moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Pożegnanie pilota MiG-a-29

Najpierw były niedowierzanie i szok. Później wielki smutek. To ogromna strata. Krzysztof był świetnym pilotem i dobrym przyjacielem – tak o tragicznie zmarłym lotniku mówią jego koledzy z 22 Bazy Lotnictwa Taktycznego w Malborku. Por. pil. Krzysztof Sobański zginął 6 lipca w katastrofie MiG-a-29. Dziś odbędzie się jego pogrzeb.

Por. pil. Krzysztof Sobański miał 33 lata. Był doświadczonym pilotem, który w powietrzu spędził ponad 850 godzin, z czego ponad 600 za sterami samolotu MiG-29. Brał udział w różnego rodzaju krajowych i zagranicznych ćwiczeniach lotniczych. Wielokrotnie pełnił dyżury bojowe, w 2014 roku służył także w składzie PKW „Orlik”, w ramach natowskiej misji Baltic Air Policing na Litwie. Za służbę w polskim kontyngencie prezydent RP odznaczył go Gwiazdą Załóg Lotniczych. W 2013 roku oficer został wybrany pilotem roku 22 Bazy Lotnictwa Taktycznego w Malborku.

– Z Krzyśkiem znaliśmy się od lat, bo razem zaczynaliśmy naukę w Ogólnokształcącym Liceum Lotniczym w Dęblinie, a potem studiowaliśmy w Szkole Orląt. Po promocji trafiliśmy do tej samej jednostki w Malborku. Przyjaźniły się także nasze rodziny. Cały czas trudno mi uwierzyć w to, co się stało – mówi por. pil. Ireneusz Krajewski, dowódca klucza MiG-29 z 22 Bazy. – „Soban” był bardzo dobrym pilotem, pilotem doświadczalnym, a od niedawna także instruktorem. Kiedy lataliśmy razem, wykonywaliśmy różnego rodzaju skomplikowane zadania w powietrzu, ufałem mu bezwarunkowo, zawsze można było na nim polegać – dodaje.

Z por. Sobańskim widywali się codziennie w pracy, razem przygotowywali się do lotów, wspólnie działali w powietrzu. Trzymali dyżury bojowe, razem służyli także na Litwie.

Gdy doszło do wypadku, por. Krajewski był w domu. – Pierwsza informacja była taka, że Krzysiek się katapultował, miałem więc nadzieję, że zaraz zostanie odnaleziony cały i zdrowy. Niestety druga wiadomość była tragiczna – wspomina.
– To wielka i nieoczekiwana strata. „Soban” nigdy nie miał złego dnia, zawsze zarażał nas optymizmem, był chętny do pomocy. Interesował się motoryzacją, pomagał wszystkim przy samochodach. Był dobrym przyjacielem – podkreśla por. pil. Krajewski.

O tragicznie zmarłym pilocie z uznaniem wypowiada się także dowódca Grupy Działań Lotniczych 22 Bazy ppłk pil. Mariusz Wiączkowski. – Krzyśka znałem od 2009 roku. To jeden z najsympatyczniejszych ludzi, jakich w życiu poznałem. Dusza człowiek. Zawsze pomocny, życzliwy, bardzo zaangażowany w pracę – mówi ppłk Wiączkowski. Dodaje, że kiedy pojawiła się informacja o katastrofie, trudno było mu w to uwierzyć. – Początkowo myśleliśmy, że się szczęśliwie katapultował, więc zaraz do nas wróci. Wiadomość o jego śmierci była dla wszystkich traumą. To jak śmierć w rodzinie, ciężko mi nawet o tym mówić – przyznaje.

Do wypadku doszło 6 lipca. O godzinie 1.57 w miejscowości Pasłęk na Mazurach podczas lotu szkolnego rozbił się myśliwiec MiG-29 pilotowany przez por. Sobańskiego. Pilot katapultował się w pobliżu miejscowości Sakówko, 18 kilometrów od Malborka. Wrak samolotu znaleziono na polu, kilkaset metrów od zabudowań. Maszyna zapaliła się po uderzeniu w ziemię. Pilot nie przeżył katapultowania. Na miejsce zdarzenia natychmiast przyjechały służby ratunkowe: pogotowie i straż pożarna. Lekarz potwierdził zgon pilota po 2.30 w nocy. Okoliczności katastrofy wyjaśnia Komisja Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego.

Uroczystości pogrzebowe tragicznie zmarłego pilota odbędą się w sobotę 14 lipca w Pruszczu Gdańskim. O godzinie 12 zostanie odprawiona msza święta w parafii pod wezwaniem bł. Michała Kozala przy ul. Orzeszkowej 5. Pilot zostanie pochowany na Cmentarzu Komunalnym przy ul. Obrońców Pokoju w Pruszczu Gdańskim.

Por. Sobański pozostawił żonę i dwoje dzieci.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: arch. 22 Bazy Lotnictwa Taktycznego

dodaj komentarz

komentarze


GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
 
100 samolotów na 100-lecie Szkoły Orląt
W strategicznym miejscu o bezpieczeństwie Polski
Rosjanom wyciekły dwa miliony tajnych dokumentów
Trzy okręty, jeden zespół
Dodatkowe kamizelki dla żołnierzy
Historyczne zwycięstwo ukraińskiego F-16
Po medale z okazji 100-lecia LAW-u
Donald Tusk: W kwestii bezpieczeństwa słowa zamieniliśmy w czyny
Nasi czołgiści najlepsi
Lekcje na poligonie
Film o Feniksie i terytorialsach
Sportowcy z „armii mistrzów” na podium wioślarskich ME
Jak czynić dobro, czyli Buzdygan w akcji
Droga do zespołu bojowego GROM
Judocy Czarnej Dywizji najlepsi w Wojsku Polskim
Na Wiejskiej o wydatkach na obronność i weteranach
PGZ na nowo
Specjalsi opanowali amerykański okręt
Podróż w ciemność
Nowy rozdział w historii Mesko
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Ewakuacja Polaków z Izraela
Generał, olimpijczyk, postać tragiczna
Misja PKW „Olimp” doceniona
Żołnierze z dodatkiem od czerwca
Kolejny model Grota dla żołnierzy
O ochronie infrastruktury i morskich szlaków
Wojsko zmodyfikowało program śmigłowcowy
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Kręgosłup dowodzenia Wojskiem Polskim
Wyzwanie, które integruje
Zmagania sześcioosobowych armii
100 lat historii Szkoły Orląt
DNA GROM-u
Dzień, który zmienił bieg wojny
Kajakarze i ratownicy wodni z workiem medali
100-lecie Lotniczej Akademii Wojskowej w Dęblinie
Prace nad kadłubem dla kolejnego Husarza
Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
Prawo dla kluczowych inwestycji obronnych
Abrams M1A2SEPv3 – wzorzec nowoczesnych czołgów
Wieczór pełen koszykarskich emocji
Pogrom rosyjskiego lotnictwa strategicznego
Srebrni wioślarze, brązowa szablistka
Podejrzane manewry na Bałtyku
Nowe cele obronne NATO
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Od chaosu do wiktorii
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Najlepsi snajperzy wśród specjalsów
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
„Baltops” – co potrafią bezzałogowce
Jeśli przerzut, to tylko z logistykami
Odbudowa obrony cywilnej kraju
Letni wypoczynek z MON-em
„Zapad’ 25” przenosi się dalej od polskiej granicy
Czterej pancerni przeciw wyklętym
Ogniem i tarczą
Współpraca MON-u z weteranami i rezerwistami
Apache. Zabójczy dla czołgów

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO