolicę
Hekatomba na Woli
Modernizacja F-16 w polskich zakładach wojskowych
Akt oskarżenia w sprawie planu „Warta”
Lepsza efektywność
Nowe wcielenie Herona. Tym razem dla batalionu
Polsko-koreańska spółka będzie produkować rakiety do wyrzutni Homar-K
Orlik na Alfę
Radary, które widzą wszystko
Towarzysze czołgów
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Świetne występy polskich żołnierzy
Zakupy według potrzeb
Czas nowych inwestycji
Trenują przed „Zapadem ‘25”
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Awaryjne lądowanie wojskowego śmigłowca
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Beret „na rekinka” lub koguta
Z najlepszymi na planszy
Skoordynowane zarządzanie w kryzysie
Ćwicz w szkole jak w wojsku!
Startuje „Żelazny obrońca”
Kadeci będą się uczyć obsługi dronów
31 Baza Lotnictwa Taktycznego apeluje do mediów
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Małopolscy terytorialsi tym razem walczyli z suszą
Drony w ofensywie
Na motocyklach śladami historii
MON rozpoczyna współpracę z Ligą Obrony Kraju
Brytyjczycy żegnają Malbork
Dron-śmigłowiec dla marynarki
Inowrocławscy saperzy z misją na południu
Tuga – postrach dronów
Prezydent Nawrocki: Wieluń to symbol cierpienia
Duże osiągnięcie polskich skoczków
Premierowe strzelania Spike’ami z Apache’ów
Norwegowie budują na polskim poligonie
Westerplatte, 1 września 1939. Pamiętamy!
Nowość Grupy WB na MSPO 2025: robot kroczący
Nietypowa premiera targowa
Amerykańsko-rosyjski szczyt na Alasce

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO