moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Następca HMMWV zaczyna służbę

Choć waży prawie 6,5 tony i ma ponad 6 metrów długości, lepiej radzi sobie w terenie, zapewnia żołnierzom nie tylko wysoki poziom ochrony balistycznej, lecz także komfort podróżowania. JTLV to nowoczesna konstrukcja, która zastąpi popularne w amerykańskiej armii HMMWV. Pierwszych sześć wozów JTLV dotarło już do 3 Dywizji Piechoty.

Rozpoczęła się pokoleniowa zmiana we flocie pojazdów US Army. Sprawdzone na wojnach przez ostatnie cztery dekady samochody terenowe HMMWV – potocznie nazywane Humvee – zostaną zastąpione przez nowy wóz – JTLV (Joint Light Tactical Vehicle). Opracował go amerykański koncern motoryzacyjny Oshkosh. JTLV waży w podstawowej wersji prawie 6500 kilogramów, ma długość 6,2 metra, szerokość 2,5 metra i wysokość 2,6 metra. Pojazd napędza silnik Gale Banks Engineering 866T o pojemności 6,6 litra, który generuje moc 300 koni mechanicznych. Dzięki niemu JTLV może rozpędzić się do 110 kilometrów na godzinę (po drogach asfaltowych). Prędkość uzależniona jest od rodzaju podłoża, ale jak zapewniają konstruktorzy, regulowane zawieszenie TAK-4i sprawia, że 70–80 kilometrów na godzinę nie jest niczym niezwykłym.

Plany amerykańskiej armii zakładały, że nowe pojazdy zastąpią HMMWV w wojskach lądowych i Korpusie Piechoty Morskiej. W sumie to około 60 tysięcy wozów! Wymagania od początku były jasne: następca Humvee musi być pod każdym względem lepszy.

Program skonstruowania JTLV ruszył w 2006 roku. – Biuro programowe skupiło się na opracowaniu pojazdu o znacznie większych możliwościach taktycznych, który lepiej radzi sobie w terenie i jest w większym stopniu niezawodny. Zapewnia żołnierzom nie tylko wysoki poziom ochrony balistycznej, ale również wyższy komfort podróżowania – wyjaśnia płk Shane Fullmer, kierownik projektu Joint Light Tactical Vehicles.

Propozycję zbudowania nowego pojazdu zgłosiło kilkanaście czołowych amerykańskich firm zbrojeniowo-motoryzacyjnych. Ostatecznie w 2012 roku (w tym czasie zmieniały się wymagania, pojawił się m.in. wymóg odporności na miny) Pentagon wybrał trzy z nich: Lockheeda Martina, Oshkosha i AM General, którym zlecił stworzenie prototypów.

Ostatecznie za najlepszy US Army oraz US Marine Corps uznały – a decydowały możliwości techniczne, cena, terminarz dostaw, okres gwarancji – opracowany przez Oshkosha L-ATV (Light Combat Tactical All-Terrain Vehicle – to nazwa handlowa wozu).

Koncern zgodził się, za 6,7 mld dolarów, dostarczyć 16 tys. tych pojazdów do końca 2024 roku. Umowa obejmuje cztery typy: wielozadaniowy M1280 General Purpose, wóz wsparcia ogniowego M1281 Close Combat Weapon Carrier, nośnik uzbrojenia M1278 Heavy Guns Carrier oraz wóz wsparcia M1279 Utility. Pojazdy mają być – w zależności od oczekiwań odbiorcy – dostarczone w wersji dwudrzwiowej: Combat Support Vehicle (CSV) lub czterodrzwiowej: Combat Tactical Vehicle (CTV).

Wprowadzanie JTLV do służby już się rozpoczęło. W połowie stycznia do 1 Pancernej Brygadowej Grupy Bojowej (ABCT, Armored Brigade Combat Team) z 3 Dywizji Piechoty US Army dotarło pierwszych sześć wozów.

Zanim jednak JTLV rozpoczął służbę w US Army i US Marine Corps (a chce go również US Air Force), kupiły go inne armie. W 2017 roku prawie 2800 tych pojazdów zamówiła armia brytyjska (zapłaci za nie 1 mld dolarów), a w 2018 roku 200 sztuk zamówiła Litwa, a 38 Słoweńcy.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: US Army

dodaj komentarz

komentarze


Pracowity dyżur Typhoonów
 
Medycyna na morzu
Szabla hubalczyków
USA wycofają się z działań na rzecz pokoju w Ukrainie?
„Wojskowe” przepisy budowlane do zmiany
Polska zwiększa produkcję amunicji 155 mm
Więcej polskiego trotylu dla USA
Zarzuty w sprawie ujawnienia fragmentów planu „Warta”
Ustawa bliżej żołnierzy
Poznać rakietowego Homara
Piękny przykład patriotyzmu
Henry Szymanski na tropie prawdy
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Prezydent wręczył awanse generalskie
Podniebne wsparcie sojuszników
Zmiany w organizacji bazy logistycznej w Jasionce
Składy wysokiego ryzyka
Sport kształtuje mentalność
Polska 1 Dywizja Pancerna zajęła Wilhelmshaven
Pegaz nad Europą
Więcej na mieszkanie za granicą
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Zjednoczeni pod Biało-Czerwoną
Kontrakty dla firm produkujących na rzecz obronności
Tarcza Wschód. Porozumienia z Lasami i KOWR-em
Podhalańczycy upamiętnili kolegów poległych w Afganistanie
PKW Łotwa – sojusznicze zaangażowanie
Trzy wymiary „Tarczy Wschód”
Na pomoc po katastrofie
Spartakiadowe zmagania w Łasku
Konstytucja – fundament dla pokoleń
Pierwsza misja Gripenów
Ukwiał z Gdańska
Początek „Burzy”
Mistrzyni olimpijska najszybsza na Bali
Podniebny Pegaz
Pod żaglami – niepokonani z AMW
Walka pod napięciem
Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
Gra o kapitulację
Międzynarodowe manewry pod polskim dowództwem
Historyczne zwycięstwo Ukraińców w potyczce morsko-powietrznej
Polskie Siły Zbrojne – wciąż nieopowiedziana historia
Siły zbrojne 2039: nowa armia na nowe czasy
Więcej amunicji do Rosomaków
Rex Bolizlavus
Wiedza na trudne czasy
Baltic Sea Under Control
Wyścig zbrojeń wystartował
Nowa siła uderzeniowa
Apache’e na horyzoncie
Promujemy polski sprzęt wojskowy
Jeszcze więcej OPW w roku 2025
Rodzina na wagę złota
Polskie F-16 w służbie NATO
Tuzin rekordów Wojska Polskiego w pływaniu
Kierunki rozwoju polskiego przemysłu obronnego
Ogień z nabrzeża
Polska kupi najnowsze rakiety AMRAAM
Filary bezpieczeństwa
Szef MSZ do Rosji: Nigdy więcej nie będziecie tu rządzić
Gdy sekundy decydują o życiu
Polska i Norwegia zacieśniają stosunki
Feniks zakończony. Pomoc trwa
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO