moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Żandarmi w Kielcach z nowym quadem

Szybki podjazd pod budynek czy kołujący samolot, a potem szturm – żandarmi z Oddziału Specjalnego ŻW w Warszawie do takich zadań mogą użyć dostosowanego do ich potrzeb quada. Pojazd bez problemów pokonuje przeszkody, przewozi do sześciu żołnierzy i może rozpędzić się do 120 km/godz. To Polaris RZR, który żandarmi pokazali podczas targów zbrojeniowych w Kielcach.

Polaris RZR został przebudowany tak, jak chcieli tego żandarmi z Wydziału Działań Specjalnych Oddziału Specjalnego ŻW w Warszawie. Po pierwsze, zwiększono liczbę miejsc dla pasażerów – z czterech do sześciu. – Czterech operatorów siedzi w środku pojazdu, a dwóch z tyłu – plecami do kierunku jazdy – mówi Szakal, żołnierz OS ŻW, kierowca quada. Po drugie, dodano do niego pięć wsporników, na których można zamocować broń, na przykład karabiny maszynowe UKM 2000 bądź lekkie karabiny maszynowe FN Minimi kalibru 5,56 mm. Dzięki wspornikom każdy żołnierz znajdujący się w pojeździe, oprócz kierowcy, może mieć do dyspozycji karabin. Polaris został też wyposażony w specjalne progi po obu stronach pojazdu, które ułatwiają wydostanie się z niego. Gdy quad dojeżdża do budynku, który ma być szturmowany, operatorzy siedzą w środku, ale kilka chwil przed szturmem mogą wyjść na progi. Zejście z nich jest szybkie i łatwe, co na pewno pomaga przyspieszyć operację.

Pojazd napędzany jest silnikiem benzynowym czterosuwowym, dwucylindrowym o pojemności 1 litra i mocy 110 koni mechanicznych. – Napęd jest na tylną oś, ale można to modyfikować i dołączyć również przednią, wówczas będzie napędzany na cztery koła – wyjaśnia Szakal. Dodaje, że wszystkie koła są regulowane, można, na przykład, zmieniać siłę tłumienia drgań w zależności od tego, po jakiej nawierzchni quad się porusza. Od niej zależy również prędkość maszyny. Na drodze utwardzonej, z czterema osobami na pokładzie, osiąga prędkość około 120 km/godz. Drogi gruntowe, nieutwardzone, pola i łąki może pokonywać z prędkością 100 km/godz. – Jeśli chodzi o ukształtowanie terenu, to pokonuje brody do głębokości swojego podwozia, czyli około 50 cm – mówi Szakal.

 

Konstrukcja pojazdu jest wytrzymała i odporna na uszkodzenia. – Podwozie naszego pojazdu zostało oparte na ramie, dzięki czemu jest mocniejsze. Jego wykończenie jest plastikowe, ale całość przypomina konstrukcję klatki. Dzięki temu zapięci w pasy operatorzy są bezpieczni, nawet gdyby doszło do wywrócenia pojazdu – wyjaśnia żołnierz.

Tak zmodernizowany quad jest w polskich siłach zbrojnych od początku 2017 roku, ale tylko w wyposażeniu Żandarmerii Wojskowej. Żołnierze przyznają, że do kierowania nim trzeba mieć doświadczenie, a zdobycie go wymaga czasu. Na razie korzystają z rad kolegów, którzy jeżdżą quadami w ekstremalnych rajdach. – Mogą oni powiedzieć, czego nie powinno się robić, jak poruszać się po drodze pełnej kamieni, a jak po piaszczystej bądź jak pojazd zachowuje się na mokrej nawierzchni. Wiadomo jednak, że najlepiej uczyć się w działaniu – mówi Szakal.

Quad był do tej pory wykorzystywany głównie w czasie ćwiczeń. Na przykład podczas „Renegade ‘17”, które odbyły się w czerwcu. Wówczas żołnierze ŻW quadem podjeżdżali do samolotu stojącego na płycie lotniska. Prezentowali również pojazd podczas targów Pro Defense w Ostródzie w specjalnym dynamicznym pokazie wyszkolenia. Żandarmi wykorzystywali quad także w czerwcu podczas ćwiczeń SEK z udziałem specjalnej policyjnej jednostki kontrterrorystycznej Spezialeinsatzkommando z Düsseldorfu oraz we wrześniu w trakcie ćwiczeń RADE we Francji.

EK, MKS

autor zdjęć: Michał Niwicz

dodaj komentarz

komentarze


Promujemy polski sprzęt wojskowy
 
Polska 1 Dywizja Pancerna zajęła Wilhelmshaven
Wiedza na trudne czasy
Sport kształtuje mentalność
Nasi czołgiści najlepsi
Misja PKW „Olimp” doceniona
Gra o kapitulację
Nowy prezes PGZ-etu
Ogień z nabrzeża
Szabla hubalczyków
Zarzuty w sprawie ujawnienia fragmentów planu „Warta”
Spartakiadowe zmagania w Łasku
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Pod żaglami – niepokonani z AMW
Wspólna wola obrony
Polskie F-16 w służbie NATO
Zjednoczeni pod Biało-Czerwoną
Apache’e na horyzoncie
Rodzina na wagę złota
Pegaz nad Europą
Polska zwiększa produkcję amunicji 155 mm
Czołgi końca wojny
Jeszcze więcej OPW w roku 2025
Pod siatką o medale mistrzostw WP
Kierunki rozwoju polskiego przemysłu obronnego
Pracowity dyżur Typhoonów
Więcej amunicji do Rosomaków
Szef MSZ do Rosji: Nigdy więcej nie będziecie tu rządzić
Nowa siła uderzeniowa
Polskie Siły Zbrojne – wciąż nieopowiedziana historia
Więcej na mieszkanie za granicą
PKW Łotwa – sojusznicze zaangażowanie
Tarcza Wschód. Porozumienia z Lasami i KOWR-em
Mamy pierwszych pilotów F-35
Więcej polskiego trotylu dla USA
USA wycofają się z działań na rzecz pokoju w Ukrainie?
Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
Walka pod napięciem
Podniebne wsparcie sojuszników
Ustawa bliżej żołnierzy
Konstytucja – fundament dla pokoleń
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Historyczne zwycięstwo Ukraińców w potyczce morsko-powietrznej
Składy wysokiego ryzyka
Zapraszamy na „Wakacje z wojskiem”
Henry Szymanski na tropie prawdy
Zostań cyberlegionistą! Wojsko rusza z nowym programem
Trzy wymiary „Tarczy Wschód”
Na pomoc po katastrofie
Narodowy Dzień Zwycięstwa z żołnierzami
Polska i Norwegia zacieśniają stosunki
Pierwsza misja Gripenów
Koniec wojny, którego nie znamy
Gdy sekundy decydują o życiu
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
Zmiany w organizacji bazy logistycznej w Jasionce
Zawody West Point. Kadeci AWL-u z ósmą lokatą
Mistrzyni olimpijska najszybsza na Bali
Poznajcie Głuptaka – polskiego kamikadze
Międzynarodowe manewry pod polskim dowództwem
Tuzin rekordów Wojska Polskiego w pływaniu
Podniebny Pegaz
Nowa partia Abramsów już w Polsce
Obierki z błotem
Ukwiał z Gdańska
Historyczna umowa z Francją
Kontrakty dla firm produkujących na rzecz obronności
Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
DriX – towarzysz okrętu
Początek „Burzy”

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO