moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Polsko-amerykański trening transportowców

Amerykańskie samoloty transportowe C-130 Hercules i 120 lotników wyląduje dziś w Powidzu. Żołnierze amerykańskich sił powietrznych przylatują do Polski na ćwiczenia w ramach kolejnej zmiany Aviation Detachment. Będą się szkolić z Polakami m.in. w desantowaniu ludzi i ładunków, współdziałaniu z myśliwcami czy lądowaniu na nieutwardzonych pasach.

– To pierwsza w tym roku wizyta Amerykanów w ramach ćwiczeń Aviation Detachment. W niedzielę w Powidzu wylądował już pierwszy samolot C-130. Dzisiaj spodziewamy się kolejnych pięciu transportowców – informuje kpt. Włodzimierz Baran, rzecznik prasowy 3 Skrzydła Lotnictwa Transportowego w Powidzu. – Dwa samoloty wspomagają jedynie rotację amerykańskich żołnierzy i nie zostaną u nas na dłużej. Do 25 marca na powidzkim lotnisku gościć będziemy pozostałe cztery amerykańskie C-130 i około 120 żołnierzy – wyjaśnia.

Amerykanie, którzy przylatują dziś do Polski, na co dzień służą w 86 Skrzydle Transportowym w niemieckim Ramstein oraz w 934 Skrzydle Transportowym w Minneapolis w Stanach Zjednoczonych. W Powidzu zameldują się przede wszystkim piloci, technicy pokładowi oraz załadunku, czyli tzw. loadmasterzy, a także inżynierowie i obsługa naziemna. Przylecą na pokładzie Herculesów w wersjach „J” i „H”. – Przed polskimi i amerykańskimi załogami intensywny czas szkoleniowy. Piloci będą wykonywać loty w dzień i w nocy nad obszarem całego kraju – zapowiada kpt. Baran.

W programie miesięcznych treningów znajdą się m.in. loty w grupie kilku maszyn, nocne loty z wykorzystaniem gogli noktowizyjnych oraz współdziałanie z myśliwcami. – Będziemy współpracować z MiG-ami-29 i wielozadaniowymi F-16. Zaplanowano różne scenariusze ćwiczeń. Załogi transportowców będą m.in. próbowały unikać ataków, przećwiczony będzie także wariant, kiedy to MiG-i-29 będą nas ochraniać przed F-16 – opisuje rzecznik 3 Skrzydła.

To nie wszystko. Amerykańskie i polskie załogi szkolić się będą w precyzyjnych zrzutach półtonowych zasobników towarowych CDS (Conteiner Delivery System) oraz w desantowaniu wojska. – Zrzuty w ramach Av-Det rozpoczną się w tym tygodniu. Jeżeli pogoda pozwoli, to na Pustyni Błędowskiej desantuje się w sumie prawie pół tysiąca spadochroniarzy – mówi kpt. Marcin Gil, rzecznik prasowy 6 Brygady Powietrznodesantowej.

Piloci transportowców ćwiczyli będą także starty i lądowania z nieutwardzonych pasów. A w połowie marca dwie polskie i cztery amerykańskie załogi C-130 wezmą udział w lotniczych zawodach. Będą rywalizowały w precyzyjnych zrzutach ładunków (zasobniki mają wylądować w konkretnie wskazanym miejscu) oraz w celności lądowania. Podczas tej ostatniej konkurencji samoloty będą musiały wylądować jak najbliżej linii namalowanej na pasie startowym. Podobne zawody rozegrano jesienią ubiegłego roku podczas poprzedniej rotacji Aviation Detachment. W sportowej rywalizacji w powietrzu i na ziemi wzięło udział siedem załóg: pięć amerykańskich i dwie polskie. Amerykanie byli mistrzami zrzutów na celność, a załoga z 33 Bazy Lotnictwa Transportowego zwyciężyła w konkurencji precyzyjnego lądowania.

Komponent lotniczy sił powietrznych Stanów Zjednoczonych, tzw. Aviation Detachment (Av-Det), stacjonuje w Polsce na stałe na podstawie polsko-amerykańskiego porozumienia „Memorandum of Understanding” z 2011 roku. W Łasku tworzy go grupa kilku amerykańskich żołnierzy: pilotów, techników oraz specjalistów odpowiedzialnych za logistykę i łączność. Przynajmniej raz na kwartał na ćwiczenia lotnicze w Polsce meldują się dodatkowo piloci i personel techniczny z USA. Szkolą się w naszym kraju na ogół przez dwa tygodnie, czasem miesiąc. Płacą za wykorzystanie infrastruktury i urządzeń technicznych baz oraz zakwaterowanie i żywienie swoich żołnierzy. Ich lotnicy szkolą się na zmianę z pilotami 33 Bazy Lotnictwa Transportowego w Powidzu oraz Baz Lotnictwa Taktycznego – 31 w Krzesinach i 32 w Łasku.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: kpt. Włodzimierz Baran

dodaj komentarz

komentarze


Sukcesy żołnierzy na międzynarodowych arenach
 
Demony wojny nie patrzą na płeć
Armia pomoże służbom na zachodniej granicy
Pancerny drapieżnik, czyli Leopard 2A5
Pierwszy polski lot Apache’a
Planowano zamach na Zełenskiego
Niemal 500 absolwentów AWL-u już oficjalnie oficerami WP
Rosyjska maszyna Su-24 przechwycona przez polskie F-16
Ratownik w akcji
Odznaczenia za misję
Zatrzymania na granicach
Odbudowa obrony cywilnej kraju
PGZ buduje suwerenność amunicyjną
Cybermiasteczko na Festiwalu Open’er
Miliardowe wsparcie dla PGZ
Lotnicy uratowali Wielką Brytanię
Ostatnia niedziela…
Potrzebujemy najlepszych
Wyższe stawki dla niezawodowych
Posłowie za wypowiedzeniem konwencji ottawskiej
Radar na bezpieczeństwo
„Niegościnni” marynarze na obiektach sportowych w Ustce
K9 i FlyEye na poligonie w Ustce
USA przyłączyły się do ataku Izraela na Iran
Pracowity pobyt w kosmosie
Umacnianie ściany wschodniej
Pół tysiąca terytorialsów strzeże zachodniej granicy
Żołnierze PKW Irak są bezpieczni
Rekompensaty na ostatniej prostej
Alert pogodowy. Żołnierze są najbliżej zagrożonych miejsc
Czarne Pantery, ognia!
Generał „Grot” – pierwszy dowódca AK
Sejm zakończył prace nad nowelizacją ustawy o obronie ojczyzny. Teraz czas na Senat
Dekapitacyjne uderzenie w Iran
Międzynarodowy festiwal lotnictwa. Zbliża się Air Show Radom 2025
Śmierć gorsza niż wszystkie
Nawrocki przedstawia kierownictwo BBN-u
Czarna Pantera celuje
Tłumy na zawodach w Krakowie
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Najtrudniejsze w służbie na polsko-białoruskiej granicy jest…
W tydzień poznali smak żołnierskiego fachu
Żołnierze WOT-u szkolili się w Słowenii
Nie żyje żołnierz PKW Irak
Dwa tygodnie „rozgryzania” Homara-K
Flyer, zdobywca przestworzy
Nowe Abramsy już w Wesołej
12 tys. żołnierzy gotowych do działania
W drodze do amunicyjnego bezpieczeństwa
Wołyń – pamiętamy
Pieta Michniowska
Ewakuacja Polaków z Izraela
Blue Force vs Red Force w Orzyszu
Broń przeciwko wrogim satelitom
Podejrzane manewry na Bałtyku
Święto sportów walki w Warendorfie
Korzystne zmiany w dodatkach dla sił powietrznych
Niebezpieczne incydenty na polsko-białoruskiej granicy
Polacy i Holendrzy razem dla obronności
Pełna mobilizacja. Żołnierze ruszają na tereny zagrożone powodzią
BWP-1 – historia na dekady
Bezpieczniejsza Europa
Dzieci wojny
Pestki, waafki, mewki – kobiety w Polskich Siłach Zbrojnych
Kajakami po medale
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO