moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Polsko-amerykański trening transportowców

Amerykańskie samoloty transportowe C-130 Hercules i 120 lotników wyląduje dziś w Powidzu. Żołnierze amerykańskich sił powietrznych przylatują do Polski na ćwiczenia w ramach kolejnej zmiany Aviation Detachment. Będą się szkolić z Polakami m.in. w desantowaniu ludzi i ładunków, współdziałaniu z myśliwcami czy lądowaniu na nieutwardzonych pasach.

– To pierwsza w tym roku wizyta Amerykanów w ramach ćwiczeń Aviation Detachment. W niedzielę w Powidzu wylądował już pierwszy samolot C-130. Dzisiaj spodziewamy się kolejnych pięciu transportowców – informuje kpt. Włodzimierz Baran, rzecznik prasowy 3 Skrzydła Lotnictwa Transportowego w Powidzu. – Dwa samoloty wspomagają jedynie rotację amerykańskich żołnierzy i nie zostaną u nas na dłużej. Do 25 marca na powidzkim lotnisku gościć będziemy pozostałe cztery amerykańskie C-130 i około 120 żołnierzy – wyjaśnia.

Amerykanie, którzy przylatują dziś do Polski, na co dzień służą w 86 Skrzydle Transportowym w niemieckim Ramstein oraz w 934 Skrzydle Transportowym w Minneapolis w Stanach Zjednoczonych. W Powidzu zameldują się przede wszystkim piloci, technicy pokładowi oraz załadunku, czyli tzw. loadmasterzy, a także inżynierowie i obsługa naziemna. Przylecą na pokładzie Herculesów w wersjach „J” i „H”. – Przed polskimi i amerykańskimi załogami intensywny czas szkoleniowy. Piloci będą wykonywać loty w dzień i w nocy nad obszarem całego kraju – zapowiada kpt. Baran.

W programie miesięcznych treningów znajdą się m.in. loty w grupie kilku maszyn, nocne loty z wykorzystaniem gogli noktowizyjnych oraz współdziałanie z myśliwcami. – Będziemy współpracować z MiG-ami-29 i wielozadaniowymi F-16. Zaplanowano różne scenariusze ćwiczeń. Załogi transportowców będą m.in. próbowały unikać ataków, przećwiczony będzie także wariant, kiedy to MiG-i-29 będą nas ochraniać przed F-16 – opisuje rzecznik 3 Skrzydła.

To nie wszystko. Amerykańskie i polskie załogi szkolić się będą w precyzyjnych zrzutach półtonowych zasobników towarowych CDS (Conteiner Delivery System) oraz w desantowaniu wojska. – Zrzuty w ramach Av-Det rozpoczną się w tym tygodniu. Jeżeli pogoda pozwoli, to na Pustyni Błędowskiej desantuje się w sumie prawie pół tysiąca spadochroniarzy – mówi kpt. Marcin Gil, rzecznik prasowy 6 Brygady Powietrznodesantowej.

Piloci transportowców ćwiczyli będą także starty i lądowania z nieutwardzonych pasów. A w połowie marca dwie polskie i cztery amerykańskie załogi C-130 wezmą udział w lotniczych zawodach. Będą rywalizowały w precyzyjnych zrzutach ładunków (zasobniki mają wylądować w konkretnie wskazanym miejscu) oraz w celności lądowania. Podczas tej ostatniej konkurencji samoloty będą musiały wylądować jak najbliżej linii namalowanej na pasie startowym. Podobne zawody rozegrano jesienią ubiegłego roku podczas poprzedniej rotacji Aviation Detachment. W sportowej rywalizacji w powietrzu i na ziemi wzięło udział siedem załóg: pięć amerykańskich i dwie polskie. Amerykanie byli mistrzami zrzutów na celność, a załoga z 33 Bazy Lotnictwa Transportowego zwyciężyła w konkurencji precyzyjnego lądowania.

Komponent lotniczy sił powietrznych Stanów Zjednoczonych, tzw. Aviation Detachment (Av-Det), stacjonuje w Polsce na stałe na podstawie polsko-amerykańskiego porozumienia „Memorandum of Understanding” z 2011 roku. W Łasku tworzy go grupa kilku amerykańskich żołnierzy: pilotów, techników oraz specjalistów odpowiedzialnych za logistykę i łączność. Przynajmniej raz na kwartał na ćwiczenia lotnicze w Polsce meldują się dodatkowo piloci i personel techniczny z USA. Szkolą się w naszym kraju na ogół przez dwa tygodnie, czasem miesiąc. Płacą za wykorzystanie infrastruktury i urządzeń technicznych baz oraz zakwaterowanie i żywienie swoich żołnierzy. Ich lotnicy szkolą się na zmianę z pilotami 33 Bazy Lotnictwa Transportowego w Powidzu oraz Baz Lotnictwa Taktycznego – 31 w Krzesinach i 32 w Łasku.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: kpt. Włodzimierz Baran

dodaj komentarz

komentarze


Rekompensaty na nowych zasadach
„Road Runner” w Libanie
Brytyjczycy na wschodniej straży
Cios w plecy
Z najlepszymi na planszy
Nawrocki: zdaliśmy test wojskowy i test solidarności
NATO – jesteśmy z Polską
Trenują przed „Zapadem ‘25”
W poszukiwaniu majora Serafina
By znaleźć igłę, w Bałtyku trzeba najpierw znaleźć stóg
ORP „Necko” idzie do natowskiego zespołu
MSPO 2025 – serwis specjalny „Polski Zbrojnej”
Święto Wojsk Lądowych
Koncern Hanwha inwestuje w AWL
H145M – ciekawa oferta dla Polski
„Saber Junction” – gotowi do obrony
Żelazna Dywizja zdaje egzamin celująco
Żołnierze USA i Bradleye jadą do Polski
Hekatomba na Woli
Nagrody MSPO – za uniwersalność konstrukcji
Grupa E5 o bezpieczeństwie wschodniej flanki NATO
Pytania o rosyjskie drony. MON wyjaśnia
Pogrzeb ofiar rzezi wołyńskiej
Wielkie zbrojenia za Odrą
Obowiązek budowy schronów staje się faktem
Czy trzeba będzie zrekonstruować samolot „Slaba”?
Pożegnanie z Columbią
Prezydent przestrzega przed rosyjską dezinformacją
Sojusznicy wysyłają dodatkowe wojska
Wojskowi szachiści z medalem NATO
Defendery skompletowane
Debiut polskich Patriotów
Szkolenia antydronowe tylko w Polsce
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Światowe podium dla zawodniczek Wojska Polskiego
Husarz z polskim instruktorem
Brytyjczycy żegnają Malbork
Kurs dla najlepszych w SERE
W Sejmie o rosyjskich dronach nad Polską
Największy transport Abramsów w tym roku
Premiera na MSPO: Pocisk dalekiego zasięgu Lanca
Czołgiści w ogniu
Bumar-Łabędy szykują się do produkcji K2
Ostry kurs na „Orkę” – rząd chce podpisać kontrakt do końca roku
Państwo odbuduje dom w Wyrykach
Cena wolności. Powstańcze wspomnienia
Już mają brąz, a mogą mieć złoto!
„Nieustraszony Rekin” na wodach Bałtyku
Polska zwiększy produkcję amunicji artyleryjskiej
Orlik na Alfę
Aby państwo polskie było gotowe na każdy scenariusz
GROM w obiektywie. Zobaczcie sami!
Dwie agresje, dwie okupacje
Australijski AWACS rozpoczął misję w Polsce
17 września 1939. Nigdy więcej
Sikorski: potrzebujemy ściany antydronowej
Triumf żołnierzy-lekkoatletów
Krok ku niezależności
NATO uruchamia „Wschodnią Straż”
Black Hawki nad Warszawą
Zwycięska batalia o stolicę
Premier do pilotów: Jesteście bohaterami
Nielegalny skład amunicji został zlikwidowany
Wieża z HSW nie tylko dla Warana
Żandarmeria skontroluje także cywilów
Niemiecki plan zniszczenia Polski
Ograniczenia w ruchu lotniczym na wschodzie Polski

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO