moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

„Bolko” w służbie

Będzie ubezpieczał duże okręty podczas manewrowania w portach, posłuży również do wspierania akcji ratowniczych, wyławiania ćwiczebnych torped czy usuwania zanieczyszczeń z powierzchni morza. Dziś służbę w świnoujskiej 8 Flotylli Obrony Wybrzeża rozpoczął nowy holownik H-11 „Bolko”.

– Można powiedzieć, że H-11 jest holownikiem jedynie z nazwy. Ma bowiem dużo większe możliwości od cywilnych jednostek tego typu – przyznaje mł. chor. Rafał Prokopiuk, dowódca „Bolka”. H-11 został zbudowany w gdańskiej Stoczni Remontowa Shipbuilding. Ma 30 metrów długości, a jego wyporność wynosi 490 ton. Napęd zapewniają mu dwa silniki o mocy 1200 kW oraz para pędników azymutalnych. – I właśnie to odróżnia „Bolka” od starszych holowników służących w marynarce – podkreśla jego dowódca. – Dzięki pędnikom H-11 zyskuje na manewrowości. Może wykonać zwrot niemalże w miejscu, płynąć bokiem, po ukosie, może też utrzymywać określoną pozycję bez rzucania kotwicy – wymienia. Wszystko to ułatwia pracę w basenach portowych, gdzie miejsca jest przecież stosunkowo niewiele. A jednym z głównych zadań holownika jest asystowanie większym jednostkom podczas cumowania czy wychodzenia na pełne morze. Manewrujący okręt nierzadko trzeba dopchnąć do nabrzeża, albo przeprowadzić przez newralgiczny rejon.

Ale lista zadań H-11 na tym się wcale nie kończy. „Bolko” ma wyposażenie, które umożliwi mu walkę z unoszącymi się na powierzchni morza plamami ropy czy oleju. Podczas ćwiczeń na Bałtyku będzie holował tarcze do strzelania i podejmował z wody ćwiczebne torpedy. Jednostka może też wspierać akcje ratownicze, brać udział w ewakuacji marynarzy z uszkodzonych okrętów czy statków, posłuży do transportu ludzi i towarów. Na pokładzie głównym pomieści ładunek o masie czterech ton. Z kolei tzw. uciąg został obliczony na 35 ton.

– H-11 poznaliśmy od podszewki. Jesienią 2017 roku zaczęliśmy jeździć do stoczni, by asystować przy jego budowie. Braliśmy udział w próbach morskich (SAT) i próbach zdawczo-odbiorczych – mówi mł. chor. Prokopiuk. – Początkowo byliśmy we trzech, potem jednak się to zmieniało. Pełna, dziesięcioosobowa załoga została powołana w sierpniu tego roku – dodaje. W połowie stycznia załoga przyprowadziła jednostkę z Gdańska do Świnoujścia.

We wtorek wczesnym popołudniem nad pokładem „Bolka” po raz pierwszy załopotała bandera. Tym samym oficjalnie rozpoczął on służbę w marynarce wojennej. Wszedł w skład 12 Dywizjonu Trałowców, który podlega 8 Flotylli Obrony Wybrzeża. – Teraz ruszą badania eksploatacyjno-wojskowe. Raz jeszcze będziemy sprawdzać dokładnie działanie wszystkich mechanizmów. To zwyczajna procedura, która w tym wypadku potrwa pół roku. Proszę pamiętać, że nasz holownik to prototyp. Pierwsza jednostka serii. Dlatego też trzeba ją bardzo dokładnie przetestować – zaznacza mł. chor. Prokopiuk. – Potem przyjdzie czas na realizację zadań programowych O1 i O2. Pierwsze sprawdza gotowość jednostki do wyjścia z portu, drugie przynosi odpowiedź, czy załoga jest w stanie działać samodzielnie na morzu – dodaje.

Tymczasem w stoczni Remontowa trwa budowa kolejnych pięciu holowników. – H-1 „Gniewko” przeszedł już próby SAT. W tym tygodniu planujemy rozpocząć próby zdawczo-odbiorcze. Zakładamy, że jednostka zostanie przekazana marynarce w pierwszej dekadzie marca tego roku – informuje Grzegorz Landowski, dyrektor ds. komunikacji w firmie Remontowa Holding SA.

Próby stoczniowe, inaczej zwane próbami na uwięzi, rozpoczął H-2 „Mieszko”. Wykonano już ponad 33 procent całego testu. H-12 „Semko” jest w trakcie wyposażania. Pracownicy stoczni montują na jego pokładzie instalacje, systemy, kładą okablowanie. – Próby na uwięzi planujemy na wiosnę tego roku. Wiosną też holownik powinien trafić do marynarki – zapowiada Landowski.

Z kolei dwa ostatnie holowniki: H-3 „Leszko” oraz H-13 „Przemko” czekają na wodowanie. W przypadku pierwszego powinno ono w ciągu kilku tygodni, zaś w przypadku drugiego późną wiosną.

Trzy z sześciu zbudowanych w Gdańsku holowników trafi do 8 FOW w Świnoujściu, pozostałe do 3 Flotylli Okrętów w Gdyni.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: st. chor. szt. mar. Marcin Purman

dodaj komentarz

komentarze


Spotkanie Trump-Nawrocki
Prezydent Nawrocki: Wieluń to symbol cierpienia
Kadeci będą się uczyć obsługi dronów
Huta Stalowa Wola na MSPO
Szef MON-u upamiętnił pierwszych poległych w II wojnie
Modernizacja F-16 w polskich zakładach wojskowych
Salwa z wysokości
Premier i szefowa UE na granicy w Krynkach
Śmierć pilota F-16. Trwa badanie przyczyn wypadku
Świetne występy polskich żołnierzy
Nowość Grupy WB na MSPO 2025: robot kroczący
Polski żołnierz pobił w Chinach rekord świata
31 Baza Lotnictwa Taktycznego apeluje do mediów
StormRider na fali
„Koalicja chętnych” o kolejnych działaniach w sprawie Ukrainy
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Szef Sztabu Generalnego: MSPO przykładem rewolucji dronowej
Grot A3 w drodze do linii
Drony w ofensywie
„Żelazna Dywizja” na Narwi
Premier Tusk: MSPO robi wrażenie
Pilica+ coraz bliżej
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Nie tylko K9. Koreańska oferta dla WOT-u
Orlik na Alfę
Westerplatte, 1 września 1939. Pamiętamy!
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Amerykańsko-rosyjski szczyt na Alasce
Hekatomba na Woli
MON rozpoczyna współpracę z Ligą Obrony Kraju
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Akt oskarżenia w sprawie planu „Warta”
Fantom, który sam się leczy po postrzale
Dwie agresje, dwie okupacje
Informacja geoprzestrzenna na współczesnym polu walki
Strategiczne partnerstwo Polski i Kanady
Towarzysze czołgów
Lockheed Martin wspiera polskich weteranów
System Trophy będzie chronił czołgi K2PL
Nocne ataki na Ukrainę
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Duże osiągnięcie polskich skoczków
Czarna skrzynka F-16 w rękach śledczych
Awaryjne lądowanie wojskowego śmigłowca
Beret „na rekinka” lub koguta
Startuje „Żelazny obrońca”
Polskie siły zbrojne stawiają na nowoczesność
Polska i Szwecja, razem na rzecz bezpieczeństwa
Loty szkoleniowe na F-16 wstrzymane do odwołania
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
„Road Runner” w Libanie
Kikimora o wielu twarzach
Wielkie zbrojenia za Odrą
Z najlepszymi na planszy
Piorun 2 coraz bliżej
Małopolscy terytorialsi tym razem walczyli z suszą
Najmłodszy w rodzinie
Polska chce przyjąć więcej wojsk z USA
Klucz do bezpieczeństwa
NATO ćwiczy na Bałtyku. Z polskim udziałem
„Był twarzą sił powietrznych”
Wyczekiwane przyspieszenie
Szczyt przywódców ws. Ukrainy
Skorzystaj z szansy na zostanie oficerem
Nowe radary i ładunki trotylowe dla armii
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Brytyjczycy żegnają Malbork
Pancerna pięść
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
Nietypowa premiera targowa
Polski udział w produkcji F-16 i F-35
Radary, które widzą wszystko
„Naval” o „Zielonej liście” wyposażenia osobistego
Zwycięska batalia o stolicę
Nasz Hercules
Polsko-koreańska spółka będzie produkować rakiety do wyrzutni Homar-K
Banki – nowi partnerzy PGZ-etu
Wicepremier Kosiniak-Kamysz rozmawia o technologiach nuklearnych
Detect & Classify: satelity z AI
Premierowe strzelania Spike’ami z Apache’ów
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
Inowrocławscy saperzy z misją na południu
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Zielona lista, czyli decyzja należy do żołnierza
Nowelizacja ustawy o obronie z podpisem prezydenta
Nowe wcielenie Herona. Tym razem dla batalionu
Coś dla Huzara, coś dla fregaty
Trenują przed „Zapadem ‘25”
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Na otwartym morzu mierzą daleko!
Tuga – postrach dronów

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO