moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

F-16 wracają do Polski

Cztery miesiące, 22 alarmy Alfa Scramble i setki godzin spędzonych w przestrzeni powietrznej Litwy, Łotwy i Estonii – Polski Kontyngent Wojskowy Orlik zakończył VIII zmianę w Baltic Air Policing. Ich miejsce zajęli Węgrzy. Oficjalna uroczystość przekazania obowiązków odbyła się 2 maja.

Polscy piloci z 31 Bazy Lotnictwa Taktycznego w Krzesinach dyżur w Baltic Air Policing na Litwie objęli 1 stycznia 2019 roku. Od tego czasu wielokrotnie podrywali pary dyżurne myśliwców F-16, reagując w ten sposób na sytuacje, gdy rosyjskie samoloty niebezpiecznie zbliżały się do przestrzeni powietrznej państw bałtyckich. – Przez cztery miesiące wykonaliśmy aż 22 misje na sygnał „Alfa Scramble” – podsumowuje misję VIII zmiany PKW Orlik jej dowódca, ppłk pil. Adam „Monk” Kalinowski.

Polska była krajem wiodącym misji, a działania polskich pilotów wspierali Niemcy, którzy stacjonowali w Estonii oraz Portugalczycy przebazowani do malborskiej bazy w Polsce. – To, że byliśmy krajem wiodącym oznaczało, że byliśmy odpowiedzialni za każdą misję w powietrzu. Za każdym razem, gdy ogłaszany był alarm „Alfa Scramble” byliśmy podrywani jako pierwsi – wyjaśnia ppłk Kalinowski.
Polski kontyngent na Litwie tworzyli nie tylko piloci, ale też technicy zajmujący się F-16, oficerowie operacyjni oraz nawigatorzy. Niezbędni byli również specjaliści od uzbrojenia myśliwców. – Każdy lot, nawet treningowy, wykonywaliśmy uzbrojonymi F-16 – mówi ppłk Adam Kalinowski. Polskie Jastrzębie były uzbrojone w pociski rakietowe AIM-120C AMRAAM i AIM-9X Sidewinder oraz sześciolufowe działko 20 mm. Samoloty miały również zasobnik celowniczy Sniper XR, który pozwalał pilotom wykonywać operacje zarówno w ciągu dnia, jak i w nocy.

1 maja VIII zmiana PKW Orlik zakończyła misję na Litwie, a ich miejsce zajęli piloci z Węgier, którzy w bazie lotniczej w Szawlach będą stacjonować z czterema myśliwcami JAS-39 Gripen. To nie pierwszy raz, kiedy włączają się w sojuszniczą misję. Wcześniej węgierscy piloci stacjonowali na Litwie w 2015 roku, wówczas tak jak dzisiaj Węgry pełniły rolę państwa wiodącego Baltic Air Policing. Tym razem wesprą ich Hiszpanie z pięcioma myśliwcami F-18, którzy już po raz szósty włączają się w ochronę bałtyckiego nieba, oraz Brytyjczycy z Eurofighterami, którzy w misji BAP biorą udział już po raz czwarty. Objęta przez Węgrów zmiana w Baltic Air Policing będzie jubileuszowa, już po raz 50. członkowie Sojuszu Północnoatlantyckiego wspierają państwa bałtyckie w obronie ich przestrzeni powietrznej. Polskie siły powietrzne od 2006 roku ośmiokrotnie tworzyły swój kontyngent lotniczy na Litwie: sześć razy z myśliwcami MiG-29 i dwa razy z F-16.

– Pokazaliśmy się z jak najlepszej strony – mówi ppłk Adam Kalinowski. – Wykonaliśmy wiele misji bojowych w powietrzu, codziennie wykonywaliśmy również misje treningowe. Piloci spędzili w powietrzu niemal 600 godzin – wylicza dowódca. Polacy trenowali również z litewskimi pilotami Albatrosów (samoloty zostały wycofane z litewskich sił powietrznych w czasie trwania VIII zmiany PKW Orlik) a także z JTAC-ami z Litwy.

– Nasza obecność na Litwie to nie tylko misje, które wykonywaliśmy w powietrzu – mówi ppłk Adam Kalinowski. Korzystając z okazji żołnierze służący w PKW Orlik odwiedzali wychowanków Domu Dziecka w Solecznikach i obdarowywali ich prezentami. – Chcieliśmy również pomóc polskim dzieciom, które potrzebują wsparcia – dodaje oficer.

Baltic Air Policing rozpoczęła się w 2004 roku, gdy Litwa, Łotwa i Estonia – które nie posiadają własnych myśliwców – poprosiły NATO o pomoc w patrolowaniu ich przestrzeni powietrznej. Polacy dołączyli do misji dwa lata później. Jako pierwsi polecieli na Litwę piloci z 23 Bazy Lotnictwa Taktycznego. Od I do VI zmiany Polskiego Kontyngentu Orlik nad krajami bałtyckimi latały wyłącznie myśliwce MiG-29. VII zmianę tworzyły już F-16 z Krzesin, ale w styczniu znów nad Bałtyk miały wrócić MiG-i. Jednak ze względu na tragiczny wpadek, w którym zginął pilot myśliwca, kpt. Krzysztof Sobański, maszyny zostały uziemione. Postanowiono, że zmianę utworzą ponownie załogi F-16 z Krzesin.

Ewa Korsak

autor zdjęć: Piotr Łysakowski

dodaj komentarz

komentarze


Jednym głosem w sprawie obronności
Medale na ściance i na torze regatowym
Polska nadal będzie finansować Stralinki dla Ukrainy
RAF nad Polską. Cel: patrolować i odstraszać
Szósta generacja myśliwców coraz bliżej
Brytyjczycy żegnają Malbork
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski
Speczespół wybierze „Orkę”
Norwegowie zaczynają szkolenia Ukraińców w Polsce
„Gaudeamus igitur” u wojskowych medyków
Polskie wojsko na Gotlandii
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
W Sejmie o konsultacjach z sojusznikami
Rekompensaty na nowych zasadach
Podniebny sprawdzian
Medale pięcioboistów Wojska Polskiego
Kawaleria pancerna spod znaku 11
Szczeciński Korpus rośnie w siłę
Soboty z wojskiem
Polski „Wiking” dla Danii
Nurkowie kontra dywersanci
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Umowa na rakiety do F-35 jeszcze w tym roku
Kircholm 1605
K2 bardziej polski i... bezpieczny dla załogi
Zawiszacy mają „Zjawę”
Wioślarze mistrzami świata, a pięcioboiści znów na podium
Władze USA zapowiadają poważne zmiany w amerykańskiej armii
Jak postępuje modernizacja sił powietrznych?
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
Unia chce zbudować „mur dronowy"
Dwie agresje, dwie okupacje
Brytyjczycy na wschodniej straży
Żandarmeria skontroluje także cywilów
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Polsko-unijne rozmowy o „murze dronowym”
Śmierć żołnierza Wojsk Obrony Terytorialnej
„Road Runner” w Libanie
Rozkaz: zatankować kompanię Abramsów
Bohaterowie, których etos trwa
Krótka droga na Gotlandię
Rosja eskaluje napięcie w Europie Wschodniej
Kluczowa inwestycja dla sojuszników
W obronie gazoportu
Od doświadczeń z wojny do pokolenia Z
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Nielekka budowa kompleksu dla 21 Lekkiego Batalionu Górskiego
WOT na froncie walki w cyberprzestrzeni
Cichociemni w oczach swoich następców
„Cichociemni – Pług”. Premiera dokumentu
Święto w stolicy polskiego pentatlonu
Orlik na Alfę
Na tropie Bursztynowej Komnaty
Pięciobojowe duety na medal
Su-22 odleciały. Teraz w Mirosławcu rządzą Bayraktary
Koniec dzieciństwa
Cios w plecy
Pomoc dla rodziny w Wyrykach
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Maratońskie święto w Warszawie
Rekordowy rocznik rozpoczął naukę na WAT
Grupa WB rozszerza ofertę Warmate’ów
Szpej, czyli ma być skrojone na miarę
Kolejne Legwany dla Wojska Polskiego
W poszukiwaniu majora Serafina
Przedwczesny triumf
Taktyczne nowości (nie tylko) dla służb
Człowiek w pętli
Europa ma być zdolna do obrony

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO