moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Polsko-amerykański trening transportowców

Amerykańskie samoloty transportowe C-130 Hercules i 120 lotników wyląduje dziś w Powidzu. Żołnierze amerykańskich sił powietrznych przylatują do Polski na ćwiczenia w ramach kolejnej zmiany Aviation Detachment. Będą się szkolić z Polakami m.in. w desantowaniu ludzi i ładunków, współdziałaniu z myśliwcami czy lądowaniu na nieutwardzonych pasach.

– To pierwsza w tym roku wizyta Amerykanów w ramach ćwiczeń Aviation Detachment. W niedzielę w Powidzu wylądował już pierwszy samolot C-130. Dzisiaj spodziewamy się kolejnych pięciu transportowców – informuje kpt. Włodzimierz Baran, rzecznik prasowy 3 Skrzydła Lotnictwa Transportowego w Powidzu. – Dwa samoloty wspomagają jedynie rotację amerykańskich żołnierzy i nie zostaną u nas na dłużej. Do 25 marca na powidzkim lotnisku gościć będziemy pozostałe cztery amerykańskie C-130 i około 120 żołnierzy – wyjaśnia.

Amerykanie, którzy przylatują dziś do Polski, na co dzień służą w 86 Skrzydle Transportowym w niemieckim Ramstein oraz w 934 Skrzydle Transportowym w Minneapolis w Stanach Zjednoczonych. W Powidzu zameldują się przede wszystkim piloci, technicy pokładowi oraz załadunku, czyli tzw. loadmasterzy, a także inżynierowie i obsługa naziemna. Przylecą na pokładzie Herculesów w wersjach „J” i „H”. – Przed polskimi i amerykańskimi załogami intensywny czas szkoleniowy. Piloci będą wykonywać loty w dzień i w nocy nad obszarem całego kraju – zapowiada kpt. Baran.

W programie miesięcznych treningów znajdą się m.in. loty w grupie kilku maszyn, nocne loty z wykorzystaniem gogli noktowizyjnych oraz współdziałanie z myśliwcami. – Będziemy współpracować z MiG-ami-29 i wielozadaniowymi F-16. Zaplanowano różne scenariusze ćwiczeń. Załogi transportowców będą m.in. próbowały unikać ataków, przećwiczony będzie także wariant, kiedy to MiG-i-29 będą nas ochraniać przed F-16 – opisuje rzecznik 3 Skrzydła.

To nie wszystko. Amerykańskie i polskie załogi szkolić się będą w precyzyjnych zrzutach półtonowych zasobników towarowych CDS (Conteiner Delivery System) oraz w desantowaniu wojska. – Zrzuty w ramach Av-Det rozpoczną się w tym tygodniu. Jeżeli pogoda pozwoli, to na Pustyni Błędowskiej desantuje się w sumie prawie pół tysiąca spadochroniarzy – mówi kpt. Marcin Gil, rzecznik prasowy 6 Brygady Powietrznodesantowej.

Piloci transportowców ćwiczyli będą także starty i lądowania z nieutwardzonych pasów. A w połowie marca dwie polskie i cztery amerykańskie załogi C-130 wezmą udział w lotniczych zawodach. Będą rywalizowały w precyzyjnych zrzutach ładunków (zasobniki mają wylądować w konkretnie wskazanym miejscu) oraz w celności lądowania. Podczas tej ostatniej konkurencji samoloty będą musiały wylądować jak najbliżej linii namalowanej na pasie startowym. Podobne zawody rozegrano jesienią ubiegłego roku podczas poprzedniej rotacji Aviation Detachment. W sportowej rywalizacji w powietrzu i na ziemi wzięło udział siedem załóg: pięć amerykańskich i dwie polskie. Amerykanie byli mistrzami zrzutów na celność, a załoga z 33 Bazy Lotnictwa Transportowego zwyciężyła w konkurencji precyzyjnego lądowania.

Komponent lotniczy sił powietrznych Stanów Zjednoczonych, tzw. Aviation Detachment (Av-Det), stacjonuje w Polsce na stałe na podstawie polsko-amerykańskiego porozumienia „Memorandum of Understanding” z 2011 roku. W Łasku tworzy go grupa kilku amerykańskich żołnierzy: pilotów, techników oraz specjalistów odpowiedzialnych za logistykę i łączność. Przynajmniej raz na kwartał na ćwiczenia lotnicze w Polsce meldują się dodatkowo piloci i personel techniczny z USA. Szkolą się w naszym kraju na ogół przez dwa tygodnie, czasem miesiąc. Płacą za wykorzystanie infrastruktury i urządzeń technicznych baz oraz zakwaterowanie i żywienie swoich żołnierzy. Ich lotnicy szkolą się na zmianę z pilotami 33 Bazy Lotnictwa Transportowego w Powidzu oraz Baz Lotnictwa Taktycznego – 31 w Krzesinach i 32 w Łasku.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: kpt. Włodzimierz Baran

dodaj komentarz

komentarze


Nieznani sprawcy wysadzili tory
Szczyt europejskiej „Piątki” w Berlinie
Dywersja na kolei. Są dowody
MON chce nowych uprawnień dla marynarki
Obrońcy Lwowa z 1939 roku pochowani z honorami
Ułani szturmowali okopy
Rekordowe wyniki na torze łyżwiarskim
Żołnierze pomagają w akcji na torach
Lojalny skrzydłowy bez pilota
Polski „Wiking” dla Danii
Im ciemniej, tym lepiej
„Łączy nas bezpieczeństwo”. Ruszają szkolenia na Lubelszczyźnie
Kapral Bartnik mistrzem świata
Premier ogłasza podwyższony stopień alarmowy
Polska, Litwa – wspólna sprawa
Merops wdrażany natychmiast
Dzień wart stu lat
Pierwsze Czarne Pantery w komplecie
Gdy ucichnie artyleria
Standardy NATO w Siedlcach
Nowe K9 w Węgorzewie i Toruniu
Palantir pomoże analizować wojskowe dane
Kaman – domknięcie historii
Dolny Śląsk z własną grupą zbrojeniową
Aleksander Władysław Sosnkowski i jego niewiarygodne przypadki
Sukces Polaka w biegu z marines
Straż pożarna z mocniejszym wsparciem armii
Czy to już wojna?
System identyfikacji i zwalczania dronów już w Polsce
Mity i manipulacje
Dodatkowe zapory
Formoza – 50 lat morskich komandosów
„Zamek” pozostał bezpieczny
My, jedna armia
Święto wolnej Rzeczypospolitej
Pięściarska uczta w Suwałkach
Wojskowy bus do szczęścia
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Wojska amerykańskie w Polsce pozostają
Szwedzkie myśliwce dla Ukrainy
Torpeda w celu
Mundurowi z benefitami
F-35 z Norwegii znowu w Polsce
Pierwsze Rosomaki w Załuskach
Plan na WAM
Niepokonani koszykarze Czarnej Dywizji
Jak zwiększyć bezpieczeństwo mieszkańców polskich miast?
Awanse w dniu narodowego święta
Izrael odzyskał ostatnich żywych zakładników
Polskie Homary za kołem podbiegunowym
Ogień z Leopardów na Łotwie
Zełenski po raz trzeci w Białym Domu
Is It Already War?
Nowe zasady dla kobiet w armii
Rząd powołał pełnomocnika ds. SAFE
Brytyjczycy na wschodniej straży
„Road Runner” w Libanie
Szef MON-u z wizytą we Włoszech
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Dostawa Homarów-K
Pomorscy terytorialsi w Bośni i Hercegowinie
Wojskowe przepisy – pytania i odpowiedzi
Marynarze podjęli wyzwanie
Kosmiczna wystawa
Najmłodszy żołnierz generała Andersa

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO