moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

„Błyskawica” do remontu

Prawie 2 mln zł będą kosztować prace remontowe na niszczycielu ORP „Błyskawica”. Zgodnie z planem powinny się rozpocząć pod koniec tego roku. Komenda Portu Wojennego w Gdyni właśnie poszukuje firmy, która się podejmie tego zadania. Na czas remontu okręt zniknie ze skweru Kościuszki w centrum miasta.

ORP „Błyskawica” miejsce cumowania opuszcza niezwykle rzadko. Po raz ostatni zdarzyło się to dwa lata temu, kiedy w Gdyni odbył się uroczysty pogrzeb współtwórcy polskiej marynarki wojennej, kadm. Adama Mohuczego oraz ośmiu innych oficerów, którzy padli ofiarą komunistycznych represji. Okręt został wówczas przeholowany do portu wojennego, by w momencie uroczystości oddać salwę honorową z pokładowych armat. – „Błyskawica” nie porusza się już o własnych siłach. Aby mogła opuścić nabrzeże w centrum Gdyni, niezbędna jest asysta holowników. Pierwszy zajmuje pozycję przed dziobem niszczyciela, kolejny ustawia się na rufie, ostatni zaś przy burcie okrętu. Za koordynację ich działań odpowiada dowódca niszczyciela – wyjaśnia kmdr por. Walter Jarosz, który dowodzi załogą „Błyskawicy”. – Operacja wymaga odpowiedniej pogody. Najbardziej niebezpieczne są nieregularne podmuchy wiatru. Mogą one wpłynąć na przykład na zmianę kursu holowanej jednostki – dodaje oficer.

Tymczasem już wkrótce marynarze ponownie wyprowadzą historyczny okręt na morze. Powód: najpewniej jeszcze pod koniec tego roku „Błyskawica” będzie musiała dotrzeć do stoczni, by stanąć w doku i przejść remont. Prace obejmą m.in. konserwację kadłuba i naprawę niektórych urządzeń wewnątrz jednostki. Na razie jednak gdyńska Komenda Portu Wojennego nie zdradza szczegółów. Zostaną one przekazane firmom zaproszonym do składania ofert. Wiadomo, że koszt prac powinien zamknąć się w kwocie 1,9 mln zł. Wnioski od potencjalnych wykonawców będą przyjmowane do 13 października. Kiedy już okręt stanie w doku, na finalizację prac stocznia będzie miała 90 dni.

Dla „Błyskawicy” to już trzeci remont w ciągu ostatniej dekady. Na przełomie 2011 i 2012 roku niszczyciel trafił do gdyńskiej Stoczni Remontowej Nauta. Przeszedł m.in. piaskowanie części dennej oraz remont fragmentów pokładu głównego. Stoczniowcy wymienili też poszycie kadłuba. Jednak najbardziej widoczną zmianą stało się nowe malowanie. Przez lata niszczyciel był pokryty błękitną farbą. Jego barwa współgrała z kolorem wód Atlantyku. Takie malowanie, wywodzące się jeszcze z czasów II wojny światowej, miało pomóc w ochronie jednostki podczas międzykontynentalnych konwojów. W stoczni kadłub przybrał kolor ciemniejszy, typowy dla okrętów operujących na Bałtyku. Łącznie prace kosztowały 5 mln zł.

Do stoczni niszczyciel wrócił dwa lata później. Ówczesne prace wiązały się z naprawą systemu antykorozyjnego. Ekipa remontowa w ramach gwarancji wymieniła wadliwe elektrody, które – mówiąc w uproszczeniu – miały oczyszczać kadłub z rdzy.

ORP „Błyskawica” jest najstarszym na świecie zachowanym niszczycielem. Okręt został zbudowany w brytyjskiej stoczni Cowes. Do służby wszedł w 1937 roku. Nie wziął udziału w wojnie obronnej, ponieważ tuż przed jej wybuchem marynarze wyprowadzili jednostkę do Anglii. Potem załoga walczyła przeciw Niemcom u boku aliantów. „Błyskawica” wzięła udział w walkach o Norwegię, osłaniała amerykańsko-brytyjski desant w północnej Afryce (operacja „Torch”) oraz lądowanie aliantów w Normandii. Po wojnie część załogi zdecydowała się pozostać na emigracji, ale okręt wrócił do kraju. Do 1967 roku pełnił służbę na morzu, przez kolejne dziewięć lat służył zaś jako stacjonarna jednostka obrony przeciwlotniczej.

W 1976 roku został zamieniony w muzeum. Formalnie stanowi część Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni. – W ubiegłym roku odwiedziło go blisko 100 tys. turystów, co stanowi około 60% ogólnej liczby pojawiających się u nas gości – informuje Tomasz Miegoń, dyrektor gdyńskiego Muzeum. – Co ciekawe, liczba zwiedzających rośnie właściwie z każdym rokiem, choć oczywiście ten będzie wyjątkiem ze względu na ograniczenia związane z pandemią koronawirusa – dodaje. Sezon turystyczny na pokładzie historycznego niszczyciela zakończy się, jak zwykle, na przełomie października i listopada. Potem jednostkę czeka wspomniany już postój w stoczni. – Na skwer Kościuszki okręt powinien wrócić w przyszłym roku, jeszcze przed kolejnym sezonem – zapowiada dyrektor Miegoń.

ORP „Błyskawica” to nie tylko muzeum. Jednostka wchodzi w skład 3 Flotylli Okrętów i pełni funkcję okrętu reprezentacyjnego Marynarki Wojennej RP. Na jej pokładzie odbywają się różnego rodzaju uroczystości, podejmowani są też oficjalni goście, na przykład dowódcy sojuszniczych sił zbrojnych.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: Marian Kluczyński

dodaj komentarz

komentarze


Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
 
Medale Pucharu Świata zdobyte przez żołnierzy na ringu
Zmiany w organizacji bazy logistycznej w Jasionce
Flaga, flaga państwowa, barwy narodowe – biało-czerwony przewodnik
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Wylicytuj Buzdygan i pomóż chorym dzieciom!
Wyrok za tragiczny wypadek
Tuzin rekordów Wojska Polskiego w pływaniu
Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
Składy wysokiego ryzyka
PKW Łotwa – sojusznicze zaangażowanie
Podniebny Pegaz
Żołnierze usuwają skutki nawałnicy
Jeszcze więcej OPW w roku 2025
Szabla hubalczyków
Polska kupi najnowsze rakiety AMRAAM
Wyścig zbrojeń wystartował
Rex Bolizlavus
„Pułaski” na Atlantyku
Zarzuty w sprawie ujawnienia fragmentów planu „Warta”
Strażnik nieba
Święto ludzi z pasją
Więcej amunicji do Rosomaków
Powstaje armia dronów
Henry Szymanski na tropie prawdy
Więcej polskiego trotylu dla USA
Rodzina na wagę złota
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Tych chwil z Dachau nie da się wymazać…
Nowi generałowie Wojska Polskiego
Pod żaglami – niepokonani z AMW
Spartakiadowe zmagania w Łasku
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Feniks zakończony. Pomoc trwa
USA wycofają się z działań na rzecz pokoju w Ukrainie?
Sport kształtuje mentalność
Pilecki ucieka z Auschwitz
Tarcza Wschód. Porozumienia z Lasami i KOWR-em
W Ełku wykuwają charaktery
Niezawiniona śmierć niezłomnego gen. Fieldorfa
Pracowity dyżur Typhoonów
Żołnierze walczą z ogniem w Biebrzańskim Parku
Medycyna na morzu
Polskie F-16 w służbie NATO
Poznać rakietowego Homara
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Zwycięstwo mordercy
Wywieś flagę państwową! Cześć Biało-Czerwonej!
Musimy być gotowi na najtrudniejsze scenariusze
Poszukiwania ofiar rzezi wołyńskiej
Szef MSZ do Rosji: Nigdy więcej nie będziecie tu rządzić
Dobra wiadomość dla miłośników lotnictwa
Piękny przykład patriotyzmu
Debiut polskiego AW149
Zatopiony problem
Zjednoczeni pod Biało-Czerwoną
Baltic Sea Under Control
Pierwsza misja Gripenów
Ratownicy medyczni szkolą się z samoobrony
Double Eagle – podwodny tropiciel
Polskie rakiety do Homara-K już za trzy lata
„Wojskowe” przepisy budowlane do zmiany
Su-22, czyli cztery dekady w siłach powietrznych
Kolejowy sabotaż udaremniony
Więcej na mieszkanie za granicą
Podniebne wsparcie sojuszników
Ile kosztują Starlinki dla Ukrainy
Polska i Norwegia zacieśniają stosunki
Viva Polaki! Viva liberatori!
Trzy dekady DGW

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO